Rozwiązywanie równań Podstawowa komenda do rozwiązywania układów równań Solve[eqns,vars] -równania i układy równań -nierówności Równania mogą być sformułowane.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
FORMAT WYMIANY DANYCH GEODEZYJNYCH TANAGO. TANGO V. 1.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
Zależności wprost proporcjonalne Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
KLASA VI 1. WSTĘP – Układy współrzędnych – przykłady 2. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH X-Y – definicja, rzędne, odcięte, początek układu. 3. WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU –
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
To znaczy, że składa się z dwóch identycznych części, które można na siebie nałożyć. Na przykład człowiek (w niektórych miejscach) jest takim stworem.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Ćwiczenia : Obiekty odnawiane z zerowym czasem odnowy mgr inż. Piotr Smoczyński
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
 Austriacki fizyk teoretyk,  jeden z twórców mechaniki kwantowej,  laureat nagrody Nobla ("odkrycie nowych, płodnych aspektów teorii atomów i ich zastosowanie"),
Mechanizmy kierowania. I. Budowa układu kierowniczego.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Grafika3D Domyślnie obiekty 3D widzimy pod określonym kątem. Możemy go zmieniać Możemy zdefiniować punkt widzenia kamery, środek obrazu i kąt widzenia-ViewPoint,
Systemy wizyjne - kalibracja
POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu;
Rozwiązywanie równań Podstawowa komenda do rozwiązywania układów równań Solve[eqns,vars] -równania i układy równań -nierówności Równania mogą być sformułowane.
Schematy blokowe.
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Rekursje Tak jak w innych językach funkcje mogą odwoływać się same do siebie Możemy regulować głębokość przed stwierdzeniem błędu (MaxRecursion, $RecursionLimit,
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Elementy analizy matematycznej
Optymalizacja programów Open-Source
KOREKTOR RÓWNOLEGŁY DLA UKŁADÓW Z NIEMINIMALNOFAZOWYMI OBIEKTAMI Ryszard Gessing Instytut Automatyki, Politechnika Śląska Plan referatu Wprowadzenie.
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Elementy fizyki kwantowej i budowy materii
Pakiety Matematyczne dla Informatyków
GRUPY DANYCH : Funkcje dostępne z poziomu GRUP DANYCH
Tensor naprężeń Cauchyego
Instrukcje wyboru.
Koszyk danych.
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
Grafika komputerowa Rzutowanie.
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
Grafika3D Domyślnie obiekty 3D widzimy pod określonym kątem. Możemy go zmieniać Możemy zdefiniować punkt widzenia kamery, środek obrazu i kąt widzenia-ViewPoint,
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
SVG - Scalable Vector Graphics.
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Zapis prezentacji:

Rozwiązywanie równań Podstawowa komenda do rozwiązywania układów równań Solve[eqns,vars] -równania i układy równań -nierówności Równania mogą być sformułowane poprzez przynależność do zbiorów (RegionIntersection) -Niekiedy rozwiązanie są podane w formie uwikłanej. Podobna komenda: Reduce

Podstawowe opcje Cubics,Quatrics- włączanie rozwiązań z pierwiastkami sześciennymi i czwartego stopnia InverseFunctions-pozwolenie na użycie abstrakcyjnej funkcji odwrotnej (nie musi ona istnieć analitycznie) Modulus->N-rozwiązuje równania (wielomianowe) w pierścieniu liczb modulo N

Inne sposoby rozwiązywania NSolve[#,{x}]-rozwiązanie numeryczne Root[p,k]-znajduje k-ty pierwiastek równania wielomianowego p=0 (nawet jeśli ma on postaci analitycznej) FindInstance-znajduje jeden pierwiastek FindRoot-rozwiązanie w pobliżu danego punktu Eliminate[{…},x]-wyrugowuje zmienną z układu równań SolveAlways znajduje wartości parametrów swobodnych, dla których równania są zawsze spełnione RowReduce-buduje macierz trójkątną. LinearSolve-rozwiązuje układ równań linowych

Rozwiązywanie ciągów iteracyjnych RSolve[{a[i]==f[a[i-1],a[i-2],…],a[0]==…,a[1]==…},a[i],i] 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,… 1,2,4,8,16,32,64,…. 1,1,2,6,24,120,720, 1,4,6,4,1 RecurrenceTable[exp,a,Iterator]

Wykresy Plot[f[x],{x,xmin,xmax}] Ogólnie-reprezentacja graficzna przebiegu funkcji, wizualizacja jej przebiegu, głównie poprzez przypisywanie współrzędnych punktom. Plot[f[x],{x,xmin,xmax}]

Podstawowe opcje AspectRatio-> Określa proporcje wykresu Axes->True, False, {#,#}-pokazuje i ukrywa osie PlotRange->Automatic, All, {…,…} opisuje zakres, w którym pokazane są wartości funkcji ClippingStyle->… styl łączenia ze sobą punktów, w którym funkcja wychodzi poza zakres wykresu. Prolog->… Element grafiki będący tłem wykresu Epilog-> Element grafiki umieszczony na wierzchu grafiki Ticks-> znaczniki na osiach

Optymalizacja wykresów PlotPoints-liczba punktów, w których program zaczyna rysować Mesh-pokazuje punkty, w których Wykres był rysowany MaxRecursion-ile razy funkcja była wygładzana PerformaceGoal->”Quality”,”Speed”-wybiera strategię rysowania wykresu WorkingPrecision->Precyzja obliczeń EvaluationMonitor-> wskaźnik, że rysowana funkcja była obliczona

Estetyka Exclusions-usuwanie punktów (asymptot) z dziedziny Style-styl linii wykresu ExclusionStyle->… Styl Asymptot Filling-wypełnianie kolorem obszaru między krzywymi ColorFunction-funkja koloru krzywej (może zależeć od obu współrzędnych) PlotLegends-legenda (nie jest częścią wykresu)

Wykresy jako obiekty Wykres jest w Mathematice grafiką i może być mu przypisana zmienna lub funkcja A:=Plot[f[x],{x,5,20}] B:=Plot[g[y],{y,2,5}] Show[A,B]

Inne rodzaje wykresów ListPlot-wykres listy danych DiscretePlot- Rysuje funkcję ciągłą w równo rozłożonych punktach ParametricPlot-wykres funkcji zadanych parametrycznie. {x[t],y[t]} ContourPlot-wykres funkcji uwikłanej (nie opisanej relacją y=f(x)) PolarPlot-wykres we współrzędnych biegunowych ArrayPlot/ReliefPlot-graficzna wizualizacja macierzy

Wykresy Funkcji dwóch i trzech zmiennych Plot3D-podstaswowy wykres 3D DiscretePlot3D –Wykres 3D dla dyskretnych wartości. ContourPlot-wykres poziomicowy ContourPlot3D-trójwymiarowy wykres poziomicowy (dla ustalonych wartości funkcji) ListPlot3D-wykres na podstawie listy ParametricPlot3D-wykres parametryczny, ListPointPlot3D[#]-Wyświetlenie punktów z listy DensityPlot-podobnie jak CountourPlot DestinyPlot3D-Półprzeźroczysty wykres warstwowy SphericalPlot3D-wykres we współrzędnych sferycznych

Który wykres jest najprzydatniejszy Funkcje (poszukiwanie miejsc zerowych, ekstremów, osobliwości, itp) Plot,Plot3D Badanie ogólnego przebiegu DiscretePlot, DiscretePlot3D Funkcje biegunowe, np. emisja światła, orbity PolarPlot Funkcje sferyczne, np. mapy pogody, kształt orbitali atomowych SphericalPlot 3D Znajdywanie rozwiązań skomplikowanych równań ContourPlot, ContourPlot3D DensityPlot n.p. Mapy Regionów Dane nieciągłe – finansowe, statystyczne ListPlot,ListLinePlot Analiza grafiki ArrayPlot Ruch ParametricPlot, ParametricPlot3D, ListPointPlot3D

Przydatne opcje PlotStyle gromadzi opcje wykresu (kolor, teksturę, przeźroczystość, itp.) ColorFunction->Function[{x,y,z},f[x,y,z]]-przypisuje kolor każdemu punktowi w przestrzeni wykresu (jednowymiarowa-szarości, trójwymiarowa->Kolory rgb) ColorFunctionScaling-skalowanie funkcji kolorów RegionFunction-> -określa region, w którym funkcja jest rysowana (poprzez funkcję logiczną) Texture -nakładanie tekstury na wykres TextureCoordinatesFunction… ViewPoint, ViewAngle, ViewCenter…->Ustawienia kamery

Składanie ze sobą wykresów Niektóre typy wykresów przyjmują jako argumenty listy, i rysują wiele funkcji naraz. Możemy zdefiniować wykresy jako obiekty Graphics, lub Graphics3D Obiekty graficzne możemy pokazywać komendą Show[#1,…] #1 może być listą Zakresy na wykresach są dopasowywane. Nie można łączyć ze sobą obiektów różnych typów Polecenie Show może zmieniać zakres argumentów funkcji na wykresie

Grafika 2D Dwa źródła danych graficznych -generowane w programie -importowane Import[filename,type] Zaimportowana grafika może pełnić dwojaką funkcję: obrazu i tablicy wartości SetDirectory[„C:\\Users\\...”] Directory[]-aktualny katalog

Podstawowe obiekty Disk[…] –podobnie jak Circle, ale z wypełnieniem Grafika składa się z kombinowanych ze sobą obiektów Składnia: Graphics[Styl, Kolor,Obiekt[…], wymiary] Line[{{…},…,{…}]-linia Arrow[{{…},{…}]-strzałka Rectagle[{…},{…}] Polygon[{…}]-wielokąt rozpięty pomiędzy kolejnymi Circle[{x,y},r]-koło środku w punkcie x,y i promieniu r Circle[{x,y},{a,b}]-elipsa o środku w punkcie x,y i osiach a i b Circle[{x,y},{a,b},{e,f}], łuk elipsy rozpięty między kątami e i f Point[{…}] Możliwe jest tworzenie grafiki ręcznie Disk[…] –podobnie jak Circle, ale z wypełnieniem RegularPolygon[n]-n-kąt foremny

Przekształcenia Rotate[…,a]-obrót obiektu (niekoniecznie graficznego) o kąt a Translate[b,{x,y}]-Przesunięcie obiektu graficznego (nie grafiki!) Scale-przeskalowanie obiektu graficznego Magnify[#,s]-powiększanie wyświetlanego obiektu. Inset[s,{x,y}]-wstawianie obiektu (n.p. formuły) do grafiki Text[t,{x,y}]-wstawianie tekstu

Niektóre elementy aktywne Tooltip[#]-przypisuje do obiektu etykietę tymczasową Tooltip[#,”label”] TooltipDelay->t-opóźnienie Mouseover[#1,#2]-wyświetla obiekt #2 zamiast #1 po najechaniu myszką StatusArea[#1]-po najechaniu myszką na obiekt zmieni się status w dolnym lewym rogu

Grafika3D Domyślnie obiekty 3D widzimy pod określonym kątem. Możemy go zmieniać Możemy zdefiniować punkt widzenia kamery, środek obrazu i kąt widzenia-ViewPoint, ViewCenter, ViewAngle Możemy również zmieniać ustawienia światła Lighting->None, „Automatic”, „Spot”, „Ambient”, „Directional”

Elementarne Obiekty Arrow[] Ball[{…}] Ellipsoid[{…}] Cone[{pt1,pt2},r] Cuboid[…] Cylinder[{{x1,y1,z1},{x2,y2,z2},r] Sphere[{x,y,z},r] Tube[…] Polygon Line[{…}] Point[] Text[…]

Przekształcenia geommetryczne grafiki 3D Translate[#,v] przesuwa obiekt o wektor v. Rotate[#,a,v,p] obraca obiekt 3D # o kąta a wzdłuż wektora v względem punktu p GeometricTransformation[#,{m,v}]-przekształcenie każdego punktu objektu # macierzą m, a następnie przesunięcie o wektor v.

Właściwości (głównie) obiektów 3D EdgeForm[{styl,kolor,grubość}] FaceForm[{…}]-format (głównie kolor) ścian. JoinForm[{„Bevel”,”Round”,Miter”}] Capform[{„Butt”,”Round”}] Opacity[r]-przezroczystość Specularity[a,b]- obcicie Światła w stopniu a od powierzchni o gładkości b.

GraphicsComplex[{v},#[n1,n2,…] Zastępuje jeden wiele obiektów graficznym jednym Punkty użyte w obiekcie są zebrane w tablicy w. Do tworzących obiekt punktów odwołujemy się poprzez ich numer porządkowy Zaimportowane obiekty 3D mają formę kompleksów graficznych

Objętość Tworząc obiekt 3D warto pamiętać, czy tworzymy obiekt złożony z wielościanów, czy ma objętość. Przykład Sphere-Ball Tube-Cylinder