Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Komunikacja międzykulturowa NIEPOKÓJ I NIEPEWNOŚĆ SKUTKIEM ZRÓŻNICOWANIA KULTUROWEGO
Obcy- to kategoria inności, pozwalająca nam wytłumaczyć trudności w: akceptacji, zrozumieniu, zbliżeniu.
Komunikacja międzykulturowa jest utrudniona przez nieprzewidywalność reakcji „innego”
Kontakt z „obcymi” wywołuje dwa rodzaje niepewności: - niepewność postaw, uczuć, poglądów, wartości i zachowań; - niepewność i możliwość niewłaściwej interpretacji i oceny reakcji (naszej i obcego).
Kontakt z obcym.
Obcy doświadczają niepokoju, niepewności, nie wiedzą, nie są pewni jak się zachować – vide Guliwer w krainie liliputów czy olbrzymów.
Swoi nie rozumieją obcego, wymagają od niego stosowania podobnych „skryptów”, schematów zachowań i reakcji, bacznie go obserwują i krytycznie oceniają pod kątem własnych kryteriów.
Obie strony stosują uwarunkowane własnym doświadczeniem kulturowym stereotypy postrzegania „innych”.
Poziomy kompetencji komunikacyjnej z „innymi” (wg Williama Howella z Minnesoty)
Nieświadoma niekompetencja (błędnie interpretujemy zachowanie innych, niewłaściwie rozumiemy wysyłane przez nich komunikaty, ale nie jesteśmy tego w ogóle świadomi. Stan błogosławionej ignorancji!! Jego rezultaty? Uciśniona i zaskoczona nieuchronnym konfliktem niewinność!
Świadoma niekompetencja (wiemy wprawdzie o własnych błędach i ich skali, ale się nimi nie przejmujemy. W końcu to my z definicji zawsze mamy rację!) Rezultaty? Świadome pakowanie się w nieuchronne kłopoty!
Świadoma kompetencja (doskonalimy naszą kompetencję komunikacyjną systematycznie i konsekwentnie, uwzględniając pojawiające się nowe potrzeby kolejnych „innych”) Rezultaty? Coraz doskonalsza komunikacja!
Nieświadoma kompetencja (posiadamy wrodzoną inteligencją interpersonalną albo osiągnęliśmy mistrzostwo komunikacyjną w wyniku wieloletniej pracy zawodowej, doświadczeń międzykulturowych czyli uczenia się praktycznego, choć nie zdajemy sobie do końca sprawy z własnych możliwości komunikacyjnych) Rezultaty? Doskonałe porozumiewanie się komunikacyjne!
Wybrane aksjomaty (pewniki, oczywistości) komunikacyjne w relacjach z „obcymi”:
Wzrost potrzeby przynależności: - potęguje lęki i niepokoje.
Im większa atrakcyjność obcych, tym większa ich akceptacja i wzrost poczucia pewności, że możemy przewidywać ich zachowanie.
Im większa nasza wiedza o obcych, tym trafniej przewidujemy ich reakcje i zachowania.
Świadomość przewagi „innych” wywołuje większy niepokój i obniża zdolność prawidłowej oceny.
Znajomości języka, dialektu czy żargonu zmniejsza niepokój, daje możliwość przewidywania i oceny sytuacji
Podobieństwa kulturowe obniżają niepewność i ułatwiają utożsamienie się.
Im więcej powiązań interpersonalnych, społecznych czy zawodowych, tym mniej niepokoju.
Im większa nasza tolerancja, tym mniejszy nasz niepokój, a łatwiejsze rozumienie „innych”.
Im wyższa empatia, tym mniejszy stres komunikacyjny z „innymi”!!!.
Wzrost naszych własnych zdolności do działań zespołowych poprawia jakość oceny innych.
Wysoka zdolność autokontroli i autokreacji poprawia komunikację międzykulturową. Ujęcie diachroniczne
Komunikacja niskokontekstowa (np. tylko werbalna) jest łatwiejsza i bezpieczniejsza od wysokokontekstowej (ze znakami, gestami i symbolami).
WYJAŚNIAMY I UDOWADNIAMY?!!! Oczywiście, tak. W zespołach, z przykładami i mądrze.
.