Debata zorganizowana w związku z udziałem uczennic

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Paradoks partycypacji wyborczej
Advertisements

Proces wyborczy w Polsce
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wypływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Natalia Barcz, Martyna Doziwska r.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Dlaczego ten temat jest ważny?
Kwiecień 2014 r. Debata.
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Debata I LO w Zielonej Górze Jak wyglądają wybory dziś? Są świętem demokracji czy pustą tradycją? Dlaczego? Teraz.
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
„Młodzież w społeczeństwie”
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież brała udział w wyborach?
XX SESJA DO SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY. Nie ma nie-polityki. Wszystko jest polityką. Thomas Mann.
Młodzieżowa Rada Gminy
„Młodzi a polityka” Statystyki z ankiet
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby prudnicka młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WSRÓD MIESZKAŃCÓW GMINY KRASNE W DNIU 19 MARCA.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
DEBATA: „MŁODZI AKTYWNI? – CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM?
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Wolontariusz , gdy bezinteresownie może dać innym coś
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Młodzi aktywni. Czy to możliwe ?. Sondaż Czy interesujesz sie tym co sie wokół ciebie dzieje ?
Sejm Dzieci i Młodzieży DEBATA Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i w życiu społecznym?
Temat debaty: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
Forma Aktywności Społecznej !
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.

„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Zaangażowanie młodzieży w życie społeczne
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Powody niskiej frekwencji głosów w Polsce
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała aktywny udział w wyborach i życiu społecznym? Debata zorganizowana w związku z udziałem uczennic I Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, w projekcie „Sejm Dzieci i Młodzieży” Tarnów, 25.03.2014

„Nikt nie odbierze obywatelom Stanów Zjednoczonych prawa wyborczego, z wyjątkiem ich samych. A uczynią to, nie idąc do urn wyborczych.” ~ Franklin Delano Roosevelt

Udział obywateli w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2011 roku (przedział wiekowy)

„Przyszłość Polski zależy od was „Przyszłość Polski zależy od was. Budujcie i umacniajcie na polskiej ziemi <Cywilizację miłości> w życiu osobistym, społecznym, politycznym, w szkołach, uniwersytetach, parafiach, w ogniskach rodzinnych, które kiedyś utworzycie. Nie żałujcie na ten cel młodzieńczego entuzjazmu, wysiłku ani ofiary.” ~ Jan Paweł II

Społeczeństwo obywatelskie Jest to społeczeństwo charakteryzujące się aktywnością i zdolnością do samoorganizacji oraz określania i osiągania wyznaczonych celów bez impulsu ze strony władzy państwowej. Hasło to używane jest dziś najczęściej w odniesieniu do sfery aktywności społecznej, która zorientowana jest na realizację dobra wspólnego, rozumianego jako dobro innych, ale nie własne.

„Polityka jest sprawą zbyt ważną, aby pozostawić ją w rękach polityków ~ Charles de Gaulle

Życie społeczne Jest to ogół zjawisk wynikających ze wzajemnego oddziaływania jednostek i zbiorowości zachodzącego na wyodrębnionym obszarze Trzeba pamiętać, że człowiek jest istota społeczną - jednostka może się spełniać tylko w kontakcie z innymi ludźmi. Definicja uczestnictwa ludzi młodych: „Proces zaangażowania młodych ludzi w społeczeństwie, niekiedy z wykorzystaniem – w trakcie tworzenia i realizacji idei oraz celów – niekonwencjonalnych metod przez nich zaproponowanych”.

„Polityka jest poprawianiem świata, które nigdy się nie kończy.” ~ Sakaguchi Ango

Dlaczego ten temat jest ważny? Frekwencja wyborcza w grupie 18-25 lat jest najniższa w kraju i należy do najniższych w Europie. Najmłodsza część elektoratu głosuje na ok. 20% niższym poziomie niż starsi dorośli (54,1% wyborców w wieku 18-25 wobec 73,1% w wieku 56-65 w 2011 r.)

„Polityka jest sztuką możliwości. Całe życie jest polityką.” ~ Cesare Pavese

Dane statystyczne Według danych Polskiego Generalnego Studium Wyborczego udział osób w wieku 18–25 lat w wyborach parlamentarnych stawał się coraz większy. Lekki spadek nastąpił w roku 2005. W 1997 roku w głosowaniu udział wzięło 38,1% młodych, w roku 2001 – 47,2%, w 2005 – 44,2%, w 2007 – 55,8%, a w 2011 – 54%. Najwyższą frekwencję odnotowano w 2007 r., kiedy to głosy młodych osób znacząco przyczyniły się do odsunięcia od władzy ówczesnej koalicji. Owa mobilizacja była dotychczas niespotykanym zjawiskiem.

„Człowiek jest z natury zwierzęciem politycznym.” ~ Arystoteles

Sonda uliczna na terenie Tarnowa 5.03.2014r. została przeprowadzona sonda uliczna na temat Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? W ankiecie wzięło udział 66 osób, w wieku 17-25 lat, które odpowiedziało na trzy pytania dotyczące wyborów i społeczeństwa obywatelskiego.

1. Czy młodzi ludzie biorą udział w wyborach i życiu społecznym?

2. Co wpływa na tak niskie uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym?

Wnioski dotyczące pytania 2 Brak wolnego czasu Dlaczego tak jest? Dojazd zajmuje więcej czasu niż sam wolontariat Co można zrobić? Organizacja działań bliżej młodzieży, w optymalnych godzinach, np. zaraz po zajęciach szkolnych

Brak odpowiedniego przykładu Dlaczego tak jest? Rodziny młodych ludzi nie chodzą do urn i się nie aktywizują Co można zrobić? Propagowanie postaw obywatelskich już od szkoły podstawowej Organizacja zajęć rozbudzających empatię

Brak wiedzy na ten temat Dlaczego tak jest? Brak propagowania przedsięwzięć Reklamy, które nie trafią do młodych ludzi Co można zrobić? Reklama w miejscach, gdzie młodzież często przebywa Regularne przypominanie o wolontariatach i innych akcjach

Brak miejsc, gdzie można się rozwijać Dlaczego tak jest? Stowarzyszenia działają tylko w dużych miastach Liczba miejsc, dla chcących brać udział w aktywności społecznej jest ograniczona Co można zrobić? Ciekawsze przedsięwzięcia, które dawałyby obustronne korzyści, nie tylko dla społeczeństwa, ale także dla wolontariuszy Większa różnorodność działań, różne lokalizacje przedsięwzięć (nie tylko TCK)

Brak wiary we własne możliwości i sens takich działań Dlaczego tak jest? Niska samoocena Niezadowolenie z sytuacji politycznej i ekonomicznej kraju Przekonanie, że młodzi nie są w stanie nic zmienić Co można zrobić? poruszanie tematu potencjału młodych na godzinach wychowawczych i organizacja na ten temat warsztatów (np. w Pałacu Młodzieży w Tarnowie)

Brak poparcia ze strony rówieśników Dlaczego tak jest? Owczy pęd (Nie idziesz Ty – nie idę ja) Zbyt duże liczenie się ze zdaniem kolegów Obawa przed wystąpieniem przed szereg Co można zrobić? Przekonywanie młodych (na różnych zajęciach), że samemu również można coś zmienić Przedstawianie młodzieży ambitnych jednostek i ich osiągnięć

3. Co zachęciłoby młodzież do wzięcia udziału w wyborach i życiu społecznym?

Młodzi głosują W ramach akcji uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach, w okresie poprzedzającym wybory, działania edukacyjne na temat zasad i znaczenia udziału obywateli w wyborach demokratycznych. Celem akcji Młodzi głosują jest zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu publicznym, w tym zachęcenie ich do świadomego udziału w wyborach poprzez:   • dostarczenie młodym ludziom informacji na temat procedur demokratycznych i znaczenia wyborów, • zaangażowanie w działania na rzecz wysokiej frekwencji wyborczej i udział w wyborach młodzieżowych.

Masz Głos, Masz Wybór Celem programu Masz Głos, Masz Wybór jest zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne. Przekonanie ich, że udział w sąsiedzkiej inicjatywie bądź w lokalnych konsultacjach jest równie ważny jak podejmowanie odpowiedzialnych i świadomych decyzji w czasie wyborów do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego. Pokazujemy mieszkańcom, że mogą mieć wpływ na to, co dzieje się na ich własnym podwórku, w gminie, w powiecie.

Latarnik wyborczy Latarnik wyborczy to interaktywne narzędzie internetowe przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Latarnik pozwala lepiej poznać swoje poglądy polityczne oraz porównać je z programami poszczególnych kandydatów i ich komitetów wyborczych. Powstaje on przed każdymi wyborami powszechnymi. Kolejną edycję akcji planuje się na 2014 r. przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Młodzież a polityka – stopień zainteresowania

Procent Polaków zaangażowanych w działalność społeczną

Jakie są Pana/Pani cele, dążenia?

Moim ideałem politycznym jest demokracja Moim ideałem politycznym jest demokracja. Chciałbym, żeby każdy człowiek był szanowany jako jednostka i żeby nikogo nie wynoszono na piedestał. ~ Albert Einstein

Dziękujemy za uwagę Agnieszka Żurek Anna Radlińska