Przewrót w malarstwie europejskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
CZYM JEST IMPRESJONIZM ?.
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Paul Cézanne
IMPRESJONIZM W SZTUCE I LITERATURZE
Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.
Autoportret – Józef Chełmoński (1902) (ur. Boczki k. Łowicza 1849 – zm
Impresjonizm.
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Opracowała Kinga Ciejak
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Aleksandra Matujzo II B
Impresjonizm.
Tajemnice sztuki w pigułce.
Pieter Bruegel „Miesiące”
ZAŁOŻENIA, DZIEŁA, TWÓRCY autor: Katarzyna Jarkiewicz
Olga Boznańska.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Claude Monet uznawany jest za najwybitniejszego impresjonistę.
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Maksymilian Gierymski Warszawa Reichenhall 1874
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Pejzaż w malarstwie polskim XIX wieku
Młoda Polska.
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Od renesansu do współczesności
Śniadanie, jako inspiracja artystów różnych epok.
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
Realizm.
Impresjonizm.
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Młoda Polska.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
Fotografia jako nowe medium w sztuce
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
malarz postimpresjonistyczny
Wstępna charakterystyka
CLAUDE MONET      .
Auguste Renoir.
Jackson Pollock.
Henri de Toulouse-Lautrec
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Magdalena Abakanowicz
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Impresjonizm.
Kultura przełomu XIX i XX w.
Zapis prezentacji:

Przewrót w malarstwie europejskim Impresjonizm Przewrót w malarstwie europejskim Osiem paryskich wystaw w latach 1874-1886 zaowocowało zerwaniem nowej sztuki z akademizmem obowiązującym w II połowie XIX w.

Impresjonizm Z francuskiego "impression„ nurt w sztuce europejskiej (a później także amerykańskiej), który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w ostatniej ćwierci XIX wieku. Claude Monet – Kobieta z parasolka

Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki Louisa Leroya i pochodzi od tytułu obrazu Claude'a Moneta "Impresja, wschód słońca". Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, subiektywnych wrażeń (impresji) artysty.

Twórcy impresjonizmu Claude Monet Edouard Manet August Renoir Edgar Degas Camille Pissarro

Claude Monet od jego obrazu pochodzi nazwa "impresjonizm". Inne m.in. Nenufary, Katedra w Rouen, którą malował o każdej porze dnia Impresja - wschód słońca Cykl Katedra w Rouen Nenufary

Pływające Atelier Moneta - 1874 Edouard Manet nazwany "ojcem" impresjonistów, nigdy nie stosował metody dywizjonistycznej i nie brał udziału w wystawach impresjonistów. Śniadanie na trawie 1863 Pływające Atelier Moneta - 1874 Argenteuil - 1874

August Renoir Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli impresjonizmu, był współorganizatorem pierwszej wystawy impresjonistów w atelier Nadara w 1874 roku. Portret Aktorki Jeanne Samary - 1877 Bal w Moulin de La Galette - 1876 Śniadanie Wioślarzy - 1881

Edgar Degas Interesowały go motywy z wyścigów konnych, baletu, kawiarniane sceny rodzajowe. z impresjonizmem łączyło go przede wszystkim poszukiwanie ulotnych wrażeń, ale raczej nie barwnych a związanych z dynamiką ruchu, który podkreślał finezyjnym, eleganckim rysunkiem. Lekcja Tańca - 1873-76 Wyścigi konne. Przed startem Błękitne Tancerki - ok1899

Camille Pissarro Malował głównie pejzaże, w których widać niezwykłą wrażliwość artysty na kolor i światło. Czerwone Dachy Bulwar Montmartre w Nocy - 1897 Hyde Park, Londyn - 1890

Najbardziej znani polscy impresjoniści: Aleksander Gierymski Władysław Podkowiński Józef Pankiewicz Leon Wyczółkowski Olga Boznańska Władysław Podkowiński Dzieci w ogrodzie

Aleksander Gierymski Poświęcał dużo uwagi studiom nad światłem i kolorem Malował pejzaże i kompozycje o tematyce rodzajowej (Piaskarze, Święto Trąbek Ukazywał widoki miejskie i wnętrza architektoniczne przedstawione w różnych oświetleniach i porach dnia, odznaczające się czystymi, lśniącymi zestawieniami barwnymi. Piaskarze 1887

Władysław Podkowiński Malował pejzaże i sceny figuralne, nasycone światłem, odznaczające się czystymi i wyszukanymi zestawieniami kolorystycznymi Strumień między drzewami 1893

Józef Pankiewicz Poświęcał się eksperymentom kolorystycznym Malował martwe natury, pejzaże i sceny figuralne, odznaczające się intensywne gamę barwną Wóz z sianem 1890

Leon Wyczółkowski Podejmował plenerowe studia światła i koloru (portrety, pejzaże, sceny rodzajowe w pejzażu) Malował głównie pastelami i akwarelą pejzaże, martwe natury i kwiaty, odznaczające się intensywnym kolorytem, oraz liczne portrety Orka na Ukrainie 1890

Olga Boznańska Malowała głównie portrety, studia figuralne kwiaty, pejzaże i wnętrza. Z zasad impresjonizmu, przejęła rozjaśnioną gamę barwną, miękki, roztopiony w szaromglistej atmosferze rysunek i fakturę obrazu, zachowując koloryt lokalny. Dziewczynka z chryzantemami 1894

Podsumowanie, cechy impresjonizmu malarstwo światłem subiektywne wrażenia artysty jasna kolorystyka swobodne ruchy pędzla brak dbałości o rysunek wpływ zjawisk fizycznych (rozczepienie światła w pryzmacie) na gamę barwną kompozycje plenerowe liryczna improwizacja

Prezentację wykonała: Zofia Greniuk- nauczycielka Zespołu Szkół im. H. Sienkiewicza w Grabowcu Zródło: http://pl.wikipedia.org http://www.pinakoteka.zascianek.pl http://www.malarze.walhalla.pl http://www.impresjonizm.art.pl