Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Algorytmy – zapis struktur programowania
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Podprogramy.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Programowanie w języku Fortran 95
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Metodyka nauczania Informatyki
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Podstawy programowania w języku C i C++
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
Algorytmy.
Podstawowe elementy języka Turbo Pascal.
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Ogólna struktura programu w TP
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 TYTUŁ: Środowisko programowania Free Pascal AUTOR: Grzegorz Witkowski, Milena Gryglas

Programowanie 3 Czynności związane z utworzeniem programu: określenie danych wejściowych oraz wyniku końcowego, analiza problemu i wybór modelu, przedstawienie algorytmu w jednej z notacji - w postaci opisu słownego, - w postaci listy kroków, - w postaci schematu blokowego (postać graficzna algorytmu), analiza poprawności rozwiązania, zakodowanie algorytmu w postaci instrukcji języka programowania, zapis programu do pliku, kompilacja i usuwanie usterek, utworzenie wersji wykonywalnej, testowanie i analiza wyników.

Programowanie 4

Wprowadzenie 5 Język programowania – zbiór zasad określających, kiedy ciąg symboli tworzy program komputerowy oraz jakie obliczenia opisuje

6 Twórcą języka Pascal jest Nikolaus Writh, który w 1971 roku opublikował pierwszy raport będący szczegółowym, formalnym opisem Pascala. Pascal opisany w raporcie był abstrakcyjnym językiem algorytmicznym tj. systemem reguł, słów umożliwiających jasne, jednoznaczne formułowanie algorytmów. Przez lata Pascal był modernizowany: ulepszano środowiska redagowania i uruchamiania programów, które stają się bardziej przyjazne i coraz bogatsze, wzbogacono listy standardowych poleceń i funkcji języka np. o procedury programowania grafiki, których nie było we wzorcu Writha, ale także wprowadzono do języka nowe idee jak np. programowanie obiektowe. Wprowadzenie do Pascala

Środowisko pracy języka Pascal 7 File- pozwala na zapisywania programów źródłowych na dyskietce bądź dysku twardym (Save) - F2, wczytywanie ich (Load) - F3, kończenie pracy (Quit) - ALT+X. Run - interesuje nas przede wszystkim uruchamianie programu realizowane przy pomocy polecenia Run (CTRL+F9).Kombinacja przycisków ALT+F5 pozwala obejrzeć ekran roboczy programu.

Środowisko pracy języka Pascal 8 Słowa kluczowe - zastrzeżone tylko do wydawania poleceń składających się na program. Nie wolno używać ich w innym celu. W Pascalu znajduje się 51 słów kluczowych. ANDIMPLEMENTATIONSET ASMINLINESHL ARRAYINHERITEDSHR BEGININTERFACESTRING CASEINTERRUPTTHEN CONSTLABEL DESTRUCTORLIBRARYTO DIVMODTYPE DONILUNIT DOWNTONOTUNTIL ELSEOBJECTUSES ENDOFVAR EXPORTSORWHILE FILEPACKEDWITH FORPROCEDUREXOR FUNCTIONPROGRAM GOTORECORD IFREPEAT

Środowisko pracy języka Pascal 9 Symbole specjalne - operatory arytmetyczne + - * / (brak potęgowania) operatory relacji, =, = nawiasy okrągłe, kwadratowe i klamrowe () [] {} operator przypisania := pozostałe symbole., ; : ` # ^ Łańcuch znaków - wszystkie inne zestawienia liter (poza słowami kluczowymi). Łańcuch znaków musi być zawsze ograniczony przy pomocy separatorów, którymi w Pascalu są apostrofy (`).

Środowisko pracy języka Pascal 10 KONSTRUKCJA PROGRAMU W PASCALU: NAGŁÓWEKPROGRAM moja_nazwa; CONST CZĘŚĆ definicje stałych VAR DEKLARACYJNAdeklaracje zmiennych... deklaracje procedur i funkcji CZĘŚĆ BEGIN GŁÓWNA instrukcje; END.

Środowisko pracy języka Pascal 11 Wczytanie danych: Read (lista_argumentów); ReadLn (lista_argumentów); np:Read (a,b); ReadLn (c); Wyprowadzenie wyników i komunikatów Write (lista_argumentów); WriteLn (lista_argumentów); np:Write (`Podaj swoje imię`);

Środowisko pracy języka Pascal 12 Kolejne instrukcje programu oddzielamy średnikami. W jednej linii programu może być umieszczonych wiele instrukcji, ale muszą być oddzielone średnikami. Po nagłówku i instrukcji WRITELN należy użyć średników, natomiast po BEGIN i END można je opuścić. Średnik możemy również opuścić, gdy następnym słowem jest END (niekoniecznie z kropką). Kropka po ostatnim END oznacza koniec programu i jest wymagana! CTRL+F9 - następuje kompilacja i konsolidacja programu oraz uruchomienie programu. ALT+F5 - możliwość obejrzenia ekranu roboczego programu. Wciśnięcie dowolnego klawisza spowoduje powrót do Pascala.

Środowisko pracy języka Pascal 13 Deklaracja zmiennych: wszystkie zmienne deklarujemy po słowie: VAR wynik: REAL; odp1, odp2: CHAR; a, b, pole: INTEGER; Przy deklarowaniu zmiennych tego samego typu można je wyliczyć w postaci listy, w której są one oddzielone przecinkami. Przy deklarowaniu zmiennej podajemy wymyśloną przez siebie nazwę, dwukropek i wreszcie jej TYP.

Środowisko pracy języka Pascal 14 Instrukcja warunkowa: IF THEN instrukcja_1 ELSE instrukcja_2; JEŚLI warunek jest spełniony WYKONAJ instrukcję_1 W INNYM PRZYPADKU wykonaj instrukcję_2 Poszczególne składniki wyrażenia muszą być wcześniej zdefiniowane (stałe) lub zadeklarowane (zmienne) i muszą posiadać konkretną wartość. „Instrukcja_1” oraz „instrukcja_2” to dowolne instrukcje języka Pascal, które chcemy wykonać w przypadku spełnienia bądź niespełnienia warunku.

Środowisko pracy języka Pascal 15 Pętla FOR (z ustaloną liczbą powtórzeń): FOR licznik_pętli:=wyrażenie_1 TO wyrażenie_2 DO instrukcja; albo FOR licznik_pętli:=wyrażenie_1 DOWNTO wyrażenie_2 DO instrukcja Przetłumaczenie pętli DLA wartości licznika zmieniającej się od DO WYKONUJ instrukcję

Środowisko pracy języka Pascal 16 Pętla warunkowa WHILE: WHILE DO instrukcja; albo WHILE DO Begin instrukcja_1; instrukcja_n; End; Jak długo warunek jest spełniony (jest prawdą) wykonuj instrukcję występującą po słowie DO.

Środowisko pracy języka Pascal 17 Pętla warunkowa REPEAT – UNTIL: REPEAT instrukcja_1;... instrukcja_n; UNTIL ; Powtarzaj grupę instrukcji do momentu aż warunek zostanie spełniony (stanie się prawdą). Liczba instrukcji pomiędzy REPEAT a UNTIL nie jest ograniczona i nie trzeba tu używać instrukcji złożonej, jak w FOR...TO.

Przykładowe programy w języku Pascal 18 program pole_obwod_kola; uses crt; var r,pole,obwod:real; begin clrscr; writeln('program obliczy pole i obwód koła'); writeln('podaj promień koła r='); readln(r); pole:=pi*r*r; obwod:=2*pi*r; writeln(‘Pole koła= ‘, pole:4:2); writeln(‘Obwód koła=‘, obwod:4:2); readln end.

19 program pole_trojkata; uses crt; var a,b,c,p,s:real; begin clrscr; Writeln(‘Program obliczy pole trójkata za wzoru Herona'); writeln(‘Podaj a='); readln(a); writeln(‘Podaj b='); readln(b); writeln(‘Podaj c='); readln(c); s:=(a+b+c)/2; p:=sqrt(s*(s-a)*(s-c)*(s-c)); writeln(‘Pole trójkata wynosi: ’, p:6:3); readln end. Przykładowe programy w języku Pascal