Zadania z indywidualnością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Temat: Funkcja wykładnicza
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Metody rozwiązywania układów równań liniowych
Temat: Ruch jednostajny
ATOM WODORU, JONY WODOROPODOBNE; PEŁNY OPIS
Metody numeryczne wykład no 2.
Metody Numeryczne Wykład no 3.
Wykład no 3.
Interpolacja funkcji Dane wartości funkcji y n w punktach x n, gdzie n=0,1,2,....N-1. x y x0x0 y0y0 xnxn ynyn x N-1 y N-1.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Liczby Pierwsze - algorytmy
ZLICZANIE cz. II.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Własności funkcji kwadratowej
Rozwiązanie d’Alemberta równania struny Ewelina Bednarz Łukasz Klita.
1.
OPORNOŚĆ HYDRAULICZNA, CHARAKTERYSTYKA PRZEPŁYWU
Równania i Nierówności czyli:
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
PIERWIASTKI.
OKRĘGI DOPISANE DO TRÓJKĄTA
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
KROK PO KROKU DO MATURY Z MATEMATYKI
Najczęstsze błędy w zadaniach otwartych na maturze próbnej z matematyki Opracowali Barbara i Jerzy Herud.
Podstawy analizy matematycznej III
Zakładamy a priori istnienie rozwiązania α układu równań.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Liczby rzeczywiste ©M.
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
Przekształcenia liniowe
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Algorytm blokowy Delta Nilu .
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Metody matematyczne w Inżynierii Chemicznej
Tematyka zajęć LITERATURA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: DZIELENIE WIELOMIANÓW - schemat Hornera - AUTORZY: Paweł Królikowski Agnieszka Brzostek.
Ćwiczenia 8 Aproksymacja funkcji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Metody rozwiązywania układów równań nieliniowych
Metody nieinkluzyjne: Metoda iteracji prostej.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Opracowała: Sylwia Wieczór
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Temat – 5 Modelowanie różniczkowe.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
RÓWNANIA WIELOMIANOWE. Równanie postaci W(x)=0 gdzie W(x) jest wielomianem stopnia n nazywamy równaniem wielomianowym stopnia n. Liczba, która jest rozwiązaniem.
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Nierówności kwadratowe Nierównością kwadratową nazywamy nierówność którą można przedstawić w jednej z następujących postaci (dla a różnego od 0):
Czyli wzory Viete’a. Jeżeli funkcja kwadratowa ma pierwiastki (miejsca zerowe), to zachodzą następujące wzory Viete’a:
Równania kwadratowe, a wzory skróconego mnożenia
Równania kwadratowe zupełne
Nierówności liniowe.
Metody matematyczne w Inżynierii Chemicznej
Wzajemne położenie dwóch okręgów
W świecie nieznanych liczb
Rozkładanie wielomianów
RÓWNANIA WIELOMIANOWE
Zapis prezentacji:

Zadania z indywidualnością

Zadanie 1. Znajdź najmniejszą wartość wyrażenia Rozwiązanie standardowe: Wzór na najmniejszą wartość funkcji kwadratowej: Najmniejsza wartość = ̶ Δ/4a Δ = 44, a = 1, zatem najmniejsza wartość = – 11

Zadanie 1. Znajdź najmniejszą wartość wyrażenia Rozwiązanie niestandardowe:

Zadanie 2. Rozwiąż równanie Rozwiązanie standardowe: Rozpatrujemy przypadki:

Zadanie 2. Rozwiąż równanie Rozwiązanie niestandardowe:

Zadanie 3. Dane są liczby rzeczywiste x, y takie, że Oblicz Rozwiązanie standardowe: Przekształcamy do postaci skąd i dalej

Zadanie 3. Dane są liczby rzeczywiste x, y takie, że Oblicz Rozwiązanie niestandardowe:

Zadanie 4. Rozwiąż równanie Rozwiązanie standardowe: Podnosimy obie strony do kwadratu, otrzymujemy równanie kwadratowe Obliczamy pierwiastki.

Zadanie 4. Rozwiąż równanie Rozwiązanie niestandardowe: Podstawiamy rozwiązujemy równanie a następnie równania

Zadanie 5. Wykaż, że jeśli wielomian ma trzy różne pierwiastki rzeczywiste, to a < 0. Rozwiązanie standardowe (???): Z założenia istnieją k, m, n takie, że wielomian można zapisać w postaci Stąd W rezultacie z czego wynika a < 0.

Zadanie 5. Wykaż, że jeśli wielomian ma trzy różne pierwiastki rzeczywiste, to a < 0. Rozwiązanie niestandardowe (?): Jeśli to wielomian jest funkcją rosnącą, a więc ma co najwyżej jeden pierwiastek.

Zadanie 6. Niech f będzie wielomianem o współczynnikach całkowitych Zadanie 6. Niech f będzie wielomianem o współczynnikach całkowitych. Wykaż, że jeśli c i d są różnymi liczbami całkowitymi, to c – d dzieli f(c) – f(d). Rozwiązanie standardowe: Niech Wówczas

Zadanie 6. Niech f będzie wielomianem o współczynnikach całkowitych Zadanie 6. Niech f będzie wielomianem o współczynnikach całkowitych. Wykaż, że jeśli c i d są różnymi liczbami całkowitymi, to c – d dzieli f(c) – f(d). Rozwiązanie niestandardowe: Z twierdzenia o reszcie: zatem

Zadanie 7. Zbadaj, czy istnieje wielomian w stopnia 3 o współczynnikach całkowitych, taki że w(0) = 1, w(1) =2, w(2)=3 oraz w(3)=0. Rozwiązanie standardowe: Niech Podstawiamy Układ nie ma rozwiązań w liczbach całkowitych.

Zadanie 7. Zbadaj, czy istnieje wielomian w stopnia 3 o współczynnikach całkowitych, taki że w(0) = 1, w(1) =2, w(2)=3 oraz w(3)=0. Rozwiązanie niestandardowe 1: Niech Z pierwszego warunku: d = 1. Z czwartego warunku:

Zadanie 7. Zbadaj, czy istnieje wielomian w stopnia 3 o współczynnikach całkowitych, taki że w(0) = 1, w(1) =2, w(2)=3 oraz w(3)=0. Rozwiązanie niestandardowe 2: Z pierwszego warunku: wyraz wolny = 1. Pierwiastek 3 musi dzielić wyraz wolny, czyli 1. Nie dzieli.

Zadanie 8. Niech Znajdź wszystkie wartości x, dla których w(w(x))=w(x). Rozwiązanie standardowe: Podstawiamy: a stąd

Zadanie 8. Niech Znajdź wszystkie wartości x, dla których w(w(x))=w(x). Rozwiązanie niestandardowe 1: Podstawiamy: a stąd czyli

Zadanie 8. Niech Znajdź wszystkie wartości x, dla których w(w(x))=w(x). Rozwiązanie niestandardowe 2: Jeśli w(a)=w(b), to a, b leżą symetrycznie względem osi symetrii wykresu w, czyli istnieje c takie, że x = ½ – c oraz w(x) = ½ + c . Stąd

DODATEK Zadanie bez numeru. Wykaż, że dla każdej liczby naturalnej n > 2 liczba jest niewymierna. Rozwiązanie niestandardowe: Przypuśćmy, że Wtedy czyli wbrew Wielkiemu Twierdzeniu Fermata.

Zakończenie niestandardowe: To już jest koniec, nie ma już nic, jesteśmy wolni, możemy iść! •