Czarodziejskie Mandale Innowacja pedagogiczna dla przedszkola nr 134 w poznaniu
"koło życia / cały świat/ magiczne koło” Mandala to rysunek na planie koła, technika plastyczna stosowana w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi. Mandala wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza: "koło życia/ cały świat/ święty krąg Koło- uważane jest za symbol harmonii i doskonałości.
JAK TWORZYMY Praca nad mandalą powinna przebiegać w ciszy i skupieniu, W procesie arteterapii istnieje bardzo dużo ciekawych tematów zajęć, takich jak np.: tworzenie mandali, czyli rysunku w kole. Mandala może przybierać różne formy, jednak wszystkie z nich mają wspólne cechy: *Każda mandala ma swój centralny punkt, z którego wychodzą wszystkie inne formy. *Wszystkie te formy zamknięte są okręgiem koła *W mandalach istnieje wiele geometrycznych figur: są w niej : trójkąty, kwadraty, elipsy, okręgi, romby. Do pracy twórczej wykorzystuje się pisaki, kredki, plastelinę, ryż, wycinki gazet, kolorowy papier. Praca nad mandalą powinna przebiegać w ciszy i skupieniu, przy blasku świec i dźwiękach wyciszonej muzyki.
GŁÓWNY CEL ARTETERAPII Osoba, która została jej poddana optymistycznie podchodzi do problemów, radzi sobie z własnymi emocjami, staje się odporna na niepowodzenia i nabiera wiarę w samą siebie, a także pokonuje własną nieśmiałość. Arteterapia pełni funkcję ekspresyjną, pomaga ona w rozładowaniu nadmiaru tłumionych emocji, umożliwia zaspokajanie potrzeby wyższego rzędu, czyli potrzebę samorealizacji.
SYMBOL MANDALI OBECNY WE WSZYSTKICH KULTURACH NA ŚWIECIE Jedne tworzy natura, inne człowiek MONETA ZEGAR SŁOŃCE KSIĘŻYC w pełni owoce rozety w świątyni gwiazdy w witrażach pieczęcie medale SYMBOL MANDALI OBECNY WE WSZYSTKICH KULTURACH NA ŚWIECIE
W kulturze zachodu mandala została spopularyzowana przez Karola gustawa junga Karol Gustaw Jung –szwajcarski psychoanalityk i psychiatra. Dostrzegł on terapeutyczne działanie mandali, która wykonywana spontanicznie odzwierciedlała stan psychiczny autora. Tworzenie mandali pomaga w odzyskaniu równowagi i harmonii wewnętrznej: Pomaga: wyciszyć i zrelaksować rozwija koordynację wzrokowo-ruchową Pozwala wyrazić uczucia, lęki i myśli Rozwija wyobraźnię-kreatywna edukacja.
Rodzaje mandali Witrażowa Twórcza Sypana Wyklejana Woskowa Malujemy od zewnątrz do środka- osoby nadpobudliwe, agresywne. Malujemy od środka do zewnątrz- osoby apatyczne, nieśmiałe i bierne. Używamy jak najwięcej ulubionych kolorów, które zestawiamy według własnego uznania Technika mandali może być bardzo różna, jest uzależniona od pomysłowości twórcy i zawierać sceny z życia ptaków, zwierząt, ludzi, roślin, słowem cały otaczający nas świat.
MANDALE W PRACY Z DZIEĆMI Metoda znana i stosowana już w starożytności przeżywa swój renesans, cieszy się zainteresowaniem pedagogów , terapeutów, psychologów a nie tylko plastyków i architektów. To nie tylko rodzaj ornamentyki witrażowej wywodzącej się z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Indii. Ważne jest to, że dzieci pracują chętnie, bez lęku, doprowadzają pracę do końca. Odczuwają radość, satysfakcję, wiarę we własne możliwości. Zwiększa się znacznie ich samoocena i poczucie własnej wartości
Mandale w pracy nauczyciela Tworzenie mandali przyczynia się do usprawnienia pracy rąk dziecka, doskonalenia płynności ruchów, precyzji i koncentracji. Praca rozpoczyna się od gotowych mandali do kolorowania. Stopniowo dzieci same podejmują próby tworzenia ,dając upust fantazji. Z gotowych szablonów powstają czasem zupełnie nowe prace- zróżnicowane w kolorze i treści. Dzieci bawią się rysunkiem i kolorem, szybko odkrywają w sobie duszę artysty i poczucie satysfakcji. „My dorośli wiemy dużo o dziecku, ale się możemy mylić. Ale dziecko wie, czy mu jest dobrze czy źle” Janusz Korczak
Bibliografia A. Kluska, Wychowanie w Przedszkolu, 05/2007 J. Majcherek, M. Stanik, J. Sarna, Bliżej Przedszkola, 05/2007 S. F. Finchem, Kreatywna Mandala, www.mandale.info. 072014 Prezentacja: Elżbieta Kociałkowska