Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria sprężystości i plastyczności
Advertisements

Teoria maszyn i części maszyn
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe kolektorów kanalizacyjnych 2009
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Przekładnie zębate cz. I
Podstawy Konstrukcji Maszyn Przekładnie zębate cz. II
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
Czy pękające baloniki mają coś wspólnego z trzęsieniami ziemi? Wojciech Dębski Uniwersytet Białostocki, 26.II 2008
T40 Charakterystyka i rodzaje połączeń wciskowych
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE MATERIAŁÓW
Dźwignie „Dajcie mi punkt podparcia a podniosę Ziemię” Galileusz
Wykład Opory ruchu -- Siły tarcia Ruch ciał w płynach
PODSTAWY MINERALURGII
Dobór materiałów Schemat postępowania przy projektowaniu nowego wyrobu.
ALGORYTMY STEROWANIA KILKOMA RUCHOMYMI WZBUDNIKAMI W NAGRZEWANIU INDUKCYJNYM OBRACAJĄCEGO SIĘ WALCA Piotr URBANEK, Andrzej FRĄCZYK, Jacek KUCHARSKI.
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Przekładnie cięgnowe
Podstawy Konstrukcji Maszyn Przekładnie zębate cz. III
ANALIZA WYMIAROWA..
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 6
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
MECHATRONIKA II Stopień
PRACA DYPLOMOWA Projekt koncepcyjny kładki pieszo – jezdnej przez Zalew Soliński w m. Polańczyk Politechnika Rzeszowska Wydział Budownictwa i Inżynierii.
01:21. 01:21 Ustroń Zdrój października 2008 r.
Prezentacja A.Burghardt
INFORMACJA! Udostępniane materiały pomocnicze do nauki przedmiotu Wytrzymałość Materiałów są przeznaczone w pierwszym rzędzie dla wykładowców. Dla właściwego.
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Kamil Przeczewski kl. 1e ZSMEiE – 2010/2011
Mechanika Materiałów Laminaty
ABAQUS v6.6- Przykład numeryczny- dynamika
Warszawa, 26 października 2007
Metodyka projektowania wałów
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 4
WPŁYW SPOSOBÓW MIELENIA NA WŁAŚCIWOŚCI WYKORZYSTYWANYCH Z NICH WYROBÓW METHODS INFLUENCING THE GRINDING PROPERTIES OF THE PRODUCTS Dr Inż. Dorota Czarnecka-Komorowska.
Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 3
Projektowanie Inżynierskie
Projektowanie Inżynierskie
Budowa modelu niezawodnościowego
Projektowanie Inżynierskie
Seminarium 2 Elementy biomechaniki i termodynamiki
Dynamika ruchu płaskiego
WYZNACZANIE STAŁYCH LEPKOSPRĘŻYSTYCH
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Badania odporności na pełzanie
Numeryczna i eksperymentalna analiza statyczna wpływu sztywności węzłów spawanych konstrukcji kratowych na stan ich wytężenia Artur Blum Zbigniew Rudnicki.
REAKCJA DYNAMICZNA PŁYNU MECHANIKA PŁYNÓW
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA KRATOWNICY
Oprogramowanie do symulacji systemów mechanicznych
Obróbka Ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Siły Tarcie..
Siły tarcia tarcie statyczne tarcie kinematyczne tarcie toczne
Próba ściskania metali
Wprowadzenie Materiały stosowane w FRP Rodzaj włókna: - Węglowe
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
W DZIAŁALNOŚCI INŻYNIERSKIEJ
Wytrzymałość materiałów WM-I
Wytrzymałość materiałów
PRZEKŁADNIE ZĘBATE PKM III.2a Schemat układu przenoszenia napędu.
Wytrzymałość materiałów
ANALIZA WYMIAROWA..
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów (WM II – wykład 11 – część A)
Zapis prezentacji:

Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny siła w pojedynczej parze zębów rozkład nacisków N OT1 OT2 ω1 Fn złamanie u podstawy σ t Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny PKM III.2d 1 Zmęczeniowe złamanie zęba u podstawy

Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny siła w pojedynczej parze zębów rozkład nacisków N OT1 OT2 ω1 Fn złamanie u podstawy σ t Uszkodzenia kół zębatych i ich przyczyny 1 Zmęczeniowe złamanie zęba u podstawy

2 Zmęczeniowe uszkodzenie powierzchni zębów (pitting) 3 Zatarcie (na współpracujących powierzchniach zębów)

Zmęczeniowe uszkodzenie powierzchni zębów (pitting) 2 Zmęczeniowe uszkodzenie powierzchni zębów (pitting) K.-H.Decker: Maschinenelemente 3 Zatarcie (na współpracujących powierzchniach zębów) K.-H.Decker: Maschinenelemente

Warunki ograniczające wytrzymałościowe 1 σF ≤ σFP - chroniący ząb przed pękaniem u podstawy naprężenia obliczeniowe w miejscu największego wytężenia naprężenia dopuszczalne ze względu na zmęczenie siła w pojedynczej N OT1 OT2 ω1 Fn parze zębów + _ σF

σH ≤ σHP - chroniący powierzchnię zęba przed rozkład nacisków N OT1 OT2 ω1 σH C 2 σH ≤ σHP - chroniący powierzchnię zęba przed zmęczeniem powierzchniowym naciski dopuszczalne ze względu na zmęczenie powierzchniowe naciski w tocznym punkcie przyporu C

TB ≤ Ts - chroniący zęby przed zatarciem 3 TB ≤ Ts - chroniący zęby przed zatarciem maksymalna temperatura w punkcie kontaktu B temperatura zatarcia Są także inne postacie warunku na zatarcie Warunek niewymiarujący, lecz ‒ korygujący Warunki ograniczające wytrzymałościowe są wykorzystywane do - określenia potrzebnego modułu ( 1 i 2 ) lub - sprawdzenia poprawności założonych wartości modułu m i innych wielkości ( 1 , 2 i 3 ) Metodyka obliczeń, metody i stosowane modele - według zaleceń ISO

Przykłady struktur modeli model maksymalnych nacisków na powierzchni kontaktu zębów ZM - wsp. zależny od właściwości materiałów zębów (E,ν) Zε - wsp. wskaźnika zazębienia ε Zβ - wsp. kąta nachylenia zębów β ρ - promień zastępczy krzywizn powierzchni zębów w kontakcie L - długość zęba Pn obl - obliczeniowa siła normalna do powierzchni zęba KHβ – wsp. nierównomierności rozkładu obciążenia wzdłuż długości zęba KHα – wsp. nierównomierności rozkładu obciążenia w przekroju czołowym (między zębami w przyporze)

Pn - nominalna siła międzyzębna (normalna do powierzchni zębów w strefie kontaktu) KA - wsp. przeciążenia zewnętrznego (sił dynamicznych w UPN) Kv - wsp. przeciążenia wewnętrznego (sił dynamicznych w strefie zazębienia)

Współczynnik ZM jest funkcją E i ν materiału Współczynnik ZM jest funkcją E i ν materiału. Gdy koło stalowe, ZM ≈ 190 MPa0,5 . Współczynnik Zε uwzględnia wpływ (na naciski σH) liczby zębów w przyporze. Zwykle Zε ≈ 0,75÷0,95. Współczynnik Zβ w przypadku zębów skośnych 0,92÷1,00. Gdy zęby proste, jest równy 1. KHβ KHα Szacowanie współczynników wzory, wykresy

σHobl - obliczeniowa kontaktowa wytrzymałość zmęczeniowa naciski dopuszczalne ze względu na zmęczenie powierzchniowe σHobl - obliczeniowa kontaktowa wytrzymałość zmęczeniowa zębów SH - współczynnik bezpieczeństwa ( SH = 1,0 ÷ 1,3)

σHobl - obliczeniowa kontaktowa wytrzymałość zmęczeniowa naciski dopuszczalne ze względu na zmęczenie powierzchniowe σHobl - obliczeniowa kontaktowa wytrzymałość zmęczeniowa zębów SH - współczynnik bezpieczeństwa ( SH = 1,0 ÷ 1,3) σHobl = σHlim ZNT ZL ZR Zv Zw ZX σHlim kontaktowa wytrzymałość zmęczeniowa, wyznaczona doświadczalnie na kołach modelo- wych (a = 100 mm, m = 3-5 mm, β = 0o , v = 10 m/s, …) dla trwałości N = 5·107 zmian obciążeń zęba i dla prawdopodobieństwa uszkodzenia równego 1% . f σHlim 1% r = 0,99

ZNT - współ. trwałości ZL - współ. lepkości oleju ZR - współ. stanu powierzchni Zv - współ. prędkości Zw - współ. twardości (zgniotu powierzchni) ZX - współ. wielkości koła Wartości współczynników określone doświadczalnie - różne od 1, jeśli parametry projektowanej przekładni są inne niż pary kół modelowych. Wzory i wykresy Obliczenia ze względu na zmęczenie u podstawy zębów i ze względu na zatarcie mają podobnie złożoną strukturę. Duża złożoność obliczeń wytrzymałościowych przekładni zębatych zakłada się niektóre właściwości przekładni i sprawdza spełnienie warunków. Ustalanie cech – drogą iteracji.