Literatura i jej klasyfikacje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dziękujmy Mu, naszemu Bogu Na wieki trwa Jego miłość
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
Póki mego życia Panu śpiewać chcę Grać memu Bogu póki życia starczy mi
Czcijmy Jezusa, czcijmy Go
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
teraz jest już w niebie i może wstawiać się za nami…
Co to znaczy zapomnieć ? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Kocham Cię!!! Nie mam daru do pisania, lecz mam dar do pokochania... Pokochania tej  dziewczyny tej wyśnionej tej jedynej... Tą jedyną jesteś Ty! To Ty 
Rodzaje i gatunki literackie
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
16 września 2009 roku Pan powołał do siebie sługę swego Wojciecha.
Poprosiłem Pana Boga, aby odebrał mi mój ból
Natura to największy i najcenniejszy dar dla człowieka.
Włącz głośniki.
Oto stoję u drzwi i kołaczę. Oto stoję u drzwi i kołaczę
Walentynkowa poezja Asi Lewandowskiej
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
Szczęście.
Praca nadesłana na Interdyscyplinarny Konkurs dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2012/2013 Janusz Korczak.
Bajeczka.
Chciałem poznać nowy Świat…
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
Coś dla ducha… „Istnieją dwa cele , do których należy dążyć w życiu: pierwszy- osiągnąć to czego się pragnie, drugi – cieszyć się tym.”
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
List do mojego Ojca.... Dobry Ojcze z Wadowic, Piszę do ciebie list krótki...
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Szkoła Podstawowa w Głobinie  Patryk Kwidziński – lider, administrator bloga  Piotr Dąbrowa  Magda Stachowicz  Wiktoria Radmacher  Nikola.
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach.....
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
CO W ŻYCIU WAŻNE. CO W ŻYCIU WAŻNE Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża. Mieszkała w pięknym.
RODZAJE LITERACKIE.
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Mateusz Zagórski Zuzanna Szturo
Święty Święty, Święty, Święty,  Boże niezmierzony oto dzieci Twe przedwieczny kornie wielbią Cię Święty, Święty, Święty, w łasce niezgłębiony Trójco Najświętsza.
Klasyczna sytuacja... Klikać! Klikać!.
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Jesteś cenny!.
Piąta Niedziela zwykła Rok C, II. 1. BOŻE, ZMIŁUJ SIĘ NAD NAMI, POBŁOGOSŁAW UDZIEL ŁASKI, NIECHAJ ZNOWU OGLĄDAMY TWE OBLICZE PEŁNE ŁASKI.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
NASZA HISTORIA…. DLA CIEBIE Kiedy na mnie patrzysz cała drżę Serce bije mi jak oszalałe Kiedy mnie dotykasz chcę, Aby trwało to wiecznie Kiedy mnie całujesz.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 30
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Bajeczka.
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
IV Niedziela Wielkanocna
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
Systematyka literatury
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 30
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Msza Święta 23 października 2016
Wolontariusz roku.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
Zapis prezentacji:

Literatura i jej klasyfikacje

Drobne Ogłoszenia (fragm.) Ktokolwiek wie, gdzie się podziewa Współczucie (wyobraźnia serca) - niech daje znać! Niech daje znać! Na cały głos niech o tym śpiewa I tańczy jakby stracił rozum Weseląc się pod wątłą brzozą, Której wciąż zbiera się na płacz. Uczę milczenia We wszystkich językach Metoda wpatrywania się W gwieździste niebo, W żuchwy sinantropusa, W skok pasikonika, W paznokcie noworodek, W plankton, W płatek śniegu. Przywracam do miłości. Uwaga! Uwaga! Na zeszłorocznej trawie W słońcu aż po gardła Leżycie, a wiatr tańczy (zeszłoroczny ten wodzirej waszych włosów). Oferty pod: sen . Wszystko na tip top , Szpilki , makijaż , Wszystko na tip , top , i dzień jest nasz . Ale nie mój . Każdy dzień jest twój kiedy always masz . zobacz sama wszystko wchłania stylowa ochrona zapewniona sprawdźmy to super o jesteś teraz piękna bo .. tip top , tip top jesteś pewna siebie każdego dnia .

Wyznaczniki literatury Funkcja estetyczna Fikcyjność Obrazowość Specjalne ukształtowanie języka

Klasyfikacja utworów literackich 1.KTO MÓWI W UTWORZE? liryka Podmiot mówi we własnej osobie PODMIOT LIRYCZNY epika Autor posługuje się pośrednictwem wprowadzonej osoby NARRATOR dramat Postaci działają bezpośrednio OSOBY DRAMATU Platon 427-347 p.n.e.

RODZAJE LITERACKIE Kryteria klasyfikacyjne EPIKA LIRYKA DRAMAT Sposób przedstawienia świata Opowiadanie Opis Opis przeżyć i uczuć Działanie postaci Konstrukcja wypowiedzi Narracja (monolog) z możliwym dialogiem Monolog (rzadko dialog) liryczny Dialog Polilog Funkcje wypowiedzi Przedstawienie świata Wyrażanie przeżyć i uczuć Przedstawianie zdarzeń Subiektywność obiektywność Obiektywizacja przedstawienia podmiotu osób dramatu Zdarzeniowość Akcja Brak akcji Czas przedstawienia Przeszłość (to, co już się zdarzyło) Teraźniejszość (żywe w świadomości mówiącego) Przeszłość

SYNKRETYZM RODZAJOWY polega na połączeniu elementów liryki (pisanie wierszem), epiki (fabuła, narracja, świat przedstawiony) oraz dramatu (bohaterowie w działaniu i sytuacji)

Klasyfikacja utworów literackich 2. JAKI TO GATUNEK LITERACKI? tragedia komedia epopeja Szczegółowe cechy utworów literackich pozwalające grupować je w zbiory podobnych tekstów. Arystoteles 384-322 p.n.e.

GATUNKI LITERACKIE NOWELA ELEGIA TRAGEDIA POWIEŚĆ PIEŚŃ EPIKA LIRYKA DRAMAT NOWELA ELEGIA TRAGEDIA POWIEŚĆ PIEŚŃ DRAMAT WŁAŚCIWY OPOWIADANIE FRASZKA KOMEDIA EPOPEJA PSALM OPERA SZKIC POWIEŚCIOWY SONET TREN

SYNKRETYZM GATUNKOWY połączenie kilku gatunków literackich w jednym utworze np. hymnu, ballady, pieśni i powieści (np. w jednym utworze może być zawarta ballada, w formie wypowiedzi jednego z bohaterów).

Klasyfikacja utworów literackich 3. W JAKIM CELU POWSTAŁ UTWÓR? LITERATURA Zachwycać czytelnika/słuchacza RETORYKA Pouczać / przekonywać czytelnika/słuchacza Nicolas Boileau (1636-1711) Podział stosowany od końca XVIII w.

LITERATURA A RETORYKA KRYTERIA KLASYFIKACYJNE LITERATURA RETORYKA Dominująca funkcja wypowiedzi Estetyczna Perswazyjna Dominujący cel wypowiedzi Zachwycać Przekonać Pouczyć Podmiot mówiący Narrator, podmiot liryczny, osoby dramatu Mówca Przykładowe gatunki Epos, pieśń, hymn, tragedia Satyra, traktat, kazanie

RETORYKA Retorykę możemy traktować jak czwarty rodzaj literacki, wypowiadany w monologu, którego podmiot nie jest ani narratorem, ani podmiotem lirycznym. Nazywamy go MÓWCĄ.

Klasyfikacja utworów literackich 4. FORMA ZAPISU POEZJA Tekst pisany wierszem (podzielony na wersy) PROZA Tekst pisany w sposób ciągły Zwykle prozę kojarzymy z epiką a lirykę z wierszem. Wiersz jest to jednak tylko technika zapisu – największe dzieła starożytnej epiki pisane były wierszem. Homer (VIII p.n.e.) Od Starożytności ….

TYPY WIERSZA Relacja wers-składnia Wiersz składniowy Wiersz askładniowy Występowanie miary wierszowej Wiersz metryczny Wiersz wolny Występowanie rymów Wiersz rymowy Wiersz biały Podział na strofy Wiersz stroficzny Wiersz stychiczny

TEKST 1 Homer Odyseja. Odyseusz i syreny (Pieśń XII, fragmenty) [1] Na koniec w te słowa odezwała się czcigodna Kirke: - Tak więc odbyło się to wszystko. Teraz posłuchaj, co ci powiem, i niech sam bóg za ciebie spamięta. Najpierw spotkasz Syreny, które czarują wszystkich, co do nich przychodzą. Kto nieświadom zbliży się i posłucha głosu Syren, temu już nie wrócić do domu i nie zobaczyć żony i dziatek, idących naprzeciw z radością, bo go Syreny uwiodą swą dzwonną pieśnią. Siedzą na łące, a na wybrzeżu pełno jest kości tych, co słuchali ich głosu, pełno butwiejących skór. Trzeba ci je minąć.[…] [2] A właśnie nasz dzielny statek, gnany wiatrem, szybko zbliżał się do wyspy Syren. Nagle wiatr ustał, wygładziła się cisza bez powiewu, jakieś bóstwo uśpiło fale. Towarzysze skoczyli zwijać żagle i składać je na dnie okrętu, po czym wrócili do wioseł i bili piany białe gładzoną sośniną . [3] A ja wielki krąg wosku pociąłem spiżem na drobne kawałki i zgniotłem w krzepkiej dłoni. Wosk szybko zmiękł pod nakazem jej siły i od blasku Heliosa, władcy, syna Hyperiona. Wszystkim po kolei towarzyszom zalepiłem uszy. Oni zaś związali mi ręce i nogi i przymocowali do masztu, sami zaś siedząc przy wiosłach bili siwe morze. Jechaliśmy żwawo i posunęliśmy się, ile głos doniesie. Już nie uszedł Syrenom nasz chyży okręt, który coraz się zbliżał, i wtedy podniosły dzwonny śpiew: [4] - Chodź do nas, sławiony Odyssie, wielka chwało Achajów , zatrzymaj statek, byś mógł słuchać naszego głosu. Nikt bowiem tu nie przepłynie na czarnym okręcie, póki z naszych ust nie posłyszy słodkiej pieśni. A kto się nią nacieszy, odjeżdża mądrzejszy, bo wszystko wiemy - i co z woli bogów wycierpieli Argiwi na równinie trojańskiej, i co się dzieje na całej ziemi żywiącej rzesze. [5] Tak mówiły śląc przecudny śpiew, a moje serce pragnęło słuchać. Ruchem brwi nakazywałem towarzyszom, by mnie odwiązali, lecz oni, pochyleni całym ciałem, wiosłowali. Wstał tylko Perimides i Euryloch i w gęstsze pęta jeszcze mnie mocniej ujęli. A kiedy okręt przepłynął i już nie było słychać śpiewu Syren ani głosu, moi wierni towarzysze wydobyli wosk, którym zalepiłem im uszy, a mnie uwolnili z więzów. (tłum. Jan Parandowski)

TEKST 2 Safona [Wierz mi, że chciałabym umrzeć…] (fragmenty) "wierz mi chciałabym umrzeć", Mówiła żaląc się przy pożegnaniu, a potem jeszcze te słowa: "Zły los nam przypadł w udziale, że ciebie, Safo, rzucam wbrew mej woli". Odpowiedziałam jej na to: "Odejdź szczęśliwa i zdrowa, pamiętaj wszystkie dni spędzone z nami! Lecz gdybyś miała zapomnieć, sama ci jeszcze opowiem, ile chwil pięknych przeżyłyśmy razem”. (tłum. Janina Brzostowska)