Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aleksandra Klimczak kl.1a
Advertisements

ANALIZA SIECIOWA PRZEDSIĘWZIĘĆ konstrukcja harmonogramu
Wybrane zastosowania programowania liniowego
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Fazy procesu podejmowania decyzji
Zarządzanie operacjami
Przykłady zadań programowania liniowego
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
Rozwiązywanie układów
Algorytm Rochio’a.
Problem transportowy. Transport towarów od dostawców (producentów) do odbiorców odbywa się dwustopniowo przez magazyny hurtowe z przeładunkiem na mniejsze.
Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których.
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
dr inż. Iwona Staniec p. 334 Lodex
Metoda graficzna opracowanie na podstawie Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których występują
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Witajcie. Koszty logistyki to tylko fragment problematyki, jaką zajmuje się ekonomika logistyki. Ekonomiści głowią się nad problemem zmniejszenia kosztów.
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
Własności funkcji liniowej.
Optymalizacja liniowa
Programowanie liniowe w teorii gier
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
TWORZYMY ELIPSĘ Z PŁASZCZYZNY STOŻKOWEJ TWORZYMY ELIPSĘ Z PŁASZCZYZNY
Zagadnienie transportowe
Ostyganie sześcianu Współrzędne kartezjańskie – rozdzielenie zmiennych
EXCEL Wykład 4.
Opłacalność przedsięwzięcia - próg rentowności
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Formuły cenowe.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
MS Excel - wspomaganie decyzji
Badania operacyjne, Solver
Rozwiązywanie liniowych układów równań metodami iteracyjnymi.
Politechniki Poznańskiej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
EXCEL Wstęp do lab. 4. Szukaj wyniku Prosta procedura iteracyjnego znajdowania niewiadomej spełniającej warunek będący jej funkcją Metoda: –Wstążka Dane:
Prezentacja dla klasy III gimnazjum Przedmiot: matematyka Dział: Funkcja liniowa Temat: Pole czworokąta a funkcja liniowa.
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 7
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
METODY WYODRĘBNIANIA KOSZTÓW STAŁYCH I ZMIENNYCH
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Treść dzisiejszego wykładu l Metoda kar. l Podsumowanie przekształcania zadań programowania liniowego do postaci tabelarycznej. l Specjalne przypadki –sprzeczność,
Monopol oferenta Założenia modelu:
DECYZJE OPTYMALNE ANALIZA POOPTYMALIZACYJNA Zakład produkuje trzy proszki do prania – A, B, C, których tona kosztuje odpowiednio 600, 1300, 2000 zł. Do.
Treść dzisiejszego wykładu l Postać standardowa zadania PL. l Zmienne dodatkowe w zadaniu PL. l Metoda simpleks –wymagania metody simpleks, –tablica simpleksowa.
Rozpatrzmy następujące zadanie programowania liniowego:
Metody optymalizacji Materiał wykładowy /2017
(x1, x2) – decyzja (zmienne decyzyjne)
Badania operacyjne, Solver
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zastosowania zadań PL Wybór portfela inwestycyjnego
Zapis prezentacji:

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 Programowanie liniowe problem decyzyjny Iwona i Ireneusz Bujnowscy

Problem decyzyjny Przez całe życie musimy podejmować decyzje. Zwykle przy ich podejmowaniu, analizując wszystkie przesłanki, kierujemy się pewnymi racjami Chcemy, aby nasze decyzje były najlepsze z możliwych, czyli optymalne Programowanie liniowe jest problemem decyzyjnym, może dotyczyć różnych dziedzin np.: budownictwa, transportu, wojskowości Prezentowane poniżej przykłady, służące celom dydaktycznym, są bardzo proste i dotyczyć będą ekonomii. Nasza funkcja celu to maksymalny zysk lub minimalne koszty.

Programowanie liniowe 4 Zadanie programowania liniowego to zadanie znalezienia wartości optymalnej (maksymalnej lub minimalnej funkcji liniowej) f(x 1,x 2 …x n )=c 1 x 1 +c 2 x 2 +…+c n x n na zbiorze A  R n punktów spełniających wszystkie zadane warunki (ograniczenia) dane również w postaci funkcji liniowej.

Programowanie liniowe: przykład 1 5 Zmaksymalizuj funkcję f(x,y)= 2x+4y f(x,y) -> funkcja celu f(x,y) ->max Warunki (ograniczenia): (1) 5y – 2x ≤ 10  y ≤ (2/5)x + 2 (2) 3y + 4x ≤ 32  y ≤ (– 4/3)x = 32/3 (3) x ≥ 0 (4) y ≥ 0 y (1) y=(2/5)x+2 01x (1) y=(-4/3)x+32/3

Programowanie liniowe – zadanie cd. 6 Powstał szary obszar ograniczeń: część wspólna powyższego układu równań. Teraz naszą funkcję celu przekształcimy do postaci: max = 2x + 4yy = (–1/2)x + max/4 niech max/4 --> m (parametr m = max/4)y = (–1/2)x + m Powstanie rodzina prostych równoległych (żółte proste). Graficznie widać, że nie wszystkie proste przechodzą przez szary obszar ograniczeń W centrum naszego zainteresowania będą tylko proste, które przechodzą przez obszar ograniczeń. y y=(2/5)x x y=(-4/3)x+32/3

Programowanie liniowe – zadanie cd. 7 Rozwiązanie: Parametr m będzie największy z możliwych (dla czerwonej prostej), prosta ta przechodzi przez wierzchołek czworokąta (szarego obszaru ograniczeń) w naszym przypadku dla x = 5, y=4, największe m = 6,5, a max = 26. y y=(2/5)x x y=(-4/3)x+32/3

Programowanie liniowe – praktyka szkolna 8 W praktyce szkolnej (tylko dla 2 zmiennych decyzyjnych) oblicza się algebraicznie wierzchołki obszaru ograniczeń, a następnie dla każdej pary współrzędnych (x,y) wyliczamy wartość funkcji celu, i znajdujemy maksimum (lub minimum) z wyliczonych wartości. i liniowe -praktyka szkolna

Programowanie liniowe: przykład 2 9 Programowanie Pewna mała piekarnia produkuje 2 rodzaje chleba: małe i duże bochenki. Produkcja dzienna małych i dużych chlebów nie może przekroczyć 140 sztuk, liczba małych chlebów natomiast nie może być mniejsza od połowy liczby dużych bochenków ze względu na popyt. Piec do małych bochenków może przerobić nie więcej niż 100 sztuk dziennie, a piec do dużych bochenków – nie więcej niż 80 sztuk. Piekarz z każdego dużego bochenka ma zysk równy 2,5 zł, a z każdego małego bochenka zysk jest równy 1,5 zł. Pomóż piekarzowi wyliczyć, jaką liczbę dużych i małych chlebów powinien wyprodukować, aby zysk dzienny przy danych ograniczeniach był maksymalny.

Programowanie liniowe: rozwiązanie przykładu 2 10 Zmienne decyzyjne: x – liczba małych bochenków chleba y – liczba dużych bochenków chleba funkcja celu: 2,5y + 1,5x = max ograniczenia to: x + y ≤ 140 x ≥ 1/2y x ≤ 100 y ≤ 80 x ≥ 0 y ≥ 0 yy=2x x=100 y= x y=-x+140

11 Rozwiązanie przy pomocy Solvera: po zainstalowaniu dodatku Solver budujemy arkusz – parametry Solvera to: komórka celu:F2 komórki zmienne: B2:C2; warunki ograniczające: b2>=0; c2>=0; b2>=100; c2 =0 Programowanie liniowe: rozwiązanie przykładu 2

12 Po naciśnięciu klawisza – rozwiąż otrzymamy maksymalne rozwiązanie x = 60, y = 80 Programowanie liniowe: rozwiązanie przykładu 2

Programowanie liniowe: ćwiczenia 13 Przedsiębiorstwo ABC chce osiągnąć dzienny maksymalny zysk. Produkcja składa się z dwóch produktów: p1, p2. Znając cenę oraz koszt wytworzenia każdego z tych wyrobów, możemy obliczyć spodziewany zysk (tabela niżej). Wiemy również że całodzienna produkcja jest ograniczona do 10 tysięcy sztuk. Dodatkowo musimy uwzględnić następujące ograniczenia: 1. kontrakty wymagają wyprodukowanie przynajmniej 3,5 tys. sztuk produktu p1 oraz 2 tys. produktu p2 dziennie 2. liczba wyprodukowanych sztuk produktu p2 nie może przekraczać 4,5 tys. Ile sztuk każdego z dwóch produktów należy wyprodukować, aby osiągnąć maksymalny zysk dzienny? za sztukę ilośćcenakosztzyskzysk ogółem Produkt1 (p1)100 5,25 zł 1,55 zł Produkt2 (p2)100 6,50 zł 2,20 zł razem

Programowanie liniowe: ćwiczenia cd tabelę wypełniamy odpowiednimi formułami

Programowanie liniowe: ćwiczenia cd 15 - wywołujemy Solvera z zakładki Dane - i wypełniamy jego parametry:

Programowanie liniowe: ćwiczenia cd 16 - po przyciśnięciu klawisza Rozwiąż otrzymamy rozwiązanie: za sztukę ilośćcenakosztzyskzysk ogółem Produkt1 (p1)55005,25 zł1,55 zł3,70 zł20 350,00 zł Produkt2 (p2)45006,50 zł2,20 zł4,30 zł19 350,00 zł razem ,00 zł