Manipulacje biomedyczne • oddawanie spermy lub jaja 12. Ocalić ludzkość – manipulacje biomedyczne i wynikające z nich zagrożenia Manipulacje biomedyczne • oddawanie spermy lub jaja • sztuczna inseminacja i sztuczne zapłodnienie hetorologiczne (poza małżeństwem) • sztuczna inseminacja i sztuczne zapłodnienie homologiczne (w ramach małżeństwa) • klonowanie • eutanazja • badania prenatalne
Sztuczne zapłodnienie 12. Ocalić ludzkość – manipulacje biomedyczne i wynikające z nich zagrożenia Sztuczne zapłodnienie – można mieć upragnione dziecko – leczenie bezpłodności – oddzielenie aktu płciowego od aktu prokreacji – ludzkie embriony stają się „materiałem biologicznym” – likwidacja embrionów „nadliczbowych”
– można przedłużyć własne istnienie 12. Ocalić ludzkość – manipulacje biomedyczne i wynikające z nich zagrożenia Klonowanie – można przedłużyć własne istnienie – można stworzyć człowieka z określonymi cechami – można pozyskać organy do przeszczepów – chęć decydowania o tym, jaki ma być drugi człowiek – produkcja embrionów po to, aby je zabić – są inne sposoby hodowania ludzkich tkanek Badania prenatalne – można kontrolować prawidłowy rozwój płodu – można leczyć chorobę dziecka już w łonie matki – eliminowanie chorych przed urodzeniem – pretekst do aborcji
– można zapobiec długotrwałym cierpieniom i skutkom starości 12. Ocalić ludzkość – manipulacje biomedyczne i wynikające z nich zagrożenia Eutanazja – można zapobiec długotrwałym cierpieniom i skutkom starości – można zaoszczędzić na kosztach leczenia i opieki medycznej – nie bierze się pod uwagę związków człowieka z Bogiem – życie ludzkie jest zredukowane tylko do wymiaru ziemskiego – hołdowanie wygodnictwu, egoizmowi – nieumiejętność przyjmowania cierpień i pragnienie ucieczki przed nimi w złudny niebyt – uzurpowanie sobie nienaruszalnej Bożej władzy nad życiem i śmiercią
12. Ocalić ludzkość – manipulacje biomedyczne i wynikające z nich zagrożenia „Ponieważ embrion powinien być uważany za osobę od chwili poczęcia, powinno się bronić jego integralności, troszczyć się o niego i leczyć go jak każdą inną istotę ludzką”. (Katechizm Kościoła katolickiego, 2323) „Wytwarzanie embrionów ludzkich po to, aby były używane jako «materiał biologiczny» jest niemoralne”. (Kongregacja Nauki Wiary, instrukcja „Donum vitae”, I)