MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego materiały dydaktyczne dla przedmiotu MASZYNY ENERGETYCZNE przygotowane w ramach projektu NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI POKL.04.01.02-00-130/12
Silniki cieplne
Silniki cieplne W silnikach z wewnętrznym spalaniem mieszanka paliwowo-powietrzna spalana jest wewnątrz cylindra zastosowanie: motoryzacja kolejnictwo generacja elektryczności statki lotnictwo urządzenia ogrodowe
Silniki cieplne rodzaje silników cieplnech z wewnętrznym spalanie z zewnętrznym spalaniem silniki parowe turbiny silniki Stirlinga silnik OTTO (ZI) silnik DIESLA (ZS) silnik Wankla
Silniki cieplne – obieg Carnot -
Silniki z zapłonem iskrowym
Silniki z zapłonem iskrowym
Silnik z zapłonem iskrowym – dwusuw - 2. Ssanie / Sprężanie 1. Praca / Wydech zapłon praca, wstępne sprężanie mieszanki wydech ssanie przepływ wstępnie sprężonej mieszanki do cylindra sprężanie
Silnik z zapłonem iskrowym – dwusuw - Korzyści: brak zaworów suw pracy w każdym obrocie wału krbowego może pracować w dowolnej pozycji dobry stosunek mocy do masy Wady: brak układu smarowania: szybsze zużycie. konieczność dodawania oleju do paliwa niska sprawność zanieczyszczone spaliny
Silnik z wewnętrznym spalaniem – czterosuw - pozycja wyjściowa 1. ssanie 2. sprężanie a. tłok przesuwa się w dół b. otwarcie zaworu dolotowego c. wpływ mieszanki do cylindra a. tłok przesuwa się w górę b. zawory zaknięte c. sprężanie mieszanki
Internal Combustion Engines – four stroke - zapłon spalanie mieszanki tłok przesuwany jest w dół 3. praca 4. wydech a. tłok porusza się w górę b. zawór wydechowy otwarty c. spaliny opuszczają cylinder
Silnik z wewnętrznym spalaniem – czterosuw - Korzyści: układ smarowania – silnik trwalszy wyższa sprawność w porównaniu z dwusuwem brak oleju w spalinach Wady: skomplikowana konstrukcja praca tylko w pozycji pionowej
Silnik z wewnętrznym spalaniem – Diesel - ssanie powietrza ssanie kompresja wtrysk paliwa spalanie wydech
Silnik z wewnętrznym spalaniem – Diesel - Zalety: samozapłon (brak układu zapłonowego) wyższa sprawność niezawodność możliwość stosowania tańszego paliwa Wady: emisja NOx kosztowna produkcja wyższa masa hałas niższe obroty
Silnik z wewnętrznym spalaniem – Diesel - wtryskiwacz paliwa
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe -
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe - Ułożenie cylindrów
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe - Ułożenie cylindrów rzędowe płaskie V
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe - rzędowe „boxer” V
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe - 14 cylindrowy silnik Diesel’a (80 MW)
Silniki z wewnętrznym spalaniem – wielocylindrowe - Ułożenie cylindrów radialne
Silnik z wewnętrznym spalaniem Rozrząd
Silnik z wewnętrznym spalaniem ZS ZI Charakterystyki silnika
Silnik z wewnętrznym spalaniem Chłodzenie
Silnik z wewnętrznym spalaniem Turbodoładowanie
Silnik z wewnętrznym spalaniem Silnik Wanckla Korzyści: wyższa moc brak sił bezwładności prosztsza i lżejsza konstrukcja wady: zużycie uszczelnień wyższe zużycie paliwa lepsze materiały