Janusz A. Starzyk Wyzsza Szkola Informatyki i Zarzadzania w Rzeszowie W oparciu o wykład Dr. Hadi Moradi University of Southern California Roboty Funkcje.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

Wykład Zależność pomiędzy energią potencjalną a potencjałem
Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Metody Sztucznej Inteligencji 2012/2013Zastosowania systemów rozmytych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Zastosowania.
Mechanizm wnioskowania rozmytego
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Sprzężenie zwrotne Patryk Sobczyk.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Systemy produkcyjne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz,
Obserwowalność System ciągły System dyskretny u – wejścia y – wyjścia
Siły Statyka. Warunki równowagi.
Magistrala & mostki PN/PD
Temat nr 10: System przerwań
Sterowanie robotem mobilnym w zastosowaniu do ligi RoboCup
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Czyli robotyka dla każdego
Szkiełkiem i Okiem Fascynujący Świat Doświadczeń.
Układy kombinacyjne cz.2
Źródła: podręcznikopracował: A. Jędryczkowski.
Opracował : Przemysław Drzymała
Zasada działania komputera
Nie bać się mechatroniki
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
Universalne Modele Uczenia - Cwiczenia
Lego Mindstorm NXT Grzegorz Cyganiuk.
ŻYWE JĘZYKI PROGRAMOWANIA LIVING IT UP WITH A LIVE PROGRAMMING LANGUAGE Sean McDirmid Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Modelowanie i identyfikacja 2010/2011Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra.
„Nie musisz być geniuszem, aby programować….”
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Janusz A. Starzyk Wyzsza Szkola Informatyki i Zarzadzania w Rzeszowie W oparciu o wykład Dr. Hadi Moradi University of Southern California Percepcja Robotów.
Urządzenia wejściowe interfejsu: Czynne Bierne Sygnały odbierane przez pojazd z otoczenia Sygnały wysyłane zgodnie z wolą kierowcy Sygnały fizjologiczne.
Model obiektowy bazy danych
Przerzutniki bistabilne
Koło ROBOTyki Technikum nr 2 im. E.Kwiatkowskiego w Starachowicach.
Struktura wewnętrzna mikrokontrolera zamkniętego
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
I T P W ZPT Konwerter BIN2BCD 1 LK „8” DEC LK = 0 LOAD1 R3R2R1  K S3 S2S1 A B „5” K  5 MUX 1 0 A R4 LOAD2 Y = LD B LB „3” US Układ wykonawczy Układ sterujący.
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania Podstawy automatyki 2015/2016 Dynamika obiektów - modele 1 Podstawy automatyki.
Zarządzanie projektami
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania Modelowanie i podstawy identyfikacji 2015/2016 Modele neuronowe – podstawy,
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego II © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
w Gminnej Bibliotece Publicznej w Pruszczu
Podstawowe rodzaje modeli rozmytych
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zbiory rozłączne.
Kognitywne właściwości sieci neuronowych
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Sterowanie procesami ciągłymi
Elementy aktywne - omówienie
Metody sztucznej inteligencji
Sterowanie procesami ciągłymi
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Zapis prezentacji:

Janusz A. Starzyk Wyzsza Szkola Informatyki i Zarzadzania w Rzeszowie W oparciu o wykład Dr. Hadi Moradi University of Southern California Roboty Funkcje Motoryczne

Zakres wykładu Proste sterowanie reakcyjne Sterowanie reakcyjne (reactive control) Arbitraż Przejmowanie cech (Subsumption) Rozszerzone Automaty Skończone – (AFSM: Augmented Finite State Machine) Pola potencjałów Trochę sugestii na temat programowania kontrolerów reakcyjnych

Proste sterowanie reakcyjne Zamknięta pętla pomiędzy sensorami a efektorami robota Brak wewnętrznej reprezentacji dla zwykłego sterowania reakcyjnego Składa się z: –Sytuacji (bodźce) –Akcji (reakcja) Najprostsza forma: sytuacje wykluczające się wzajemnie lub unikalne –Jedna akcja w odpowiedzi na każdą sytuacje: If( bumper == 1) && (timer < 10 ) then avoid() If( bumper == 0) && (timer==10) then seek_light() –Zwane niezależnymi regułami zachowania

Proste sterowanie reakcyjne Najprostsza forma: –Podzielić postrzegany świat na zbiory wzajemnie wykluczających się sytuacji –Rozpoznać sytuację w której się jest –Zareagować na nią Ruch weza:

Przykład: Sterowanie jako funkcja postrzeganych danych Przypadek 1: Jeśli sonary 12,13 lub 14 to skręć w lewo o 20 st/sec. Spójrz na 9 wartości zewnętrznych sonaru – które są najbliższe? Przypadek 2: Jeśli sonary 15, 0, lub 1 skręć w lewo o 40 st./sec. Przypadek 3: Jeśli sonary 2, 3, lub 4 skręć w prawo o 20 st./sec Przykład Zachary Dodds

Przykład 0: Owady Rodney MIT (1985) unikanie przedmiotów eksploracja poznawanie zbudowanie mapy identyfikacja obiektu planowanie i rozumowanie wyczuwanie działanie „behawioralna” dekompozycja zadania Zauważ: równoległe operacje Insekt robot Pajak robot

Metoda Celowa Metoda reakcyjna Przypomnienie: Celowość wyczuwanie działanie percepcja modelowanie świata planowanie wykonanie zadania kontrola motoru „funkcjonalna” dekompozycja zadania unikanie przedmiotu eksploracja poznawanie zbudowanie mapy identyfikacja obiektu planowanie i rozumowanie wyczuwanie działanie „behawioralna” dekompozycja zadania

Proste reagowanie: Przykład 1 Unikanie przeszkód –Ruchome przeszkody –Stałe przeszkody Przeszkody: –Prawa strona Ruch w lewo po zakrzywionej ścieżce –Lewa strona Ruch w prawo po zakrzywionej ścieżce

Proste sterowanie reakcyjne Zadanie: Potrzebujemy kombinację wszystkich możliwych czuciowych sytuacji. Pytanie: Ile wynosi liczba kombinacji dla ‘n’ czujników? Odpowiedz: Jeśli czujniki binarne: 2 n Planowanie uniwersalny lub całkowite odwzorowanie: Wszystkie możliwe sposoby + optymalne akcje dla każdego sposobu Planowanie reakcyjne jest w czasie kompilacji, nie w czasie wykonywania

Proste sterowanie reakcyjne Wady: –Trudno określić wszystkie możliwe sytuacje –Ogromna przestrzeń czuciowa/wejsciowa –Ogromna tabela relacji sytuacji do akcji Wolniejsze wyszukiwanie Większe zapotrzebowanie na pamięć Rozwiązanie: –Mały wybrany zbiór specyficznych sytuacji i akcji –Automatyczne akcje pokrywające resztę

Zachowanie zależne Automatyczne ogólne akcje pokrywające większość sytuacji –Dopóki (prawda) jedz_naprzód () Wyspecjalizowane reguły dla szczególnych sytuacji –jeśli(zderzak==1) wtedy unikaj() Zauważ: Wiele reguł może być wywołanych jednocześnie. Q: Która określa wyjście?

Trochę pytań Jak uczyć się automatycznie? –Wygeneruj pary sytuacyjno-akcyjne Jak automatycznie zmniejszać przestrzeń wejść? Autonomia działania –Tokyo Lecture 3 time 1:24:00-1:32:00

Przykład 2: Arbitraż Chcemy zaprogramować mobilnego robota który będzie: –Poruszał się do przodu aż uderzy w przeszkodę –Następnie ominie przeszkodę i będzie kontynuował ruch Image courtesy of Boulette ’ s robotics Wykonane jako jedno zadanie

Arbitraż Wiele reguł może być wywołanych jednocześnie –Reguły mogą wygenerować kolidujące rozkazy dla efektorów. –Jak zdecydować którą regułę wykonać? Rozwiązanie: –Ustalona hierarchia priorytetów –Hierarchia dynamiczna (zmienia się w czasie działania) –Uczenie (priorytety są poznawane w trakcie działania) –Pole potencjału (suma wektorów)

Przykład 2: Arbitraż Zadanie arbitra: rozdział zadań Tylko podprogram sterujący silnikiem ma bezpośredni dostęp do silnika. –Jeśli rozkaz_silnika = rozkaz_naprzód wtedy włącza ruch naprzód Anulowanie ma najwyższy priorytet

Przykład 2: Arbitraż Zalety –Nie ma konfliktu dostępu do silnika –Dostęp przekazany do najwyższych priorytetów –Złożoność programu nie rośnie gwałtownie wraz ze wzrostem liczby zadań Jest to nazywane architekturą podporządkowaną (subsumption).

Przykład 2+1: Ślimak Wyjada glony ze skał –Na skałach blisko wody Idzie wyżej ponad wodę Pozostaje żywy: –Pozostaje w szczelinach Szuka ciemności Jeśli jest do góry nogami w wodzie –Szuka światła Zmienia położenie z prądem fal

Przykład 2+1: Ślimak Do góry Ciemno Jasno Szpara brak wody do góry nogami +woda s s s pełzanie

Architektura Podporządkowana (Subsumption) Architektura Podporządkowana jest metodologią rozwoju robotów ze sztuczną inteligencją. Jest ona w dużym stopniu związana z robotyką bazującą na zachowaniu. Termin został wprowadzony przez Rodney Brooks i jego kolegów w 1986.Rodney Brooks Architektura Podporządkowana była szeroko stosowana w autonomicznych robotach i w innych zastosowaniach sztucznej Inteligencji czasu rzeczywistego. Architektura podporzadkowana –Tokyo Lecture 5 time 1:10:50-1:18:00

Przykład 3: Subsumption Zbuduj robota unikającego przeszkód przy poszukiwaniu światła: –Dwa silniki: napęd i sterowanie –4 czujniki odległości Dleft, Dright, Dfront, Drear –Jedna fotokomórka: Kieruje do źródła światła Przeszkoda Drear Dfront Dleft Dright Ładowanie

Przykład 3: Subsumption Wędrowanie dookoła: –Nieprzerwany ruch Wędrowanie Silniki

Przykład 3: Subsumption Unikanie przeszkody: –Unikanie w określonej odległości –Obrót w prawo jeśli przeszkoda z lewej strony –Obrót w lewo jeśli z prawej Żadnego ustalonego kierunku, tylko w prawo albo w lewo Omijanie CzujnikiSilniki

Przykład 3: Subsumption Łączenie dwóch pierwszych warstw Omijanie Czujniki Wędrowanie Silniki S

Przykład 3: Subsumption Szukanie światła w celu podładowania –Jeśli baterie są słabe, –Idź w kierunku światła (wykorzystaj fotokomórkę) Ładowanie BateriaSilniki Fotokom.

Przykład 3: Subsumption Łączenie warstw Ładowanie Bateria Fotokom. Unikanie Czujniki S Wędrowanie Silniki S

Przykład 3: Subsumption Łączenie warstw (lepszy model) Ładowanie Bateria Fotokom. Unikanie Czujniki S Wędrowanie Silniki S

Hierarchia warstw kontrolnych –Najniższe warstwy zajmują się najbardziej podstawowymi zadaniami –Ostatnio dodane warstwy wykorzystują już istniejące. –Każdy komponent sprzyja i nie przeszkadza silnemu powiązaniu między wyczuwaniem i działaniem. Motywowana przez rozwój Budowana od podstaw Komponenty wykonują zadania (bez planowania) Zadania równoległe Żadnych potrzeb dla wewnętrznych modeli Architektura Podporządkowana

Architektura Podporządkowana : Warstwy Rozpoczynamy od podstawowych funkcji motorycznych Budujemy nowe warstwy na starych Istniejące warstwy niższego poziomu pozostają bez zmian Rozwój przyrostowy: –Buduj –Testuj –Dodaj Niższe warstwy kontynuują działanie niezależnie do wyższych warstw Jeśli zachowania wyższego poziomu zawiodą, wówczas powrót do poziomu podstawowego. Tolerancja błędu.

Współdziałanie Warstw Wyższe warstwy zakładają istnienie niższych –Odbierają sygnały sensoryczne z niższych warstw –Hamują wyjścia niższych warstw –Blokują wejścia niższych warstw Wyjście z wyższej warstwy może podporządkować wyjścia niższych warstw –Podporządkowanie wyjścia = arbitraż reguł –Wyjścia kontrolowane przez hierarchie zachowań Inteligentne roboty (prof. Masayuki Inaba U. Tokyo) –Tokyo Lecture 3 time 1:33:30-1:53:20

Przykład 4: Robot Dywanowy Wiele sensorow: –Swiatla –Odległości na podczerwień –Zderzak –Dźwięku Wiele zachowan: –Jazda –Wodzenie za światłem –Odjeżdżanie –Unikanie

Przykład 4: Robot Dywanowy

Wyjścia –Motoryczne (różnicowy) –Brzęczyk Patynie: Jaka hierarchie działań chciałbyś określić dla tego robota?