Prawo rzymskie – osoby i rodzina III

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Staropolskie prawo spadkowe
Staropolskie prawo rodzinne i opiekuńcze
Założenia systemu SKOK
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
Ślub cywilny Sakrament Małżeństwa
mgr Małgorzata Cieślak
Prezentacja multimedialna
„Czym skorupka za młodu...”
wykład III Zobowiązania podobne do umownych (quasi ex contractu)
trzy filary naszej cywilizacji
Kształtowanie praw prywatnych cd.
Rodzina i majątek wykład II
wykład II Dziedziczenie beztestamentowe
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Rodzina.
„Ignorantia iuris nocet” cz. I
„Ignorantia iuris nocet” cz. II
WYKONYWANIE WŁADZY OJCOWSKIEJ - INTERWENCJE CESARSKIE kraków, 27 listopada 2013.
we władzę rodzicielską
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Stosunki prawne.
Zakaz darowizn między małżonkami Kraków, 4 grudnia 2013 r.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
18. Małżeństwo w aspekcie prawa kanonicznego
RODZINA.
SSP-Ćw.-9 „Z dziejów prawa cywilnego: Podstawowe pojęcia cywilistyki. PRAWO OSOBOWE”
Ustrój rzymski i administracja w ujęciu porównawczym
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Dlaczego miesiąc? Art. 4. Małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które.
Czy to jest możliwe? Art. 56. § 1. Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia, każdy z małżonków może żądać, ażeby sąd rozwiązał.
Niegdyś było to oczywiste Art § 1. Krewnymi w linii prostej są osoby, z których jedna pochodzi od drugiej. Krewnymi w linii bocznej są osoby, które.
Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej.
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Ćwiczenia 12 ( r.) ZACHOWEK INSTYTUCJA WYDZIEDZICZENIA
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
ZSP-W-6 „Z dziejów prawa cywilnego: PODSTAWOWE POJĘCIA CYWILISTYKI. PRAWO OSOBOWE.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
Od Ustawy XII Tablic do „kodyfikacji” justyniańskiej V w. B.C. – VI w. A.D.
Sakrament małżeństwa w Prawie Kanonicznym.
Prawo rzymskie – prawo rodzinne II
Prawo rzymskie – prawo rodzinne III
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Podmioty prawa z uwzględnieniem spółek prawa handlowego
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System prawa.
Mgr agnieszka kwiecień-madej
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Stosunki administracyjno- prawne
Kodeks Napoleona zajęcia nr 13 – 16 stycznia 2018 r..
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Prawo rzymskie – osoby i rodzina III
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
agnieszka kwiecień-madej
Prawo rzymskie – rodzina i spadki
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Prawo rzymskie – osoby i rodzina III dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny Kierownik Zakładu Prawa Rzymskiego Konsultacje - poniedziałek, godz. 16.00-17.00, sala 4039 WPiA Kontakt: Telefon: +48 58 523 29 50 E-mail: jacek.wiewiorowski@prawo.ug.edu.pl E-mail do sekretariatu: sekretariat04@prawo.ug.edu.pl Telefon do sekretariatu: +48 58 523 28 51 Strona Zakładu Prawa Rzymskiego: http://www.praworzymskie.ug.edu.pl/ Dalsze informacje: http://prawo.ug.edu.pl/pracownik/59485/jacek_wiewiorowski

Opieka (Tutela) a kuratela (Cura) Tutela - opieka prawna całościowa i trwała ochrona osobistych i majątkowych interesów osoby poddanej opiece osoby sui iuris (zastępowała prawną więź rodzinną - agnatio): Opieka niedojrzałych – tutela impuberum, podopieczny – pupillus; kobieta – tutela mulierum; środki ochrony: actio rationibus distrahendis i późniejsza Actio tutelae directa oraz actio tutelae contraria Cura – kuratela - ochrona praw i interesów majątkowych osób sui iuris, gdy takiej kurateli potrzebowały (cura prodigi; cura furiosi; cura absentis; cura minorum; cura ventris) - Quasi contract – kurator odpowiadał na podstawie actio negotiorum gestorum Podobnie jak władzę ojcowską, z zasady mogli je sprawować jedynie mężczyźni - honorowo – pierwotnie z rodzinnego, potem z obywatelskiego, społecznego czy publicznego obowiązku (w niektórych przypadkach kurateli istniał obowiązek zapewnienia osobie, nad którą sprawowano pieczę, jedzenia, picia czy schronienia) - tylko do ustawowej opieki nad niedojrzałym dopuszczano w prawie poklasycznym matkę, a za Justyniana nawet babkę Okres późnoantyczny - opiekunami nie mogą być żołnierze, zakonnicy, osoby pozostające w niezgodzie z ojcem lub narzucający się do sprawowania opieki - zwolnienie z obowiązku sprawowania opieki i kurateli – również rodzaj przywileju

Osoby prawne - brak w prawie rzymskim terminologii oraz głębszej refleksji na ten temat Wszystkie znane wówczas osoby prawne podlegały ius publicum) – stosunkowo mało uwag jurystów rzymskich na temat ius publicum – porównanie do hereditas iacens Terminologia – znaczenie kościelnych jednostek organizacyjnych: kanonistyka średniowieczna: - persona ficta, persona representata lub persona mystica na oznaczenie związków osób (universitates personarum) – większe znaczenie Prawo Rozumu – persona moralis - pandektysta – Georg Alfred Heise (1778-1851) - juristische Person Korporacje/stowarzyszenia – związki osób (universitas personarum): zdolność prawna według ius civile i – według edyktu pretorskiego – zdolność procesowa Najwyższym związkiem osób lub stowarzyszeniem było państwo rzymskie, pojmowane jako ogół obywateli (populus Romanus) - Aerarium Saturni oraz fiscus ((patrimonium caesaris) - III w. po Chr. wchłonął aerarium (zarząd prywatnych posiadłości cesarza (res privata) połączono z zarządem patrimonium caesaris; IV w. jedna całość przy zachowaniu częściowym tradycyjnych nazw pozarzymskie gminy: miejskie (municipia, coloniae) i wiejskie (pagi, vici) stowarzyszenia - collegia, sodalitates, societates – kontrakt jurysprudencja rzymska zrzeszenia jako „ciała”/corpora - tylko ludzie uznawani za naturalnych nosicieli praw i obowiązków: członków korporacji w chwili założenia przynajmniej trzech (tres faciunt collegium), do jej przetrwania jeden Masy majątkowe (fundacje) – pojawienie później - wyłącznie w postaci tzw. fundacji niesamodzielnych lub powierniczych (fiducjarnych) - Rozwój V w. – kościelne fundacje dobroczynne - pia causa

Rzymskie definicje małżeństwa (nuptiae albo matrimonium) Modestyn III w. - nuptiae sunt coniunctio maris et feminae et consortium omnis vitae divini et humani iuris – „małżeństwo jest złączeniem męża i żony i na podstawie boskiego oraz ludzkiego prawa wspólnotą całego życia” (D. 23,2,1) - późna definicja: brak potrzeby definiowania spraw oczywistych oraz Omnis definitio in iure civili periculosa est: parum est enim, ut non subverti posset. – „Wszelka definicja w prawie cywilnym jest ryzykowna, rzadko bowiem jest tak, że nie można jej obalić” (D. 50,17,102). Instytutiones Iustiniani (533 r.)– zaczerpnięta przypuszczalnie z prac Florentinusa i Ulpiana, żyjących przed Modestinusem: Nuptiae autem sive matrimonium est viri et mulieris coniunctio individuam consuetudinem vitae continens – „Małżeństwo zaś lub związek małżeński jest to związek mężczyzny i kobiety, obejmujący niepodzielną wspólnotę życia” (I. 1,9,1). Małżeństwo w Rzymie było zawsze monogamicznym związkiem heteroseksualnym brak pojęcia homoseksualizmu (stuprum – ale niekaralność zachowań homoerotycznych wobec niewolonych (brak refleksji o związkach kobiet) - represja karna pod wpływem tradycji judeochrześcijańskich Legalizacja związków jednopłciowych – współczesna dyskusja

Problem bigamii i poligynii praktyczna poligynia pomimo monogamicznego charakteru małżeństwa – społeczeństwo ‚haremowe’ Wątpliwa dopuszczalność bigamii w okresie wczesnego królestwa W Rzymie bigamia niemożliwa – koncepcja affectio maritalis. Faktyczna poligynia – dyskusyjna z prawniczego punktu widzenia. Gaius: ani ta sama kobieta nie może być wydana za dwóch mężczyzn, ani ten sam mężczyzna za dwie kobiety (G. 1,63). prawo pretorskie przewidywało infamię w razie rozpoczęcia dwóch zaręczyn lub dwóch małżeństw w tym samym czasie (D. 3.2.1) Dioklecjan penalizował bigamię, być może w celu przeciwdziałania przenikaniu wschodnich zwyczajów poligamicznych (C. 5.5.2)

iustum matrimonium - matrimonium iuris civilis małżeństwo znane ius gentium - matrimonium iuris gentium (wolne osoby). zasada personalności prawa - skutki prawne tylko ze związkiem, uznanym za małżeństwo przez prawo rzymskie (wolne osoby): zmiana status civitatis – matrimonium iustum staje się matrimonium iuris gentium Inne związki trwałe Concubinatus - nie przynosił uczestnikom ujmy: trwały związek jednego wolnego mężczyzny i jednej wolnej kobiety utrzymywany przez nich z założenia jako nie będący małżeństwem (gdy tworzyli go kobieta i mężczyzna, którzy nie mieli affectio maritalis) lub brak conubium lex Iulia de adulteriis coercendis z 18 r. p.n.e. karano adulterium (cudzołóstwo), za które uznawano tylko współżycie przez zamężną kobietę z mężczyzną, nie będącym jej mężem – uznanie prawne konkubinatu zazwyczaj był ich jedynym związkiem w danym czasie - formalnie dopiero Konstantyn Wielki w 326 r. concubinatus podczas trwania małżeństwa uznał za jednoznacznie niedopuszczalny (pogorszenie sytuacji konkubiny i zachęty do wchodzenia w legalne związki – legitimatio per subsequens matrimonium); Justynian I – konkubinat niższą formą małżeństwa Contubernium – związek osób niewolnych (od języka wojskowego - pobyt we wspólnym namiocie) - zmiana status libertatis (popadnięcie w niewolę) – matrimonium staje się contubernium

Matrimonium iustum: - związkiem faktycznym – powstawało i trwało (nieistotne zawarcie) - charakter prywatny (nieformalny) - świecki Małżeństwo rzymskie było instytucją społeczną, określoną przez normy obyczajowe, uznaną przez prawo, z niej też wywodziły się ważne skutki prawne Przesłanki: - kryterium obiektywne: wiek - kobieta musiała ukończyć 12 lat, natomiast od mężczyzny oprócz wieku 14 lat, wymaganego przez Prokulianów, Sabinianie domagali się kontroli fizycznej dojrzałości do małżeństwa (odrzucony) – w praktyce wyższe granice wieku (archeologia/epigrafika) - kryterium subiektywne - affectio maritalis - trwała wola każdej ze stron pozostawania w małżeństwie – rozwód wpisany w istotę małżeństwa (w praktyce do schyłku republiki brak rozwodów) - kryterium prawne - conubium – liczne zakazy małżeńskie

Conubium – prawna możliwość istnienia ważnego iustum matrimonium: „zdolność do pojęcia żony zgodnie z prawem” (Conubium est uxoris iure ducendae facultas; U. 5, 3) - zakaz patrycjusze-plebejusze (zniesiony 445 r. p.n.e. lex Canuleia) - zakazy małżeńskie wobec senatorów – od Augusta (lex Iulia de maritandis ordinibus z 18 r. p.n.e.), modyfikowane w okresie późnoantycznym – z osobami niegodnymi – z przedstawicielkami wielu zawodów i wyzwolenicami (feminae famosae - zniesione ostatecznie za Justyna I – Justynian i Teodora) - Latyni i peregryni wyjątkowo zgoda (prawo mieli Latini veteres i colonarii) - zakazy wobec żołnierzy – okres pryncypatu (zniesiony początek III w. n.e.) - zakaz małżeństw z mieszkankami prowincji – urzędnicy rzymscy (propaństwowe) - od Marka Aureliusza zakaz małżeństw między opiekunem a podopieczną, później też kurator (modyfikacje – liberalizacja: wymóg nienaruszenia dziewictwa przez tutora) - okres chrześcijański - zakaz małżeństw między chrześcijanami a Żydami, rodzicom chrzestnymi z chrześniakami - tzw. pokrewieństwo duchowe - dyskusyjny zakaz małżeństw z barbarzyńcami – IV/V w. - za Justyniana I - cudzołożnica skazana sądownie i wyrzucona przez męża porywacz z uprowadzoną kobietą – ewolucja od stuprum po crimen raptus virginis późnoantyczne regulacje – zwł. C.Th. 9.24.1 (a. 318?/326?); C. 9.13.1. (a. 531) – brak przestępstwa zgwałcenia

Conubium nie mieli również krewni, a ich małżeństwo jako kazirodcze (incestum) nie wywoływało skutków - biologia a incestum Pierwotnie zakaz obejmował krewnych do szóstego stopnia pokrewieństwa włącznie, później tylko do czwartego; wyjątek wprowadził cesarz Klaudiusz: senatus consultum z 49 r. pozwoliło stryjowi pojąć bratanicę za żonę (Klaudiusz poślubił Agrypinę – swoją bratanicę!; obwiązywało aż do 342 r.) W okresie poklasycznym - brak wzajemnej zdolności do małżeństwa między dziećmi rodzeństwa (czyli z powrotem w pełni obowiązywał zakaz małżeństw krewnych do czwartego stopnia włącznie) – ADOPCJA również brak conubium - powinowactwo (adfinitas), czyli relacja przez współmałżonka – tylko w najbliższym kręgu: ojczym – pasierbica, macocha – pasierb, teść – synowa, zięć – teściowa Osoby alieni iuris musiały uzyskać uprzednią zgodę swoich zwierzchników familijnych - ustawodawstwo małżeńskie Augusta stworzyło możliwość przymuszenia zwierzchnika do wyrażenia zgody, jeżeli odmawiał jej bezpodstawnie (D. 23, 2, 19) a Justynian I uregulował ostatecznie sporną kwestię dopuszczalności małżeństwa w przypadku, gdy pater familias był umysłowo chory i z tego powodu nie można było uzyskać przyzwolenia (I. 1, 10 pr.)

Pożycie cielesne – copula carnalis - nieistotne nuptias non concubitus, sed consensus facit – „małżeństwo tworzy porozumienie, a nie faktyczne pożycie” (Ulpian, D. 50.17.30) może się rozpocząć nawet bez obecności obu stron: na przykład przez przedstawiciela. non enim coitus matrimonium facit, sed maritalis affectio – „bowiem nie stosunek płciowy czyni małżeństwo, lecz wola pożycia małżeńskiego” (Ulpian, D. 23.1.32.13).

Ustawodawstwo małżeńskie Augusta - lex Iulia et Pappia SKUTECZNOŚĆ - DYSKUSYJNA lex Iulia de maritandis ordinibus z 18 r. p.n.e. i lex Papia Poppea z 9 r. n.e. - Pierwsza z ustaw nakazywała mężczyznom pozostawanie w małżeństwie od 25 do 60 roku życia, a kobietom od 20 do 50 roku życia kobietom wolno było przez jakiś czas zwlekać z rozpoczęciem nowego związku ((pochodzenia dzieci – obawa przed turbatio sanguinis) : po rozwodzie nie dłużej niż 18 miesięcy po śmierci męża dwa lata (żałoba 10-12 miesięcy - tempus lugendi) Osoby bezżenne (caelibes) nie miały capacitas, czyli zdolności nabywania w dziedziczeniu testamentowym lex Papia Poppea wprowadziła obowiązek posiadania w małżeństwie potomstwa - przynajmniej jedno wspólne dziecko - sankcją dla bezdzietnych (orbi) była utrata capacitas w połowie ius trium liberorum – „prawo trójki dzieci”: Mężczyźni – zwolnienie od obowiązku piastowania opieki lub kurateli i zwolnienie od pozostawania nadal w związku małżeńskim Kobieta wolna – zwolniona od opieki – także testament sporządzać mogła bez zgody tutora; senatus consultum Tertulianum (za Hadriana – 117-138 n.e.) przyznano jej prawo dziedziczenia beztestamentowego wedle ius civile (przy bonorum possessio w drugiej klasie dziedziców – unde legitimi) po dzieciach bez względu na to, czy była ich agnatką, czy nie (wyzwolenica – cztery dzieci) – za osobami sui iuris, ojcem i braćmi po ojcu, na równi z siostrami po ojcu a przed innymi agnatami – za Justyniana przysługiwało każdej matce

Zaręczyny - sponsalia W najdawniejszych czasach zwierzchnicy agnacyjni (tylko osoby sui iuris samodzielnie) dokonywali zaręczyn przez dwie sponsio – uroczystą wymianę pytań i odpowiedzi. Treść zobowiązania polegała na facere. W razie niedotrzymania słowa pozywano o karę pieniężną na podstawie zawartej stypulacji. Infamia za narzeczonych więcej niż jednej osoby oraz wyłączenie z kategorii caelibes mężczyzny, który zaręczyłby się z kobietą poniżej dwunastego roku życia. w prawie klasycznym uważano za sprzeczne z dobrymi obyczajami stypulacje, na których podstawie domagano by się kary w razie niezawarcia małżeństwa w przyszłości czy też niepodtrzymania istniejącego małżeństwa W późnej republice i pryncypacie za zerwanie zaręczyn nic nie groziło. Konstytucje cesarskie podkreślały swobodę i narzeczonych, oraz małżonków. Nowe elementy – okres późnoantyczny – sporna przyczyna zmian – dyskusyjne wpływy chrześcijańskie (interveniens osculum; arrha sponsalica) – rola upowszechnienia darów przedmałżeńskich – ograniczenia zrywania zaręczyn; zaręczyny – wpływ na conubium

Sposoby wejścia pod manus Manus nad żoną: istotne odróżnienie wchodzenia przez żonę pod manus od samego małżeństwa, do którego dochodziło przy istnieniu conubium Sposoby wejścia pod manus wejście żony pod manus męża lub jego zwierzchnika agnacyjnego - do początków I w. p.n.e. było regułą później na wejście pod manus często się nie decydowano - w czasach Augusta z rytuałem confarreatio wiązano skutki wyłącznie w zakresie prawa sakralnego coëmptio – mancypacja usus - jeśli w ciągu roku nie opuściła domu męża na trzy kolejne dni (usurpatio trinoctis) Skutki prawne wejścia pod manus Koncepcja małżeństwa cum manu i sine manu

Koncepcja małżeństwa cum manu i sine manu Do połowy XX w. nauka prawa rzymskiego wyróżniała dwa typy małżeństwa rzymskiego: Chronologicznie wcześniejsze z manus Chronologicznie późniejsze bez wchodzenia pod władzę męża (kryzys rodziny agnacyjnej – schyłek Republiki) Obecnie kwestionowane w piśmiennictwie

Rozwód (divortium - wzajemny; repudium - jednostronny) a manus Wejście pod manus męża krępowało wolność kobiety także w kwestii inicjatywy rozwodu. Mógł go dokonać tylko mąż, podczas gdy w razie pozostania w dotychczasowej rodzinie agnacyjnej albo sui iuris inicjatywa leżała po obu stronach każdy z małżonków mógł po prostu utracić affectio maritalis. W przypadku mężczyzny czy kobiety in potestate ich zwierzchnik agnacyjny mógł dokonać rozwodu nawet wbrew woli małżonków Zasadą prawa rzymskiego - pełna swoboda stron co do dokonania rozwodu, która podlegała tylko ograniczeniom wynikającym z agnacyjnego charakteru rzymskiej familia w praktyce wzgledna rzadkość rozwodów - ograniczenia rozwodów – prawo poklasyczne (podsatwowa przyczyna zakończenia małżeństwa – śmierć małżonka lub captis deminutio