Matematyka w muzyce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekształcenia geometryczne.
Advertisements

DOWODY TWIERDZENIA PITAGORASA.
TWIERDZENIE PITAGORASA
Wszystko o symetrii Prezentacja ma na celu wyjaśnienie:
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
Euklides zajmował się astronomią, optyką i teorią muzyki
Pitagoras-sławny matematyk.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowym
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
C.a.R.Metal czyli Cyrkiel i Linijka
Twierdzenie PITAGORASA.
ZŁOTY PODZIAŁ, JAKO PRZYKŁAD MATEMATYKI W ARCHITEKTURZE
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
Wykonała Daria Iwaszków i Kamila Jędrzejowska
opracowanie: Agata Idczak
Wartości rytmiczne nut
Pitagoras NAJWIĘKSZY MATEMATYK.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Przekształcanie wykresów funkcji
Pitagoras z Samos.
C.A.R.Metal czyli Cyrkiel i Linijka
Autor: Wiktoria Pietruszka
Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT!
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Śremie
jako element analizy technicznej
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Polskie tańce narodowe
Twierdzenie Pitagorasa
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Wielokąty i symetria w Przyrodzie
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
RYTM. RYTM CO TO JEST RYTM? element muzyki mówiący o RYTM element muzyki mówiący o RELACJACH CZASOWYCH między dźwiękami który dźwięk jest krótszy?
Matematyka w muzyce.
MATEMATYKA W MUZYCE.
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Muzyka Adrianna Świniarska.
O MINACH I NIE TYLKO… Jakie zjawiska muzyczne zostały odwzorowane w Waszych rysunkach?
wykonanie: Katarzyna Hoffmann, Anna Kasiewicz, Jakub Stasiuk
Matematyka w muzyce.
Leonardo z Pizy inaczej Leonardo Fibonacci
„Symetria jest ideą, za pomocą której człowiek stara się od niepamiętnych czasów ogarnąć myślą i tworzyć porządek, piękno i doskonałość.” „NA TROPACH.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Elementy dzieła muzycznego
Krótka historia matematycznych odkryć
Temat 5: Instrukcje: print(), echo()
Twierdzenia Starożytności
ZASTOSOWANIE MATEMATYKI W ŻYCIU CODZINNYM
Wykresy – różne typy oraz wykresy funkcji
Aleksander Wysocki IIc
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Formacje w analizie technicznej. Głowa i ramiona.
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
TWIERDZENIE PITAGORASA Monika Grudzińska-Czerniecka.
CIĄG FIBONACCIEGO Adrian Wójcik Kamil Bartosz Kl. 2e LO im. St. Kostki Potockiego.
κρύσταλλος (krystallos) – „lód” γράφω (grapho) – „piszę”
Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce.
Złoty podział Agnieszka Kresa.
Przekształcenia wykresów funkcji
Matematyka w Muzyce.
LICZBA FI Nazywana złotym podziłem, jest ściśle związana ze złotym podziałem. Podział ten można przedstawić graficznie:
DZIEŁO LICZBA NATURA MUZYKA
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
„Milcz, albo powiedz coś takiego, co jest lepszym od milczenia.”
WYKŁAD 6 KRAWĘDZIE PRZENIKANIA Czas: 2 x 45 minut.
Zapis prezentacji:

Matematyka w muzyce

Muzyczne twierdzenie Pitagorasa Muzykę zaczął badać Pitagoras za pomocą narzędzi matematycznych w VI w p.n.e.. Zdaniem pitagorejczyków „wszystko’’ jest liczbą, a za pomocą ułamków można wyrazić każdy element wszechświata. Pitagoras odkrył tzw. szereg alikwotów, który jest fundamentem systemu muzycznego.

Mierzenie i porównywanie rozmaitych wielkości odcinków to w matematyce cechy wielkościowe natomiast w muzyce można realizować je poprzez ujmowanie różnych wartości nut. Powtarzalność metryczno-rytmiczna pozwala zrozumieć zjawisko wielokrotności.

Podział nut Cała nuta = 1 Półnuta = 1/2 Ćwierćnuta = 1/4 Ósemka = 1/8 Szesnastka = 1/16 Trzydziestodwójka = 1/32

Podział pauz Całonutowa = 1 Półnutowa = 1/2 Ćwierćnutowa = 1/4 Ósemkowa = 1/8 Szesnastkonutowa = 1/16

Znaki muzyczne Kropka – czas trwania nuty zostaje wydłużony o połowę, czyli x150% (stawiana za nutą) Bemol – dźwięk jest obniżany o pół tonu, czyli x50% Repetycja – fragment utworu powtarzany jest 2 razy, czyli x2. Krzyżyk – dźwięk jest podwyższany o pół tonu, czyli x150%

„ Ciąg Fibonacciego „ Zaczynając od liczby 1 i 1 obliczamy następny element jako sumę dwóch poprzednich. „ Złote cięcie ‘’ to kolejne elementy podzielone przez siebie, które oddają coraz dokładniejsze proporcje. W muzyce w okresie Renesansu i Baroku było to bardzo popularne. Występuje ono między innymi w podziale utworu na części lub do ustalania dźwięków.

Geometria w muzyce Muzycy w swoich utworach korzystają z przekształceń geometrycznych. Na przykład: Rak  symetria względem osi pionowej do pięciolinii. Oznacza, że fragment melodii zostaje zapisane od końca, czyli w odbiciu lustrzanym. Inwersja  symetria względem osi poziomej. Jest to odwrócenie kierunku prowadzenia linii melodycznej. Transpozycja  przesunięcie melodii o wektor dodatni.

Matematycy, a muzycy 1. Muzycy mają zamiłowanie do układania łamigłówek, zaś matematycy wolą je rozwiązywać. 2. Dla Schönberga ciąg to seria, a jego elementy to dźwięki. 3. Łączy ich harmonia uporządkowanie dźwięków oraz reguły tworzące ład i porządek matematyczny, obaj dużo ćwiczą. Nie ma muzyki bez matematyki

Nie ma muzyki bez matematyki

Agata Jelonek Zara Ghazaryan Karolina Trzyńska 2c