W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Odpowiedni dobór kolorów to jeden z podstawowych elementów przygotowania dobrego projektu graficznego. Zestaw kolorów na naszej stronie internetowej może zapewnić dłuższe i częstsze wizyty, zachęcić do zakupów, lub odwrotnie – odstraszyć i zniechęcić do korzystania z naszych usług.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Projektując stronę internetową należy wziąć pod uwagę właściwości poszczególnych barw, ich połączeń i związane z tym wrażenia odbiorców. Kolory działają nie tylko na nasz zmysł estetyczny, ale również na naszą psychikę, samopoczucie, emocje, a to przekłada się na działania internautów.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Każdy, kto przystępuję do tworzenia projektu graficznego strony internetowej, musi sobie odpowiedzieć na podstawowe pytania: Jaki jest rodzaj prezentowanych treści i jakich działań spodziewamy się po odbiorcach? Do kogo adresujemy stronę (płeć i wiek, grupa społeczna czy kulturowa).
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Tematyka strony i określenie grupy docelowej będą miały znaczący wpływ na projekt graficzny oraz na zastosowaną kolorystykę.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Warto pamiętać o wpływie temperatury kolorów na nastrój naszych klientów/użytkowników strony. Kolory cieple (pomarańczowy, żółty, czerwony) stymulują do działania, wyzwalają pozytywną energię. Kolory zimne (niebieski, zielony, fioletowy, szary) działają uspokajająco, używane są często jako tło, dla lepszego kontrastu.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Ogólne zasady mówią również, że portale dla kobiet powinny mieć jasną, pastelową kolorystykę, a dla mężczyzn mocne i odważne kolory. Na dzieci najlepiej działają kolory jasne i żywe, na młodzież – kolory jednolite i czyste, a na ludzi starszych – jasne i pastelowe.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Na stronie internetowej najlepiej używać kilku głównych kontrastujących kolorów – dwóch, maksymalnie trzech. Można stosować różne odcienie tych samych kolorów dla elementów takich jak tła tabel czy nagłówków.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Nie należy zmieniać kolorystyki strony zbyt często, a idealnie – nie zmieniać jej w ogóle. Trzymanie się jednego schematu kolorystycznego nie przeszkadza w stosowaniu dowolnych liftingów projektowych, kiedy trzeba.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Jeśli wraz ze stroną internetową tworzymy od początku wizualizację firmy, portalu, inicjatywy, możemy szukać inspiracji kolorystycznych w ulubionych zdjęciach, które chcemy wykorzystać w graficznej aranżacji strony.
W YBIERAMY KOLORYSTYKĘ DLA NOWEJ STRONY INTERNETOWEJ Kolorystyka strony powinna być spójna z identyfikacją graficzną firmy. Po wybraniu jednego koloru (np. z logo), możemy dobrać pozostałe, korzystając z wymienionych niżej narzędzi.
NAJLEPSZE NARZĘDZIA DOBORU KOLORÓW AdobeKuler – wiele pomocnych funkcji, pozwalających m.in. na tworzenie palety barw ze zdjęcia; AdobeKuler Color Scheme Designer – koło kolorów; możliwość podglądu strony testowej w wybranej kolorystyce; Color Scheme Designer Color Wizard – koło kolorów, przewodnik; Color Wizard ColorBlender – automatyczne dobieranie pasujących do siebie kolorów; ColorBlender Multicolr Search Lab i Colr Pickr – wyszukiwarki zdjęć (z flickra) po kolorach; Multicolr Search LabColr Pickr color.org – tworzy paletę kolorów na podstawie fotografii; color.org Color Hunter – znajduje pasujące tematycznie zdjęcia i pobiera z nich palety barwne. Color Hunter