Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Programowanie obiektowe w Javie
Advertisements

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Domowy tradycyjny naturalny bez konserwantów bez barwników bez sztucznych słodzików wolny od GMO kontrola Inspekcji Handlowej.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Fizyczne metody określania ilości pierwiastków i związków chemicznych. Łukasz Ważny.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Instalacja nienadzorowana windows xp Jakub klafta.
Python. Języki Programistyczne Microcode Machine code Assembly Language (symboliczna reprezentacja machine code) Low-level Programming Language (FORTRAN,
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Język Java Paweł Rajba
Dziedziczenie, polimorfizm, Interfejsy
Mikroprocesory.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
Logika dla prawników Podział logiczny.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Komunikacja ze szkołą i nauczycielami - dziennik elektroniczny
Schematy blokowe.
Kurs języka C++ – wykład 2 ( )
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
Podstawowe polecenia systemu
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Liczby pierwsze.
Akademia C# lab. 9 Zdarzenia i delegaty.
Programowanie obiektowe Wykład 10
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Programowanie obiektowe
Optymalizacja programów Open-Source
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Lekcja 1 – Hello World! Visual Studio, coś łatwego na początek 
Wstęp do Informatyki - Wykład 8
Programowanie obiektowe
Kurs języka C++ – wykład 13 ( )
SWOBODA UMÓW.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Git - system kontroli wersji
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Języki programowania.
Programowanie obiektowe
Koszyk danych.
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Programowanie obiektowe Wykład 11
Strukturalne wzorce projektowe
Zmienne i typy danych w C#
Zdarzenia (eventy) Zdarzenia służą do powiadomienia użytkownika, gdy w używanej klasie dojdzie do pewnych wydarzeń zdefiniowanych przez twórcę klasy.
Implementacja rekurencji w języku Haskell
REGRESJA WIELORAKA.
Język C++ Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
DEFINICJA KLASYCZNA. ĆWICZENIA
Zapis prezentacji:

Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz

Programowanie proceduralne struct punkt { int x,y } void Narysuj(struct punkt P) // ciało funkcji

Programowanie obiektowe class PUNKT { int x,y public: void Narysuj(void); }

Programowanie obiektowe Klasa PUNKT zawiera zarówno dane definiujące punkt na ekranie jak i funkcję pozwalającą na jego wyświetlenie

Programowanie obiektowe Obiekt jest kolejnym typem danych, który oprócz tego, że zawiera inne dane (tak jak struktura) zawiera również swoje własne funkcje zwane metodami. Obiekty są rozwinięciem koncepcji programowania z kontrolą typów zmiennych. W programowaniu obiektowym obiekty tworzone są dynamicznie jako podstawowy element konstrukcji programu. Podobnie jak dla typu liczb naturalnych czy typu zmiennych znakowych, dla których zdefiniowane są pewne operacje jak np. dodawanie czy konkatenacja, a nie są zdefiniowane inne, jak np. operacje logiczne, tak dla obiektów programista decyduje o wykonalności pewnych operacji oraz definiuje ich funkcyjną postać. Użycie obiektów polega na ich zainicjalizowaniu (np. na nadaniu zmiennej całkowitej pewnej wartości) oraz na wykonywaniu na nich operacji zgodnie z definicją typu - obiektu. Zmienne obiektowe są obiektami pewnej klasy.

Programowanie obiektowe Klasa jest szablonem według którego konstruowany jest obiekt. Klasę deklaruje się przy użyciu słowa kluczowego class po którym następuje nazwa klasy oraz jej definicja. class nazwa_klasy{ }; Należy pamiętać, by po definicji klasy umieścić instrukcję pustą ; (średnik). Dobrą praktyką jest nadawanie klasie nazwy zaczynającej się dużą literą, a najlepiej dużą literą C (np. COsoba) lub literą biblioteki, z której klasa się wywodzi (np. QObiekt). Tworzenie (deklaracja) obiektów danej klasy wygląda podobnie jak deklaracja zmiennych strukturalnych: COsoba PanX; Dostęp do pól i metod klasy odbywa się (podobnie jak w przypadku struktury) przy pomocy operatora wyboru . (kropka): PanX.imie=”Maciej”; PanX.wczytaj_imie(Maciej);

Programowanie obiektowe Pola (zmienne) i metody (funkcje) klasy mogą być umieszczone w jednej z trzech sekcji: public, protected lub private określających dostępność tych zmiennych i metod. public - umieszczenie zmiennych i metod w tej sekcji powoduje, że są one dostępne w całym programie protected - umieszczenie zmiennych i metod w tej sekcji powoduje, że są one dostępne tylko w danej klasie i klasach pochodnych, a dostęp do nich w całym programie możliwy jest tylko przy użyciu metod tej klasy (lub klas pochodnych) private - umieszczenie zmiennych i metod w tej sekcji powoduje, że są one dostępne tylko w danej klasie, a w klasach pochodnych, dostęp do nich możliwy jest tylko przy użyciu metod tej klasy (bazowej) Taki przydział dostępu do zasobów klasy nosi nazwę hermetyzacji. W hermetyzacji dąży się do tego, by dostęp do poszczególnych pól mógł odbywać się wyłącznie przy zastosowaniu metod danej klasy. Każdą z sekcji można pominąć w definicji klasy, jeśli nie przewidujemy umieszczania tam żadnych zmiennych.

Programowanie obiektowe Polami klasy mogą być zmienne dowolnych typów (tym struktury oraz obiekty innych klas). Metodami są zwykle funkcje, które mają dostęp do pól klasy lub do innych metod, które taki dostęp posiadają. Zgodnie z ideą hermetyzacji dąży się do tego, by wszystkie metody znajdowały się w sekcji public, a wszystkie pola w sekcjach protected i/lub private (oczywiście są czasem pewne wyjątki od tej reguły) Definicja metod może znajdować się całkowicie wewnątrz definicji klasy, ale z reguły umieszcza się tam jedynie prototyp metody (z uwagi na przejrzystość kodu), a jej definicję za definicją klasy; należy wówczas w definicji umieścić informację, do jakiej klasy metoda należy; używa się do tego operatora :: void WypiszImie(); prototyp metody umieszczany w definicji klasy void COsoba::WypiszImie(){ definicja metody };