Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM Jakie tajemnice kryje woda?
Uczestnicy projektu: Alan Bieszczad Dominik Koba Krzysztof Królikowski
Dlaczego wybraliśmy wodę?
Zad. 1 Badamy właściwości wody.
Woda - kolor, smak, kształt, zapach .
Co się w wodzie rozpuszcza? Rozpuszczają się: Nie rozpuszczają się: -cukier, -olej, -sól, -kasza, -proszek do prania , -ryż . -kawa, -sok.
Ustaliliśmy, że wyżej wspomniane substancje szybciej rozpuszczają się w ciepłej wodzie.
Obserwujemy pod mikroskopem czystą wodę i wodę z domieszką różnych substancji.
Sprawdzamy, co pływa po wodzie, a co w niej tonie.
Wykonujemy wodne eksperymenty. Kwiaty na wodzie
Wodne eksperymenty - cytrynowe łódki.
Zad. 2 W jakich stanach skupienia występuje woda? Stan stały, stan ciekły, stan gazowy.
Badamy właściwości lodu.
Badamy, czy lód jest lżejszy od wody. Obserwacja: Kostka lodu unosi się na powierzchni wody. Wniosek: Lód jest lżejszy niż woda. Gdzie można to zobaczyć?
Zabawy z lodem – lodowe klejnoty.
Obserwujemy parę wodną.
Zad. 3 Jak woda krąży w przyrodzie? Poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytanie: Jak powstaje deszcz? Para wodna unosi się do góry, gdzie jest zimniej. Przechodzi ona w stan ciekły. Kropelki łączą się ze sobą, tworząc chmurę. Gdy chmura jest ciężka, pada deszcz.
Próbowaliśmy stworzyć własną chmurę. Instrukcja: W miejscu zaciemnionym napełnijcie duży słoik do połowy gorącą wodą, przykryjcie go talerzykiem, na którym położycie dużo kostek lodu. Obserwujcie przy pomocy latarki, co dzieje się w słoiku. Obserwacja: U góry słoika para wodna tworzy małą chmurę. Dlaczego tak się dzieje? Para wodna w zetknięciu z zimna powierzchnią talerzyka ochładza się, staje się cieczą, a krople tworzą chmurę.
Zapoznaliśmy się ze schematem krążenia wody w przyrodzie.
Stworzyliśmy własny plakat „Obieg wody w przyrodzie”.
Zad. 4 Czy woda jest nam potrzebna do życia? Tworzyliśmy plakaty „Komu jest potrzebna do życia woda ?” Umieściliśmy na nich człowieka, zwierzęta i rośliny.
Wyhodowaliśmy pantofelka. Obserwowaliśmy pantofelki przez mikroskop, aby przekonać się, że w maleńkiej kropli wody żyje wiele organizmów. Woda jest ich domem.
Gromadziliśmy informacje o wybranych zwierzętach żyjących w środowisku wodnym.
Nasze eksperymenty roślinne: A) obserwujemy przekroje łodyg przez lupę. B) próbujemy zabarwić białe tulipany na inny kolor, żeby dowieść, że pobierają wodę z barwnikiem.
Nasze eksperymenty roślinne: C) Obserwujemy, w których miejscach rośliny tracą wodę.
Nasze eksperymenty roślinne: D) Sprawdzamy, ile wody wypije gałązka wiśni.
Zad. 5 Czy trzeba oszczędzać wodę?
Ludzie gromadzą zapasy wody pitnej.
Człowiek w różny sposób wykorzystuje wodę.
Człowiek zanieczyszcza wodę.
Światowy Dzień Wody (22 III) przypomina nam, że wodę należy chronić.
Oszczędzanie wody w naszych domach. Oszczędzamy wodę, kiedy: -bierzemy szybki prysznic, - na czas mycia zębów zakręcamy kran, - nie pierzemy w pralce pojedynczych ubrań.
Sprawdzamy naszą wiedzę o wodzie.
Projekt kończymy przekonani, że H2O …
Dziękujemy za uwagę.