Podmioty ekonomii społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji Programów Europejskich Lublin, Al.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Katowice, 19 maja 2015 r. Kryteria wyboru projektów Europejskiego Funduszu Społecznego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Działanie 7.3 Wsparcie dla utworzenia i/lub funkcjonowania (w tym wzmocnienia potencjału) instytucji wspierajacych ekonomię społeczną zgodnie.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
HARMONOGRAM KONKURSÓW finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W ROKU 2016 w ramach RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny dla.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Główne założenia konkursu w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konferencja „BIZNES Z LUDZKĄ TWARZĄ”
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Wsparcie dotacyjne w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Debrznie subregion południowy województwa pomorskiego Dzierzgoń, 19 marca 2018 r. __________________________________________________________________.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w obszarze nadwiślańskim
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Podmioty ekonomii społecznej Poddziałanie 6.3.2. w ramach RPO WP na lata 2014-2020 10 sierpnia 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

System akredytowanych OWES Podmiot Subregion Powiaty na obszarze subregionu STOWARZYSZENIE „OBSZAR METROPOLITALNY GDAŃSK – GDYNIA – SOPOT” Metropolitarny kartuski wejherowski pucki Gdynia/Sopot Gdańsk gdański tczewski nowodworski NA RZECZ ROZWOJU MIASTA I GMINY DEBRZNO Południowy chojnicki człuchowski kościerski CENTRUM INICJATYW OBYWATELSKICH Słupski słupski lęborski bytowski miasto Słupsk ? Nadwiślański malborski kwidzyński sztumski starogardzki

NOWY KONKURS – obszar nadwiślański Powtórne ogłoszenie konkursu w celu wyłonienia OWES, który będzie świadczył na obszarze subregionu nadwiślańskiego kompleksowe wsparcie. Projekty ukierunkowane na wzrost zatrudnienia w sektorze ekonomii społecznej (ES), realizowane wyłącznie przez akredytowane OWES poprzez łączne zastosowanie usług: animacji lokalnej, rozwoju ES, wsparcia istniejących podmiotów ES.

Działania / Poddziałania KONKURS 06.03.02-IZ-00-22-001/18 obszar nadwiślański Oś Priorytetowa 6. INTEGRACJA Numer i nazwa Działania / Poddziałania Alokacja - środki EFS 6.3./ 6.3.2. Podmioty Ekonomii Społecznej 2  316 845,00 EUR (10 108 626,42 PLN) Termin ogłoszenia naboru: 24.07.2018 Termin naboru wniosków: od 27.08.2018 do 12.09.2018 Minimalna wartość projektu: 500 000 PLN

KONKURS 06.03.02-IZ-00-22-001/18 obszar nadwiślański Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi:  - maksymalne współfinansowanie ze środków EFS – 85% Ponadto: w zakresie wydatków na dotację na tworzenie nowych miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej:  - 15 % - stanowi krajowy wkład publiczny (budżet państwa), co oznacza finansowanie w całości tego typu wydatku z dofinansowania (85% środki EFS, 15 % budżet państwa),   b) w zakresie wydatków innych niż wydatki dotyczące dotacji na tworzenie nowych miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej:  - 15 % - stanowi wkład własny wnoszony  przez beneficjenta.

KONKURS 06.03.02-IZ-00-22-001/18 obszar nadwiślański   Jednocześnie wnioskodawca ustalając wysokość wkładu własnego, powinien uwzględnić fakt, iż maksymalny poziom dofinansowania całkowitego wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu nie może przekroczyć 95%, a minimalny wkład własny wnoszony przez beneficjenta wynosi 5% wartości projektu.

Warunki realizacji O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się podmioty lub partnerstwa prowadzące Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej, z zastrzeżeniem, że umowa o dofinansowanie projektu podpisana zostanie wyłącznie z OWES posiadającym akredytację dla wszystkich typów usług wsparcia ekonomii społecznej wskazanych w Krajowym Programie Rozwoju Ekonomii Społecznej, tj.: usług animacji lokalnej (animacyjne), rozwoju ekonomii społecznej (inkubacyjne), wsparcia istniejących przedsiębiorstw społecznych na terenie województwa pomorskiego – w celu ich profesjonalizacji (biznesowe).

Grupa docelowa Możliwy wybór wszystkich poniższych typów grup docelowych podmioty ekonomii społecznej, przedsiębiorstwa społeczne, podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych, osoby fizyczne (w szczególności osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym).

Warunki realizacji Do dofinansowania wybrany zostanie jeden wniosek o dofinansowanie projektu, przy czym wniosek ten musi dotyczyć wyłącznie subregionu nadwiślańskiego i musi obejmować wszystkie powiaty na jego obszarze z wyłączeniem powiatu tczewskiego (malborski, kwidzyński, sztumski, starogardzki), tzn.: w przypadku grupy docelowej obejmującej osoby fizyczne - projekt skierowany jest do osób fizycznych, które w rozumieniu Kodeksu cywilnego mieszkają lub pracują lub uczą się na terenie subregionu nadwiślańskiego, w przypadku grupy docelowej obejmującej podmioty - projekt skierowany jest do podmiotów z siedzibą, filią, delegaturą lub jednostką organizacyjną na terenie subregionu nadwiślańskiego.

Warunki realizacji Projekt może być realizowany od początkowego terminu kwalifikowalności wydatków, tj. 1 stycznia 2018 r., jednakże nie wcześniej niż od dnia otrzymania przez OWES akredytacji ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego. Minimalny okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy, przy czym termin realizacji projektu założony we wniosku o dofinansowanie musi zakładać jego zakończenie do 30 czerwca 2023 r.

Nowa definicja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Osoby zakwalifikowane do III profilu pomocy, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. BYŁO: rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością. ZMIANA: doprecyzowanie, że chodzi o członków gospodarstw domowych, w których sprawowana jest opieka nad ON – dotyczy nie tylko dzieci. Osoby odbywające kary pozbawienia wolności: Podział: osoby w odbywające karę pozbawiania wolności wspierane są w PO WER, a te które zakończyły karę i mają problem z integracją w RPO. Dodatkowo w RPO wspierane są osoby objęte dozorem elektronicznym. Należy więc przejąć, że miejsca pracy mogą być tworzone przez OWES dla osób objętych dozorem elektronicznym.

Dotacje OWES zapewniają konkurencyjny, transparentny i oparty na merytorycznych przesłankach sposób przyznawania dotacji, opierający się na jednolitych zasadach w danym województwie, obejmujących co najmniej regulamin udzielania dotacji, opracowanych we współpracy z ROPS. Dotacja jest przyznawana na podstawie biznesplanu. Maksymalna kwota dotacji Zamiast dotychczasowej 30-krotności: 60-krotność przeciętnego wynagrodzenia na jeden podmiot Na jedno miejsce pracy – maksymalnie 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia

Dla kogo dotacja? Dotacja przyznawana jest na miejsca pracy dla: osób wskazanych w definicji osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (z wyłączeniem osób niepełnoletnich), czyli 18+; osób długotrwale bezrobotnych w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020; osób ubogich pracujących; osób opuszczających młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii; osób opuszczających zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich. Status osoby jest weryfikowany w momencie złożenia wniosku o dotację.

Dotacje Nie można dostać dotacji gdy się ma umowę o pracę czy umowę cywilno-prawną w momencie podjęcia zatrudnienia w PS. Oznacza to że ubogi pracujący musi mieć rozwiązaną umowę z innym pracodawcą przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Należy bowiem rozróżnić 2 sytuacje: badanie statusu ubogiego pracującego na etapie składania wniosku o dotację – tu osoba uboga pracująca może pracować podpisanie umowy o dotację – tu osoba uboga pracująca musi mieć rozwiązaną umowę o pracę (nawet jeśli to mała część etatu).

Dotacje Bezzwrotne wsparcie finansowe na: utworzenie nowych miejsc pracy w nowym przedsiębiorstwie społecznym, utworzenie nowych miejsc pracy w istniejącym przedsiębiorstwie społecznym, utworzenie nowych miejsc pracy w podmiocie ekonomii społecznej przekształcanym w przedsiębiorstwo społeczne. UWAGA: z dotacji nie mogą być tworzone miejsca pracy na umowy cywilno-prawne, niezależnie czy w nowym czy w istniejącym PS.

Dotacje Powiązanie dotacji z usługami towarzyszącymi: podnoszenie wiedzy i rozwijanie umiejętności potrzebnych do założenia, prowadzenia i rozwijania PS, dostarczanie i rozwijanie kompetencji i kwalifikacji zawodowych potrzebnych do pracy w PS, pomoc w uzyskaniu stabilności funkcjonowania i przygotowanie do w pełni samodzielnego funkcjonowania - wsparcie pomostowe w formie finansowej oraz zindywidualizowanych usług doradczych/biznesowych dla PS NOWE: możliwość wsparcia o charakterze reintegracyjnym – na podstawie indywidualnej diagnozy – działania motywacyjne, pomoc w określeniu rozwoju zawodowego, umiejętności miękkie oraz wsparcie w miejscu pracy i poza pracą (do 12 miesięcy od dnia zatrudnienia osoby objętej wsparciem). OWES nie muszą realizować tego wsparcia samodzielnie przez własną kadrę, ale mogą to robić we współpracy z lokalnymi podmiotami wyspecjalizowanymi w zakresie usług reintegracji, takimi jak CIS lub organizacje czy spółdzielnie zajmujące się reintegracją. w

Wsparcie pomostowe w formie finansowej Wsparcie pomostowe w formie finansowej jest świadczone przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od dnia utworzenia miejsca pracy. Wsparcie pomostowe może być przedłużone nie dłużej jednak niż do 12 miesięcy. Jest ono przyznawane w wysokości niezbędnej do sfinansowania podstawowych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego, jednak nie większej niż zwielokrotniona o liczbę utworzonych miejsc pracy kwota minimalnego wynagrodzenia w rozumieniu przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. w

Trwałość Spełnienie warunków trwałości zapewnienia trwałości utworzonych miejsc pracy. W okresie trwałości zakończenie zatrudnienia danej osoby na nowo utworzonym stanowisku pracy może nastąpić wyłącznie z przyczyn leżących po stronie pracownika, przy czym nie może się to wiązać z likwidacją miejsca pracy. Okres trwałości wynosi co najmniej: i) 12 miesięcy, od dnia utworzenia miejsca pracy, ii) 6 miesięcy od zakończenia wsparcia pomostowego w formie finansowej – w przypadku przedłużenia wsparcia pomostowego w formie finansowej powyżej 6 miesięcy lub przyznania wyłącznie wsparcia pomostowego w formie finansowej (bez dotacji); w

Trwałość Spełnienie warunków trwałości b) zapewnienia trwałości PS, tj. spełnienia łącznie wszystkich cech PS, przez okres obowiązywania umowy o udzielenie dotacji, zapewnienia, iż przed upływem 3 lat od zakończenia wsparcia w projekcie, podmiot nie przekształci się w podmiot gospodarczy niespełniający definicji PES, a w przypadku likwidacji tego PES – zapewnienia, iż majątek zakupiony z dotacji zostanie ponownie wykorzystany na wsparcie PS, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej. w

Weryfikacja statusu przedsiębiorstwa społecznego Rekomendacje w zakresie weryfikacji statusu przedsiębiorstwa społecznego: Powstały w celu ujednolicenia sposobu weryfikacji statusu PS OWES weryfikuje cechy/status PS zgodnie z procedurą określoną w Załączniku nr 3 do wytycznych włączenia - ścieżka weryfikacji i lista sprawdzająca do weryfikacji cech PS (w formie tabeli). w ROPS prowadzi listę przedsiębiorstw społecznych i ma rolę rozstrzygającą w przypadku, gdy OWES ma wątpliwości, co do nadania statusu PS. ROPS przyjmuje też odwołania od PS w przypadku, gdy wynik weryfikacji cech PS prowadzonej przez OWES jest negatywny.

podmiotem wyodrębnionym pod względem organizacyjnym i rachunkowym, Weryfikacja statusu przedsiębiorstwa społecznego działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Przedsiębiorstwo społeczne jest podmiotem wyodrębnionym pod względem organizacyjnym i rachunkowym, prowadzącym działalność odpłatną pożytku publicznego w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub działalność oświatową w rozumieniu art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.), lub działalność kulturalną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), w

Cel osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym integracja społeczna i zawodowa określonych kategorii osób wyrażona poziomem zatrudnienia (50 albo 30%) osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym osób bezrobotnych absolwentów CIS i KIS osób ubogich pracujących osób opuszczających młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii osób opuszczających zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich realizacja usług społecznych świadczonych w społ. lokalnej, usług opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3 lub usług wychowania przedszkolnego + zatrudnienie min. 20% osób zagrożonych wykluczeniem

zatrudnienie co najmniej 3 osób na co najmniej ¼ etatu, Weryfikacja statusu przedsiębiorstwa społecznego celem działalności gospodarczej jest integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub realizacja usług społecznych, opieki nad dzieckiem do lat 3 lub usług wychowania przedszkolnego zatrudnienie co najmniej 3 osób na co najmniej ¼ etatu, a w przypadku miejsc pracy tworzonych bez udziału dotacji, możliwe jest zatrudnienia osób na podstawie umów cywilnoprawnych, w wymiarze i proporcjach określonych w definicji PS nie dystrybuuje zysku lub nadwyżki bilansowej pomiędzy udziałowców, akcjonariuszy lub pracowników -> wzmocnienie potencjału, reintegracja lub działalność p.p. w społeczności lokalnej jest zarządzany na zasadach demokratycznych z udziałem pracowników i innych interesariuszy, a wynagrodzenia kadry są ograniczone limitami

6 wskaźników efektywnościowych EFEKTY DZIAŁANIA OWES - kryterium dostępu 6 wskaźników efektywnościowych Weryfikacji podlegają efekty działania OWES określone dla poszczególnych typów usług, wyrażone poprzez następujące wskaźniki efektywnościowe: dla usług animacji lokalnej (usług animacyjnych) i usług rozwoju ekonomii społecznej (usług inkubacyjnych): wskaźnik 1: liczba grup inicjatywnych, które w wyniku działalności OWES wypracowały założenia co do utworzenia podmiotu ekonomii społecznej - w ciągu roku średnio minimum 15. wskaźnik 2: liczba środowisk, które w wyniku działalności OWES, przystąpiły do wspólnej realizacji przedsięwzięcia mającego na celu rozwój ekonomii społecznej - w ciągu roku średnio minimum 2. wskaźnik 3: liczba miejsc pracy utworzonych w wyniku działalności OWES dla osób, wskazanych w definicji przedsiębiorstwa społecznego - w ciągu roku średnio minimum 25. wskaźnik 4: liczba organizacji pozarządowych prowadzących działalność odpłatną pożytku publicznego lub działalność gospodarczą utworzonych w wyniku działalności OWES - w ciągu roku średnio minimum 8.

6 wskaźników efektywnościowych EFEKTY DZIAŁANIA OWES - kryterium dostępu 6 wskaźników efektywnościowych Weryfikacji podlegają efekty działania OWES określone dla poszczególnych typów usług, wyrażone poprzez następujące wskaźniki efektywnościowe: b) dla usług wsparcia istniejących przedsiębiorstw społecznych (usług biznesowych): wskaźnik 5: liczba miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty, utworzonych w wyniku działalności OWES we wspartych przedsiębiorstwach społecznych - w ciągu roku średnio minimum 15. wskaźnik 6: procent wzrostu obrotu przedsiębiorstw społecznych objętych wsparciem - w ciągu roku średnio minimum 5.

Pomoc publiczna/de minimis Pomoc de minimis – pomoc publiczna nie naruszająca konkurencji na rynku, której udzielnie nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Graniczną kwotą pomocy de minimis jest kwota 200 tys. euro brutto, przyznana w ciągu 3 kolejnych lat. Załącznik nr 1 Szczegółowy budżet projektu: Pomoc de minimis (tak) Przykładowo: wsparcie finansowe na tworzenie miejsc pracy i wsparcie pomostowe (w formie finansowej i w formie zindywidualizowanych usług) „dedykowane” szkolenia, warsztaty, doradztwo, mentoring, coaching, tutoring, współpraca, wizyty studyjne o tematyce dostosowanej do potrzeb danego podmiotu usługi wsparcia istniejących przedsiębiorstw społecznych (usługi biznesowe)

Dziękuję za uwagę.