Rekcja czasownika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
Das Bild Nr. 6 Ein goldenes Bild Das Bild Nr. 6 Golden Nich Lange Her gabs einen Oma und Opa – Tag. Wir haben fűr Sie ein goldenes Bild mit unseren Fotos.
Odmienne i nieodmienne części mowy
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Kapitel X - Wiederholung
Jak uczymy się j. niemieckiego ?. Usnere Hausaufgaben:
Zagadnienia Nazwy sklepów, lokali usługowych oraz produktów.
DIE KONJUGATION DES VERBS IM PRÄSENS
Wie lernen wir Deutsch Tomasz Ślęczkowski. Wir spielte Lernspiele.
Lectio III deklinacja I czasownik posiłkowy sum, esse, fui
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Rozdział XVII - zagadnienia
Szkolenie Milena Kuder. Zakładanie konta Google ćwiczenie.
Przyimki łączące się z celownikiem i biernikiem.
Present continuous tense
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Forma podstawowa zaimka dzierżawczego (przynależności)
I. Modalverb sollen Beispiele:
Materiały pochodzą z Platformy
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wnioski na temat: Jak jest?. 1.Samorząd nic nie robi. 2.Służy tylko do organizowania kiepskich technicznie apeli. 3.Losowanie szczęśliwego numerka. 4.Nie.
ROZPRAWKA.
Szyk wyrazów w zdaniu Zdania proste oznajmujące oraz zdania pytające
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Opracowała: mgr Joanna Pastuszka Szkoła Podstawowa w LipowcuKościelnym
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
„... Są takie czasy przejściowe, między porami roku, między wielkimi zdarzeniami. Jesteśmy świadkami i uczestnikami takiego życiowego przedwiośnia, coś.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Miejsca spotkań – Treffpunkte Celownik – Spoczynek Biernik - Ruch
Czasowniki modalne w Imperfekcie Szyk zdań złożonych podrzędnie.
gesund - krank zdrowy - chory
Ubrania – Budowa zdań Biernik rzeczowników i zaimków osobowych Odmiana czasowników.
Krankheiten und Medikamente
Czas przeszły Perfekt.
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Królowa Rzeczownik Królowa to żona króla, i matka następcy tronu. Zasiadała przy boku władcy. Pełniła funkcję reprezentacyjną. Prowadziła akcje charytatywne.
Die Umwelt. der Regen, die Sonne, das Gewitter die Blume, die Insel, die Wolke, das Holz, der Berg, der See, der Fisch, der Fluss, der Brand, der Baum,
DER FROUMSEINTRAG VON LISA. Ich bin Lisa und schreibe allen, die einen Hund haben möchten und nicht wissen, wie sie darüber mit den Eltern sprechen sollten.
Workshop: Polen für Anfänger Referent: Daniel Fink.
Okolicznik nie taki straszny, jak go malują Kraków, 20 maja 2013 r.
Magnet 2 Kapitel “Guter Start”
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Das Bild Nr. 1 „Aus der Schnur”
Odmiana rzeczowników przez przypadki.
KANCLERZ PRZYMIOTNIK Wykonali:
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Wiederholung zum Test Magnet 3 Kapitel 3.
Oto mój pies Fafik. Bardzo lubię mojego psa. Rzucam mojemu psu patyki. Wychodzę z psem na spacer. Często opowiadam o swoim psie. Psie, podaj łapę!
Wo oder wohin? WOHIN (dokąd) WO? (gdzie) III przypadek – DATIV
WETTKAMPF.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Narzędnik Kiedy i jak używać. Rodzaj męski i nijaki  Herman to dobry niemiecki biznesmen Herman jest dobrym niemieckim biznesmenem Adam to Polak  Adam.
Jak mądrze surfować w SIECI?
Zapis prezentacji:

Rekcja czasownika

Rekcja czasownika jest to zjawisko gramatyczne polegające na stałym połączeniu czasownika z określonym przyimkiem i przypadkiem, np.: denken an + Akkusativ myśleć o Takie połączenia są stałe i trzeba znać je na pamięć

W zjawisku rekcji ważne są dwa aspekty: tworzenie pytań z czasownikiem oraz dwa rodzaje odpowiedzi.

Tworzenie pytań Tworząc pytanie w rekcji posiłkujmy się językiem polskim – będzie łatwiej. Należy rozgraniczyć odnoszenie się znaczenia czasownika do osoby i do rzeczy: myśleć o kimś czymś (osoba) (rzecz)

Po rozróżnieniu utworzymy dwa pytania: o osobę i o rzecz denken an + Akk myśleć o kimś czymś (osoba) (rzecz) o kim? o czym?

Sposób tworzenia pytania o osobę różni się od sposobu tworzenia pytania o rzecz. W pytaniu o osobę przyimek występuje na początku, w rzeczy na końcu: myśleć o denken an + Akk kimś czymś (osoba) (rzecz) o kim? o czym? an an

Przy tworzeniu pytania o osobę (o kim) należy zastosować pytanie z danego przypadka: jeśli jest to celownik (Dativ) – wem? jeśli jest to biernik (Akkusativ)– wen?

Przy tworzeniu pytania o rzecz (o czym) na początku zawsze wstawia się ,,wo”, następnie dany przyimek. Jeśli w tak utworzonym pytaniu obok siebie pojawią się dwie samogłoski, np. o i a, pomiędzy nie należy wstawić łączące ,,r”

myśleć o denken an kimś czymś (osoba) (rzecz) o kim. o czym. an wen myśleć o denken an kimś czymś (osoba) (rzecz) o kim? o czym? an wen? woran?

fragen nach + D pytać o kogoś coś (rzecz) (osoba) o kogo. o co fragen nach + D pytać o kogoś coś (rzecz) (osoba) o kogo? o co? nach wem? wonach?

Odpowiedź na tak postawione pytania może być krótka: o niej / o tym o niego / o to lub pełna: o koleżance / o wakacjach o kolegę / o drogę Odpowiedź pełną tworzy się zgodnie z użyciem rzeczownika w danym rodzaju i przypadku: an die Freundin (biernik rodzaj żeński) / an die Ferien (biernik liczba mnoga) nach dem Freund (celownik rodzaj męski) / nach dem Weg (celownik rodzaj męski) Odpowiedź krótką tworzy się z użyciem zaimka osobowego w danym przypadku (o osobę) lub z użyciem połączenia ,,da” i danego przyimka jeśli chodzi o rzecz (gdy obok siebie znajdą się dwie samogłoski, dodajemy też łącznik ,,r”) an sie (zaimek ,,ona” w bierniku) / daran nach ihm (zaimek ,,on” w celowniku) / danach

An wen denkst du. An die Freundin / an sie Woran denkst du An wen denkst du? An die Freundin / an sie Woran denkst du? An die Ferien / daran Nach wem fragst du? Nach dem Freund / nach ihm Wonach fragst du? Nach dem Weg / danach

Rekcja wybranych czasowników auf + Akk achten auf – uważać, zważać na antworten auf - odpowiadać na aufnehmen auf – nagrywać na hoffen auf – mieć nadzieję na sich vorbereiten auf – przygotować się na, do warten auf – czekać na zählen auf – liczyć na an + D sich beteiligen an – brać udział w teilnehmen an – brać udział w aus + D bestehen aus – składać się z kommen aus – pochodzić z zurück kommen aus – wracać z

an + Akk denken an – myśleć o erinnern an – przypominać kogoś/coś schicken an – wysyłać do schreiben an – pisać do sich wenden an – zwrócić się do sich erinnern an – przypominać sobie o bei + D sich entschuldigen bei – usprawiedliwiać się u helfen bei – pomagać w nach + D sich ekundigen nach – dowiadywać się o fragen nach – pytać o suchen nach – szukać

durch + Akk betonen durch – podkreślać przez/czymś gegen + Akk kämpfen gegen – walczyć przeciw um + Akk bitten um – prosić o kämpfen um – walczyć o in + Akk sich verlieben in – zakochac się w von + D aufnehmen von – nagrywać z bekommen von – dostać od erzählen von – opowiadać o halten von – sądzić o leihen von – pożyczyć od träumen von – marzyć o wissen von – wiedzieć od in + D sich unterscheiden in – różnić się w

arbeiten für – pracować dla/na ausgeben für – wydać na für + Akk arbeiten für – pracować dla/na ausgeben für – wydać na danken für – dziękować za sich eignen für – nadawać się do sich engagieren für – angażować się w halten für – uważać za sich interessieren für – interesować się lernen für – uczyć się na/do plädieren für – optować za sorgen für – dbać, troszczyć się o mit + D anfangen mit – zaczynać czymś auskommen mit – gospodarować czymś dekorieren mit – dekorować czymś diskutieren mit – dyskutować z enden mit – kończyć się czymś färben mit – farbować czymś kämpfen mit – walczyć czymś lackieren mit – lakierować czymś reden mit – gadać z sich schminken mit – malować się czymś schmücken mit – ozdabiać czymś sprechen mit – rozmawiać z sich streiten mit – kłócić się z telefonieren mit – rozmawiać przez telefon z umgehen mit – obchodzić się z

brauchen zu – potrzebować do führen zu – prowadzić do über +Akk sich ärgern über – złościć się na diskutieren über – dyskutować o sich freuen über – cieszyć się z lachen über – śmiac się z meckern über – zrzędzić na reden über – gadać o schreiben über – pisać o sprechen über – rozmawiać o sich unterhalten über – rozmawiać o unterrichten über – nauczać o zu + D brauchen zu – potrzebować do führen zu – prowadzić do gehören zu – należeć do passen zu – pasować do werden zu – stać się czymś/kimś Przygotowała: Sylwia Lipiec