MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Advertisements

Piotr Grudziński Akademia Toyoty Toyota Motor Poland
R&G PLUS Sp. z o.o..
POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI
Magazynowanie energii a Sieci Inteligentne
TURBINA 3,5 kW.
TRANSPORT – jak się poruszasz ?
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Zmiany w organizacji komunikacji miejskiej w czasie: -ograniczenia ruchu na I linii metra -zamknięcia podmiejskiej linii średnicowej -wyłączenia ruchu.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Konkurs OZE Zespół Szkół Ochrony Środowiska w Lesznie
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
1Warszawa, 27 września 2012 "Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o. pierwszy w Polsce – podmiot wewnętrzny Województwa Mazowieckiego.
Efektywność Energetyczna
Działania realizowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego na rzecz transportu pasażerskiego
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Instalacje fotowoltaiczne w Szkole Podstawowej nr 10
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce,
Współczesny tabor autobusowy
Możliwości inwestycji i opłacalność instalacji
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Jedno ślady. Jedno ślady Honda CBR 900 ccm Liczba cylindrów-4 Liczba zaworów na cylinder-4 Pojemność-918cc Moc-130 KM przy rpm Moment obrot-92.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
KALKULACJA I DOBÓR URZĄDZEŃ PO PRZEZ RÓŻNE ŁĄCZENIE FAZ 1
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Elektrownia Hybrydowa ENERTRAG to wysoko wyspecjalizowana firma z branży energetycznej Projektowanie i eksploatacja farm wiatrowych.
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Bezemisyjny transport publiczny przyszłości
Automatyczna linia galwanizerska Zarządzanie procesem galwanizerskim w linii automatycznej – sterowanie i wizualizacja.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacje. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Smart Cities Systemowe narzędzia do zdalnego monitoringu i zarządzania siecią mediów :  wody,  energii elektrycznej,  ciepła,  oświetlenia,  gazu,
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Niskoemisyjny transport w Gminie Lublin
Politechnika Białostocka Dr hab. Inż. Maciej Zajkowski
CZY WIESZ, ŻE...? … pierwszymi środkami komunikacji zbiorowej w Lublinie były dorożki i omnibusy konne.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Politechnika Częstochowska
dr inż. Łukasz Więckowski Wydział EAIiIB
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Zarządzanie energią w rozproszonej strukturze WYTWARZANIA
Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
OFERTA USŁUG Wagony Lokomotywy spalinowe i elektryczne Podzespoły

Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
OBSŁUGA KOMUNIKACYJNA OSIEDLI MORASKO – RADOJEWO I UMULTOWO
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
POPRAWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ W OBSZARZE EKSPLOATACJI I ROZWOJU SIECI .
Zawarcie umowy pomiędzy: Województwem Świętokrzyskim i NEWAG S.A.
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
INSTALACJA FOTOWOLTAICZNA - ENERGIA ZE SŁOŃCA
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

WDRAŻANIE I EKSPLOATACJA AUTOBUSÓW ELEKTRYCZNYCH W WARSZAWIE wrzesień 2018

MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie przewozi ok. 1’200’000 pasażerów  rocznie wykonuje ponad 88’000’000 wzkm

Plany Spółki w zakresie elektryfikacji taboru w latach 2015 -2020 ROK liczba autobusów elektrycznych ogółem w podziale udział procentowy w taborze Spółki 12 m 18 m 2015 10   0,7% 2017 21 20 1 1,5% 2018 31 30 2,4% 2019 91 61 7,5% 2020 161 131 11,9%

Solaris Urbino 12 Electric Spółka od czerwca 2015 eksploatuje 10 elektrycznych autobusów Solaris U12E klasy maxi

Solaris Urbino 12 Electric Silnik centralny produkcji TSA typ TMF-35-28-4 Napięcie znamionowe 460 V Moc nom160/max 170 kW Moment 903/1341 Nm Energia akumulatorów trakcyjnych firmy IMPACT 208 kWh. Bateria trakcyjna wg technologii LFP Aktualne przebiegi od 96 000 km do 125 000 km (średni przebieg XI, XII 2017 – 4 600 km) Średnie zużycie energii (EE) na trakcję 1,03 kW/km: - okres letni, temp. 18 do 36oC, 1,26 kW/km (EE), w tym klimatyzacja 0,23 kW/km (EE) - okres zimowy, temp. (-5) do (-16) oC, 2,99 kW/km (EE+ON),w tym ogrzewanie 1,74 kW/km (ON)

Solaris Urbino 12 Electric - pantograf Pantograf produkcji SCHUNK SMART CHARGING zamontowany dodatkowo przez producenta na 10 autobusach elektrycznych Solaris U12E. Pojazd był fabrycznie przystosowany do wykonania montażu.

Ładowarki stacjonarne Ekoenergetyka Na terenie zajezdni „Woronicza” rozmieszczono ładowarki prądu stałego do ładowania autobusów Solaris U12E. Ładowarka 2-funkcyjna: Moc ładowania 120/40 kW Czas pełnego ładowania 2 godz. (przy 120 kW) Ładowarka podstawowa: Moc ładowania 40 kW Czas pełnego ładowania 5 godz.

Solaris Urbino 12 Electric Wszystkie ładowarki posiadają zunifikowane wtyczki COMBO 2. Umiejscowienie gniazd – za 3 drzwiami autobusu lub nad przednim nadkolem, po prawej stronie.

Ładowarka i punkt ładowania pantografowego Stanowisko firmy Ekoenergetyka zainstalowane na pętli autobusowej Spartańska gdzie obsługiwane są linie 222 i 168.

Solaris Urbino 12 Electric – proces ładowania Stanowisko służy do szybkiego uzupełniania energii w autobusach. Istnieje możliwość doładowywania autobusu po każdym wykonanym kursie. W czasie ok. 10 min. następuje wzrost naładowania baterii o 11-12%. Moc ładowarki 200 kWh

Dostępna dla MZA aplikacja webowa Ekoenergetyki Przykładowy ekran z ładowania pantografowego – dostęp online

Dane z dostępnej aplikacji Przykładowe dane o ładowaniu pantografowym podczas tygodniowej eksploatacji autobusów Solaris Urbino 12 Electric na linii 222 (ładowanie tylko na jednym krańcu linii) Średnia tygodniowa 40 10:29 25,2 Data Liczba ładowań w ciągu dnia Średni czas ładowania [minuty] Średnia energia pobrana przez pojazd [kWh] 2017-10-02 50 09:40 23,10 2017-10-03 10:03 23,96 2017-10-04 12:00 27,64 2017-10-05 31 10:31 25,83 2017-10-06 25 09:56 23,80 2017-10-07 36 10:40 25,96 2017-10-08 48 10:35 26,09

Ursus CS2 „City Smile” Spółka eksploatuje od września 2017 roku 10 autobusów elektrycznych 12m URSUS CS2.

Ursus CS2 „City Smile” Aktualne przebiegi od 4 000 km do 7 000 km Silnik centralny: - prod. TM4 - moc 175/250 kW - moment obrotowy 1600/3400 Nm Energia akumulatorów trakcyjnych - 200 kWh. Bateria trakcyjna wg technologii NMC Pompa ciepła - ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej Aktualne przebiegi od 4 000 km do 7 000 km Średnie zużycie energii 1,0342 kWh/km

Ładowarki stacjonarne Ekoenergetyka DC-M.40: Moc ładowania 40 kW CC-F.120/40: Moc ładowania 120kW

Solaris Urbino 18 Electric 2 Silniki o mocy 2x60/ 125 kW umieszczone w osi napędowej ZF AVE130 Energia akumulatorów trakcyjnych 300 kWh Bateria trakcyjna wg technologii NMC Ładowanie – gniazdo plug-in oraz pantograf Schunk. Przegubowy autobus elektryczny Solaris Urbino 18 Electric na 3 letnich testach eksploatacyjnych w Warszawie od 10.11.2017

Planowane linie komunikacyjne autobusów elektrycznych po roku 2020 Miejsca postojów autobusów na krańcach na których przewiduje się umieszczenie punktów ładowania pantografowego Kraniec ESPERANTO GOCŁAW CHOMICZÓWKA WILANÓW PL. PIŁSUDSKIEGO SPARTAŃSKA BIELAŃSKA NATOLIN PŁN. KONWIKTORSKA PKP URSUS BROWARNA MŁYNÓW PKP OLSZYNKA GROCHOWSKA NOWODWORY OSIEDLE GÓRCZEWSKA DW.CENTRALNY NOWE BEMOWO LOTNISKO CHOPINA SZCZĘŚLIWICE

PROJEKT OBSŁUGI LINII TRAKTU KRÓLEWSKIEGO Zakup 130 autobusów elektrycznych przegubowych (dofinasowanie z funduszy UE). Autobusy wyposażone w baterie typu „high power” o pojemności ok. 140 - 150 kWh. Ładowanie szybkie, pantografowe mocą 400 kW na krańcach linii zgodnie z opracowanym standardem warszawskim. Bieżące uzupełnienie zużytej energii elektrycznej podczas postoju na krańcach bez zmiany standardowych rozkładów. Ładowanie plug-in w zajezdniach małą mocą ok. 25 kW (uzupełniające). Punktowanie w przetargu rozwiązań ekologicznych (klimatyzacja z pompą ciepła, niskie zużycie energii elektrycznej na trakcję, zastosowanie podzespołów SiC w przetwornicy). Budowa infrastruktury ładowania na krańcach linii (transformatory, przyłącza energetyczne, ładowarki pantografowe) oraz budowa infrastruktury plug-in w zajezdniach.

PRZED WDROŻENIEM DUŻEGO PROJEKTU ELEKTRYFIKACJI TABORU SPÓŁKA: Wdrożyła do eksploatacji od 2015 roku 31 autobusów elektrycznych (zakup ze środków własnych). Wybudowała i testuje infrastrukturę ładowania plug-in i pantografowego. Analizuje problemy związane z budową infrastruktury Prowadzi prace analityczne nad zarządzaniem operacyjnym nowego rodzaju taboru. Oceniła zużycie energii elektrycznej na trakcję, klimatyzację i ogrzewanie podczas eksploatacji na liniach komunikacyjnych. Zbiera doświadczenia serwisowania zespołów eklektycznych. We współpracy z ZTM opracowała „standard warszawski” ładowania autobusów (kompatybilność systemów ładowania). We współpracy z producentami prowadzi badania nowych rozwiązań technicznych, w tym obniżających zużycie energii i emisję (w 2018 roku badania eksploatacyjne z zastosowaniem przetwornicy na podzespołach SiC, nowego oprogramowania balansowania napięć baterii LTO w trakcie normalnej eksploatacji na linii, jesienią badania klimatyzacji z pompą ciepła i czynnikiem R744).

ZARZĄDZANIE OPERACYJNE OBRAZ ŁADOWANIA NA LINII 116, KRANIEC WILANÓW

Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. Jan Kuźmiński Prezes Zarządu Dziękuję za uwagę