10 wskazówek do pracy z dzieckiem, rozpoczynającym naukę w szkole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Prowokacja podstępne, wyzywające i zaczepne działanie, którego celem jest postawienie jakiejś osoby (lub grupy osób) w trudnej, kłopotliwej.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
NORMY ZACHOWANIA UCZNIÓW PRZED I W CZASIE LEKCJI
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Basia Rojek i Patrycja Stępak
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Hiszpańskie natchnienia
Jak pomagać dziecku w nauce?
Adoracja Eucharystyczna
Zespól Szkól Szpitalnych
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii. Nie ma znaczenia czy jesteś nieufny czy nie. I tak warto przeczytać, OK? To Nepalski Tantra Totem na szczęście. Będziesz.
warsztaty dla rodziców
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Mówi się, że potrzeba tylko jednej minuty, żeby kogoś zauważyć, jednej godziny, żeby go ocenić i jednego dnia, żeby polubić, ale całego.
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Spotkanie 7 Miłość w działaniu.
„Dzieciństwo to nie wyścig - to podróż”
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Dzieci nie ryby głos mają i swoje prawa dobrze znają !!!
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Metody sprawnego uczenia się.
Będę obok JJ.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
Kiedy nikogo nie będzie i pomyślisz, że nikomu nie zależy
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Szkoła bez przemocy.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
SZKOŁA dla RODZICÓW. Opracowanie: Marek Bączkowski.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Konwencja Praw Dziecka
Książka żyje tylko wtedy, gdy jest czytana!
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Dziecięcy apel do rodziców o wsparcie przed rozpoczęciem nauki szkolnej.
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Adwent z Piątką Poznańską
Wszystko zaczyna się od modlitwy… Dlatego staraj się by Twoja modlitwa była nieustająca… -Matka Teresa z Kalkuty-
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Hiszpańskie natchnienia
Po co szkole rodzice. Wodzisław Śląski, 22 listopada 2017 r
Wolontariusz roku.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

10 wskazówek do pracy z dzieckiem, rozpoczynającym naukę w szkole.

Proszę Was o ciszę, spokój i pogodną atmosferę w domu. Mamo, tato !!! Proszę, przygotujcie mi miejsce do pracy i odrabiania lekcji oraz miejsce, gdzie położę tornister, książki i zeszyty. Proszę Was o ciszę, spokój i pogodną atmosferę w domu.

Gdy przychodzę ze szkoły do domu proszę: 1. Zapytaj mnie, co było w szkole!

2. Rozmawiaj ze mną często !

3. Pociesz, kiedy spotka mnie niepowodzenie!

4. Pochwal to, co można pochwalić!

5. Ustal ze mną godzinę, o której mam siadać do odrabiania lekcji, ale zostaw mi trochę wolnego czasu!

6. Przypomnij mi, jeśli zapomnę o umówionym czasie zacząć odrabiać lekcje!

7. Posiedź trochę przy mnie, kiedy będę odrabiać lekcje!

8. Nie krzycz na mnie, bo ja wtedy przestaję zupełnie rozumieć!

9. Sprawdź – czy wszystko mam w tornistrze, co jest na następny dzień potrzebne do szkoły!

10. Porozmawiaj o mnie z moją Panią, ale nie uskarżaj się na mnie!

Jak zachęcać dziecko do współpracy? A) Opisz, co widzisz, lub przedstaw problem – bez wskazywania winnego. Forma „ty” wywołuje poczucie winy i zachęca do reagowania bronieniem się, czyli: nie mogę przygotować obiadu, kiedy zlew jest pełen naczyń do mycia, zamiast: znów nie pozmywałaś naczyń.

czyli: kanapa nie jest do skakania – możesz to robić na podłodze, B) Udziel informacji ( jak najkrócej) czyli: kanapa nie jest do skakania – możesz to robić na podłodze, zamiast: natychmiast przestań skakać po kanapie.

czyli: pies, szklanki, światło, C) Wyraź to jednym słowem lub gestem. Reakcja na pojedyncze słowo jest inna niż na „kazanie”, czyli: pies, szklanki, światło, zamiast: znów udajesz, że nie słyszysz, jak pies domaga się wyprowadzenia; trzeba zawsze po sobie sprzątać – te szklanki to chyba zarosną pleśnią; ciekawe, kto będzie płacił rachunek za światło – jak zwykle zostawiasz w łazience zapalone.

D) Opisz, co czujesz – nie wypowiadaj się na temat charakteru dziecka, czyli: nie lubię, gdy odzywasz się niegrzecznie do siostry, zamiast: przestań tak mówić, jesteś ordynarny.

D) Opisz, co czujesz – nie wypowiadaj się na temat charakteru dziecka, czyli: nie lubię, gdy odzywasz się niegrzecznie do siostry, zamiast: przestań tak mówić, jesteś ordynarny.

Napisz liścik - słowo pisane nie podnosi głosu - można pisać „ w imieniu” rzeczy, np. lubię być sucha (na desce sedesowej), - im bardziej humorystycznie, tym lepiej, np. „usycham z tęsknoty za dotykiem Twoich dłoni – Twoje mydło” - dodaj coś miłego, np. Kocham Cię lub życzę Ci miłego dnia.

Uwaga: liścik nie spełni swojego zadania a wręcz może irytować, jeśli będzie jedynie zbiorem poleceń np. „ po przyjściu ze szkoły zrób zakupy, wyprowadź psa i weź się za lekcje. Tylko niczego nie zapomnij.”

Prawidłowy komunikat Słowa – klucze, które służą formułowaniu konkretnych komunikatów w stronę dziecka ( i nie tylko) to: OCZEKUJĘ OD CIEBIE, ZALEŻY MI, POTRZEBUJĘ.

Kilka przykładów niekorzystnych metod postępowania. Groźba – jeżeli zrobisz to jeszcze raz…. Jest to wręcz zaproszenie dziecka do powtórzenia zakazanego czynu. Stanowi swoiste wyzwanie dla dziecka , które będzie się starało przekroczyć zakaz aby obronić swoją niezależność.

Przekupstwo – jeśli zrobisz to (lub tego nie zrobisz czegoś), to… Przekupstwo – jeśli zrobisz to (lub tego nie zrobisz czegoś), to…. obietnica odpowiedniej nagrody. Czasami dziecko realizuje nasze polecenie, ale jedynie po to, aby szybko osiągnąć cel – nagrodę. Nie zachęca go to jednak do stałego podejmowania działań. Jest to też działanie niemoralne – tak bowiem traktowane nagrody są zwykłą łapówką. Wcale nie należy dziwić się dziecku, że z czasem będzie się ono targowało, szantażowało, żądało coraz większych korzyści za „ grzeczne zachowanie”.

Obietnice – dzieciom nie należy składać obietnic ani wymagać tego od nich. Relacje z dziećmi powinny być oparte na zaufaniu.

Krytyka, sarkazm – są rodzice, którzy uważają, że w ten sposób wpłyną na ambicje dziecka i zmobilizują je do zmiany zachowania.

Zachęcanie dziecka do współpracy a ograniczenia. Chcąc zdyscyplinować dziecko, należy uwzględnić jego uczucia – również zrozumieć i zaakceptować niechęć do ograniczeń ( raczej trudno się spodziewać , aby bardzo cieszyły go zakazy). Tylko wtedy mamy szansę na dobrowolne zaakceptowanie przez dziecko zmiany zachowania i wyrobienie samodyscypliny.

Rodzice chyba zapomnieli, iż dzieci bardziej niż czegokolwiek innego, potrzebują takich zasad życia, które jasno ustalają, co jest dobre a co złe. R. Coles

Dziękuję za uwagę!!! Prezentację przygotowała: Irena Wojtala – pedagog PSP w Tarnowie Opolskim