PwC.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Dr Robert Wolański Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego Postępowanie podatkowe.
1) ustalenie i ujęcie stanu obowiązującego (wyznaczeń), 2) ustalenie i ujęcie stanu rzeczywistego (wykonań), 3) porównanie wykonań z wyznaczeniami w celu.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Zasada praworządności Art Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Zasady postępowania dowodowego
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Decyzje art. 207 – 215 O.p..
Nowy wzór świadectwa pracy – jak wypełniać poszczególne punkty
Założenie własnej agencji ochrony
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Prawa i obowiązki kontrolujących i kontrolowanego
Zakończenie kontroli podatkowej
Konflikt interesów.
Kontrola podatkowa - postępowanie dowodowe
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Odmowa stwierdzenia nadpłaty VAT płatnikowi (komornikowi sądowemu) Wyrok WSA w Poznaniu I SA/Po 1112/ 16 Dr Adam Zdunek.
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Kontrola podatkowa - postępowanie dowodowe
Wszczęcie kontroli podatkowej
Zmiany w zakresie procedury
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Zakończenie kontroli podatkowej
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Nowe podejście do zamówień publicznych
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

PwC

- Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego - Zmiany w kontroli – ustawa o swobodzie działalności gospodarczej - Kontrola podatkowa i skarbowa – jak to teraz wygląda Mariusz Marecki, Mirosława Przewoźnik-Kurzyca Dział doradztwa podatkowego PwC

Interpretacje prawa podatkowego 2019-01-01

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807) Art. 10. Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywidualnej sprawie. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji. Zasady udzielania interpretacji regulują odrębne ustawy. 2019-01-01

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1808) zmiany do Ordynacji podatkowej w części dotyczącej udzielania interpretacji (art. 14-14d) wejście w życie zmian: 1 stycznia 2005 r. zakres czasowy stosowania nowych zasad – brak przepisów przejściowych 2019-01-01

Interpretacje prawa podatkowego interpretacje wydawane przez Ministra Finansów indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe: - warunki i tryb udzielenia - konsekwencje nieudzielenia interpretacji - charakter prawny interpretacji - możliwość uchylenia bądź zmiany interpretacji - konsekwencje zastosowania się do treści interpretacji 2019-01-01

Ogólne interpretacje Ministra Finansów generalny charakter wydawane z urzędu cel: zapewnienie jednolitego stosowania prawa ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów konsekwencje zastosowania się do treści interpretacji 2019-01-01

Indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe – warunki i tryb udzielenia skierowany do właściwego organu wniosek uprawnionego podmiotu: - podatnika, płatnika, inkasenta - następcy prawnego, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe indywidualna sprawa, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego zaprezentowanie własnego stanowiska w sprawie 2019-01-01

Indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe – konsekwencje nieudzielenia termin wydania - ogólny termin załatwienia sprawy: - sprawa, która może być załatwiona na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem – niezwłocznie - sprawa wymagająca przeprowadzenia postępowania dowodowego – bez zbędnej zwłoki, maksymalnie 1 miesiąc (sprawa szczególnie skomplikowana: 2 miesiące) w przypadku niewydania postanowienia w terminie 3 miesięcy (przypadek uzasadniony złożonością sprawy: 4 miesięcy) od dnia otrzymania wniosku uznaje się, że organ jest związany stanowiskiem zawartym we wniosku 2019-01-01

Indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe – charakter prawny interpretacji ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa postanowienie – konsekwencje: - pełne uzasadnienie faktyczne i prawne rozstrzygnięcia - tryby uzupełnienia, sprostowania i wyjaśnienia rozstrzygnięcia - możliwość wniesienia zażalenia - nadzwyczajne tryby wzruszenia interpretacji charakter wiążący dla organów podatkowych: - brak możliwości wydania niezgodnej z interpretacją decyzji ustalającej lub określającej zobowiązanie podatkowe 2019-01-01

Indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe – zmiana i uchylenie interpretacji zmiana lub uchylenie wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji: - w rezultacie rozpatrzenia zażalenia - z urzędu, jeśli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo TK lub ETS (w tym w wyniku zmiany przepisów) szczególne tryby wzruszenia postanowienia: wznowienie postępowania i stwierdzenie nieważności skutek zmiany: od następnego okresu rozliczeniowego po doręczeniu zmiany wstrzymanie wykonania decyzji o zmianie na czas postępowania sądowoadministracyjnego 2019-01-01

Indywidualne interpretacje udzielane przez organy podatkowe – skutki zastosowania się do interpretacji zastosowanie się do interpretacji nie może szkodzić: - nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do efektywnej zmiany interpretacji - nie ustala się dodatkowego zobowiązania w VAT - nie wszczyna się postępowania karnoskarbowego, a wszczęte umarza się - nie stosuje się innych sankcji podatkowych i karnoskarbowych 2019-01-01

Korzystanie z interpretacji prawa podatkowego ogólne interpretacje Ministra Finansów: ogłaszane w Dzienniku Urzędowym MF – zastosowanie się nie może szkodzić – formalnie niewiążące, efektywnie wiążą indywidualne interpretacje organów podatkowych zamieszczane na stronach internetowych izb skarbowych i celnych – charakter informacyjny indywidualne interpretacje organów podatkowych w sprawie podatnika – zastosowanie nie może szkodzić, wiążące organy podatkowe – najpełniejsza ochrona 2019-01-01

Zmiany w kontroli – ustawa o swobodzie działalności gospodarczej 2019-01-01

Wejście w życie zmian: 21 sierpnia 2004 r. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173,poz. 1807) – zmiany w zasadach prowadzenia kontroli skarbowej Wejście w życie zmian: 21 sierpnia 2004 r. Regulacja przejściowa: Art. 84. Kontrolę przedsiębiorcy wszczętą przed dniem wejścia w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej prowadzi się według przepisów dotychczasowych. 2019-01-01

obowiązek prowadzenia książki kontroli Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173,poz. 1807) – zmiany w zasadach prowadzenia kontroli skarbowej obowiązek prowadzenia książki kontroli Art. 81. 1.  Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli, a także udostępniać je na żądanie organu kontroli. dokonywanie wpisów w książce kontroli 2019-01-01

Ograniczenie ilości prowadzonych równocześnie kontroli Art. 82. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173,poz. 1807) – zmiany w zasadach prowadzenia kontroli skarbowej Ograniczenie ilości prowadzonych równocześnie kontroli Art. 82. 1.  Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Istotne wyjątki: śledztwo lub dochodzenie przepisy odrębne, np. kontrola podatkowa w toku kontroli skarbowej zasadność dokonania zwrotu podatku VAT 2019-01-01

Ograniczenie czasu trwania kontroli Art. 83. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173,poz. 1807) – zmiany w zasadach prowadzenia kontroli skarbowej Ograniczenie czasu trwania kontroli Art. 83. 1.  Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać: 1) w odniesieniu do przedsiębiorców, o których mowa w rozdziale 7 – 4 tygodni; w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 8 tygodni. Wyjątki – j.w. 2019-01-01

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807) – zmiany w zakresie posługiwania się NIP wejście w życie zmian: 1 stycznia 2007 r. Art. 16. 1.  Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji jest obowiązany umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym. 2019-01-01

Kontrole krzyżowe – zmiana formuły Art. 274c. § 1.  Organ podatkowy, w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Z czynności tych sporządza się protokół. Forma czynności „zza biurka” a nie faktycznej kontroli u kontrahenta 2019-01-01

Kontrola podatkowa i skarbowa Jak to teraz wygląda 2019-01-01

Kontrola podatkowa – Kontrola skarbowa Coraz mniejsze różnice. Prowadzona jest przez Urząd Skarbowy: Zazwyczaj jeden podatek, Zazwyczaj krótki okres podlegający kontroli, Kończy się protokołem. Prowadzona jest przez Inspektora Kontroli Skarbowej: Często wszelkie podatki, obrót celny lub dewizowy oraz nie podatkowe należności budżetowe, rozliczenia z ZUS, Kontrola dotyczy nawet 2-3 lat, Zazwyczaj długi czas trwania kontroli, Kończy się wynikiem kontroli / decyzją / postanowieniem 2019-01-01

Kontrola skarbowa – Kontrola podatkowa. Podobieństwa. Cel kontroli skarbowej i podatkowej – sprawdzenie wywiązywania się kontrolowanych z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego Obowiązek prowadzenia kontroli podatkowej i skarbowej zgodnie ze stosowanymi zasadami ogólnymi rządzącymi postępowaniem podatkowym (tj. praworządności, zaufania do organów podatkowych, prawdy obiektywnej, udzielania informacji, czynnego udziału strony w postępowaniu, zaufania do organów podatkowych, przekonywania, szybkości, pisemności, dwuinstancyjności, trwałości ostatecznych decyzji podatkowych, jawności dla stron) Jednolita procedura kontrolna wspólna dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej (od 1 stycznia 2003) 2019-01-01

Kontrola skarbowa – kontrola podatkowa. Nowe instytucje. możliwość prowadzenia kontroli podatkowej w ramach kontroli skarbowej prowadzonej przez UKS; ograniczony zakres możliwości wszczęcia kontroli skarbowej w stosunku do dużych podatników: - wyłącznie GIKS - na wniosek naczelnika „dużego” urzędu lub - w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa - w przypadku udokumentowanego przypuszczenia występowania powiązań między kontrolowanym a kontrahentami 2019-01-01

Organy kontroli skarbowej i podatkowej Organy kontroli skarbowej i podatkowej. Podmioty u których prowadzona jest kontrola. Organy kontroli skarbowej: Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej – organ wyższego stopnia Minister Finansów – organ naczelny Organy kontroli podatkowej: Naczelnik Urzędu Skarbowego/ Urzędu Celnego (VAT graniczny/ akcyza) 2019-01-01

Kontrola skarbowa - zarys postanowienie o wszczęciu postępowania upoważnienie do kontroli podatkowej czynności kontrolne protokół zastrzeżenia – 14 dni rozpatrzenie zastrzeżeń 7 dni na zapoznanie z materiałem decyzja / wynik Postępowanie kontrolne Kontrola podatkowa 2019-01-01

Kontrola podatkowa - zarys Doręczenie upoważnienia Czynności kontrolne Protokół Zastrzeżenia kontrolowanego Rozpatrzenie zastrzeżeń Kontrola podatkowa 2019-01-01

Wszczęcie kontroli skarbowej z urzędu postanowienie o wszczęciu postępowania – datą wszczęcia jest data doręczenia postanowienia czynności kontrolne przeprowadza Inspektor Kontroli Skarbowej (wraz z upoważnionymi pracownikami) po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli i okazaniu legitymacji 2019-01-01

Wszczęcie kontroli podatkowej z urzędu (wniosek strony może stanowić inspirację do jej wszczęcia) pracownik urzędu skarbowego jest obowiązany przedstawić imienne upoważnienie i okazać legitymację służbową upoważnienie doręcza się osobom reprezentującym kontrolowanego (np. członkowi zarządu lub osobie upoważnionej do zastępowania kontrolowanego w trakcie kontroli – art. 281 a ordynacji) zakaz ponownego wszczęcia kontroli podatkowej w zakresie spraw rozstrzygniętych ostateczną decyzją (są wyjątki) 2019-01-01

Jak się zachować w trakcie kontroli? Wyznaczyć osobę koordynującą, decydującą o przepływie informacji Nie dopuścić do dowolnych rozmów z pracownikami Zachować formę pisemną Sprawdzić zakres kontroli - zrobić analizę ryzyka 2019-01-01

Właściwość miejscowa organów kontrolujących Organy kontroli skarbowej: Według terytorialnego zakresu działania urzędów kontroli skarbowej siedziba podatnika na obszarze działania UKS –także oddziały/zakłady poza województwem prawo do kontroli oddziału lub zakładu podatnika, nawet jeżeli siedziba znajduje się na terenie działania innego UKS Na terenie całej Polski inspektorzy zatrudnieni w Ministerstwie Finansów Możliwość upoważnienia inspektora przez GIKS do przeprowadzenia kontroli poza obszarem jego właściwości miejscowej Zmiana siedziby w toku kontroli – właściwym miejscowo pozostaje ten organ, który był właściwy w chwili wszczęcia kontroli 2019-01-01

Właściwość miejscowa organów kontrolujących Kontrola podatkowa Terytorialny zakres działania US: - siedziba kontrolowanego na obszarze działania US Instytucja tzw. pomocy prawnej (art. 157 ordynacji) Zmiana siedziby w toku kontroli – właściwy pozostaje organ dotychczasowy 2019-01-01

Prawa i obowiązki stron postępowania kontrolnego Prawa i obowiązki stron postępowania kontrolnego. Obowiązki kontrolujących. Obowiązki Inspektora UKS i pracownika US prowadzącego kontrolę: doręczenie postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego (tylko inspektor UKS) i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli okazanie legitymacji służbowej obowiązek podania przyczyn przedłużenia kontroli i wskazanie nowego terminu jej zakończenia zawiadomienie o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, opinii biegłych lub z oględzin, w terminie umożliwiającym udział w tych czynnościach obowiązek prowadzenia czynności w obecności kontrolowanego (chyba, że kontrolowany zrezygnuje z tego prawa) 2019-01-01

Obowiązki kontrolujących c.d. obowiązek dokumentowania przebiegu kontroli w protokole doręczenie kontrolowanemu zawiadomienia o sposobie załatwienia zastrzeżeń i wyjaśnień do protokołu kontroli w terminie 14 dni od ich otrzymania wydanie wyniku kontroli - dokumentu podsumowującego kontrolę skarbową, jeżeli nie zaistniały przesłanki do wydania decyzji (kontrola UKS) 2019-01-01

Uprawnienia kontrolujących Uprawnienia inspektora i pracownika US: wstęp na grunt i do budynków, lokali i innych pomieszczeń żądanie okazania majątku podlegającego kontroli i dokonywanie oględzin badanie akt, ksiąg i dokumentów, związanych z przedmiotem kontroli i dokonywanie z nich odpisów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej, itp. zabezpieczenie zebranych dowodów legitymowanie osób w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli zasięganie opinii biegłych 2019-01-01

Uprawnienia kontrolujących c.d. przesłuchiwanie świadków, przesłuchiwanie kontrolowanego, jego pracowników, osób współdziałających z kontrolowanym zbieranie innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą swobodny wstęp oraz poruszanie się po terenie jednostki kontrolowanej prawo do zwrócenia się do odpowiednich organów (Policja, Straż Graniczna, Straż Miejska) z prośbą o udzielenie pomocy w przypadku utrudniania kontroli lub o tzw. asystę w obawie o opór 2019-01-01

Uprawnienia kontrolujących c.d. żądanie wydania (za pokwitowaniem) akt, ksiąg, dokumentów, w razie: - podejrzenia ich nierzetelności lub - w przypadku nie udostępnienia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca przechowywania dokumentów 2019-01-01

Obowiązki kontrolowanego wyznaczenia osoby upoważnionej do działania w imieniu podatnika udostępnienie obiektów, urządzeń i składników majątkowych, których badanie wchodzi w zakres kontroli skarbowej zapewnienie wglądu w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli zapewnienie warunków do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów umożliwienie nieodpłatnego filmowania i fotografowania oraz dokonywania nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli 2019-01-01

Obowiązki kontrolowanego c.d. przedstawienie, na żądanie kontrolującego, tłumaczenia na język polski sporządzonej w języku obcym dokumentacji finansowo-księgowej terminowe udzielanie wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli przez osoby upoważnione do reprezentowania kontrolowanego - w zakresie wykonywanych czynności lub zadań i przedstawianie dokumentów 2019-01-01

Uprawnienia kontrolowanego Podatnik ma prawo do : żądania okazania legitymacji służbowej i upoważnienia do kontroli uczestniczenia w czynnościach kontrolnych (m.in. udział w czynności przesłuchania świadka, dokonywaniu oględzin, dowodu z biegłego) przedstawiania wyjaśnień, wniosków, własnego stanowiska w sprawie żądania przesłuchania świadka, przeprowadzenia dowodu przedkładania opinii ekspertów z zakresu prawa podatkowego złożenia zastrzeżeń i wyjaśnień do protokołów kontroli 2019-01-01

Inne uprawnienia podatnika w związku z kontrolą Podatnik ma prawo do: złożenia oświadczenia o rezygnacji z udziału w czynnościach kontrolnych działania przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga osobistego stawiennictwa złożenia zażaleń na postanowienia wydawane w toku kontroli złożenia wniosku o wyłączenie inspektora UKS lub pracownika US złożenia skargi na tryb prowadzenia kontroli złożenia odwołania od decyzji wydanej w postępowaniu podatkowym wszczętym po zakończeniu kontroli w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia 2019-01-01

Czego nie mogą żądać kontrolujący Inspektor Kontroli Skarbowej/pracownik Urzędu Skarbowego ma prawo do żądania okazania / przeglądania wyłącznie dokumentów związanych z zakresem kontroli. Powyższe dotyczy także sprawdzenia dokumentacji u kontrahenta kontrolowanego podatnika w ramach tzw. kontroli krzyżowej. 2019-01-01

Rezultat zakończenia kontroli podatkowej/skarbowej Jeżeli zaistniały przesłanki do wydania decyzji: Urząd Skarbowy wszczyna się postępowanie podatkowe postanowieniem wydanym przez naczelnika urzędu skarbowego, powyższe postępowanie kończy się: - decyzją Naczelnika Urzędu UKS siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się dla kontrolowanego i decyzja dyrektora UKS 2019-01-01

Rezultat zakończenia kontroli podatkowej/skarbowej Jeżeli nie zaistniały przesłanki do wydania decyzji: UKS doręcza się: - wynik kontroli wydany przez Dyrektora UKS – jeżeli ustalenia dotyczą innych nieprawidłowości (np. oświadczeń o stanie majątkowym), gdy nieprawidłowości nie stwierdzono, gdy ustalenia dotyczą należności celnych - postanowienie – gdy zobowiązanie uległo przedawnieniu Urząd Skarbowy Brak określonej formy danego postępowania 2019-01-01

Utrudnianie kontroli „Kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub skarbowej udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby odmawia okazania księgi lub księgę taką niszczy, uszkadza, czyni bezużyteczną, ukrywa lub usuwa,” każdy – także pracownik kontrolowanego podmiotu nie każdy „brak współpracy” jest utrudnianiem kontroli zagrożenie – do 720 stawek dziennych (do 7.200.000 PLN) 2019-01-01

Należy pamiętać, że uchybienie obowiązkom nałożonym na podatnika w związku z kontrolą może prowadzić do zastosowania wobec niego sankcji karno-skarbowych; uchybienia wykryte w toku kontroli skarbowej / podatkowej mogą mieć skutki karne skarbowe. 2019-01-01

Podsumowanie – co robić? Nie denerwuj się – to nie jest gra o życie Przypomnij sobie przepisy Dopilnuj zachowania formy pisemnej Porozmawiaj z pracownikami – to może być ich pierwsze doświadczenie z kontrolą Wyznacz osoby odpowiedzialne za kontakty z kontrolą Pomyśl o profesjonalnym pełnomocniku Rozmawiaj z kontrolującym, ale pokaż, że znasz swoje prawa 2019-01-01

Podsumowanie – co robić ? Próbuj od razu wyjaśniać trudne kwestie – zanim pojawią się w protokole Pisz lub mów tylko to, co wiesz na pewno Pamiętaj, że miły kontrolujący potrafi zaskoczyć ogromnym przypisem w protokole Podkreślaj swoje stanowisko na każdym etapie postępowania Pamiętaj, że decyzja podatkowa jest, co do zasady, wykonalna mimo złożenia odwołania a postępowanie egzekucyjne toczy się szybko Wykorzystaj środki zaskarżenia 2019-01-01

Kontakty do prelegentów Mariusz Marecki – Starszy Menedżer Dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers tel. 022 523 46 51, fax. 022 523 46 00 e-mail: mariusz.marecki@pl.pwc.com Mirosława Przewoźnik-Kurzyca – Menedżer tel. 022 523 48 60, fax. 022 523 46 00 e-mail: miroslawa.przewoznik-kurzyca@pl.pwc.com 2019-01-01