15 marca Światowy Dzień Konsumenta
Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta odbył się w 1983 roku (tj. w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego z 1962r, które odnosiło się do projektu ustawy o ochronie praw konsumenta). Wtedy też prezydent USA sformułował katalog czterech podstawowych praw konsumenta. Należą do nich: Prawo do informacji Prawo do wyboru Prawo do bezpieczeństwa Prawo do reprezentacji Fragment orędzia prezydenta USA: „Konsumenci to, z definicji, my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa (...), której opinie są rzadko brane pod uwagę."
Światowy Dzień Konsumenta w Polsce W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000, czyli od czasu uchwalenia ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).
W Polsce ochrona praw konsumentów zapisana jest w KONSYTUCJI RP w artykule 76: „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa.”
Kim jest konsument ?
Konsument (spożywca, łac Konsument (spożywca, łac. consumens) – osoba, która nabywa towary na własny użytek; inaczej – ogniwo występujące na końcu łańcucha ekonomicznego.
Konsument – w prawie polskim za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową z przedsiębiorcą. Jest to definicja zamieszczona w art. 221Kodeksu cywilnego.
Kto chroni konsumentów? UOKiK dba o zbiorowe prawa konsumentów poprzez m.in. sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów, a także zapobiega praktykom monopolistycznym IH zajmuje się kontrolą jakości towarów, rzetelności miar i wag oraz poziomu obsługi konsumentów
OCHRONA KONSUMENTA W Polsce działają również organizacje pozarządowe mające na celu ochronę interesów konsumentów, takie jak w szczególności Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Rzecznicy konsumentów Powiatowy Rzecznik Konsumentów ul. 3 Maja 20 06-100 Pułtusk tel. (23) 692-53-01 fax. (23) 692-52-77 mail: prk@powiatpultuski.pl godziny urzędowania: od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 12:00 osoba: Longina Liszewska tel. (23) 692-53-01 mail: l.liszewska@powiatpultuski.pl Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Rzecznicy konsumentów
Konsumencie! Czy znasz swoje prawa ?
Prawo do informacji - konsument powinien uzyskać dokładne informacje o kupowanym przedmiocie, znać pełne warunki sprzedaży oraz związane z nią przepisy prawne. Prawo do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia konsumenta - oferowane produkty nie mogą zagrażać zdrowiu i życiu konsumentów. W wypadku wystąpienia niebezpieczeństwa konsumenci powinni zostać o nim poinformowani, a produkt wycofany z rynku. Prawo do ochrony interesu ekonomicznego - oznacza przede wszystkim ochronę przed narzucaniem niekorzystnych warunków umów. Prawo do zrzeszania się i reprezentacji - dotyczy możliwości prezentowania swojego stanowiska, tworzenia ugrupowań. Prawo do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń - konsumentom należy zapewniać fachową pomoc w egzekwowaniu ich praw, a dochodzenie roszczeń powinno być łatwo dostępne.
25 grudnia 2014 r. zmieniły się przepisy konsumenckie Prawa kupujących są identyczne w całej Unii Europejskiej Obowiązuje ustawa o nazwie: ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 r. poz. 827).
Prawa konsumenckie Prawa konsumenckie wynikają z: -rękojmi -gwarancji Jeśli konsument zakupił towar wadliwy lub zakupiony towar podczas użytkowania takim się okaże, może skorzystać z ustanowionych instrumentów ochronnych: rękojmi za wady fizyczne i prawne oraz gwarancji jakości.
Rękojmia Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego.
Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz: nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć – np. telefon przerywa połączenia, naczynie żaroodporne pęka pod wpływem wysokiej temperatury; nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę – np. urządzenie medyczne nie ma właściwości leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu; nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – np. zegarek nie jest wodoodporny na głębokości większej niż 20 m, a konsument przed zakupem poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować powyżej takich głębokości; została wydana kupującemu w stanie niezupełnym – np. laptop sprzedany bez ładowarki, choć powinna być w zestawie.
Wada prawna może polegać na tym, że kupiony przez konsumenta towar: jest własnością osoby trzeciej – np. pochodzi z kradzieży; jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. osobie trzeciej przysługuje prawo pierwokupu; cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.
W razie reklamacji wybór żądania należy do konsumenta W razie reklamacji wybór żądania należy do konsumenta. Konsument może żądać naprawy, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy – to ostatnie tylko wtedy, gdy wada ma charakter istotny, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni towar na nowy, pozbawiony wady lub naprawi wadliwy egzemplarz. .
Zakupy przez Internet Od momentu otrzymania towaru konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli dochodzi do zwrotu produktu zakupionego na odległość, koszt odesłania towaru ponosi sprzedawca, chyba że klient został wcześniej przez niego wyraźnie poinformowany, że to on pokrywa koszt wysyłki.
W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o warunkach umowy muszą być przekazane na papierze lub – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014 Terminy 14 dni – termin na odstąpienie konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, liczony od dnia wydania towaru lub zawarcia umowy dotyczącej świadczenia usługi. 14 dni – termin na poinformowanie konsumenta o rozstrzygnięciu reklamacji złożonej z tytułu rękojmi. 30 dni – termin na wydanie towaru konsumentowi, chyba że z umowy wynika inny termin. 1 rok – okres szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi, liczony od momentu jego wydania. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili przekazania rzeczy. 1 rok – termin liczony od momentu zauważenia wady, w którym należy zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania. 2 lata – okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, liczony od dnia wydania towaru.
Wzór pisma reklamacyjnego
Gwarancja to – obok rękojmi – podstawa złożenia reklamacji Gwarancja to – obok rękojmi – podstawa złożenia reklamacji. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Treść gwarancji powinna być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały, w języku polskim. Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym.
Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ona trwać np Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ona trwać np. rok lub 5 lat bądź zostać udzielona dożywotnio. Ważne! Jeżeli w oświadczeniu gwarancyjnym nie określono okresu ochrony, przyjmuje się, że wynosi on 2 lata – licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.
Udzielona gwarancja nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu rękojmi.
Przydatne adresy: http://www.uokik.gov.pl/konsumenci.php http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/ http://www.federacja-konsumentow.org.pl/ http://www.konsumenci.org
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ. Prezentację przygotowały Nela i Aneta uczennice klasy III zawód technik handlowiec pod okiem Pani Grażyny Sitek -nauczyciela przedmiotów ekonomicznych