Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Prowadzący: Hubert Nowak
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Styczeń, 2012.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Działanie 111 „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Naruszenia zasad udzielania zamówień - korekty finansowe.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady konkurencyjności przy realizacji zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
„Zasada konkurencyjności”
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Prowadzący: Jarosław Myśko Koszalin, r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Kwalifikowalność wydatków w RPO Poddziałanie
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław, 19.06.2018 r.

Obowiązki beneficjenta w zakresie ponoszenia wydatków Ogólne zasady kwalifikowalności wydatków m.in.: • zgodny z przepisami prawa, procedurami obowiązującymi w programie, • poniesiony zgodnie z postanowieniami umowy, • ujęty w budżecie projektu i niezbędny do realizacji celów projektu, • poniesiony w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów, • należycie udokumentowany i poniesiony zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności. • Podmiot zobowiązany do stosowania PZP przeprowadza postępowanie zgodnie z jej przepisami oraz obowiązkami wynikającymi z umowy. • Wytyczne określają enumeratywny katalog przypadków, gdzie można nie stosować zasad/procedur ujętych w Wytycznych jednak spełnienie tych przesłanek musi być uzasadnione na piśmie (dla rozeznania rynku, zasady konkurencyjności). stosuje się wersję Wytycznych wg daty wszczęcia postępowania - AKTUALNA WERSJA obowiązuje od dnia 23 sierpnia 2017 r.

Obowiązki beneficjenta w zależności od wartości zamówienia • dla zamówień o wartości szacunkowej do 20 tys. zł netto - nie określono wymogów w Wytycznych, co oznacza że obowiązują jedynie własne procedury wewnętrzne • dla zamówień o wartości szacunkowej od 20 tys. zł netto do 50 tys. zł netto - obowiązuje procedura rozeznania rynku opisana w Wytycznych, • dla zamówień o wartości szacunkowej przekraczającej 50 tys. zł netto do 30 tys. euro netto (dla beneficjentów zobowiązanych do stosowania pzp) lub przekraczającej 50 tys. zł (dla beneficjentów niezobowiązanych do stosowania pzp) obowiązuje procedura - zasada konkurencyjności opisana w Wytycznych

Jak ustalić która procedura z Wytycznych powinna być zastosowana? Szacowanie wartości zamówienia dokonane z należytą starannością jest podstawą ustalenia i wyboru procedury (odpowiednio udokumentowane). W szacowaniu wartości uwzględniamy ew. zamówienia uzupełniające. Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej lub podział zamówienia skutkujący zaniżeniem wartości szacunkowej i wyborem niewłaściwej procedury udzielania zamówienia. Ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: • usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie; • możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie, • możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę

Co w przypadku, gdy zamawiający udziela „podobnych” Zamówień? W przypadku udzielania zamówień w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. 10 tożsamych zamówień po 10 tys. zł netto = wartość szacunkowa 100 tys. zł netto

Szczegółowe zasady udzielania zamówień ROZEZNANIE RYNKU (20-50 tys. PLN) Rozeznanie rynku ma na celu potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie nie wyższej niż cena rynkowa (w domyśle – NAJNIŻSZEJ możliwej) Jak to zrobić zgodnie z Wytycznymi? Udokumentować, że zamawiający: • Upublicznił zapytanie ofertowe na swojej stronie internetowej oraz posiada jego wydruk wraz z otrzymanymi ofertami. lub Wysłał zapytanie ofertowe do co najmniej 3 wykonawców oraz posiada potwierdzenie jego wysłania wraz z otrzymanymi ofertami. Wymaga się porównania przynajmniej dwóch ofert

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI (> 50 tys. PLN) W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy: Upublicznić zapytanie ofertowe w tzw. Bazie konkurencyjności: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ Obecnie jedyna wymagana forma upublicznienia Zapytanie zawiera co najmniej następujące elementy: Opis przedmiotu zamówienia, jednoznaczny i wyczerpujący, w tym z zastosowaniem kodów CPV; Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełnienia - stawianie warunków jest nieobowiązkowe; Uwaga – warunkom musi towarzyszyć sposób ich weryfikacji Kryteria oceny ofert (muszą spełniać wymogi z wytycznych tj. m.in. zapewniające zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców); Warunki udziału to nie to samo co kryteria oceny

Zasada konkurencyjności Informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny ofert; Opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty; Termin składania ofert - termin nie może być krótszy niż 7 lub 14 dni od daty upublicznienia; w przypadku zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 5 225 000 euro (roboty budowlane) lub 209 000 euro (dostawy i usługi) termin wynosi 30 dni; Termin realizacji umowy; Informację dot. zakazu powiązań osobowych i kapitałowych Określenie istotnych warunków zmian umowy - o ile przewiduje się możliwość zmiany takiej umowy; Informację o możliwości składania ofert częściowych - o ile zamawiający taką możliwość przewiduje; Informację o planowanych zamówieniach uzupełaniających, ich zakres oraz warunki, na jakich zostaną udzielone - o ile zamawiający przewiduje takie zamówienia.

Zasada konkurencyjności wybrać najkorzystniejszą z pośród złożonych ofert w oparciu o ustalone kryteria sporządzić pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia zawierający w szczególności: informacje o sposobie upublicznienia postępowania ofertowego; wykaz ofert wraz z datą wpłynięcia; informację o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu nie podleganiu/podleganiu wykluczeniu; Informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny i sposobie przyznania punktacji poszczególnym wykonawcom; wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru; data i podpis zamawiającego; Załączniki w postaci: potwierdzenia upublicznienia zapytania ofertowego we właściwy sposób, złożonych ofert, oświadczenia/oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert .

Zasada konkurencyjności Informację o wyniku postępowania upublicznia się w taki sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe. Informacja o wyniku postępowania powinna zawierać co najmniej nazwę wybranego wykonawcy. Umowę z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zawiera się obowiązkowo w formie pisemnej. Uwaga! W przypadku gdy wybrany wykonawca odmówi podpisania umowy możliwe jest podpisanie umowy z kolejnym wykonawcą, który uzyskał kolejną najwyższą liczbę punktów. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia nie wpłynie żadna oferta dopuszcza się zawarcie umowy z dowolnym wykonawcą na warunkach określonych w zapytaniu ofertowym. Nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że w zapytaniu ofertowym została przewidziana możliwość oraz warunki dokonania takiej zmiany lub zmiana ma charakter niezależny od zamawiającego.

Co to są istotne zmiany? Zmiana jest istotna, jeśli: zmienia ogólny charakter umowy, w stosunku do charakteru tej umowy w pierwotnym brzmieniu, nie zmienia ogólnego charakteru umowy, ale zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: zmiana wprowadza takie warunki, które spowodowałyby uczestnictwo (realne lub potencjalne) w postępowaniu innych wykonawców lub wybór oferty innej treści, prowadzi do zmiany równowagi ekonomicznej umowy na korzyść wykonawcy w sposób, który nie został przewidziany w pierwotnej umowie, rozszerza zakres świadczeń i zobowiązań wykonawcy, zmiana polega na zastąpieniu wykonawcy nowym, w przypadkach innych niż przewidziane w ustawie.

Kiedy m.in. nie stosujemy procedur udzielania zamówień określonych w Wytycznych • zamówienia określone w art. 4 PZP z wyjątkiem art. 4 pkt. 8 (np. umowy o pracę) • wydatki rozliczane metodami uproszczonymi określonymi w Wytycznych (m.in. koszty pośrednie w projekcie, ryczałt), • zamówienia udzielane w trybie określonym w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym lub ustawie o umowie koncesji, • inne przypadki wymienione enumeratywnie w Wytycznych, np. Jeśli zamówienie może być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn obiektywnych (brak konkurencji na rynku lub przedmiot zamówienia jest objęty ochroną praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej). Wyłączenie może być zastosowane, o ile nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężania parametrów zamówienia.

Konflikt interesów Beneficjent, który nie jest zamawiającym w rozumieniu PZP, nie może udzielić zamówienia podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo (wyjątek zamówienia sektorowe oraz inne przypadki określone w wytycznych). W przypadkach określonych w Wytycznych za zgodą IZ/IP możliwe jest odstąpienie od powyższej zasady. Osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert, nie mogą być powiązane osobowo lub kapitałowo z wykonawcami, którzy złożyli oferty. Osoby powinny być bezstronne i obiektywne.

Definicja konfliktu interesów wg Wytycznych Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między beneficjentem lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu beneficjenta lub osobami wykonującymi w imieniu beneficjenta czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na (katalog otwarty): a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej, b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z przepisów prawa lub nie został określony przez IZ w wytycznych programowych, c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika, d) pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

Skutki naruszeń - korekty finansowe i pomniejszenia Co do zasady – wydatek nieprawidłowo poniesiony winien być wydatkiem niekwalifikowalnym, ale… Stosuje się stawki procentowe określone w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień tzw. Taryfikator W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, której w załączniku do rozporządzenia nie określono stawki procentowej, stosuje się stawkę procentową odpowiadającą najbliżej rodzajowo kategorii nieprawidłowości indywidualnych.

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Niedopełnienie obowiązku odpowiedniego ogłoszenia Często występujące błędy: brak upublicznienia, nieuprawniony podział zamówienia na części bez upublicznienia części (czyli zastosowanie np. rozeznania rynku zamiast zasady konkurencyjności) błędne szacowanie lub zaniżenie wartości zamówienia w projekcie (jak wyżej + zbyt krótkie terminy na składanie ofert)

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Brak pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub kryteriach oceny ofert Często występujące błędy: brak informacji lub niejasne kryteria oceny ofert (brak jasnego i przejrzystego komunikatu do wykonawcy jakie będą kryteria oceny oferty) treść zapytania ofertowego nie zawiera wymaganych elementów minimalnych. Należy pamiętać o: Dokładnym opisie kryteriów oceny (co i jak będzie oceniane – wzory, sposób przyznawania punktów, wagi) Stosowaniu kryteriów mierzalnych i obiektywnych

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Określenie dyskryminujących warunków udziału w postępowaniu udzielenie zamówienia lub kryteriów oceny ofert Często występujące błędy: Ustalenie warunków udziału w postępowaniu w sposób zawężający konkurencję np. poprzez żądanie nadmiernego doświadczenia lub zabezpieczenia przedmiotu umowy (np. polisy OC) Nieuprawnione określenie kryteriów oceny ofert odnoszących się do właściwości wykonawcy. Należy pamiętać o: zachowaniu uczciwej konkurencji i równego traktowania, proporcjonalności do przedmiotu zamówienia, nieformułowaniu warunków przewyższających wymagania wystarczające do należytego wykonania zamówienia, kryteria muszą dotyczyć przedmiotu zamówienia, jego funkcjonalności, jakości, warunków użytkowania a nie wykonawcy

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Ustalenie terminów składania ofert krótszych niż przewidziana we właściwych procedurach jako minimalne Często występujące błędy: termin składania ofert, był krótszy niż 7 dni kalendarzowych i wynosił np. 6 dni i 8 godzin. Należy pamiętać, że: termin 7, 14 lub 30 dni liczy się od dnia następnego po dniu upublicznienia zapytania ofertowego, a kończy się z upływem ostatniego dnia terminy wynikają z rodzaju zamówienia (dostawy, usługi, roboty budowlane), ale też z jego wartości szacunkowej (progi unijne)

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Dyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia Często występujące błędy: Wskazanie konkretnych produktów w treści zapytania ofertowego, bez określenia zakresu równoważności Zbyt szczegółowy opis wskazujący na konkretne rozwiązanie Należy pamiętać o: Opis przedmiotu zamówienia powinien ograniczać się do wskazania minimalnych kluczowych dla zamawiającego parametrów technicznych (lub ich przedziałów) oraz oczekiwanej funkcjonalności

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia Często występujące błędy: brak w opisie zamówienia (w treści zapytania ofertowego) nazw i kodów CPV Zbyt ogólnikowy opis przedmiotu zamówienia nie pozwalający na złożenie prawidłowej oferty Należy pamiętać, że: Elementem opisu przedmiotu zamówienia są również warunki jego realizacji, w tym termin, miejsce dostawy, elementy składające się na cenę ofertową. Opis przedmiotu zamówienia powinien być wyczerpujący i zrozumiały – w miarę możliwości stosować załączniki w postaci kosztorysów, dokumentacji projektowej, rysunków itp. Nie powinno wskazywać się terminu realizacji/dostawy jako daty dziennej.

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Naruszenia w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty Często występujące błędy: Wybór oferty wykonawcy niespełniającego warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nieuzasadnione wykluczenie wykonawcy, który złożył ofertę najkorzystniejszą, jako niespełniającego warunku udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia odrzucenie oferty bez uzupełnienia dokumentu, który nie miał wpływu na kryteria oceny ofert oraz treść oferty.

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Nieuprawniona zmiana istotnych postanowień umowy Często występujące błędy: Wydłużenie terminu realizacji zamówienia. Rozszerzenie (lub ograniczenie) zakresu świadczeń umownych Zmiana warunków realizacji umowy np. w zakresie zabezpieczeń, ubezpieczeń, kar umownych. Należy pamiętać o: Warunkach realizacji zamówienia w postępowaniu określonych w zapytaniu ofertowym Wzorze umowy – załącznika do zapytania lub SIWZ

Wybrane naruszenia i ich skutki finansowe Naruszenia w zakresie dokumentowania postępowania o udzielenie zamówienia Często występujące błędy: brak protokołu lub brak wszystkich informacji ujętych w protokole z postępowania o udzielenie zamówienia, brak załączników do protokołu tj.: dokumentu potwierdzającego upublicznienie wraz z treścią upublicznienia, złożonych ofert, oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty

Dziękuję za uwagę

Dolnośląska Instytucja Pośrednicząca ul. Strzegomska 2-4 53-611 Wrocław tel. 71 776 58 13 71 776 58 14 info.dip@umwd.pl www.dip.dolnyslask.pl