Egzamin ósmoklasisty Harmonogram: Język polski - 15 kwietnia 2019 (poniedziałek) – godz. 9.00 Matematyka – 16 kwietnia 2019 (wtorek) – godz. 9.00 Język obcy nowożytny – 17 kwietnia 2019 (środa) – godz. 9.00
Czas trwania Język polski – 120 minut (wydłużenie do 180 o 60 minut) Matematyka – 100 minut (wydłużenie do 150 o 50 minut ) Język obcy nowożytny – 90 minut (wydłużenie do 135 o 45 minut ) Do czasu trwania egzaminu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut)
Zadania W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru. Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się: zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami, zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia różnych form użytkowych, np. ogłoszenia, zaproszenia, dedykacji, zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.
Język polski Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: a) tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz b) tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 słów. Większość zadań w tej części arkusza będzie się odnosić bezpośrednio do ww. tekstów. Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również: zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp. ORAZ/LUB zadania samodzielne, nieodnoszące się do tekstów wymienionych w pkt a) lub b).
Język polski W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) oraz b) tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Punktacja Rodzaj zadań: zamknięte, otwarte (w tym wypracowanie ) Liczba zadań: 12 – 17 5 – 9 Łączna liczba punktów: 12- 17 ok.30% zamknięte 28 – 36 ok. 70% - otwarte Udział w wyniku sumarycznym: ok. 30% ok. 70% Razem: 17–26 (liczba zadań) 40–53 (liczba punktów) 100%
Zasady oceniania Zadanie zamknięte i zadanie otwarte z luką są oceniane zgodnie z następującą punktacją 2 pkt – odpowiedź całkowicie poprawna. 1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna. 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi. Za rozwiązanie zadania otwartego krótkiej odpowiedzi będzie można otrzymać od 0 do 4 punktów. W tych zadaniach nie będzie oceniana poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna, chyba że w poleceniu zostanie określone inaczej. Zadanie otwarte rozszerzonej odpowiedzi – wypracowanie Za napisanie wypracowania będzie można otrzymać maksymalnie 20 punktów.
Uwagi dodatkowe 1. Jeżeli wypowiedź w całości jest nie na temat, egzaminator oceni ją na 0 pkt. 2. Jeżeli w wypowiedzi uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu, za całą wypowiedź egzaminator przyzna 0 pkt. 3. Jeżeli wypowiedź jest nieczytelna, egzaminator oceni ją na 0 pkt. 4. Jeżeli wypowiedź nie zawiera w ogóle rozwinięcia (np. uczeń napisał tylko wstęp), egzaminator przyzna 0 pkt w każdym kryterium. 5. Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej, jest oceniana wyłącznie w kryteriach: realizacji tematu wypowiedzi, elementów twórczych/ elementów retorycznych oraz kompetencji literackich i kulturowych. W pozostałych kryteriach egzaminator przyzna 0 punktów. 6. Jeżeli wypowiedź jest napisana niesamodzielnie, np. zawiera fragmenty odtworzone z podręcznika, zadania zawartego w arkuszu egzaminacyjnym lub innego źródła, w tym internetowego, lub jest przepisana od innego ucznia, wówczas egzamin z języka polskiego, w przypadku takiego ucznia, zostanie unieważniony. 7. W ocenie poprawności językowej nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych w wypowiedziach uczniów, którym przyznano takie dostosowanie warunków przeprowadzenia egzaminu, zgodnie z Komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w danym roku szkolnym. 8. Zabronione jest pisanie wypowiedzi obraźliwych, wulgarnych lub propagujących postępowanie niezgodne z prawem. W przypadku takich wypowiedzi zostanie podjęta indywidualna decyzja dotycząca danej pracy, np. nie zostaną przyznane punkty za styl i język lub cała wypowiedź nie będzie podlegała ocenie. 8
Matematyka Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności opisanych w następujących wymaganiach ogólnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego: sprawność rachunkowa wykorzystanie i tworzenie informacji wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji rozumowanie i argumentacja.
Opis arkusza egzaminacyjnego Egzamin ósmoklasisty z matematyki trwa 100 minut. W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań. Liczbę zadań oraz liczbę punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań przedstawiono poniżej. Rodzaj zadań : zamknięte, otwarte Liczba zadań: 14 – 16 5- 7 Łączna liczba punktów: 14–16 ok. 50% 14–16 ok. 50% Udział w wyniku sumarycznym: liczba zadań: 19 – 23; Liczba punktów: 28 – 32 – 100%
Schemat punktowania Schemat punktowania rozwiązania zadania, za które można otrzymać maksymalnie 4 punkty: 4 pkt – rozwiązanie pełne. 3 pkt – rozwiązanie, w którym zostały pokonane zasadnicze trudności zadania, rozwiązanie zostało doprowadzone do końca, ale zawierało usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru właściwych rozwiązań itd.). 2 pkt – rozwiązanie, w którym zostały pokonane zasadnicze trudności zadania, ale rozwiązanie nie było kontynuowane lub było kontynuowane błędną metodą. 1 pkt – rozwiązanie, w którym dokonany został istotny postęp, ale nie zostały pokonane zasadnicze trudności zadania. 0 pkt – rozwiązanie, w którym nie dokonano istotnego postępu.
Język obcy W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Większość zadań otwartych wymaga uzupełnienia podanego tekstu jednym słowem lub kilkoma. Oprócz zadań w języku obcym w arkuszu mogą wystąpić zadania, w których uczeń na podstawie tekstu w języku obcym przekazuje informacje w języku polskim. Wśród zadań otwartych znajdzie się również zadanie polegające na napisaniu własnej dłuższej wypowiedzi pisemnej. Zadanie stawia ucznia w określonej sytuacji z życia codziennego i sprawdza, czy potrafiłby on porozumieć się z obcokrajowcem, np. udzielając mu informacji lub uzyskując od niego wyjaśnienia, opowiadając mu o jakimś wydarzeniu lub składając mu życzenia czy propozycję. Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności opisanych w następujących wymaganiach ogólnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego: • Znajomość środków językowych • Rozumienie wypowiedzi • Tworzenie wypowiedzi • Reagowanie na wypowiedzi • Przetwarzanie wypowiedzi.
Opis arkusza egzaminacyjnego Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego trwa 90 minut . W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 45 do 55 zadań ujętych w 12–15 wiązek. Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego obejmuje następujące części: • Rozumienie ze słuchu • Znajomość funkcji językowych • Rozumienie tekstów pisanych • Znajomość środków językowych • Wypowiedź pisemna. Podstawę zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu stanowią krótkie teksty dwukrotnie odtwarzane w sali egzaminacyjnej z płyty CD, na której – oprócz tekstów w języku obcym – nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwiązywania zadań.
Ocenianie Zadania otwarte sprawdzające rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość funkcji językowych 1. Odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem oraz musi wskazywać, że zdający zrozumiał tekst. 2. Odpowiedź nie jest akceptowana, jeśli zdający: • popełnia błędy, które: − zmieniają znaczenie słowa, np. meet zamiast meat − powodują, że użyte słowo nie byłoby zrozumiane przez odbiorcę jako słowo, którym zdający powinien uzupełnić tekst, np. hiken zamiast chicken − powodują, że odpowiedź jest dwuznaczna lub wieloznaczna • używa zapisu fonetycznego w języku polskim, np. kiczn zamiast kitchen • udziela odpowiedzi, która: − nie jest wystarczająco precyzyjna (np. niepoprawna odpowiedź chicken with vegetables − nie łączy się logicznie i/lub nie jest spójna z fragmentami tekstu otaczającymi lukę • udziela dwóch odpowiedzi, z których jedna jest poprawna, a druga – błędna • podaje poprawną odpowiedź, ale uzupełnia ją elementami, które nie są zgodne z tekstem • udziela odpowiedzi w innym języku niż wymagany w danym zadaniu . 3. W odpowiedziach do zadań otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych kluczowe jest przekazanie komunikatu. Błędy językowe oraz ortograficzne są dopuszczalne, o ile odpowiedź ucznia w sposób jednoznaczny wskazuje, że zrozumiał on tekst. 4. W przypadku zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych równie istotna jak komunikatywność odpowiedzi jest jej poprawność. Odpowiedzi zawierające poważne błędy językowe i/lub ortograficzne nie są akceptowane. W zadaniach sprawdzających uzyskiwanie informacji nie są akceptowane pytania intonacyjne, np. She likes it?
Informacje dodatkowe Na salę egzaminacyjną uczeń nie może wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych Uczeń zaznacza odpowiedzi czarnym długopisem, na matematykę przynieść należy linijkę (nie wolno korzystać ze słowników, ani z kalkulatora) Uczeń powinien mieć przy sobie aktualną legitymację szkolną W razie stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia lub zakłócania przebiegu egzaminu praca ucznia zostaje unieważniona, a sam uczeń musi opuścić salę egzaminacyjną. Uczeń, któremu unieważniono egzamin przystępuje do niego w terminie dodatkowym (4,5,6,czerwca). Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora OKE Laureaci konkursów przedmiotowych oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych są zwolnieni z danej części egzaminu. Zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty dyrektor szkoły przekazuje uczniom lub jego rodzicom wraz ze świadectwem ukończenia szkoły.