Kultura przełomu XIX i XX w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuka modernistyczna
Advertisements

Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
Wybrane przykłady dzieł sztuki
CZYM JEST IMPRESJONIZM ?.
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Paul Cézanne
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Architektura i sztuka gotyku
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
Gazeta i czasopismo - źródło aktualnej wiedzy.
Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.
Impresjonizm.
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
Impresjonizm.
Architektura pozytywizmu
Magdalena Florek Warszawa
KULTURA OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
Architektura secesji.
Kultura Francji dla Didi997 z zadane.pl
ZAŁOŻENIA, DZIEŁA, TWÓRCY autor: Katarzyna Jarkiewicz
Architektura europejska
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
KATEDRY GOTYCKIE.
- izmy na przełomie wieków
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Wazon z dwunastoma słonecznikami
Śniadanie, jako inspiracja artystów różnych epok.
Impresjonizm.
Młoda Polska.
Ekspresjonizm.
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Antonio Gaudi Secesja Hiszpania.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Przewrót w malarstwie europejskim
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Architektura i sztuka baroku
malarz postimpresjonistyczny
Wstępna charakterystyka
SAMOUCZEK cz. I opr. E. Serwatka
CLAUDE MONET      .
Auguste Renoir.
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
Henri de Toulouse-Lautrec
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Sprawozdanie z realizacji programu innowacji pedagogicznej „Młody Europejczyk – poliglota, naukowiec i przedsiębiorczy podróżnik” Autorzy: mgr Izabela.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Prądy modernistyczne Vincent van Gogh Taras kawiarni w nocy, 1888.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Impresjonizm.
Edouard Manet ( ).
Vincent van Gogh ekspresjonista.
Styl Gotycki.
Zapis prezentacji:

Kultura przełomu XIX i XX w. 7 SP Opracowała Helena Tomaszewska

Literatura i prasa drugiej połowy XIX w. POZYTYWIZM – kierunek w filozofii i literaturze końca XIX w., który opierał się na twierdzeniu, że świat można poznać wyłącznie na podstawie wiedzy naukowej. CECHY REALIZM NATURALIZM Dokładne odzwierciedlenie elementów życia codziennego. Wierne przedstawienie rzeczywistości, a w szczególności biedy i brzydoty. W powieściach ukazywano: obraz życia społeczeństwa industrialnego, brzydotę miast przemysłowych, trudne życie ludzi ubogich walczących o byt , fascynację postępem w technice i nauce

Literatura i prasa drugiej połowy XIX w. AUTOR KRAJ POCHODZENIA DZIEŁA Émile Zola Francja Wszystko dla pań Charles Dickens Wielka Brytania Klub Pickwicka Lew Tołstoj Rosja Wojna i pokój Anna Karenina Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara Joseph Conrad Ziemie polskie Lord Jim Juliusz Verne 20 tysięcy mil podmorskiej żeglugi Herbert George Wells Wehikuł czasu Wojna światów

Literatura i prasa drugiej połowy XIX w. Coraz więcej ludzi czyta. Książki docierają do większej liczby ludzi. Upowszechnia się nauka czytania Upowszechnia się nauka czytania + = CZYTANO GŁÓWNIE: Romanse Powieści przygodowe Kryminały Czasopisma. Zawierały: Powieści w odcinkach Aktualne wiadomości Plotki Ciekawostki o świecie Powstają pierwsze agencje informacyjne – Agencja Reutera w Wielkiej Brytanii

Sztuka drugiej połowy XIX w. IMPRESJONIZM ok.1874 - 1896 POSTIMPRESJONIZM ok.1886 - 1905 SYMBOLIZM ok.1890-1910 odejście od realizmu, nieostre kontury, żywe barwy, malowanie za pomocą „ciapek”, ukazywanie subiektywnego wrażenia wzrokowego - często malowano pejzaże. odejście od naśladowania natury, kontury i kształty są dowolne i zależą od interpretacji artysty obrazy miały ukazywać stan duchowy twórców, ich temperament i wywoływać emocje. sprzeciw wobec realizmu, nacisk na wyobraźnię , twórca wypowiada się za pomocą symboli, a nie wprost, nastrój niesamowitości , fantastyczności, snu TWÓRCY: TWÓRCY: TWÓRCY: Claude Monet, August Renoir, Édouard Manet, Edgar Degas, Alfred Sisley Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri Toulouse-Lautrec. - Gustave Moreau, Gustave Dore,   Puvis de Chavannes, Arnold Böcklin,  Odilon Redon.

IMPRESJOZNIZM Claude Monet – Mostek Claude Monet – Ogród

EDOUARD MANET – BAR W FOLIES - BERGERE IMPRESJOZNIZM EDOUARD MANET – BAR W FOLIES - BERGERE

BAL W MOULIN DE LA GALETTE IMPRESJOZNIZM AUGUST RENOIR BAL W MOULIN DE LA GALETTE AUGUST RENOIR PLAC ŚW. MARKA W WENECJI

EDGAR DEGAS – CYKL TANCERKI IMPRESJOZNIZM EDGAR DEGAS – CYKL TANCERKI

IMPRESJOZNIZM ALFRED SISLEY – MGLISTY PORANEK ALFRED SISLEY – MŁYN W MORET

POSTIMPRESJONIZM VINCENT VAN GOGH – GWIAŹDZISTA NOC VINCENT VAN GOGH – DRZEWA OLIWKOWE

POSTIMPRESJONIZM PAUL GAUGUIN – BRETOŃSKIE KOBIETY PAUL GAUGUIN – KOBIETA TRZYMAJĄCA OWOC

POSTIMPRESJONIZM PAUL CEZANNE– KĄPIĄCY SIĘ PAUL CEZANNE– GÓRA SAINTE VICTOIRE

POSTIMPRESJONIZM HENRI TOULOUSE - LAUTREC CYKL WOLTYŻERKA HENRI TOULOUSE - LAUTREC PLAKAT

SYMBOLIZM Puvis de Chavannes, Biedny rybak Odilon Redon, Duch lasu Gusatve Moreau, Faeton Arnold Böcklin, Wyspa umarłych

Muzyka w drugiej połowie XIX w. IMPRESJONIZM W MUZYCE CECHY: pastelowe i czyste brzmienie, jak kolory w obrazach impresjonistów, próba oddania nastroju, chwilowego obrazu czy ulotnych scen, nie podporządkowywanie się jakimkolwiek zasadom muzycznym, porzucenie ścisłych form, Twórcy Przykłady CLAUDE DEBUSSY Popołudnie fauna, Morze, Fantazja na fortepian i orkiestrę. MURICE RAVEL Bolero, Dziecko i czary, Koncert fortepianowy G- dur.

Architektura drugiej połowy XIX w. HISTORYZM EKLEKTYZM naśladowanie przeszłych, wielkich stylów w sztuce i architekturze. łączenie w jednej budowli w sposób swobodny, często niezgodnych ze sobą, elementów wybranych z różnych stylów architektonicznych neogotyk, neorenesans, neobarok neomauretanizm SECESJA 1890 – 1925 wyzwolenie formy budynku z czystego naśladownictwa dawnych epok (historyzmu) i wytworzenia nowego stylu, bogate zdobienia o motywach roślinnych i zwierzęcych falująca oraz opływowa linia

Architektura – HISTORYZM Kościół wotywny w Wiedniu Pałac Jacoba Rotschilda w Waddesdon NEORENESANS Synagoga Hiszpańska w Pradze NEOMAURETANIZM Opera Garnier w Paryżu NEOBAROK

Architektura - EKLEKTYZM Pałac Izraela Poznańskiego w Łodzi Teatr Słowackiego w Krakowie Ratusz w Lądku - Zdroju

Architektura – SECESJA Willa Kindermanna w Łodzi Kamienica Pod Żabami w Bielsku Białej

Architektura - SECESJA Casa Milà, Barcelona Antoni Gaudi

Architektura – SECESJA Casa Batlo , Barcelona Antoni Gaudi

Architektura – SECESJA Palau de la Musica Catalana, Lluis Domenech i Montaner, 1905-08, źródło: Wikimedia Commons

Kultura masowa CECHY : zawiera proste, zrozumiałe dla każdego treści, jest łatwa w odbiorze jest skierowana do szerokiego grona odbiorców (ma charakter masowy), jest nastawiona na rozrywkę. ŚRODKI PRZEKAZU : film – kino, muzyka rozrywkowa, słuchowiska - radio, powieści, prasa