Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Zasady postępowania dowodowego
Decyzje art. 207 – 215 O.p..
Jest to środek restytucyjny – nie prowadzi do weryfikacji orzeczenia, a jedynie do ponownego rozpoznania sprawy. Tak jak środki zaskarżenia, zmierza.
Środki dyscyplinujące tok czynności postępowania administracyjnego
SKARGA DO WOEJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINSITRACYJNEGO
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Ubezpieczenie wypadkowe
Lokalne źródła prawa – zarys
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Stosowanie prawa.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Możliwość przyjęcia okresów rozliczeniowych dla obowiązku podatkowego VAT
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Pojęcie i skład spadku.
Philippe Poniatowski – – Ia
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Formy czynności prawnych
Zaskarżenie orzeczeń sądowych
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Nadzwyczajne środki zaskarżenia – pojęcie środki zaskarżenia, które przysługują od orzeczeń prawomocnych i służą ich wzruszeniu.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Terminy Przygotowała: mgr Diana Szwejser
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
UMK w Toruniu Katedra Prawa Administracyjnego
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Zajęcia nr 9.
Wyrok NSA z dnia 29 września 2016 r. , I FSK 477/15
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
System weryfikacji decyzji administracyjnych
Formy rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego Materiały dydaktyczne dla gr.5,6,7,8, rok I Stacjonarne Studia Administracji II stopień semestr zimowy rok akademicki 2016/17, przedmiot: Postępowanie sądowoadministracyjne.

Zgodnie z art. 3 paragraf 1 pkt Zgodnie z art. 3 paragraf 1 pkt. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administraycjnymi, sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w m.in. Sprawach skarg na bezczynność lub przewlekłe postępowanie w przypadkach określonych w art. 3 par.2 pkt. 1-4 i 4a p.p.s.a.

Skarga do w.s.a na bezczynność Po raz pierwszy została wprowadzona do polskiego sądownictwa administracyjnego w 1980 roku, Skarga na przewlekłość i bezczynność musi czynić zadość elementom formalnym skargi uregulowanym w art. 46 i 47 p.p.s.a. Bezczynność to niewykonanie przez organ administracji publicznej kompetencji w terminie wskazanym ustawą lub w sytuacji objętej hipotezą normy przy czym czas jako zjawisko zewnętrzne, istniejące obiektywnie i niezależnie od naszej woli, obiektywizuje w czasie sytuacje, czyli pośrednio określa punkt czasowy, przedział czasowy, w którym kompetencja powinna być realizowana.

Przewlekłość Przewlekłość postępowania zachodzi gdy mamy do czynienia w razie prowadzenia postępowania zmierzającego wbrew wynikającej z art. 12 k.p.a. zasadzie szybkości i prostoty postępowania – do bezpośredniego załatwienia sprawy. Przewlekłość postępowania występuje gdy organ działa w sposób nieefektywny, a także gdy jego działanie polega na wykonywaniu wielu czynności w dużym odstępie czasu, względnie wykonywaniu czynności pozornych, powodujących ,że formalnie organ nie jest bezczynny co prowadzi do znacznego przesunięcia w czasie załatwienia sprawy.

Skarga do w.s.a Skarga na bezczynność może być wniesiona dopiero po upływie terminu przewidzianego do załatwienia sprawy, które są określone w art. 35 k.p.a. Legitymacja do uczestniczenia w postępowaniu przed sądem administracyjnym w postępowaniu ze skargi na bezczynność będzie zależeć od tego, czy skarżący jest nadal stroną postępowania administracyjnego. Niewyczepranie środka prawnego z art. 37 k.p.a tj. wezwania do usunięcia naruszenia prawa stanowi podstawę do odrzucenia skargi. Skargę na przewlekle prowadzenie postępowania przez organ administracji publicznej można zatem wnosić w każdym czasie po wyczerpaniu przysługujących stronie środków zaskarżenia lub po złożeniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Z orzecznictwa: „Okoliczność taka w żadnym razie nie może stanowić usprawiedliwienia zaistniałej faktycznie przewlekłości postępowania w sprawie. Należy bowiem mieć na uwadze to, że – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka – prawo do rozpoznania sprawy przez sąd w rozsądnym terminie jest obowiązkiem każdego państwa-strony tej Konwencji” Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 3 czerwca 2005 roku (sygn. akt III SPP 109/05)

„Zasada koncentracji materiału procesowego wyrażona w art. 7 p.p.s.a. nie oznacza, że dynamika postępowania ma przesłaniać nadrzędny cel postępowania, jakim jest wydanie zgodnego z prawem rozstrzygnięcia. Artykuł 6 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności dotyczy nie tylko szybkiego postępowania, ale i postępowania rzetelnego, którego rozsądny termin zakończenia jest jednym z elementów kształtujących” Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I GSK 746/09)

Z orzecznictwa: „Przepisy ustawy p.p.s.a. nie określają, na czym polega przewlekłe prowadzenie postępowania. Przyjmuje się w literaturze, że "przewlekłe prowadzenie postępowania" dotyczyć będzie okresu do upływu terminu załatwienia sprawy. Przepisy ustaw regulujących postępowanie administracyjne ustalają z reguły krótkie terminy załatwienia sprawy, w związku z czym przewlekłe prowadzenie postępowania wystąpi z reguły wówczas, gdy organ nie załatwi sprawy w terminie, nie pozostając równocześnie w bezczynności. Najczęściej będą to przypadki nieuzasadnionego korzystania z możliwości wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy” Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2014 r. (sygn. akt VI SAB/Wa 37/14)

Rozpatrując daną sprawę sąd administracyjny wydając orzeczenie będzie brał pod uwagę następujące aspekty: Terminowość czynności; Prawidłowość czynności; Stopień faktycznej i prawnej zawiłości sprawy; Znaczenie sprawy dla strony, która wniosła skargę.

„Wydanie, w toku postępowania sądowego, po wniesieniu skargi, przez organ administracyjny postanowienia nie zwalania wojewódzkiego sądu administracyjnego z obowiązku rozpoznania skargi wniesionej na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. w zakresie orzekania w przedmiocie stwierdzenia, czy bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa (art. 149 § 1 zdanie drugie p.p.s.a.) oraz w zakresie wymierzenia organowi grzywny z tego tytułu (art. 149 § 2 p.p.s.a.)” Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II GSK 872/14)