Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Zasady postępowania dowodowego
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Decyzje art. 207 – 215 O.p..
Finanse publiczne i prawo finansowe
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Odpowiedzialność cywilna
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zasady szacowania strat
Odmowa stwierdzenia nadpłaty VAT płatnikowi (komornikowi sądowemu) Wyrok WSA w Poznaniu I SA/Po 1112/ 16 Dr Adam Zdunek.
Pojęcie i skład spadku.
KONTROLA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Stosowane załączniki:
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finanse JST – pytania uzupełniające
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Publiczne prawo konkurencji
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Tomasz Hejmej

Podstawa prawna Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1458 ze zm.) – dalej: u.o.n.d.f.p.

Zasady ogólne odpowiedzialności (art. 19-30) Zasada określoności czynu, nullum crimen sine lege (art. 19) – odpowiedzialność można ponosić wyłącznie za popełnienie czynu określonego ustawą. Nie podlega odpowiedzialności naruszenie, które nie jest stypizowane w u.o.n.d.f.p. Zasada niedziałania prawa wstecz, lex retro non agit (art. 19 i 24) – popełniony czyn musi być określony w ustawie jako podlegający odpowiedzialności w momencie popełnienia czynu; późniejsze jego stypizowanie nie skutkuje objęciem sprawcy odpowiedzialnością. W przypadku nowelizacji u.o.n.d.f.p. pomiędzy datą popełnienia czynu a datą orzekania, stosuje się ustawę względniejszą, tj. korzystniejszą dla sprawcy.

Zasady ogólne odpowiedzialności Zasada winy (art. 19) – odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi osoba, której można przypisać winę w czasie popełnienia naruszenia. Nie można przypisać winy, jeżeli naruszenia nie można było uniknąć mimo dołożenia staranności wymaganej od osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązku, którego niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych. Nieświadomość tego, że działanie lub zaniechanie stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, nie wyłącza odpowiedzialności, chyba że nieświadomość była usprawiedliwiona. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność (art. 23) – nie popełnia naruszenia dyscypliny finansów publicznych osoba, która z powodu choroby psychicznej lub innego zakłócenia czynności psychicznych nie mogła w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub pokierować swoim postępowaniem. Powyższe wyłączenie nie dotyczy jednak sytuacji, gdy zakłócenie czynności psychicznych zostało spowodowane wprawieniem się w stan nietrzeźwości lub odurzenia w wyniku własnego działania.

Zasady ogólne odpowiedzialności Okoliczności wyłączające odpowiedzialność (c.d.) – nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych działanie lub zaniechanie, którego przedmiotem są środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej jednorazowo, a w przypadku więcej niż jednego działania lub zaniechania - łącznie w roku budżetowym, kwoty minimalnej. Wyłączenie winy (art. 27 i 28) - popełnienie czynu w danych okolicznościach stanowi czyn podlegający odpowiedzialności, jednak odpowiedzialności tej nie dochodzi się: nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w przypadku działania lub zaniechania podjętego wyłącznie w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego, nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, którego stopień szkodliwości dla finansów publicznych jest znikomy.

Zasady ogólne odpowiedzialności Zasada niezależności odpowiedzialności (art. 25) – zgodnie z zasadą ogólną, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest niezależna od odpowiedzialności określonej innymi przepisami prawa, np. odpowiedzialności cywilnej. Jednakże w razie wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo, przestępstwo skarbowe, wykroczenie albo wykroczenie skarbowe, o czyn stanowiący równocześnie naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych zawiesza się do czasu zakończenia postępowania karnego, postępowania w sprawie o wykroczenie albo postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe albo wykroczenie skarbowe. Konsumpcja odpowiedzialności – razie prawomocnego skazania w powyższych postępowaniach postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlega umorzeniu.

Zakres podmiotowy odpowiedzialności Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo organu zarządzającego podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych, któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, lub zarządzającego mieniem tych jednostek lub podmiotów - np. osoby wchodzące w skład zarządu powiatu kierownicy jednostek sektora finansów publicznych – np. dyrektor szkoły będącej jednostką budżetową, pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonywanie obowiązków w takiej jednostce, których niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych; osoby wykonujące w imieniu podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych, któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, czynności związane z wykorzystaniem tych środków lub dysponowaniem tymi środkami. Zakres podmiotowy odpowiedzialności w odniesieniu do gospodarowania środkami zagranicznymi normuje art. 4a

Zakres podmiotowy odpowiedzialności Sprawstwo polecające – odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi także osoba, która wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych (art. 19) Osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych wskutek wykonania polecenia przełożonego albo kierownika jednostki, albo dysponenta środków publicznych, organu nadzorującego lub organu założycielskiego, nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli przed wykonaniem polecenia zgłosiła pisemnie zastrzeżenie i, pomimo tego zastrzeżenia, otrzymała pisemne potwierdzenie wykonania polecenia albo polecenie nie zostało odwołane albo zmienione. W tym przypadku odpowiedzialność ponosi osoba, która podpisała się pod pisemnym poleceniem wykonania polecenia, a przy braku takiego dokumentu - osoba, która wydała polecenie. (art. 29)

Zakres przedmiotowy odpowiedzialności Czyny objęte odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych określone są w art. 5-18c u.o.n.d.f.p. Naruszenie dyscypliny może nastąpić w wyniku licznych procesów, np.: gromadzenia środków publicznych, wydatkowania środków publicznych, wydatkowania środków publicznych w związku z finansowaniem projektów lub programów z udziałem bezzwrotnych środków europejskich, zaciągania i wykonywania zobowiązań, zarządzania środkami publicznymi i długiem, udzielania zamówień publicznych, wykonywania obowiązków sprawozdawczych, przeprowadzania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej

Zakres przedmiotowy odpowiedzialności – przykłady Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest: nieustalenie, niepobranie, niedochodzenie lub niezgodne z prawem umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych (art. 5), nieprzekazanie w terminie do budżetu w należnej wysokości pobranych dochodów należnych Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego lub niedokonanie w terminie wpłaty do budżetu w należnej wysokości dochodów przez jednostkę budżetową, nadwyżki środków obrotowych przez samorządowy zakład budżetowy albo nadwyżki środków finansowych przez agencję wykonawczą (art. 6), przeznaczenie dochodów uzyskiwanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce (naruszenie zasady jedności materialnej budżetu – art. 7), dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia (art. 11), niewykonanie w terminie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat albo oprocentowanie tych należności (art. 16), określone w ustawie naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych.

Organy właściwe w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Organami właściwymi do orzekania są komisje orzekające – jako organ pierwszej instancji, oraz Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych – jako organ odwoławczy. Członkowie komisji orzekających i Głównej Komisji Orzekającej są niezawiśli w zakresie orzekania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i podlegają tylko przepisom prawa. Osoby te orzekają w granicach określonych ustawą oraz na mocy przekonania opartego na ocenie dowodów, rozstrzygają samodzielnie nasuwające się zagadnienia prawne i nie są związani rozstrzygnięciami innych organów, z wyjątkiem prawomocnego wyroku sądu.

Organy właściwe w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Organami właściwymi do prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wypełniania funkcji oskarżyciela w pierwszej instancji są rzecznicy dyscypliny finansów publicznych Organem właściwym w powyższym zakresie w drugiej instancji jest Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych oraz jego zastępcy

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Postępowanie jest dwuinstancyjne Postępowanie obejmuje: postępowanie wyjaśniające prowadzone przez rzecznika dyscypliny, postępowanie przed komisją orzekającą oraz postępowanie odwoławcze przed Główną Komisją Orzekającą. Stronami postępowania są: rzecznik dyscypliny finansów publicznych – oskarżyciel, obwiniony – osoba, wobec której oskarżyciel wystąpił z wnioskiem o ukaranie.

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Domniemanie niewinności (art. 76) – obwinionego uważa się za niewinnego, dopóki jego odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie zostanie udowodniona i potwierdzona prawomocnym orzeczeniem w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W toku całego postępowania obwinionemu oraz osobie, wobec której rzecznik dyscypliny wszczął postępowanie wyjaśniające przysługuje prawo do obrony.

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Otrzymanie zawiadomienia przez rzecznika Wszczęcie postępowania następuje po otrzymaniu przez rzecznika zawiadomienia o popełnieniu naruszenia. Do składania zawiadomień zobowiązani są m.in. kierownicy jednostek, organy nadzorcze Czynności sprawdzające Czynności te mają na celu sprawdzenie, czy istnieją podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego Wszczęcie postępowania wyjaśniającego Po zakończeniu czynności sprawdzających rzecznik dyscypliny wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego albo o odmowie jego wszczęcia.

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Wystąpienie z wnioskiem o ukaranie Rzecznik dyscypliny, w terminie 120 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, występuje z wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych albo wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego. Postępowanie przed komisją orzekającą Jeżeli wniosek o ukaranie odpowiada warunkom wymienionym w art. 110 ust. 1 i 2, przewodniczący komisji orzekającej, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania zarządza doręczenie odpisu wniosku obwinionemu, kieruje wniosek do rozpoznania na posiedzenie albo rozprawę Wydanie orzeczenia przez komisję Komisja orzekająca wydaje orzeczenie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych albo orzeczenie o uniewinnieniu, albo orzeczenie o umorzeniu postępowania.

Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych Odwołanie Odwołanie wnoszone jest na piśmie za pośrednictwem organu pierwszej instancji do Głównej Komisji Orzekającej w ciągu 14 dni od doręczenia orzeczenia Postępowanie przed GKO Na rozprawie GKO rozpoznaje odwołanie na podstawie materiału dowodowego zebranego przez komisję orzekającą oraz dokumentów dołączonych do odwołania. GKO może ukarać obwinionego albo zaostrzyć wymierzoną mu karę tylko wtedy, gdy wniesiono odwołanie na jego niekorzyść Orzeczenie GKO GKO w wyniku rozpoznania odwołania na rozprawie wydaje orzeczenie, w którym: utrzymuje orzeczenie w mocy albo uchyla orzeczenie w całości lub w części i rozstrzyga sprawę co do istoty, albo uchyla orzeczenie w całości lub w części i umarza postępowanie, albo uchyla orzeczenie w całości lub w części i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania przez komisję orzekającą.

Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są: upomnienie; nagana; kara pieniężna; zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. Karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - obliczonego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia. Karę zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wymierza się na okres od roku do 5 lat.

Źródła Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Prawo finansów publicznych z kazusami i pytaniami, red. W. Miemiec, Wolters Kluwer, Warszawa 2018