Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój Marcin Miłkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Wyk. Karolina Zarzycka I TE. GMO czyli Organizmy Modyfikowane Genetycznie są to rośliny lub zwierzęta, które dzięki modyfikacji w ich genomie - materiale.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Fizyczne metody określania ilości pierwiastków i związków chemicznych. Łukasz Ważny.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Rola książki w życiu człowieka
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
O ochronie danych osobowych
Schematy blokowe.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
U fryzjera.
Logarytmy.
Liczby pierwsze.
FIGURY.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Przetwarzanie języka Wprowadzenie do informatyki Jerzy Nawrocki
SWOBODA UMÓW.
Dlaczego mężczyźni nie mają biustu ?
U fryzjera.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Dualizm psychofizyczny
Tensor naprężeń Cauchyego
Strukturalne wzorce projektowe
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Zaskakujące decyzje Lista symptomów i chorób: C (częsta), R (Rzadka),
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Znajdowanie liczb pierwszych w zbiorze
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
B&L Bags and Lumber Gdzie nas znajdziecie? XI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku.
Zapis prezentacji:

Wstęp do kognitywistyki Symulacje, obliczenia i modelowanie: Chiński pokój Marcin Miłkowski

John Searle przeciwko AI Mocna sztuczna inteligencja: Komputery mogą myśleć. Słaba sztuczna inteligencja: Komputery mogą symulować myślenie, tak jak pogodę.

Program rozumienia tekstu R. Schanka Program Schanka był w stanie odpowiadać na proste pytania dotyczące wprowadzonego do komputera tekstu. Dziś istnieją jeszcze lepsze systemy odpowiadające na pytania. R. Schank twierdził, że ten program rozumie tekst i odpowiada na pytania.

Chiński pokój

Odpowiedzi na ten eksperyment Odpowiedź systemowa: Searle nic nie rozumie, ale nic dziwnego, bo pojedyncze neurony też nie. Odpowiedź z języka angielskiego: Searle może i nie rozumie języka chińskiego, ale musi rozumieć angielski, aby wykonywać instrukcje. Podobnie komputery rozumieją instrukcje sterujące (A. Sloman)

Odpowiedzi na chiński pokój Odpowiedź robotyczna Podłączmy do komputera kamerę lub inne receptory, dajmy mu efektory. Taki robot będzie rozumiał po chińsku. Według Searle’a symbole mogłyby być tylko na temat bodźców percepcyjnych i reakcji albo na temat przedmiotów i działań. On ich by jednak nie rozróżnił, co wg niego obala odpowiedź robotyczną.

Odpowiedzi na chiński pokój Odpowiedź z symulatora mózgu: Zastąpmy karteczki impulsami elektrycznymi, zmniejszmy pokój, aby mieścił się w małej piłce. Jak będzie miał skalę mózgu, to czym właściwie to się będzie różniło od mózgu? (D. Hofstadter i D. Dennett) Searle: a po co nam w ogóle wtedy AI?

Searle a Leibniz w Monadologii (1714) „Należy wszakże przyznać, że postrzeżenie i to, co do niego należy, nie da się wytłumaczyć racjami mechanicznymi. To znaczy przez kształty i ruchy. Przypuściwszy zaś, że istnieje maszyna, której budowa pozwala, aby myślała, czuła, miewała postrzeżenia, będzie można pomyśleć ją, z zachowaniem tych samych proporcji, tak powiększoną, aby można do niej wejść jak do młyna. Założywszy to, odnaleźlibyśmy wewnątrz przy zwiedzaniu jej tylko części, które popychają się wzajemnie, nigdy jednak nic, co tłumaczyłoby postrzeżenie. [...] trzeba szukać tego właśnie w substancji prostej, a nie w rzeczy złożonej, czy też w machinie” (par. 17)

Searle a Leibniz Searle, w przeciwieństwie do Leibniza, twierdzi, że mózgi mają moce biologiczne, dzięki którym rozumieją. Tych mocy nie mają programy, które są tylko przekształceniami symboli. Nie odpowiadają mechanizmom biologicznym? Wg Searle’a podstawową wadą programów jest brak świadomości. Bez świadomości – jego zdaniem – nie ma w ogóle procesów myślowych; „nieświadomość” to pojęcie wewnętrznie sprzeczne.

Modele obliczeniowe Dwa poziomy równoważności obliczeniowej (Fodor 1968): Słaba – wyjście obliczenia jest takie samo przy takich samych wejściach. (Liczy się tylko wytwór poznawczy). Mocna – nie tylko wyjścia są takie same przy takich samych wejściach, ale i proces jest równoważny. (Liczy się też proces poznawczy!)

Eksperyment Searle’a a jego argumentacja Późniejsza argumentacja Searle’a: 1. Program komputerowy jest składniowy. 2. Składnia nie jest wystarczająca dla semantyki. 3. Umysły mają semantykę. Zatem implementacja programu jest niewystarczająca dla umysłu.

Parodia Chalmersa Przepisy kulinarne są składniowe. Składnia jest niewystarczająca dla kruchości. Ciastka są kruche. Zatem implementacja przepisu jest niewystarczająca dla ciastka.

Realizacja obliczeń Programy komputerowe, tak jak maszyny Turinga, są rozumiane jako abstrakty. Ale komputery to fizyczne mechanizmy, konkretne i dotykalne. Nie są zatem sprowadzalne do składni.

Problem ugruntowania symboli Stevan Harnad: parafraza problemu Searle’a Jak stworzyć system, w którym symbole będą ugruntowane, tj. nie będą odnosić się tylko do innych symboli?

Problem ugruntowania symboli Harnad: Sam system komputerowy nie ma symboli sensownych, jeśli nie oddziałuje ze środowiskiem. Nie można nauczyć się chińskiego, jeśli ma się tylko słownik chińsko- chiński. Trzeba móc wyjść poza same symbole, czyli je ugruntować.

Luc Steels i gadające głowy Stworzono komunikujące się ze sobą roboty na temat prostych kształtów geometrycznych Eksperyment jest uproszczony, bo roboty komunikują się bez większego ważniejszego powodu, ale Steels uważa, że problem rozwiązał.

Modele obliczeniowe w kognitywistyce Dzisiaj 90% prac teoretycznych w głównych czasopismach z kognitywistyki to prace opisujące modele obliczeniowe. Większość modeli jest stosunkowo małego zakresu, tj. opisuje pojedyncze zdolności poznawcze. Nie chodzi o sztuczną inteligencję, tylko o zrozumienie mechanizmów myślenia.

Czy są granice sztucznej inteligencji? Zdaniem Kartezjusza maszyny nigdy nie opanują języka naturalnego. IBM Watson niedawno wygrał w teleturnieju Jeopardy.

Turing: myśleć to komunikować się sensownie Skąd wiemy, że maszyna myśli? Stąd, że możemy się z nią porozumiewać. Test Turinga – jeśli komputer go przejdzie, to myśli. Do tej pory żaden komputer go nie przeszedł (w sposób przekonujący), a większość współczesnych prób to żarty lub zabawki.

Test Turinga Jeśli rozmówca nie rozpozna, czy – komunikując się za pośrednictwem interfejsu maszynowego – komunikuje się z maszyną, czy z człowiekiem, to maszyna jest inteligentna, czyli myśli. Test ma być przeciwko szowinistycznemu przesądowi, że ciało jest istotne.

Krytyka Testu Turinga Zwierzęta, w tym niegrające w szachy słonie, nie przejdą testu. A myślą. Podobnie małe dzieci. Przejście test nie jest konieczne do tego, aby być inteligentnym.

Krytyka Testu Turinga Test może przejść komputer, który wcale nie rozumuje, tylko ma ogromny zbiór zawierający ogromną liczbę konwersacji, „kosmiczny gramofon” gigantycznej wielkości (S. Lem). Przejście Testu nie jest wystarczające, aby być inteligentnym. Wiele osób potrafi być oszukanych przez boty.

Idea testu: nierozróżnialność zachowania Test Turinga jest z ducha behawiorystyczny: liczy się nie struktura wewnętrzna, tylko nierozróżnialność zachowania (słaba równoważność wytworu poznawczego, procesy poznawcze nieważne). W tym sensie Google Translate też tłumaczy, jeśli jego wytwór jest nierozróżnialny.

Sztuczna inteligencja a kognitywistyka Inżynieryjnej sztucznej inteligencji wystarcza nierozróżnialność zachowania, bo chodzi o szybkie nowe narzędzia. Nawet działające zupełnie inaczej niż człowiek. Obliczeniowa kognitywistyka potrzebuje więcej: wyjaśnienia, jak oblicza człowiek (lub inny organizm).

Podsumowanie Searle skrytykował dosyć buńczuczne twierdzenia, że programy same w sobie są inteligentne. Ale jego tezy stają się wątpliwe, jak odnieść je do symulatora mózgu. Parodia Chalmersa jest zasłużona.

Podsumowanie W robotyce poznawczej problem ugruntowania symboli jest bardzo żywy i chętnie dyskutowany. Test Turinga pozostaje niezdany, a jego zdanie niestety nie musi oznaczać, że wygrała maszyna inteligentna. Boty są wredne.

Dodatkowe lektury Łupkowski, P. (2010). Test Turinga: perspektywa sędziego. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM. Dostępna bezpłatnie. Searle J.R., Umysły, mózgi i programy, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, red. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 301–324.

O czym Była mowa John Searle i jego Chiński Pokój przeciwko AI Problem ugruntowania symboli Modele obliczeniowe i fizyczne komputery