Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wsparcie finansowe inwestycji w odnawialne źródła energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Pawłowice,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata w roku 2016 Warszawa, czerwiec 2017.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Proponowane zmiany RPO WP – informacja dla Komitetu Monitorującego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
W dniu 11 czerwca 2018 r. Instytucja Zarządzająca RPO WK-P otrzymała pozytywną opinię propozycji zmienionego RPO WK-P pod kątem zgodności.
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Komplementarność EFS z PO PŻ
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 29 listopada 2017 r.
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania
Zapis prezentacji:

Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 Najważniejsze propozycje zmian w trybie renegocjacji 2018 r.

OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce Główne zmiany Dopuszczenie możliwości finansowania projektów zgodnych z celami interwencji, które posiadają certyfikat Seal of Excellence Rezygnacja z realizacji projektu pozakonkursowego Samorządu Województwa Mazowieckiego dot. rozwoju regionalnego systemu innowacji Wyodrębnienie w ramach typów projektów instrumentu - Bon na innowacje, dedykowanego rozpoczęciu działalności badawczo-rozwojowej

OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce Realokacja Przesunięcie środków między priorytetami inwestycyjnymi z PI 1b do PI 1a (5 588 138 EUR) Utworzenie Kategorii Interwencji 002 Procesy badawcze i innowacyjne w dużych przedsiębiorstwach z alokacją 7 000 000 EUR

OP I - Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce Wskaźniki Ramy wykonania: Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw (dotacje): - zmniejszenie celu końcowego o ok. 4% z uwagi na przesunięcie części środków z PI 1b do PI 1a Wskaźnik finansowy (2018) – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 43% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz na uwarunkowania niezależne od IZ

OP II - Wzrost e-potencjału Mazowsza Główne zmiany Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego E-zdrowie dla Mazowsza 2 Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. kompleksowego monitoringu energii Dopuszczenie realizacji projektów konkursowych wynikających ze Strategii ZIT WOF Rozszerzenie grupy beneficjentów o kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych

OP II - Wzrost e-potencjału Mazowsza Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3 Uelastycznienie wskaźnika oraz podniesienie wartości 2018/2023 z uwagi na dużo niższy koszt jednostkowy usług Wskaźnik finansowy (2018) – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zwiększenie o ok. 56% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz na uwarunkowania niezależne od IZ

OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości Główne zmiany Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. optymalizacji wykorzystania instrumentów finansowych oraz wsparcie przy ich dystrybucji Usuniecie zapisów dopuszczających realizację projektu pozakonkursowego przez ZIT WOF dot. internacjonalizacji Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dot. promocji gospodarki Mazowsza w oparciu o wiodące branże w województwie mazowieckim Dopuszczenie możliwości finansowania projektów zgodnych z celami interwencji, które posiadają certyfikat Seal of Excellence

OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości Realokacja Przesunięcie środków z typu projektu: Uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych do działań wspierających energetykę (17 000 000 EUR) W ramach ZIT: Przesunięcie środków z typu projektu: Uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych do działań wspierających P&R i ścieżki rowerowe (11 346 155 EUR) Przesunięcie środków z typu projektu: Internacjonalizacja do działań wspierających P&R i ścieżki rowerowe (5 680 606 EUR)

OP III - Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba przedsiębiorstw otrzymujących wsparcie (2018): - zmniejszenie o ok. 64% z uwagi na przesunięcie części środków oraz uwarunkowania niezależne od IZ Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 30% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Główne zmiany Poszerzenie katalogu beneficjentów o : kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych (OZE) dostawcy usług energetycznych (ESCO) spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, TBS-y Podkreślenie możliwości wsparcia termomodernizacji budynków jednorodzinnych Nadanie priorytetu rozwojowi mobilności miejskiej Modernizacja źródeł ciepła – usuniecie konieczności zasilania kilku budynków publicznych z modernizowanego źródła ciepła Rezygnacja z finansowania sieci ciepłowniczych i chłodniczych

OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Realokacja Podniesienie alokacji na wsparcie OZE (4 668 049 EUR), termomodernizacji (44 919 522 EUR) oraz mobilności miejskiej (26 700 782), w tym ze środków dotyczących sieci ciepłowniczych i chłodniczych (20 000 000 EUR) Przeniesienie środków z Instrumentów Finansowych (OZE) na dotacje (6 500 000 EUR) Zwiększenie środków w ramach ZIT o kwotę 17 026 761 EUR

OP IV - Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Wskaźniki Ramy wykonania: Zwiększenie wartości 2018 i 2023 z uwagi na wzrost alokacji Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018) - Zmniejszenie o ok. 6% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje Usunięcie wskaźnika „Długość sieci ciepłowniczej”

OP V - Gospodarka przyjazna środowisku Główne zmiany Dodanie do listy potencjalnych beneficjentów „państwowej osoby prawnej” ze względu na zmiany ustawy Prawo wodne Dostosowanie do zapisów w Krajowym Planie Gospodarki odpadami 2022 Umożliwienie finasowania PSZOK niezależnie od etapu przygotowania WPGO Dopuszczenie realizacji projektu pozakonkursowego dla projektów Wód Polskich Zastąpienie limitu procentowego limitem kwotowym na wsparcie OSP

OP V - Gospodarka przyjazna środowisku Realokacja Realokacja środków z typu projektu: Syreny alarmowe na wsparcie termomodernizacji (1 984 454 EUR) Realokacja środków z typu projektu: PSZOK na wsparcie kultury (1 594 341 EUR) oraz termomodernizacji (5 501 957 EUR) Realokacja środków z typu projektu: RIPOK na wsparcie bioróżnorodności (1 500 000 EUR) oraz kultury (9 646 146 EUR)

OP V - Gospodarka przyjazna środowisku Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba wspartych Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych - Rezygnacja ze wskaźnika z uwagi na zmniejszenie alokacji Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 43% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje.

OP VI - Jakość życia Główne zmiany Sprecyzowanie, że przez opiekę długoterminową o charakterze opiekuńczo – pobytowym należy rozumieć Domy Pomocy Społecznej

OP VI - Jakość życia Realokacja Zwiększanie alokacji dla zdrowia poprzez przesuniecie środków z dróg wojewódzkich (14 000 000 EUR) Zwiększanie alokacji dla rewitalizacji poprzez przesuniecie środków z dróg wojewódzkich 6 000 000 EUR)

OP VI - Jakość życia Wskaźniki Ramy wykonania: Liczba podpisanych umów na wsparcie podmiotów leczniczych Dodanie nowego wskaźnika ram wykonania w postaci KEW Liczba wspartych podmiotów leczniczych Dodanie nowego wskaźnika ram wykonania Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - Zmniejszenie o ok. 11% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego Główne zmiany Zastąpienie limitu procentowego limitem kwotowym na wsparcie dróg lokalnych

OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego Realokacja Realokacja środków z typu projektu: drogi wojewódzkie na wsparcie: - infrastruktury ochrony zdrowie (14 000 000 EUR) rewitalizacji (6 000 000 EUR) energetyka (36 175 181 EUR)

OP VII - Rozwój regionalnego systemu transportowego Wskaźniki Ramy wykonania: Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych dróg dodanie nowego wskaźnika ram wykonania Wskaźnik finansowy – CAŁKOWITA KWOTA CERTYFIKOWANYCH WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH [EUR] (2018): - zmniejszenie o ok. 36% z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

OP VIII - Rozwój rynku pracy Główne zmiany Zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa rozszerzono grupy docelowe w następujący sposób: w PI 8i interwencja będzie adresowana również do bezrobotnych mężczyzn w wieku 30-49 w związku ze zmianą sytuacji na rynku pracy w PI 8iv interwencja będzie adresowana również do osób pracujących, które dzięki wsparciu w zakresie korzystania z opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 utrzymają zatrudnienie

OP VIII - Rozwój rynku pracy Realokacja W związku z dużym niedoborem miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: zwiększono alokację w PI 8 iv Równość mężczyzn i kobiet we wszystkich dziedzinach, w tym dostęp do zatrudnienia, rozwój kariery, godzenie życia zawodowego i prywatnego oraz promowanie równości wynagrodzeń za taką samą pracę - Działanie 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 o kwotę 2 817 000 EUR

OP VIII - Rozwój rynku pracy Wskaźniki W związku z błędnym wyliczeniem kosztów jednostkowych oraz planowaną realokacją środków w dotychczasowej wersji RPO WM 2014-2020 ustalono nowe wartości wskaźników produktu w Pi 8iv mianowicie: Liczba utworzonych miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – 3 004 szt. Liczba osób opiekujących się dziećmi w wieku do lat 3 objętych wsparciem w programie – 3 034 osób (zakłada się rotację dzieci na utworzonych miejscach opieki) Zmodyfikowano nazwę wskaźnika rezultatu bezpośredniego w PI 8 IV uwzględniając rozszerzenie grupy docelowej, mianowicie: Liczba osób, które powróciły na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka lub utrzymały zatrudnienie , po opuszczeniu programu Zwiększono o ok. 2% cel końcowy (2023) dla wskaźnika finansowego - w związku z realokacją środków z PI 10iii na 8iv

OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Główne zmiany Zrezygnowano z zapisów dotyczących profilowania osób bezrobotnych i odniesień do Programu Aktywizacja i Integracja (PAI) Dostosowano zapisy nazw typu operacji w PI 9i w zakresie stosowania trybu pozakonkursowego naboru projektów realizowanych we współpracy z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej Przeformułowano zapis w PI 9i dotyczący istoty demarkacji między CT8 a CT9 Uelastyczniono zapisy umożliwiające realizację szerokiego katalogu programów zdrowotnych Dodano zapis umożliwiający finansowanie działań informacyjno – promocyjnych w ramach programów zdrowotnych

OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Realokacja Zwiększenie alokacji w Działaniu 9.3 „Rozwój ekonomii społecznej” o kwotę 533 372 EUR w wyniku realokacji środków z Działania 10.2 „Upowszechnianie kompetencji kluczowych wśród osób dorosłych” - na dotacje na tworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych i wsparcie pomostowe.

OP IX - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Wskaźniki Usunięcie wskaźnika Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z pracującymi na własny rachunek) po opuszczeniu programu – w PI9iv nie przewidziano operacji, mających na celu działania aktywizujące grupę docelową do której mają należeć osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Zmiana rodzaju miary dla wartości docelowej wskaźnika „Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu” z 80% na 2 331 szt.– brak możliwości monitorowania wskaźnika w wartości procentowej Zmiana wartości wskaźnika finansowego objętego ramami wykonania na 2018 r.- suma całkowitej kwoty certyfikowanych wydatków kwalifikowalnych na 2018 r. dla OP IX zmniejszona o 16,17 % zgodnie z metodologią, uzgodnioną z DG EMPL Zmniejszenie wskaźnika produktu w ramach wykonania Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie proporcjonalnie do proponowanego obniżenia wskaźnika finansowego - 16,17% Zmniejszenie o ok. 16% celu pośredniego dla wskaźnika finansowego z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

OP X - Edukacja dla rozwoju regionu Główne zmiany Rezygnacja z zapisu o szczególnym wsparciu dzieci 3-4 letnich (w związku ze zmianą w UP, która zakłada wsparcie dzieci w wieku przedszkolnym) Zmiana brzmienia celu szczegółowego dla PI 10i w związku z aktualizacją katalogu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych (zgodnie z UP) oraz wprowadzeniem preferencji dla wsparcia uczniów i szkół ze specjalnymi i największymi potrzebami edukacyjnymi. Dostosowano zapisy dotyczące typów szkół możliwych do objęcia wsparciem w OP X zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym uzupełniono zapisy o postanowienia dotyczące wsparcia szkół gimnazjalnych bądź podmiotów powstałych w wyniku ich likwidacji/przekształcenia w okresie wygaszania ich działalności tj. w związku z reformą ustroju szkolnego wsparcie dotyczyć będzie szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, a do dnia 1 września 2019 r. również gimnazjów Usunięto szkoły prowadzące kształcenie zawodowe z katalogu grupy docelowej PI 10i Wprowadzono kompleksowe programy kształcenia praktycznego w miejscu pracy. W zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego uwzględniono funkcjonujące na podstawie reformy ustroju szkolnego klasy 7-8 szkół podstawowych - w katalogu przedsięwzięć dla PI 10iv dodano działania ukierunkowane na wsparcie kompetencji kluczowych i umjejetności uniwersalnych uczniów szkół zawodowych

OP X - Edukacja dla rozwoju regionu Realokacja Zmniejszenie alokacji dla Działania 10.2 „Upowszechnianie kompetencji kluczowych wśród osób dorosłych” o 3.350.372 EUR EFS - realokacja do PI 8iv (2.817.000 EUR EFS) oraz do PI 9v (533.372 EUR EFS)

OP X - Edukacja dla rozwoju regionu Wskaźniki zmiana wartości wskaźnika finansowego objętego ramami wykonania - suma całkowitej kwoty certyfikowanych wydatków kwalifikowalnych na 2018 r. dla OP X zmniejszona o 16,17 % zgodnie z metodologią, uzgodnioną z DG EMPL zmniejszenie wskaźnika produktu w ramach wykonania Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach i praktykach u pracodawcy proporcjonalnie do proponowanego obniżenia wskaźnika finansowego - 16,17%, zgodnie z metodologią uzgodnioną z KE zmniejszenie o ok. 16% celu pośredniego dla wskaźnika finansowego z uwagi na zmianę metodologii n+3 oraz realokacje

PROCES RENEGOCJACJI ZMIAN RPO WM 2014-2020

Dziękuję za uwagę. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Al. Solidarności 61 03-402 Warszawa dsrr@mazovia.pl