Przewrót w malarstwie europejskim Impresjonizm Przewrót w malarstwie europejskim Osiem paryskich wystaw w latach 1874-1886 zaowocowało zerwaniem nowej sztuki z akademizmem obowiązującym w II połowie XIX w.
Impresjonizm Z francuskiego "impression„ nurt w sztuce europejskiej (a później także amerykańskiej), który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyère oraz w Académie Suisse w ostatniej ćwierci XIX wieku. Claude Monet – Kobieta z parasolka
Nazwa kierunku została ironicznie nadana przez krytyka sztuki Louisa Leroya i pochodzi od tytułu obrazu Claude'a Moneta "Impresja, wschód słońca". Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa i rzeźby impresjonistycznej było dążenie do oddania zmysłowych, subiektywnych wrażeń (impresji) artysty.
Twórcy impresjonizmu Claude Monet Edouard Manet August Renoir Edgar Degas Camille Pissarro
Claude Monet od jego obrazu pochodzi nazwa "impresjonizm". Inne m.in. Nenufary, Katedra w Rouen, którą malował o każdej porze dnia Impresja - wschód słońca Cykl Katedra w Rouen Nenufary
Pływające Atelier Moneta - 1874 Edouard Manet nazwany "ojcem" impresjonistów, nigdy nie stosował metody dywizjonistycznej i nie brał udziału w wystawach impresjonistów. Śniadanie na trawie 1863 Pływające Atelier Moneta - 1874 Argenteuil - 1874
August Renoir Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli impresjonizmu, był współorganizatorem pierwszej wystawy impresjonistów w atelier Nadara w 1874 roku. Portret Aktorki Jeanne Samary - 1877 Bal w Moulin de La Galette - 1876 Śniadanie Wioślarzy - 1881
Edgar Degas Interesowały go motywy z wyścigów konnych, baletu, kawiarniane sceny rodzajowe. z impresjonizmem łączyło go przede wszystkim poszukiwanie ulotnych wrażeń, ale raczej nie barwnych a związanych z dynamiką ruchu, który podkreślał finezyjnym, eleganckim rysunkiem. Lekcja Tańca - 1873-76 Wyścigi konne. Przed startem Błękitne Tancerki - ok1899
Camille Pissarro Malował głównie pejzaże, w których widać niezwykłą wrażliwość artysty na kolor i światło. Czerwone Dachy Bulwar Montmartre w Nocy - 1897 Hyde Park, Londyn - 1890
Najbardziej znani polscy impresjoniści: Aleksander Gierymski Władysław Podkowiński Józef Pankiewicz Leon Wyczółkowski Olga Boznańska Władysław Podkowiński Dzieci w ogrodzie
Aleksander Gierymski Poświęcał dużo uwagi studiom nad światłem i kolorem Malował pejzaże i kompozycje o tematyce rodzajowej (Piaskarze, Święto Trąbek Ukazywał widoki miejskie i wnętrza architektoniczne przedstawione w różnych oświetleniach i porach dnia, odznaczające się czystymi, lśniącymi zestawieniami barwnymi. Piaskarze 1887
Władysław Podkowiński Malował pejzaże i sceny figuralne, nasycone światłem, odznaczające się czystymi i wyszukanymi zestawieniami kolorystycznymi Strumień między drzewami 1893
Józef Pankiewicz Poświęcał się eksperymentom kolorystycznym Malował martwe natury, pejzaże i sceny figuralne, odznaczające się intensywne gamę barwną Wóz z sianem 1890
Leon Wyczółkowski Podejmował plenerowe studia światła i koloru (portrety, pejzaże, sceny rodzajowe w pejzażu) Malował głównie pastelami i akwarelą pejzaże, martwe natury i kwiaty, odznaczające się intensywnym kolorytem, oraz liczne portrety Orka na Ukrainie 1890
Olga Boznańska Malowała głównie portrety, studia figuralne kwiaty, pejzaże i wnętrza. Z zasad impresjonizmu, przejęła rozjaśnioną gamę barwną, miękki, roztopiony w szaromglistej atmosferze rysunek i fakturę obrazu, zachowując koloryt lokalny. Dziewczynka z chryzantemami 1894
Podsumowanie, cechy impresjonizmu malarstwo światłem subiektywne wrażenia artysty jasna kolorystyka swobodne ruchy pędzla brak dbałości o rysunek wpływ zjawisk fizycznych (rozczepienie światła w pryzmacie) na gamę barwną kompozycje plenerowe liryczna improwizacja
Prezentację wykonała: Zofia Greniuk- nauczycielka Zespołu Szkół im. H. Sienkiewicza w Grabowcu Zródło: http://pl.wikipedia.org http://www.pinakoteka.zascianek.pl http://www.malarze.walhalla.pl http://www.impresjonizm.art.pl