Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US
Plan Wprowadzenie historyczne: Uczenie się przez wgląd Uczenie się za pomocą map poznawczych 2. Społeczny charakter uczenia się: Obserwacja innych Naśladowanie Motywacja
Uczenie się przez wgląd Wolfgang Köhler podczas I wojny światowej obserwował ssaki naczelne w niemieckiej pracowni na Teneryfie: jego spostrzeżenia podważały behawiorystyczny model uczenia się
Uczenie się przez wgląd Rozwiązanie problemu ze skrzynkami, na które wpadł Sułtan, szympans, nie miało charakteru poznania metodą prób i błędów (behawioryzm), ale wiedzy przez wgląd.
Uczenie się przez wgląd „Forma uczenia się poznawczego (opisana po raz pierwszy przez psychologów postaci) w której rozwiązanie problemu następuje dzięki nagłej reorganizacji spostrzeżeń” (Zimbardo, Johnson, McCann 2011, s. 157).
Mapy poznawcze Edward Tolman obserwował zachowanie swoich szczurów w labiryntach laboratorium w Berkeley (niedługo po eksperymencie ze skrzyniami)
Mapy poznawcze „Mapa poznawcza – w pracach Tolmana mapa poznawcza była reprezentacją umysłową labiryntu lub innej przestrzeni fizycznej. […] Mapa poznawcza […] może reprezentować <przestrzeń> albo fizyczną, albo umysłową” (ZJMcC 2011, s. 158). W uczeniu się nie musi chodzić o zmianę wzorca zachowania, ale o zmianę w procesach umysłowych!
Podsumowanie Uczenie się przez wgląd i przez mapy poznawcze: Nie polega na zmianie wzorca zachowania – to może stanowić co najwyżej konsekwencję zmiany umysłowej; Nie wymaga wzmocnienia Nie opiera się na warunkowaniu
Uczenie się społeczne Albert Bandura podważył przekonanie behawiorystów, że nagrody i kary są niezbędne w uczeniu się; wykazał nie tylko, że tak nie jest, ale i to, że nagradzanie i karanie kogoś innego, niż uczący się osobnik, prowadzi u niego do wytworzenia się określonej wiedzy.
Uczenie się społeczne Eksperyment z lalką BOBO
Uczenie się społeczne Obserwacja: „Uczenie się przez obserwację – forma uczenia się poznawczego, w której nowe reakcje są nabywane po zaobserwowaniu zachowania innych osobników i konsekwencji ich zachowania” (s. 161)
Uczenie się społeczne Naśladowanie – obserwacja jest warunkiem uczenia się społecznego, czynność naśladowania jest zaś mechanizmem właściwym pozyskiwania wiedzy/umiejętności
Uczenie się społeczne Motywacja – Bandura podkreślał, że aby dany osobnik wyuczył się obserwowanego zachowania musi posiadać motywację do powtórzenia tej czynności
Na koniec Symulacja Emulacja