Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Dobór optymalnej architektury
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Uczenie się jako wytwarzanie odruchów warunkowych
Ekonomia eksperymentalna
Konstruktywizm w dydaktyce
13. Kontrolowanie agresji
Seminarium licencjackie
Dwa uzupełniające się podejścia do nauczania zachowań werbalnych u dzieci z autyzmem Monika Suchowierska.
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Wstęp do kognitywistyki swoistość wyjaśnień w kognitywistyce
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Projektowanie architektur systemów filtracji i akwizycji danych z wykorzystaniem modelowania w domenie zdarzeń dyskretnych Krzysztof Korcyl.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
WPROWADZENIE BEHAWIORYZM => (z ang. behavior – zachowanie się) Jest to kierunek w psychologii zajmujący się naukowym badaniem obiektywnie dostrzegalnych.
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Teoria społecznego uczenia się
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE KLASYCZNE
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Dydaktyka ogólna.
Aktywne przetwarzanie informacji
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Obserwacja wybranych uczniów
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Co chcieliśmy osiągnąć?
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
Wykonali -Max Barbucha -Max Kozłowski -Maciek Rutkowski.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych
Do technik tych zalicza się: * sztuczne sieci neuronowe
Poznawcze komponenty i teorie osobowości
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Kraina Dziecięcego sukcesu – program rozwojowy dla uczniów wiejskich placówek oświatowych z Gminy Olecko Laboratorium matematyczno-przyrodnicze Projekt.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Organizacje uczące się
Learning Organization LO. Wiedza na temat organizacji uczących się (OUS) pochodzi głównie z polskiego tłumaczenia książki Petera Senge pt. „Piąta Dyscyplina”
Arkadiusz Król Grupa II a
Reprezentacje umysłowe
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Nowa odsłona behawio-ryzmu
Współczesne teorie uczenia się
NAZWA NOMINOWANEGO DO NAGRODY MIEJSCA
Systemy neuronowo – rozmyte
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Reprezentacje umysłowe
Sztuczne Sieci Neuronowe
Obserwacja wybranych uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Psychologia w zarządzaniu
ZDOBYWAMY KOMPETENCJE KLUCZOWE
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US

Plan Wprowadzenie historyczne: Uczenie się przez wgląd Uczenie się za pomocą map poznawczych 2. Społeczny charakter uczenia się: Obserwacja innych Naśladowanie Motywacja

Uczenie się przez wgląd Wolfgang Köhler podczas I wojny światowej obserwował ssaki naczelne w niemieckiej pracowni na Teneryfie: jego spostrzeżenia podważały behawiorystyczny model uczenia się

Uczenie się przez wgląd Rozwiązanie problemu ze skrzynkami, na które wpadł Sułtan, szympans, nie miało charakteru poznania metodą prób i błędów (behawioryzm), ale wiedzy przez wgląd.

Uczenie się przez wgląd „Forma uczenia się poznawczego (opisana po raz pierwszy przez psychologów postaci) w której rozwiązanie problemu następuje dzięki nagłej reorganizacji spostrzeżeń” (Zimbardo, Johnson, McCann 2011, s. 157).

Mapy poznawcze Edward Tolman obserwował zachowanie swoich szczurów w labiryntach laboratorium w Berkeley (niedługo po eksperymencie ze skrzyniami)

Mapy poznawcze „Mapa poznawcza – w pracach Tolmana mapa poznawcza była reprezentacją umysłową labiryntu lub innej przestrzeni fizycznej. […] Mapa poznawcza […] może reprezentować <przestrzeń> albo fizyczną, albo umysłową” (ZJMcC 2011, s. 158). W uczeniu się nie musi chodzić o zmianę wzorca zachowania, ale o zmianę w procesach umysłowych!

Podsumowanie Uczenie się przez wgląd i przez mapy poznawcze: Nie polega na zmianie wzorca zachowania – to może stanowić co najwyżej konsekwencję zmiany umysłowej; Nie wymaga wzmocnienia Nie opiera się na warunkowaniu

Uczenie się społeczne Albert Bandura podważył przekonanie behawiorystów, że nagrody i kary są niezbędne w uczeniu się; wykazał nie tylko, że tak nie jest, ale i to, że nagradzanie i karanie kogoś innego, niż uczący się osobnik, prowadzi u niego do wytworzenia się określonej wiedzy.

Uczenie się społeczne Eksperyment z lalką BOBO

Uczenie się społeczne Obserwacja: „Uczenie się przez obserwację – forma uczenia się poznawczego, w której nowe reakcje są nabywane po zaobserwowaniu zachowania innych osobników i konsekwencji ich zachowania” (s. 161)

Uczenie się społeczne Naśladowanie – obserwacja jest warunkiem uczenia się społecznego, czynność naśladowania jest zaś mechanizmem właściwym pozyskiwania wiedzy/umiejętności

Uczenie się społeczne Motywacja – Bandura podkreślał, że aby dany osobnik wyuczył się obserwowanego zachowania musi posiadać motywację do powtórzenia tej czynności

Na koniec Symulacja Emulacja