ZAJĘCIA 23.03.2017 r. GRUPA 11 i 12
Formy działania adMinistracji publicznej - POJĘCIE Organy administracji publicznej podejmują różnego rodzaju działania/czynności o zróżnicowanym charakterze, które w różnym zakresie są regulowane prawnie. Działanie oznacza tworzenie określonych skutków w rzeczywistości. FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ to prawnie określony typ zakresu spraw, w jakich podejmowane przez administrację czynności występują, inaczej są to poszczególne typy czynności, jakie organy mogą podejmować na podstawie prawa. to prawnie określony typ konkretnej czynności organu administracji, nadający się do wielokrotnego stosowania.
Formy działania adMinistracji publicznej – KRYTERIA KLASYFIKOWANIA KRYTERIUM WŁADZTWA działania władcze vs. działania niewładcze KRYTERIUM ADRESATA adresat oznaczony indywidualnie vs. adresat oznaczony generalnie KRYTERIUM PRAWNEGO CHARAKTERU czynności prawne vs. czynności faktyczne KRYTERIUM SFERY ODDZIAŁOWYWANIA działania wewnętrzne vs. działania zewnętrzne
Formy działania adMinistracji publicznej – KRYTERIA KLASYFIKOWANIA Do podstawowych form działania administracji publicznej określonych przez prawo zalicza się: Akty administracyjne Akty normatywne Formy działań faktycznych Umowy Zagadnienia dotyczące ww. form działania administracji zostaną omówione w referatach.
PRAWNE A FAKTYCZNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Formy działania administracji można podzielić na czynności prawne i na inne działania. Wyodrębnione zostały w oparciu o kryterium prawnego charakteru form działania administracji publicznej. Tym samym wyróżniamy czynności prawne (prawne formy działania administracji publicznej) oraz zynności faktyczne, a zatem działania nie będące czynnościami prawnymi.
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Czynności prawne polegają na objawieniu woli organu w celu wywołania określonych skutków prawnych. Czynności prawne organów administracyjnych mogą mieć dwojaki charakter. Mogą być to czynności regulowane przez przepisy prawa administracyjnego wówczas mamy do czynienia z tzw. czynnościami administracyjnoprawnymi – albo przez przepisy prawa cywilnego – wtedy mówimy o czynnościach cywilnoprawnych. Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ CZYNNOŚCI ADMINISTRACYJNOPRAWNE A. czynności władcze akty normatywne (generalne), akty administracyjne. B. czynności niewładcze - brak jest waloru imperium, choć regulowane są one przez przepisy prawa administracyjnego. Brak władztwa wynika stąd, że organ administracyjny oraz drugi podmiot stosunku administracyjnoprawnego są sobie równorzędne, tzn. brak jest podporządkowania drugiego podmiotu organowi administracyjnemu. ugoda administracyjna, porozumienie administracyjne, przyrzeczenia administracyjne, umowy publiczno-prawne. Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ CZYNNOŚCI CYWILNOPRAWNE Do działań o charakterze cywilnoprawnym, a więc takich, które są regulowane wyłącznie przez przepisy prawa cywilnego, zaliczyć należy przede wszystkim umowy cywilnoprawne zawierane przez organy administracji publicznej. Umowy zawierane są głównie w sferach majątkowych, np. zbywanie składników majątkowych gmin, i dotyczących świadczeń. Wynika stąd, że ta forma działalności administracji występuje tylko w stosunkach zewnętrznych, a więc, gdy po drugiej stronie działa podmiot spoza sfery administracji. Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
FAKTYCZNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W przypadku czynności nie mających charakteru czynności prawnych wywołanie skutku prawnego nie jest zamierzonym celem podjęcia czynności, a jedynie efektem czasami jej towarzyszącym. DZIAŁANIA SPOŁECZNO-ORGANIZATORSKIE Tym określeniem objęte są społeczne formy administrowania, nie poparte przymusem państwowym. Są to więc takie formy działania, jakie przysługują w zasadzie każdej organizacji społecznej, a więc nie stanowiące norm prawnych i nie poparte przymusem administracyjnym (np. odczyty, prelekcje, akcje społeczne). Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
FAKTYCZNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ CZYNNOŚCI MATERIALNO-TECHNICZNE Cechą charakterystyczną tego rodzaju czynności jest wywołanie określonych skutków drogą faktów, a nie przez tworzenie norm porządku prawnego (doręczenie korespondencji urzędowej, zameldowanie, itp). Jednocześnie jednak podmioty wobec których organy administracji podejmują czynności materialno-techniczne muszą się im podporządkować, a ich wykonanie może w przeciwnym razie nastąpić w drodze przymusu. Bezpośrednią podstawę tych działań może stanowić akt administracyjny, akt normatywny lub ustawa. Wyróżniamy czynności o charakterze wewnętrznym, a więc działania podejmowane i wywołujące skutki w ramach struktury administracji, oraz czynności zewnętrzne, czyli odnoszące się do podmiotów spoza administracji. Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
FAKTYCZNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ZWYKŁE POŚWIADCZENIA Poświadczenia nie tworzą, nie zmieniają ani też nie znoszą stosunków prawnych. Poświadczenia (zaświadczenia) wydawana są np. na podstawie art. 217 § 2 KPA. Zgodnie z art. 76 KPA jako dokumentom urzędowym przysługuje im szczególna moc dowodowa. Źródło: http://www.openlaw.com.pl/wikka.php?wakka=FormyDzialaniaAdministracji
REFERATY Pojęcie form działania administracji publicznej; kryteria klasyfikowania form działania (organów) administracji publicznej; prawne a faktyczne formy działania (organów) administracji publicznej. Władcze a niewładcze formy działania (organów) administracji publicznej. Statut województwa a statut urzędu wojewódzkiego; statut powiatu a statut uczelni publicznej.
Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim Jako forma działania administracji publicznej. W świetle przepisów rozdziału III Konstytucji. ROZDZIAŁ III KONSTYTUCJI- źródła prawa Postępowanie w sprawie usprawiedliwienia nieobecności na egzaminie w Uniwersytecie Wrocławskim (tryb, formy działania administracji).
Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim Art. 160. [Regulamin studiów] ustawy prawo o szkolnictwie wyższym 1. Organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa regulamin studiów. 1a. Regulamin studiów określa także warunki i tryb uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz zasady zaliczania tych zajęć. 2. Studia w uczelni są prowadzone zgodnie z efektami kształcenia, do których są dostosowane programy studiów, w tym plany studiów.
Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim Art. 161. [Uchwalenie, wejście w życie, zmiana regulaminu studiów] 1. Regulamin studiów uchwala senat uczelni co najmniej na pięć miesięcy przed początkiem roku akademickiego. 2. Regulamin studiów wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego, po uzgodnieniu z uczelnianym organem uchwałodawczym samorządu studenckiego. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy od uchwalenia regulaminu senat uczelni i uczelniany organ uchwałodawczy samorządu studenckiego nie dojdą do porozumienia w sprawie jego treści, regulamin wchodzi w życie na mocy ponownej uchwały senatu uczelni podjętej większością co najmniej dwóch trzecich głosów jego statutowego składu. 3. W uczelniach wojskowych oraz w uczelniach służb państwowych regulamin studiów wchodzi w życie po zatwierdzeniu odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych. 4. Do zmiany regulaminu studiów stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-3.
Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim Art. 162. [Delegacja ustawowa – regulamin studiów] Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach, uwzględniając: 1) czas trwania roku akademickiego, 2) warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych, 3) stosowane skale ocen, 4) tryb przeprowadzania, na wniosek studenta lub promotora, otwartego egzaminu dyplomowego, 5) tryb skreślania z listy studentów, 6) warunki: a) odbywania studiów według indywidualnego programu studiów, w tym planu studiów, z uwzględnieniem opieki naukowej, b) przyznawania urlopów, c) wznawiania studiów, d) zmiany kierunku lub formy studiów, e) przeprowadzania egzaminów i uzyskiwania zaliczeń, f) dopuszczenia do egzaminu dyplomowego, g) ukończenia studiów, 7) warunki właściwej realizacji procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi, 8) warunki odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się, z uwzględnieniem indywidualnego planu studiów i opieki naukowej - mając na uwadze potrzebę zapewnienia prawidłowego wykonywania praw studenta w toku studiów.
Dziękuję za uwagę… Dziękuję za uwagę
UWAGA… Powyższa prezentacja- 18 kolejno ponumerowanych slajdów- została przygotowana wyłączanie w celach ogólnoinformacyjnych i szkoleniowych. Małgorzata Kozłowska wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały szkoleniowe przekazane wyłącznie do użytku wewnętrznego. Nie podlegają rozpowszechnianiu.