INCYDENT MH 17 W ŚWIETLE MIĘDZYNARODOWEGO PRAWA KONFLIKTÓW ZBROJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Advertisements

Analiza możliwych rozwiązań
POZAZAWODOWA PROFILAKYTKA POEKSPOZYCYJNA
Nowy Przemysł IV Kongres Energetyczny | czerwca 2007 | 1 Shane Woodroffe Dyrektor, Zespołu Environmental Finance, Fortis UK Odnawialne źródła energii.
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
Licencjonowanie wirtualizacji
Licencjonowanie rodziny System Center 2012
Licencjonowanie SharePoint 2013
GEOINFORMACYJNE SYSTEMY I INFRASTRUKTURY
Podsumowanie trzeciego spotkania NUG_PL w dniu 6 września 2010 Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW SA Warszawa 14 grudnia 2010.
Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Harmonogram Eurosystemu i wstępny harmonogram KDPW Sławomir Pycko Dział
Damian Ciunowicz i Krystian Baranowski – kl. I „TL’’
Szła dzieweczka do laseczka
Licencjonowanie aplikacji serwerowych
Usługi online oraz Office 365. Przegląd usług online Dodawanie usług online do umów grupowych Nabywanie licencji Office 365.
Podstawy modeli i programów licencyjnych Microsoft.
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
How to make an application on Step by Step Instructions
Windows 8.1 dostarcza spójną platformę do tworzenia aplikacji, które potrafią dostosować się do wielu urządzeń Zaprojektowane raz, działają.
Wydział Elektroniki Kierunek: AiR Zaawansowane metody programowania Wykład 5.
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Przetwarzanie sprzedaży z wykorzystaniem strony trzeciej (bez awiza dostawy) SAP Best Practices.
Zarządzanie numerami seryjnymi SAP Best Practices.
Rejestrowanie przepracowanych godzin SAP Best Practices.
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Wstęp do Fizyki Środowiska - Podstawy mechaniki płynów Problems 1 Lecture 1 1)In a vertical capillary filled with water air bubbles are rising Sketch the.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
Przegląd usług online Dodawanie usług online do umów grupowych Nabywanie licencji Office 365.
DEMO Jak założyć konto na Microsoft Virtual Academy?
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Did you know?. 1 in 8 people living in Britain live in London, 12 million people live in London - this is a major European city London is the world largest.
Kompetentny ekonomista i logistyk- sukces na rynku edukacyjno – zawodowym! Człowiek – najlepsza inwestycja! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Dofinansowano ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa w ramach Programu PL13 Ograniczanie społecznych nierówności.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
Dr inż. Krzysztof Rzymkowski Sekretarz Generalny.
Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or.
15. POLISH INSOLVENCY PROCEEDINGS AND THE EIR DR MAREK PORZYCKI European Insolvency Regulation.
Infrastruktura transportowa Warszawa,
Ona nazywa się… This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the.
Co dla Pana? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
C PRZEWODNIK PO NAJCIEKAWSZYCH MIEJSCACH WROCŁAWIA - GUIDE TO THE MOST INTERESTING PLACES OF WROCLAW Cześć jestem Krzysztof. Dziś będę pokazywał Ci Najciekawsze.
Co Pan robi? Kim Pani jest? This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors,
Dzień dobry! Cześć! This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and.
Www,mojesilnedrzewo.pl. W dniach 15 marca – 30 kwietnia 2010.r.wytwórnia wody mineralnej Żywiec Zdrój SA wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia i Regionalną.
Raport „Annual Review of Football Finance”
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
„Forests in Poland and Europe. Characteristics and management.”
Forest fire protection
Fire protection in Poland and Europe
Rodzaje transportu Białka transportowe – przenoszą cząsteczki poprzez membranę wiążąc je po jednej stronie a następnie przenoszą na drugą stronę membrany.
Prawo gospodarcze UE – Swoboda przedsiębiorczości
European Insolvency Regulation
Zakupy This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and the Commission.
Prawne instrumenty ochrony dzieci przed przemocą w Polsce legal instruments to protect children from violence in Poland Aneta Mikołajczyk specjalistka.
English Language Teaching Methodology for Non-Native English Language Teachers in Secondary School/Adults Education Rafał Rosiński Malta,
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
Carriage of dangerous goods by Air transport
Internationalisation at the University of Warsaw
Prawo przestrzeni powietrznej kazus
European Insolvency Regulation
Wstęp do nauki o państwie i polityce
WYDZIAŁ LOGISTYKI WAT PRAKTYKI STUDENCKIE Warszawa, 1 marca 2019 r.
WYDZIAŁ LOGISTYKI WAT PRAKTYKI STUDENCKIE Warszawa, 1 marca 2019 r.
Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947
Międzynarodowe Trybunały Karne ad hoc
Zapis prezentacji:

INCYDENT MH 17 W ŚWIETLE MIĘDZYNARODOWEGO PRAWA KONFLIKTÓW ZBROJNYCH MGR MATEUSZ PIĄTKOWSKI

Wojna powietrzna Konflikt dwóch perspektyw Statek pasażerski jako obiekt cywilny, przeznaczony do wykonywania zadań komunikacji cywilnej Statek pasażerski znajdujący się w strefie konfliktu zbrojnego może jednakże być z dużym prawdopodobieństwem potraktowany jako obiekt wojskowy

Status cywilnego statku pasażerskiego w strefie konfliktu zbrojnego Haskie Reguły Wojny Powietrznej z 1923 roku Art. 1 Reguły wojny powietrznej stosuje się do wszystkich statków powietrznych, zarówno lżejszych, jak i cięższych od powietrza, niezależnie od tego czy mogą one pływać na wodzie, czy też nie. Art. 11 W czasie wojny każde państwo wojujące albo neutralne może w obrębie swojej jurysdykcji zabronić statkom powietrznym dostępu, poruszania się lub pobytu bądź wydawać w tej sprawie przepisy

Status cywilnego statku pasażerskiego w strefie konfliktu zbrojnego Art. 30 W wypadku, gdy dowódca wojującego uważa, że powodzeniu działań, w których aktualnie bierze udział, może zagrozić obecność statków powietrznych, może on zabronić neutralnym statkom powietrznym przelotu w bezpośrednim sąsiedztwie jego sił zbrojnych albo wyznaczyć im trasę przelotu. Neutralny statek powietrzny, który znając tego rodzaju przepis ogłoszony przez wojującego, nie stosuje się do niego, naraża się na to, że zostanie ostrzelany.

Status cywilnego statku pasażerskiego w strefie konfliktu zbrojnego Artykuł XXXIV Niewojskowe statki powietrzne wojujących zarówno publiczne, jak i prywatne,narażają się na ostrzelanie, gdy przelatują:1. w obrębie jurysdykcji nieprzyjaciela,2. w bezpośrednim sąsiedztwie tej jurysdykcji a poza obrębem jurysdykcji swojego kraju,3. w bezpośrednim sąsiedztwie lądowych lub morskich działań wojskowych nieprzyjaciela. Artykuł XXXV Przelatujące w obrębie jurysdykcji wojującego neutralne statki powietrzne,powiadomione o zbliżaniu się wojskowych statków powietrznych należących do innego wojującego, powinny wylądować w najbliższym odpowiednim miejscu. O ile tego nieuczynią, narażają się na ostrzelanie.

Haskie Reguły Wojny Powietrznej Law of the Aerial Warfare ( N. Ronzitti, G. Venturinni) – HRWP z 1923 roku wskazują na przewagę uprawnień walczących nad cywilnym charakterem lotów transportowych i pasażerskich, także w kontekście operacji powietrznych wykonywanych przez stronę neutralną; Autorzy wskazują, iż HRPW można przypisać moc zwyczajowego prawa międzynarodowego, jednakże literalna treść dokumentu kłóci się z późniejszymi dokumentami ONZ, ICAO i konwencjami międzynarodowymi;

Haskie Reguły Wojny Powietrznej - jako zwyczaj prawa międzynarodowego Znaczna część doktryny prawa międzynarodowego jak i orzecznictwo międzynarodowych trybunałów karnych uznają HRWP za element zwyczajowego prawa humanitarnego; Zdaniem autora – moc zwyczajowa HRWP dotyczy jedynie jego wąskiego zakresu w/w dokumentu tj. art 22 – 24 odnoszących się do problematyki bombardowań powietrznych Pozostała część dokumentu nigdy nie była przedmiotem większej dyskusji jak i stosowania w praktyce

Haskie Reguły Wojny Powietrznej Y. Dienstein: istnieją różne reguły postępowania ze statkiem pasażerskim, w zależności od tego, czy znajduję się on w zamkniętej przestrzeni powietrznej czy też otwarte. Zdaniem autora, w pierwszy przypadku nie ma potrzeby stosowania odpowiedniego ostrzeżenia wobec załogi statku powietrznego, w drugiej sytuacji statek pasażerski jest szczególnie chroniony jako odrębna kategoria cywilnych statków powietrznych HRWP powstały w okresie poprzedzającym masowy rozwój komunikacji cywilnej o charakterze międzynarodowym ;

San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea (l) civil aircraft means an aircraft other than a military, auxiliary, or State aircraft such as a customs or police aircraft, that is engaged in commercial or private service; (m) civil airliner means a civil aircraft that is clearly marked and engaged in carrying civilian passengers in scheduled or non-scheduled services along Air Traffic Service routes.

HPCR Manual on International Law Appicable to Air and Missle Warfare Civilian aircraft, whether enemy or neutral, are civilian objects and as such are entitled to protection from attack Neutral civilian aircraft may not be attacked unless they are engaged in any of the activities enumerated in Rule 174. Civilian aircraft ought to avoid areas of potentially hazardous military operations. In the vicinity of hostilities, civilian aircraft must comply with instructions from the military forces regarding their heading and altitude. If a civilian or other protected aircraft enters an area of potentially hazardous military activity, it must comply with a relevant NOTAM. Rule 56 – NOTAM commentary: Although a non-State organized armed group is not in a position to issue formal NOTAMs that are legally binding, an aircraft that fails to comply with instructions from a rebel group clearly places itself at risk. In the absence of a NOTAM (and, whenever feasible, in case of non-compliance with a NOTAM) military forces concerned ought to use all available means to warn the civilian or other protected aircraft − through radio communication or any other established procedures − before taking any action against it. + Rule 57 applies also in non-international armed conflict.

HPCR Commentary on International Law Applicable to Air and Missle Warfare While civilian airliners (whether enemy or neutral) ought to avoid entering a no-fly or an “exclusion zone”, or the immediate vicinity of hostilities, they do not lose their protection merely because they enter such areas.

Konwencja Chicagowska 1944 o międzynarodowym lotnictwie cywilnym Umawiające się Państwa uznają, że każde Państwo musi powstrzymać się od uciekania się do użycia broni przeciwko cywilnemu statkowi powietrznemu w locie oraz że w przypadku przechwycenia życie osób na pokładzie i bezpieczeństwo statku powietrznego nie mogą być zagrożone. Przepis ten nie powinien być interpretowany tak, aby zmieniał w jakikolwiek sposób prawa i zobowiązania państw ustanowione w Karcie Narodów Zjednoczonych (art. 3bis)

Konwencja Chicagowska 1944 o międzynarodowym lotnictwie cywilnym W razie wojny postanowienia niniejszej Konwencji nie naruszają swobody działania każdego z zainteresowanych Umawiających się Państw, tak biorących udział w wojnie, jak i neutralnych. Ta sama zasada stosuje się do każdego Umawiającego się Państwa, które ogłasza stan wyjątkowy i zawiadamia o tym Radę. ( art. 98)

Odpowiedzialność – suweren w przestrzeni powietrznej 72. Civil aircraft should avoid areas of potentially hazardous military activity. - San Remo Manual Para. 72.1 of the Commentary on the SRM/ACS states that Para. 72 of the SRM/AC “places an obligation on all States, air traffic services and civil aircraft captains to take action so that civil aircraft will avoid areas of potentially hazardous military activity.” The use of the word “and” suggests that each entity (namely States, air traffic services and civil aircraft pilots) ought to contribute to the safety of civilian airliners by ensuring that civilian airliners avoid entering such zones or areas

Manual Concerning Safety Measures Relating to Military Activities Potentially Hazardous to Civil Aircraft Operations Zbiór wytycznych ICAO opracowanych po zestrzeleniu irańskiego Airbusa A300 w 1988 r. ICAO – przyjęcie tzw. elastyczności w zarządzaniu przestrzenią powietrzną The Standards and Recommended Practices in Annex 11 apply in those parts of the airspace under the jurisdiction of a Contracting State wherein air traffic services are provided and also wherever a Contracting State accepts the responsibility of providing air traffic services over the high seas or in airspace of undetermined sovereignty. A Contracting State acceptingsuch responsibility may apply the Standards and Recommended Practices in a manner consistent with that adopted for airspace under its jurisdiction For the purpose of this Annex, the State which designates the authority responsible for establishing and providing the air traffic services is: in Situation 1: the State having sovereignty over the relevant portion of the airspace; in Situation 2: the State to whom responsibility for the establishment and provision of air traffic services has been delegated; in Situation 3: the State which has accepted the responsibility for the establishment and provision of air traffic services.

Manual Concerning Safety Measures Relating to Military Activities Potentially Hazardous to Civil Aircraft Operations Recommendation — In order to provide added airspace capacity and to improve efficiency and flexibility of aircraft operations, States should establish procedures providing for a flexible use of airspace reserved for military or other special activities. The procedures should permit all airspace users to have safe access to such reserved airspace.

Manual Concerning Safety Measures Relating to Military Activities Potentially Hazardous to Civil Aircraft Operations Annex 15 – obowiązek dostarczenia na żądanie NOTAM; Aneksy są załącznikami do Konwencji chicagowskiej z 1944 roku; Instrukcja jest jedynie zbiorem zaleceń;

NOTAM MH 17 http://blog.wandr.me/2014/07/notam-malaysia-airlines-mh17/

Manual Concerning Safety Measures Relating to Military Activities Potentially Hazardous to Civil Aircraft Operations In the event that a State is unable, for some reason, to comply fully with the provisions of Annex 15 and the ICAO regional air navigation plan regarding promulgation and distribution of information concerning potentially hazardous activities, it should seek assistance from adjacent States or the appropriate regional office(s) of ICAO Normally, civil aircraft should not operate in an area of hazardous military activity; however, in the event that civil aircraft are permitted to operate through, or in the immediate vicinity of, an area of potentially hazardous military activity, the safety of the civil aircraft may depend on positive identification by the military units. In such circumstances, arrangements should be made in all cases to provide the responsible military units with advance information regarding regularly or seasonally scheduled flights as well as non-scheduled commercial flights and general aviation flights through the area. The responsibility for initiating the co-ordination process rests with the States whose military forces are engaged in the conflict. The responsibility for instituting special measures to ensure the safety of international civil aircraft operations remains with the States responsible for providing air traffic services in the airspace affected by the conflict, even in cases where co-ordination is not initiated or completed.

Manual Concerning Safety Measures Relating to Military Activities Potentially Hazardous to Civil Aircraft Operations Aneks 11 wskazuję na konieczność stosowania tzw. flexibility in airspace – dzielenia przestrzeni powietrznej między operacje cywilne i wojskowe Instrukcja ICAO zakłada, iż samolot pasażerski nie powinien operować w przestrzeni objętej konfliktem zbrojnym

Sprawa MH 17 przed ETPCz D. Pusztai: art. 10 o Konwencji o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, Monteral 1971 podstawą materialną odpowiedzialności państw; 1. Umawiające się Państwa będą dążyć zgodnie z prawem międzynarodowym i wewnętrznym do podjęcia wszelkich możliwych środków w celu zapobieżenia przestępstwom wymienionym w artykule 1. ALE UWAGA: 1. Popełnia przestępstwo każda osoba, która bezprawnie i umyślnie (…) : tu pojawia się kwestia czynów popełnianych w warunkach konfliktu zbrojnego Autor wskazuję, także na obowiążek zapobiegania i ostrzegania ( MTS w sprawie Corfu I Srebrenica oraz ETPCz)

Sprawa MH 17 przed ETPCz Prof. Elmal Giemulla – pełnomocnik krewnych ofiar wywodzi, iż Ukraina powinna zamknąć przestrzeń powietrzną w całości, jeżeli nie była w stanie zagwarantować pełnego bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej; Tym bardziej, jeżeli strona ukraińska nie sprawowała efektywnej jurysdykcji nad wschodnią częścią kraju;

Podstawowy problem Zdaniem autora by mówić o odpowiedzialności jakiekolwiek podmiotu ( w tym odpowiedzialności państw) konieczne jest ustalenie i zakwalifikowanie aktu zestrzelenia MH17 jako pewnego zdarzenia prawnego ( zbrodnia wojenna, akt terroru), by wiedzieć jakiej sytuacji państwo ukraińskie nie było w stanie zapobiec, a powinno ( o ile miało taki obowiązek); Ogromne problemy dowodowe – zasada Rendulica Prawdopodobna odp. strony ukraińskiej;

Podsumowanie Mimo prima facie oczywistego twierdzenia, iż samolot pasażerski wykonujący cywilny przewóz osób nie może być atakowany gdy znajdzie się w strefie działań wojennych, reguły szczególne nie były od początku w tym względzie jednoznaczne Ocenę utrudnia umieszczenie zestrzelenia w warunkach konfliktu zbrojnego; Wskazuję się na odp strony ukraińskiej spowodowanej okolicznością zaniechania całkowitego zamknięcia przestrzeni powietrznej;