Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Programowanie obiektowe
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Narzędzia analizy ekonomicznej
Badania operacyjne. Wykład 1
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Analiza współzależności
Analiza współzależności
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Hipotezy statystyczne
Pedagogika ogólna.
Etapy podejmowania decyzji
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Zarządzanie jakością projektu
Metody zbierania danych empirycznych
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Programowanie obiektowe – język C++
Prof. Aleksander Surdej
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Programowanie w języku C++
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Temat 3: Integralność danych. Integralność danych, określana również mianem spójności danych, jest to funkcja SZBD, która gwarantuje, że dane nie zostaną.
Teoria a metoda Projektowanie a proces badawczy
Metoda badań korelacyjnych
Model obiektowy bazy danych
Metoda badań symulacyjnych i modelowych
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Metoda badań interpretacyjno-historycznych Robert Barełkowski, prof. nzw. dr hab. inż. arch. © PhD-06.
Budowa modelu niezawodnościowego
Systemy informatyczne wprowadzenie
Metoda badań jakościowych
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
 Inaczej określana mianem teorii ekwiwalentnego związku przyczynowego (równowartości przyczyn),  Opiera się na założeniu, że skutek stanowi sumę przyczyn,
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Dokumentacja procesowa i techniczna z oględzin miejsca zdarzenia
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
1 O podejmowaniu decyzji klinicznych czyli zasady medycyny oparta na pewnych faktach (Evidence-based medicine, EBM) Zbigniew Gaciong.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Etapy procesu sterowania rozmytego
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Kontrolowanie.
EKONOMETRIA Wykład 1a prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
Technologia planowania treningu
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych 3PhD-08 Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych © 2015 Robert Barełkowski, prof. nzw. dr hab. inż. arch.

Cechy metody badań eksperymentalnych 3PhD-08/2 Metoda eksperymentalna (lub quasi-eksperymentalna) bada przede wszystkim przypadki, w których: sposoby badania zagadnienia koncentrują się na poddawaniu obiektu badań zaplanowanemu oddziaływaniu lub na diagnozowaniu funkcjonowania zmiennej w odniesieniu do tego obiektu, mierzone są jedna lub więcej zmiennych uzyskiwanych wskutek przeprowadzenia badania, wyznaczane są jednoznacznie obiekty (klasy obiektów), których cechy predestynują je do bycia obiektem badań, weryfikacja rezultatów eksperymentu następuje w drodze badań porównawczych lub w obrębie grupy kontrolnej, jednoznacznie i precyzyjnie określane muszą być związki przyczynowo-skutkowe. Cechy metody badań eksperymentalnych

3PhD-08/3 Podstawowa różnica między metodą eksperymentalną a quasi-eksperymentalną zdefiniowana jest przez następującą charakterystykę: Metoda quasi-eksperymentalna Metoda eksperymentalna programowanie wyboru obiektów poddawanych badaniu, oprogramowanie względnych mierników weryfikacji wraz z wyznaczeniem klucza weryfikacyjnego – mechanizmu uzasadniającego wybór kryteriów selekcji obiektów badanych i badanych cech (zachowań, oddziaływań, skutków) poszukiwanie rezultatów i zastosowań dla wąskiej, wyselekcjonowanej grupy przypadków umożliwienie przypadkowego wyboru obiektów do obiektów (klasy obiektów) poddawanych badaniu, oprogramowanie bezwzględnych mierników weryfikacji wyników badań (pomiar bezwzględny, obiektywny) poszukiwanie rezultatów i zastosowań dla szerokiej grupy przypadków, dla których zakwalifikowanie obwarowane jest nielicznymi warunkami wstępnymi. Zasadnicza różnica

3PhD-08/4 Metoda eksperymentalna (lub quasi-eksperymentalna) obejmuje precyzyjne wyznaczenie: przedmiotu badania (obiekt, oddziaływanie) w kontekście problemu badawczego w sposób obiektywny (obiektywizowany), rozpoznania cech przedmiotu badań przed dodaniem oddziaływań (zmiennych), poddawania przedmiotu badań określonym w programie badań oddziaływaniom w sposób wykluczający wystąpienie innych czynników wywołujących skutki, niż czynniki zaplanowane w badaniu (w badaniu quasi-eksperymentalnym możliwe jest oddziaływanie czynników zewnętrznych, ale wyłącznie w sytuacji kontrolowanego środowiska), powiązania poszczególnych procedur badawczych w ciąg przyczynowo-skutkowy, w tym jako skutek określonego z góry obiektywnego pomiaru wyników. [Pb] (wyłącznie obserwacja, bez oddziaływań, zmiennych) [O1 Pb] (oddziaływanie 1, obserwacja skutków) [O2 Pb] (oddziaływanie 2, obserwacja skutków) [O3 Pb] (oddziaływanie 3, obserwacja skutków) Gdzie Pb to przedmiot badań, a O to oddziaływania. Struktura metody

3PhD-08/5 Metoda eksperymentalna (lub quasi-eksperymentalna) wymaga prowadzenia procedury badawczej w oparciu o strukturę ciągów zdarzeń logicznych. W obrębie danej grupy określone oddziaływanie, czynnik, zmienna generatywna winny prowokować w sposób jednoznaczny wystąpienie określonego skutku w interakcji z obiektem badań. Na przykład: [czynnik -> oddziaływanie {obiekt}] => skutek {dla obiektu} lub: [{obiekt} -> oddziaływanie {miejsce}] => skutek {dla miejsca} względnie: [{obiekt} -> oddziaływanie {człowiek}] => skutek {dla człowieka} Badanie zazwyczaj obejmuje szereg takich operacji powiązanych wzajemną relacją przyczynowo-skutkową. Niekiedy będzie to drzewo powiązań sprowadzające procedury składowe do jednego pnia wnioskowania skoncentrowanego na określeniu ostatecznego wyniku badania. Logika metody

3PhD-08/6 Silne Słabe Znaczący potencjał generowania obiektywnych lub silnie zobiektywizowanych (metoda quasi-eksperymentalna) wyników powiązanych w ciąg kauzalny Ryzyko definiowania czynników stanowiących „wyłączne” przyczyny dla obserwowanych skutków jako rezultat uproszczeń środowiska badań w relacji do złożoności rzeczywistych warunków funkcjonowania przedmiotu badań Duży potencjał uzyskiwania rezultatów badawczych umożliwiających wysoki stopień generalizacji, zdatny do przeniesienia na inne sytuacje i zjawiska Podatność na przesadne generalizowanie pomijające względy kulturowe, specyficzne, itp. Potencjalnie wysoki stopień kontroli działań badawczych i opartych na nich wnioskowań Nadmierne akcentowanie kontroli może prowadzić do odhumanizowującej tendencji w badaniu. Analiza SW

3PhD-08/7 Groat, L. and Wang, D.: 2002, Architectural Research Methods, John Wiley, New York. Schon, D.: 1993, The Reflective Practitioner, Basic Books, New York. pomocniczo: Barełkowski, R.: 1999, Techniki informatyczne w architekturze i urbanistyce, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań. Bibliografia