II zasad termodynamiki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DRUGA ZASADA TERMODYNAMIKI
Advertisements

Entropia Zależność.
I zasada termodynamiki
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
I zasada termodynamiki Mechanizmy przekazywania ciepła
I zasada termodynamiki; masa kontrolna i entalpia
Silniki cieplne; alternatywne sformułowanie II zasady termodynamiki
Wykład Mikroskopowa interpretacja entropii
Podstawy termodynamiki
Cykl przemian termodynamicznych
Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
Silnik Carnota.
Napędy hydrauliczne.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
Silniki spalinowe Co to jest silnik spalinowy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
HISTORIA MOTORYZACJII
Rodzaje silników wady i zalety
Właściwości i budowa gazów
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Turbosprężarki samochodowe
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Turbosprężarka STi & System AVCS
Narzędzia do obserwacji kosmosu
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
6. Przemiany termodynamiczne gazu doskonałego.
Kinetyczna teoria gazów
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
1 zasada termodynamiki.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Pojazdy elektryczne przyjazne środowisku. Powietrze niezbędne jest:  Do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmów i ich narządów wewnętrznych.
Inne cykle termodynamiczne
Pierwsza zasada termodynamiki
Druga zasada termodynamiki
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
485.Pionowy cylinder z n=1 mol gazu o temperaturze t=27 o C zamyka od góry ruchomy tłok o ciężarze Q=500N i powierzchni S=250cm 2 znajdujący się na wysokości.
Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
Układ rozrządu.
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Wynalazcy, którzy zrewolucjonizowali świat w dziedzinie motoryzacji.
Termodynamiczne podstawy działania silników spalinowych.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie
Gaz rzeczywisty ?. p [Atm]pV [Atm·l] l azotu w warunkach normalnych, T = 273 K = const. 1 Atm = 1.01·10.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Silniki odrzutowe.
Silnik Stirlinga.
I. Bilans cieplny silnika
Pompy Pompą nazywamy maszynę energetyczną przeznaczoną do przenoszenia
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
zasada działania opracował E. Kania
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Historia samochodów na przestrzeni wieków
MOTORYZACJA. SUZUKI GSX 1000r Silnik rzędowy Układ i liczba cylindrów rzędowy, cylindrów: 4 Średnica cylindra 74,5 mm Skok tloka 57,3 mm Pojemność skokowa.
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Zapis prezentacji:

II zasad termodynamiki Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Silniki cieplne Silniki cieplne to silniki, w których ciepło uzyskane ze spalania paliwa zamieniane jest na pracę mechaniczną. Napędzają wiele rodzajów pojazdów, generatorów i maszyn. W obecnych czasach silniki cieplne są najczęściej używanymi silnikami. Wysokoprężny silnik Diesla

Modele silników cieplnych Model silnika dwusuwowego Model silnika czterosuwowego z zapłonem iskrowym Model silnika wysokoprężnego

Silnik Diesla Rudolf Diesel Pierwszy zbudowany w 1897 roku silnik Diesla jest silnikiem stacjonarnym. Od 1912 roku silniki takie są stosowane również w lokomotywach. Rudolf Diesel

Schemat budowy czterosuwowego silnika z zapłonem samoczynnym (Diesla) Cylinder takiego silnika składa się z 2 kanałów: dolotowego i wylotowego, zamykanych zaworami. Paliwo (olej napędowy) dostarczany jest za pomocą pompy wtryskowej. W środku cylindra znajduje się tłok, który połączony jest z wałem korbowym przez korbowód. Wał korbowy przekazuje napęd do skrzyni biegów itd.

Etapy jednego cyklu pracy silnika I etap – Ssanie Zawór dolotowy zostaje otwarty, tłok przesuwa się na dół i zasysane jest powietrze do środka cylindra. Tłok osiąga maksymalnie najniższe położenie i wówczas zawór się zamyka.

II etap – Sprężanie Zawór dolotowy i wylotowy są zamknięte. Tłok przemieszcza się bardzo szybko do góry, powodując adiabatyczne sprężanie się powietrza. Cylinder nie jest wykonany z materiału izolującego, ale w czasie jednego cyklu przekazuje do otoczenia znikomą ilość ciepła. W wyniku sprężania ciśnienie gazu rośnie, a co za tym idzie rośnie również jego temperatura. Siły sprężające gaz, wykonują pracę W1. Gdy tłok znajdzie się na samej górze, następuje wtrysk paliwa do cylindra.

III etap – Spalanie i praca Zawory nadal są zamknięte. Następuje wtrysk paliwa do rozgrzanego powietrza w cylindrze co powoduje jego samozapłon. Wzrasta temperatura powietrza i spalin w cylindrze. Wzrost temperatury powoduje wzrost ciśnienia wewnątrz cylindra. Tłok porusza się w dół a spalanie nadal trwa, co sprawia, że pomimo wzrostu objętości przestrzeni nad tłokiem, ciśnienie spalin się nie zmienia.

III etap – Spalanie i praca Ciepło Q1 dostarczone do silnika pochodzi z procesu spalania paliwa. Gazy spalinowe, rozprężając się adiabatycznie, wypychają tłok, wykonując pracę W2 (W2<0) kosztem energii wewnętrznej spalin. Z tego powodu temperatura spalin zmniejsza się. Gdy tłok osiągnie skrajne dolne położenie, otwiera się zawór wylotowy.

IV etap – Wydech Zawór otwiera się, ciśnienie spalin gwałtownie maleje IV etap – Wydech Zawór otwiera się, ciśnienie spalin gwałtownie maleje. Tłok unosi się ku górze i wypycha gorące spaliny z cylindra, ciepło wydalane jest na zewnątrz układu i równe jest Q1. Tłok powraca do stanu początkowego i cykl może się powtarzać.

Reasumując Powietrze w cylindrze sprężane jest przez siły zewnętrzne W1 (W1>0), Silnik pobiera ciepło ze spalania paliwa równe Q1(Q1 >0), Gorące spaliny wykonują pracę W2 (W2<0), kosztem tylko części uzyskanego ciepła, reszta ciepła Q2(Q2 <0) wydalana jest wraz ze spalinami do otoczenia podczas wydechu.

Powyższe rozważania są bardzo uproszczone ale pozwalają zrozumieć ideę pracy silnika spalinowego. Na podobnej zasadzie działa czterosuwowy silnik benzynowy z zapłonem iskrowym. Podstawowa różnica polega na tym, że w silniku iskrowym paliwo jest pobierane wraz z powietrzem. Sprężana jest zatem mieszanka paliwowo-powietrzna, a nie samo powietrze. Sprawia to, że stopień sprężania w silniku iskrowym jest mniejszy niż w silniku Diesla. Podczas sprężania mieszanki rośnie jej temperatura i gdyby stopień sprężenia był zbyt duży, mógłby nastąpić samozapłon zanim tłok znalazłby się w górnym skrajnym położeniu. Niektóre silniki Diesla wyposażone są w dodatkową sprężarkę powietrza (tzw. turbodiesel). Uzyskuje się w nich wyższy stopień sprężania, a zatem i większą moc takiego silnika. Silnik paliwowy

II zasada termodynamiki Niemożliwe jest zbudowanie silnika cieplnego, który będzie wykonywał pracę, pobierając ciepło tylko ze źródła ciepła, bez możliwości przekazywania energii do chłodnicy o niższej temperaturze. Inne sformułowanie II zasady termodynamiki Niemożliwy jest proces, którego jedynym rezultatem jest przekazanie energii w postaci ciepła od ciała o temperaturze niższej do ciała o temperaturze wyższej.

Bibliografia D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki, cz. 2, wyd. PWN, Warszawa 2003 P. Walczak, G. F. Wojewoda, Fizyka i astronomia, zakres podstawowy, podręcznik, cz. 2, wyd. OPERON, Gdynia 2007

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!!!