Czarodziejskie Mandale

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Mandale.
Malowanie 10 palcami.
MANDALA.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
PRAWA CZŁOWIEKA.
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
JAKO METODA PRACY W PRZEDSZKOLU
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO PLASTYCZNE – ORIGAMI Bogumiła Ślęczka
MANDALA.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
PROJEKTY UNIJNE REALIZOWANE
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
Bawią, uczą, rozwijają..
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Przygotowali: Weronika, Ewa, Piotr, Kacper
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Malowanie spontaniczne
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
"Techniki plastyczne" Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy . Wyodrębniamy techniki : rysunkowo – graficzne, malarskie.
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Temperament – czyli trudny świat emocji
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
Rola Ośrodka TOTU w lokalnej polityce rozwiązywania problemów społecznych Piotr Sobczak
Junior Academy Przedszkole Językowe
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Czarodziejskie Mandale
Logomocja - tworzenie procedur
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
BIBLIOTERAPIA JAKO FORMA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
Zdrowie i edukacja a poziom szczęścia FLOW - Mihaly Csikszentmihalyi Wymęczone przez Katarzynę.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Prezentacja multimedialna dla młodszych dzieci
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Czarodziejskie Mandale Innowacja pedagogiczna dla przedszkola nr 134 w poznaniu

"koło życia / cały świat/ magiczne koło” Mandala to rysunek na planie koła, technika plastyczna stosowana w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi. Mandala wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza: "koło życia/ cały świat/ święty krąg Koło- uważane jest za symbol harmonii i doskonałości.

JAK TWORZYMY Praca nad mandalą powinna przebiegać w ciszy i skupieniu, W procesie arteterapii istnieje bardzo dużo ciekawych tematów zajęć, takich jak np.: tworzenie mandali, czyli rysunku w kole. Mandala może przybierać różne formy, jednak wszystkie z nich mają wspólne cechy: *Każda mandala ma swój centralny punkt, z którego wychodzą wszystkie inne formy. *Wszystkie te formy zamknięte są okręgiem koła *W mandalach istnieje wiele geometrycznych figur: są w niej : trójkąty, kwadraty, elipsy, okręgi, romby. Do pracy twórczej wykorzystuje się pisaki, kredki, plastelinę, ryż, wycinki gazet, kolorowy papier. Praca nad mandalą powinna przebiegać w ciszy i skupieniu, przy blasku świec i dźwiękach wyciszonej muzyki.

GŁÓWNY CEL ARTETERAPII Osoba, która została jej poddana optymistycznie podchodzi do problemów, radzi sobie z własnymi emocjami, staje się odporna na niepowodzenia i nabiera wiarę w samą siebie, a także pokonuje własną nieśmiałość. Arteterapia pełni funkcję ekspresyjną, pomaga ona w rozładowaniu nadmiaru tłumionych emocji, umożliwia zaspokajanie potrzeby wyższego rzędu, czyli potrzebę samorealizacji.

SYMBOL MANDALI OBECNY WE WSZYSTKICH KULTURACH NA ŚWIECIE Jedne tworzy natura, inne człowiek MONETA ZEGAR SŁOŃCE KSIĘŻYC w pełni owoce rozety w świątyni gwiazdy w witrażach pieczęcie medale SYMBOL MANDALI OBECNY WE WSZYSTKICH KULTURACH NA ŚWIECIE

W kulturze zachodu mandala została spopularyzowana przez Karola gustawa junga Karol Gustaw Jung –szwajcarski psychoanalityk i psychiatra. Dostrzegł on terapeutyczne działanie mandali, która wykonywana spontanicznie odzwierciedlała stan psychiczny autora. Tworzenie mandali pomaga w odzyskaniu równowagi i harmonii wewnętrznej: Pomaga: wyciszyć i zrelaksować rozwija koordynację wzrokowo-ruchową Pozwala wyrazić uczucia, lęki i myśli Rozwija wyobraźnię-kreatywna edukacja.

Rodzaje mandali Witrażowa Twórcza Sypana Wyklejana Woskowa Malujemy od zewnątrz do środka- osoby nadpobudliwe, agresywne. Malujemy od środka do zewnątrz- osoby apatyczne, nieśmiałe i bierne. Używamy jak najwięcej ulubionych kolorów, które zestawiamy według własnego uznania Technika mandali może być bardzo różna, jest uzależniona od pomysłowości twórcy i zawierać sceny z życia ptaków, zwierząt, ludzi, roślin, słowem cały otaczający nas świat.

MANDALE W PRACY Z DZIEĆMI Metoda znana i stosowana już w starożytności przeżywa swój renesans, cieszy się zainteresowaniem pedagogów , terapeutów, psychologów a nie tylko plastyków i architektów. To nie tylko rodzaj ornamentyki witrażowej wywodzącej się z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Indii. Ważne jest to, że dzieci pracują chętnie, bez lęku, doprowadzają pracę do końca. Odczuwają radość, satysfakcję, wiarę we własne możliwości. Zwiększa się znacznie ich samoocena i poczucie własnej wartości

Mandale w pracy nauczyciela Tworzenie mandali przyczynia się do usprawnienia pracy rąk dziecka, doskonalenia płynności ruchów, precyzji i koncentracji. Praca rozpoczyna się od gotowych mandali do kolorowania. Stopniowo dzieci same podejmują próby tworzenia ,dając upust fantazji. Z gotowych szablonów powstają czasem zupełnie nowe prace- zróżnicowane w kolorze i treści. Dzieci bawią się rysunkiem i kolorem, szybko odkrywają w sobie duszę artysty i poczucie satysfakcji. „My dorośli wiemy dużo o dziecku, ale się możemy mylić. Ale dziecko wie, czy mu jest dobrze czy źle” Janusz Korczak

Bibliografia A. Kluska, Wychowanie w Przedszkolu, 05/2007 J. Majcherek, M. Stanik, J. Sarna, Bliżej Przedszkola, 05/2007 S. F. Finchem, Kreatywna Mandala, www.mandale.info. 072014 Prezentacja: Elżbieta Kociałkowska