1 Strumienie Hierarchie klas strumieniowych, strumienie bajtowe - klasy InputStream i OutputStream i ich metody, klasa File, strumienie plikowe, strumienie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Wstęp do strumieni danych
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Programowanie wizualne PW – LAB6 Wojciech Pieprzyca.
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Część II
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 6 Wojciech Pieprzyca.
Wzorce.
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski
Podstawy języka Java Nguyen Hung Son Uniwersytet Warszawski.
Zakres i zasięg deklaracji Zakres : obszar programu, w którym identyfikator może być użyty zakres globalny : cały program zakres lokalny : definicja pojedynczej.
ODE Triggery. Wstęp n Triggery są trójką zdarzenie-warunek-akcja (event-condition- action). n Zdarzenia mogą być proste lub złożone, co zostanie omówione.
ODE Informacje wstępne. Pojęcia podstawowe n Obiektowa baza danych u język komunikacji u ziarnistość obiektów u identyfikacja obiektów n Transakcja -
Inżynieria oprogramowania Lecture XXX JavaTM – część IV: IO
Tablice.
Gniazda komunikacji sieciowej w języku Java
Programowanie w C Wykład 3
Język ANSI C Operacje we/wy
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.
Czytanie, pisanie i rysowanie (czyli klasa I szkoły podstawowej)
Obsługa systemu wejścia-wyjścia
Język Java Wielowątkowość.
Podstawy programowania
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Linux - polecenia.
W większości języków programowania biblioteki wejścia/wyjścia ukrywają szczegóły obsługi poszczególnych mediów pod abstrakcją strumienia (ang. stream).
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Obsługa systemu wejścia-wyjścia
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA.
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Andrzej Repak Nr albumu
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Inicjalizacja i sprzątanie
Seminarium problemowe
Systemy wejścia i wyjścia Michał Wrona. Co to jest system wejścia i wyjścia? Pobierania informacji ze źródeł danych, zdolnych przesyłać sekwencje bajtów,
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Podstawy informatyki 2013/2014
Programowanie sieciowe w Javie
PL/SQL – dalsza wędrówka
Systemy operacyjne (wiosna 2014)
Podstawy programowania II Wykład 3: Obsługa plików w stdio.h.
System plików.
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Podstawy programowania (4)
PROGRAMOWANIE W JAVA Informatyka Stosowana – ROK II / III Laboratoria mgr inż. Krzysztof Bzowski.
Programowanie sieciowe w Javie Michał Kuciapski
PO13-1 / 19 Wykład 13 Wyjątki i ich zgłaszanie Wyłapywanie wyjątków Obsługa wyjątków Wykorzystanie polimorfizmu Filtrowanie wyjątków Błędy w konstruktorach.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
1 Pliki i katalogi K. Barteczko Pojęcie pliku Plik - to ciąg bajtów zapisanych na dysku lub w innej fizycznie trwałej formie. po co są pliki.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Strumienie w języku Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji:
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Piotr Kawałek , Mateusz Śliwowski
Strumienie, Wczytywanie, Zapisywanie, Operacje na plikach
Wątki, programowanie współbieżne
(c) Krzysztof Barteczko 2014
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Zapis prezentacji:

1 Strumienie Hierarchie klas strumieniowych, strumienie bajtowe - klasy InputStream i OutputStream i ich metody, klasa File, strumienie plikowe, strumienie buforowane, strumienie danych, strumienie znakowe, klasy strumieni znakowych, metody klas Reader i Writer.

2 Strumienie Do transmisji danych zwykle wykorzystuje się strumienie. Strumień jest pojęciem abstrakcyjnym. Oznacza tor komunikacyjny pomiędzy dowolnym źródłem danych a ich miejscem przeznaczenia. Istnieją dwa rodzaje strumieni: wejściowe - do odczytu danych ze źródła wyjściowe - do zapisu danych w ich miejscu docelowym. Ponieważ operacje wejścia-wyjścia można przeprowadzać na danych binarnych lub na znakach, więc strumienie dzielą się także na strumienie bajtowe i strumienie znakowe. Wszystkie klasy strumieniowe, składające się na system wejścia- wyjścia w Javie, zgrupowane są w pakiecie java.io. Tworzą one cztery hierarchie klas, wywodzące się z następujących, abstrakcyjnych klas bazowych: bajtyznaki Unicode Wejście InputStreamReader Wyjście OutputStreamWriter

3 Klasy strumieni bajtowych KlasaOpis BufferedInputStream BufferedOutputStream Strumienie buforowane ByteArrayInputStream ByteArrayOutputStream Klasy przeznaczone do transmisji tablicy bajtów DataInputStream DataOutputStream Strumienie danych, pozwalające na zapis i odczyt różnych tyów danych. FileInputStream FileOutputStream Strumienie plikowe FilterInputStream FilterOutputStream Klasy bazowe dla klas umożliwiających filtrowanie strumienia danych PipedInputStream PipedOutputStream Klasy pozwalające na łączenie strumieni w potoki (pipes) PrintStreamDrukujący strumień wyjściowy PushbackInputStreamKlasa pozwalająca cofać odczytane bajty RandomAccessFileObsługuje pliki o dostępie swobodnym SequenceInputStreamŁączenie weilu strumieni wejściowych

4 Metody klasy InputStream int available( )Podaje liczbę bajtów dostępnych do odczytu void close( )Zamyka strumień i odłącza go od żródła boolean mark( int ile )Umieszcza znacznik na aktualnej pozycji w strumieniu do momentu odczytania podanej liczby bajtów boolean markSupported( )Sprawdza, czy strumień obsługuje metody mark() i reset() int read( )Zwraca liczbę całkowitą z przedziału 0-255, która odpowiada odczytanemu bajtowi. Po napotkaniu końca strumienia zwraca -1 int read( byte bufor[ ] )Czyta bajty i umieszcza je w buforze. Zwraca liczbę odczytanych bajtów lub -1 int read( byte bufor[ ], int poz, int ile ) Czyta do bufora określoną liczbę bajtów poczynając od podanej pozycji. Zwraca liczbę odczytanych bajtów lub -1 void reset( )Resetuje pozycję wskaźnika wejściowego long skip( long ile )Pomija podaną liczbę bajtów z wejścia. Zwraca liczbę pominiętych bajtów

5 Metody klasy OutputStream void close( )Zamyka wykorzystywany strumień danych. Jeśli po zamknięciu i odłączeniu strumienia nastąpi próba zapisu danych, zostanie wygenerowany wyjątek IOException void flush( )Czyści strumień wyjściowy void write( int bajt )Zapisuje pojedynczy bajt do strumienia wyjściowego. Argument jest liczbą całkowitą z przedziału od 0 do 255. W przypadku podania większej liczby, przekazany zostanie jej młodszy bajt void write( byte bufor[ ] )Zapisuje tablicę bajtów do strumienia wyjściowego void write( byte bufor[ ], int poz, int ile ) Zapisuje do tablicy bufor określoną przez parametr ile liczbę bajtów, poczynając od podanej pozycji

6 Klasa File Pakiet java.io zawiera klasę File, która reprezentuje odwołania do plików lub katalogów. Posiada ona trzy konstruktory: File( String nazwa ) odwołanie do pliku lub katalogu o podanej nazwie, może dotyczyć plików i katalogów istniejących i tych, które mają być utworzone File( String katalog, String plik ) File( File katalog, String pliku) parametry reprezentują katalog i zawarty w nim plik Operacje plikowe wykonuje się za pomocą metod klasy File. Niektóre z nich muszą być umieszczone w bloku try...catch. Na przykład tworzenie nowego pliku może spowodować wyjątek IOException: File f = new File("C:\\a.txt"); try { f.createNewFile(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd + e"); }

7 Metody klasy File boolean exists( )Sprawdza, czy plik istnieje na dysku boolean createNewFile( ) Tworzy nowy plik. boolean delete( ) Usuwa istniejący plik. Zwraca wartość logiczną, która informuje czy operacja się udała void deleteOnExit( )Usuwa plik podczas zakończenia programu String getAbsolutePath() Zwraca ścieżkę dostępu String getName( ) Zwraca nazwę pliku lub katalogu boolean isDirectory( )Sprawdza, czy obiekt File jest katalogiem boolean isFile( )Sprawdza, czy obiekt File jest plikiem long length( )Zwraca rozmiar pliku wyrażony w bajtach boolean mkdir( )Tworzy katalog boolean renameTo( File ) Tworzy duplikat istniejącego pliku lub katalogu; nazwa jest przekazywana przez argument File

8 Strumienie plikowe Strumienie te są najczęściej używanym rodzajem strumieni bajtowych. Podstawowe ich klasy to FileOutputStream i FileInputStream. Wyjściowe strumienie plikowe tworzymy za pomocą konstruktora FileOutputStream(String adres_pliku) Na przykład strumień wyjściowy do zapisu utworzymy pisząc: FileOutputStream f = new FileOutputStream("a.dat"); Jeśli plik "a.dat" nie istnieje, to zostanie utworzony. W przypadku istniejącego już pliku, jego zawartość zostanie usunięta. Czasami chcemy dopisać bajty na końcu istniejącego już pliku. Używamy wtedy konstruktora dwuargumentowego: FileOutputStream f = new FileOutputStream("a.dat",true); Po utworzeniu strumienia wyjściowego umieszcza się w nim dane: f.write(x); //x - liczba całkowita od 0 do 255 Zaraz po zapisaniu ostatniego bajtu danych zamykamy strumień: f.close();

9 Strumienie plikowe Odczytywanie bajtów danych ze strumienia przebiega podobnie: I. Zadeklarowanie strumienia i dowiązanie go do pliku: FileInputStream f = new FileInputStream("a.dat"); II. Pobranie danych za pomocą metody read(): while (true) { int x = f.read(); if (x==-1) break; System.out.print(x + " "); } Powyższa pętla odczytuje kolejne bajty danych ze strumienia reprezentowanego przez obiekt f aż do napotkania znaku końca pliku, czyli wartości -1. III. Zamknięcie strumienia i odłączenie go od pliku: f.close();

10 Przykład - FileOutputStream import java.io.*; public class WriteStream { public static void main(String[] args) { int[] v = {1,0,127,4,9,32,25,36,255,16}; try { FileOutputStream f = new FileOutputStream("C:\\a.dat"); for (int i=0; i<v.length; i++) { f.write(v[i]); } f.close(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); } Dana jest tablica zawierająca liczby całkowite z zakresu od 0 do 255. Program zapisuje elementy tablicy do pliku binarnego. Zapisywanie bajtów danych w strumieniu.

11 Przykład - FileInputStream import java.io.*; public class ReadStream { public static void main(String[] args) { try { FileInputStream f = new FileInputStream("C:\\a.dat"); while (true) { int x = f.read(); if (x==-1) break; else System.out.print(x + " "); } f.close(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); } Program odczytuje bajty danych ze strumienia.

12 Strumienie buforowane Buforowanie odczytu i zapisu danych znacznie przyspiesza działanie programu, ponieważ umożliwia transmisję większych porcji danych. Buforowanie operacji zapisu i odczytu danych odbywa się w sposób automatyczny i kod programu zmienia się nieznacznie. I. Tworzymy strumień plikowy tak jak poprzednio: II. Deklarujemy bufor i łączymy go ze strumieniem: FileOutputStream f1 = new FileOutputStream("a.dat"); FileInputStream f2 = new FileInputStream("a.dat"); BufferedOutputStream b1 = new BufferedOutputStream(f1); BufferedInputStream b2 = new BufferedInputStream(f2); III. Od tej pory wszystkie operacje wykonujemy na buforze: b1.write(127); b1.close(); int x = b2.read(); b2.close();

13 Buforowany zapis w strumieniu import java.io.*; public class WriteStream { public static void main(String[] args) { int[] v = {0,1,4,9,16,25,36,127,254,255}; try { FileOutputStream f = new FileOutputStream("C:\\a.dat"); BufferedOutputStream bf = new BufferedOutputStream(f); for (int i=0; i<v.length; i++) { bf.write(v[i]); } bf.close(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); }

14 Buforowany odczyt ze strumienia import java.io.*; public class ReadStream { public static void main(String[] args) { try { FileInputStream f = new FileInputStream("C:\\a.dat"); BufferedInputStream bf = new BufferedInputStream(f); while (true) { int x= bf.read(); if (x==-1) break; else System.out.print(x + " "); } bf.close(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); }

15 Strumienie danych Strumienie danych umożliwiają posługiwanie się różnymi typami danych. Filtrują one połączone z nimi strumienie bajtów, pozwalając na zapis i odczyt prostych typów danych. Podstawowe klasy to: DataOutputStream i DataInputStream. Tworzenie wyjściowego strumienia danych przebiega według schematu: I. Deklarujemy strumień plikowy i łączymy go z plikiem FileOutputStream f = new FileOutputStream("a.dat"); II. Deklarujemy bufor i łączymy go ze strumieniem: BufferedOutputStream bf = new BufferedOutputStream(f); III. Deklarujemy strumień danych i łączymy go z buforem: DataOutputStream df = new DataOutputStream(bf); IV. Zapisujemy dane do strumienia danych: df.writeDouble( 12.5 );

16 Metody strumieni danych Konstruktor i metody klasy DataOutputStream Konstruktor i metody klasy DataInputStream DataOutputStream(OutputStream f )DataInputStream( InputStream f ) void writeBoolean( boolean b )boolean readBoolean( ) void writeByte( int n )byte readByte( ) void writeChar( int n )char readChar( ) void writeDouble( double x )double readDouble( ) void writeFloat( float x )float readFloat( ) void writeInt( int x )int readInt( ) void writeLong( long x )long readLong( ) void writeShort( int x )short readShort( )

17 Przykład - DataOutputStream import java.io.*; public class WriteStream { public static void main(String[] args) { double[] v = {0.0, 1.2, 9.1, 2.5, 3.6, 12.4, 5.5}; try { FileOutputStream f = new FileOutputStream("C:\\a.dat"); BufferedOutputStream bf = new BufferedOutputStream(f); DataOutputStream df = new DataOutputStream(bf); for (int i=0; i<v.length; i++) { df.writeDouble(v[i]); } df.close(); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); } Zapis prostych typów danych w strumieniu. Dana jest tablica zawierająca liczby rzeczywiste typu double. Program zapisuje elementy tablicy do pliku binarnego.

18 Przykład - DataInputStream import java.io.*; public class ReadStream { public static void main(String[] args) { try { FileInputStream f = new FileInputStream("C:\\a.dat"); BufferedInputStream bf = new BufferedInputStream(f); DataInputStream df = new DataInputStream(bf); try { while (true) { double x = df.readDouble(); System.out.print(x + " "); } } catch (EOFException e) { df.close();} } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e);} } Odczytywanie wartości typu double ze strumienia Metoda readDouble()nie zwraca żadnej wartości, która wskazywałaby na osiągnięcie końca pliku. Wykorzystujemy więc fakt, że po napotkaniu końca pliku wystąpi wyjątek IOException.

19 Strumienie znakowe Reader i Writer - to klasy bazowe strumieni znakowych. Służą one do przesyłania znaków Unicode o 16-bitowych kodach. Wszystkie znakowe operacje wejścia-wyjścia powinny być wykonywane na strumieniach znakowych, które poprawnie obsługują znaki Unikodu. Przykład - strumienie FileWriter i BufferWriter: I. Deklarujemy strumień plikowy i łączymy go z plikiem FileWriter f = new FileWriter("a.dat"); II. Deklarujemy bufor i łączymy go ze strumieniem: BufferedWriter bf = new BufferedWriter(f); III. Umieszczamy dane w strumieniu buforowanym: bf.write('A'); IV. Zamykamy strumień buforowany bf.close();

20 Klasy strumieni znakowych KlasaOpis BufferedReader BufferedWriter Buforowane strumienie znakowe CharArrayReader CharArrayWriter Klasy przeznaczone do transmisji tablicy znaków FileReader FileWriter Strumienie plikowe FilterReader FilterWriter Strumienie filtrujące InputStreamReader OutputStreamWriter Konwersja odczytywanych bajtów na znaki, konwersja zapisywanych znaków na bajty PipedReader PipedWriter Potoki łączące wyjście z jednego strumienia z wejściem dla innego strumienia PrintWriterKlasa zawierająca metody print() i println() PushbackReaderKlasa pozwalająca cofać odczytane bajty StringReader StringWriter Klasy pozwalajace na operacje wejścia i wyjścia na łańcuchach znaków.

21 Metody klasy Reader abstract void close()Zamyka strumień wejściowy void mark( int ile )Umieszcza znacznik na aktualnej pozycji w strumieniu do momentu odczytania podanej liczby znaków boolean markSupported()Sprawdza, czy strumień obsługuje metody mark() i reset() int read()Zwraca liczbę całkowitą z przedziału 0-255, która reprezentuje odczytany znak. Po napotkaniu końca strumienia zwraca -1 int read( char bufor[ ] )Czyta znaki i umieszcza je w tablicy bufor. Zwraca liczbę odczytanych znaków lub -1 int read( char bufor[ ], int poz, int ile ) Czyta do bufora określoną liczbę znaków, poczynając od podanej pozycji. Zwraca liczbę odczytanych znaków lub -1 boolean ready( )Sprawdza gotowość do odczytu void reset( )Resetuje pozycję wskaźnika wejściowego long skip ( long ile)Pomija podaną liczbę znaków z wejścia. Zwraca liczbę pominiętych znaków

22 Metody klasy Writer abstract void close( )Zamyka strumień wyjściowy. Jeśli po zamknięciu nastąpi próba zapisu danych, zostanie wygenerowany wyjątek IOException abstract void flush( )Czyści strumień wyjściowy void write( int znak )Zapisuje pojedynczy znak do strumienia wyjściowego. Argument jest liczbą całkowitą z przedziału od 0 do 255 void write( char bufor[ ] )Zapisuje tablicę znaków do strumienia wyjściowego void write( char bufor[ ], int poz, int ile ) Zapisuje do tablicy bufor określoną przez parametr ile liczbę znaków, poczynając od podanej pozycji void write( String s )Zapisuje łańcuch znaków do strumienia wyjściowego void write( String s, int poz, int dlugosc ) Zapisuje łańcuch znaków o określonej długości, poczynając od podanej pozycji

23 Przykład 1 Na wejściu dany jest plik tekstowy a.txt. Ułóż program, który przepisze ten plik na nowy plik o nazwie b.txt, poprzedzając kolejne wiersze ich numerami. Każdy numer powinien być oddzielony spacją od początku linii. import java.io.*; public class NowyPlik { public static void main(String args[]) { try { FileReader fr = new FileReader("a.txt"); BufferedReader br = new BufferedReader(fr); FileWriter fw = new FileWriter("b.txt"); BufferedWriter bw = new BufferedWriter(fw); Klasa BufferedReader dostarcza metodę readLine(), która zwraca odczytaną ze strumienia linię tekstu.

24 Przykład 1 - c.d. int i=0; String line; while (true) { line = br.readLine(); if ( line == null ) break; i++; bw.write(i + " " + line + "\r\n"); } br.close(); bw.close(); } catch(IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); } W przypadku napotkania znaku końca pliku metoda readLine() zwraca null, co wykorzystujemy do przerwania pętli.

25 Przykład 2 W pliku tekstowym a.txt umieszczony jest n-elementowy wektor. Sposób zapisu jest następujący: w pierwszym wierszu umieszczona jest litera 'n'; w drugim wierszu zapisana jest liczba całkowita -należy ją interpretować jako wartość parametru n. ostatni wiersz zawiera n liczb całkowitych, oddzielonych spacjami. Należy go interpretować jako wektor. Napisz aplikację, która obliczy sumę elementów tego wektora. import java.io.*; public class Suma { public static void main(String args[]) { try { FileReader f = new FileReader("a.txt"); BufferedReader b = new BufferedReader(f); StreamTokenizer in = new StreamTokenizer(b);

26 Przykład 2 - c.d. String linia = b.readLine(); in.nextToken(); int n = (int) in.nval; int[] v = new int[n]; for (int i=0; i<n; i++) { in.nextToken(); v[i] = (int) in.nval; } int suma = 0; for (int i=0; i<n; i++) { suma +=v[i]; } b.close(); System.out.println("Suma = " + suma); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd"+e); } W rozwiązaniu korzystamy z klasy StreamTokenizer. Dzieli ona strumień wejściowy na tokeny, czyli jednostki leksykalne, takie jak słowa, liczby, znaki itp. Do pobrania kolejnego leksemu służy metoda nextToken. Pole nval klasy StreamTokenizer zapamiętuje wartości typu double.

27 Przykład 3 Aplikacja odczytuje kolejne bajty danego pliku binarnego i zapisuje je w nowym pliku. Można spowodować, że niektóre bajty zostaną zmienione. import java.io.*; public class NowyPlik { public static void main(String args[]) { try { FileInputStream fi = new FileInputStream("a.gif"); BufferedInputStream bi = new BufferedInputStream(fi); FileOutputStream fo = new FileOutputStream("b.gif"); BufferedOutputStream bo = new BufferedOutputStream(fo);

28 Przykład 3-c.d. int x; boolean eof = false; int i=0; while (!eof) { x = bi.read(); if (x==127 && i>200) x=x/8; bo.write(x); if (x==-1) eof=true; else i++; } bi.close(); bo.close(); System.out.println("\nZapisano bajtów: " + i); } catch (IOException e) { System.err.println("Błąd " + e); }

29 W pliku tekstowym a.txt zapisanym na dysku C umieszczona jest macierz nxn oraz n- elementowy wektor. Sposób zapisu jest następujący: W pierwszym wierszu umieszczona jest litera n. W drugim wierszu zapisana jest liczba, należy ją interpretować jako wartość parametru n. Liczba ta jest całkowita i dodatnia. Następny wiersz zawiera słówko: "macierz". Każdy z następnych n wierszy składa się z n liczb całkowitych oddzielonych spacjami bądź tabulatorami. Każdy z tych wierszy należy interpretować jako wiersz macierzy. Następny wiersz zawiera słówko: "wektor". Kolejny, ostatni wiersz zawiera n liczb całkowitych, oddzielonych spacjami. Należy go interpretować jako wektor. Zakładamy, że w pliku nie występują błędy, zapisane liczby mieszczą się w dostępnej arytmetyce. Napisać program, który mnoży macierz przez wektor zapisane w pliku a.txt. Następnie wynik umieszcza w tym samym pliku, dopisując go na końcu, w osobnej linijce, która powinna być poprzedzona słówkiem: "wynik". Liczby należy oddzielić spacjami.