Czy rośliny gorączkują? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Cel: Wykazanie roli transpiracji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zajęcia dodatkowe dziś-szansą na lepsze jutro”
Advertisements

Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
MAŁA SZKOŁA WIELKA SZANSA PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE PO KL, WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH UCZNIÓW Z GRUP O UTRUDNIONYM DOSTĘPIE DO EDUKACJI ORAZ.
LAS ŁAGIEWNICKI WOKÓŁ NAS
Wyjazdowe warsztaty edukacyjne
Doświadczalnictwo.
Prezentacja wyników ewaluacji programu aktywizacji zawodowej kobiet w dzielnicy Wesoła. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
KSIĘGA SUKCESÓW UCZNIÓW KLAS I – III Prowadzący: mgr Teresa Moś.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PARTNERA PROJEKTU COGITO ERGO.
Rok szkolny
Halina Skorupska, SP4 Poznań
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Udział uczniów w konkursach.
Warsztaty organizowane są w ramach projektu: Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Rok szkolny
Rok szkolny
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt edukacyjny „Nasza szkoła w procentach”
Zespół Szkół w Mycielewie w projekcie,,Ćwiczę, uczę się, wygrywam.
Budowa ciała zawodniczek i zawodników sportowych gier zespołowych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapraszamy na obejrzenie
Sprawozdanie z realizacji programu „Trzymaj Formę” 2013/2014
Projekt: Projekt:,,Klasa trzyma formę’’,,Klasa trzyma formę’’ Autorki: Maria Małecka, Gabriela Sokół kl. V a Autorki: Maria Małecka, Gabriela Sokół kl.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
ŚNIADANIE DAJE MOC … I WIELE RADOŚCI !
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Prawdopodobieństwo warunkowe Twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Zasady pracy metodą projektu
Starogard Gdański r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zadania Uczestników Projektu.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Badania,doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Opiekunowie: Małgorzata Ceglarz-Chołody Leszek Iwaniak Uczniowie: Żaneta Wiśniewska IIb Karolina Juszczak IIb Brajan Bednarczyk IIb Magdalena Depta IIb.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Szkoła z klasą 2.0 „Uczymy innych”. Na czym polega metoda „Uczymy innych”? Polega na bezpośrednim zaangażowaniu uczniów w przygotowywanie i prowadzenie.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Źródła wiedzy biologicznej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Doświadczenie z rzeżuchą
Dzień Babci i Dziadka Akademia Kreatywnego Ekomalucha projekt KSI NR POKL /10 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Dzień Ziemi Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej poznawali dzieje naszej planety Ziemi: jak powstała, jaki ma kształt, jak się porusza, zapoznali.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Czy rośliny gorączkują? Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Cel: Wykazanie roli transpiracji dla gospodarki wodnej i utrzymania stanu termicznego roślin na przykładzie ziemniaków. Nauczyciel prowadzący: p. Robert Padurek Nauczyciel wspomagający: p. Janina Wawrzyniak

Lista uczestników (grupa ATP) 1.Weronika Przybył 2.Karolina Krzyżanek 3.Joanna Dakowska 4.Joanna Kurzyńska 5.Joanna Królikowska 6.Anna Jaworska 7.Patrycja Łowicka 8.Michalina Grabowska 9.Bartosz Wyrzykiewicz 10.Arkadiusz Buchowski Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dodatkowo w zajęciach uczestniczyli: 1.Joanna Nowakowska 2.Mateusz Lewicki 3.Julianna Przybył 4.Joanna Pluta 5.Karolina Klecha 6.Paulina Klecha 7.Daria Gruszka 8.Sylwia Bugajewska 9.Witold Szajek 10.Jakub Sikora 11.Marcin Wasielewski

Materiał badawczy Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - ziemniaki zdrowe, - ziemniaki zarażone grzybem.

Przygotowanie doświadczenia Założenie hodowli Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

W ośmiu plastikowych donicach posadziliśmy ziemniaki. Uwzględniliśmy 4 warianty, każdy w dwóch powtórzeniach: wariant 1 – roślina zdrowa przy optymalnej wilgotności, wariant 2 – roślina zdrowa przy ograniczonym dostępie do wody, wariant 3 – roślina zarażona grzybem dobrze nawadniania, wariant 4 – roślina zarażona grzybem słabo nawadniania. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cztery wazony (jeden z każdego wariantu) są rezerwą na wypadek, gdyby jeden z wariantów głównych uległ zniszczeniu z przyczyn losowych. W każdej z donic zainstalowaliśmy jeden tensjometr. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wazony owinęliśmy folią, aby uniemożliwić parowanie fizyczne z gleby. Przygotowaliśmy wagę łazienkową w celu ważenia donic. Na początku czekaliśmy aż wilgotność gleby w wazonach osiągnie wartość 10 centybarów. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

CZĘŚĆ I Przygotowanie teoretyczne Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wiedzę zdobywaliśmy dzięki wykładom prof. dr hab. A. Kędziory, nauczycieli oraz koleżanek i kolegów

Z uwagą słuchamy referatu pod czujnym okiem nauczycieli Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Słońce coraz piękniej przyświeca naszym działaniom Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

CZĘŚĆ II PRZYGOTOWANIE DOŚWIADCZENIA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przewozimy donice na miejsce hodowli Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Przygotowujemy miejsce do eksperymentu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Donice są już we właściwym miejscu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Trzeba przygotować glebę... Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

… co wiąże się z owijaniem donic folią Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Donice z podlaną ziemią są już przykryte i gotowe do założenia hodowli Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pan Profesor tłumaczy nam jak będzie funkcjonować hodowla Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

... A my pilnie słuchamy Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pan Profesor instruuje nas na przykładzie pierwszej donicy jak należy zakładać hodowlę Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

A my próbujemy sami Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zakładamy hodowlę według instruktarzu Pana Profesora Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pan Profesor czujnym okiem dogląda i koryguje błędy Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wysłuchujemy wykładu, w jaki sposób będziemy dokonywać pomiarów i zbierać dane Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

CZĘŚĆ III PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Codziennie uważnie odczytujemy wskazania tensjometrów Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Mierzymy temperaturę Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Odczytujemy wagę... Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

...przenoszenie donic pozwala nam ominąć dzień na siłowni Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Co trzy głowy to nie jedna! Odczyty muszą być dokładne Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wystarczy ze spokojem czekać... Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

...oraz codziennie odczytywać wagę, wskazania tensjometrów i temperaturę Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wyniki zostały zebrane w tabelach programu Excel: Tabela nr 1 Tabela nr 2 Tabela nr 3 Tabela nr 4 Tabela nr 5 Tabela nr 6 Tabela nr 7 Tabela nr 8

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski Eksperyment nadal jest w trakcie realizacji. Na podstawie dotychczasowej analizy wyników badań grup roślin można zauważyć wyraźną różnicę pomiędzy ziemniakami o odpowiednim stopniu nawodnienia a ziemniakami występującymi w warunkach przesuszonych. Obecnie zauważalna jest różnica w wyglądzie badanych ziemniaków.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podsumowanie