Podejście Leader w nowym okresie programowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Priorytet 6 Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich Ogólne założenie: Dalszy.
Podejście Leader w nowym okresie programowania PROJEKT
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Podejście Leader w nowym okresie programowania
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata XV Kongres Gmin Wiejskich Ossa, Biała Rawska. 17 września 2014 r. Ministerstwo Rolnictwa.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Środki Wspólnej Polityki Rolnej dla rozwoju turystyki na obszarach wiejskich nowa perspektywa finansowa Kielce, AGROTRAVEL, 11 kwietnia 2014 Departament.
RLKS w ramach nowej perspektywy finansowej UE
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
PROW – działania samorządowe
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
1.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
Wsparcie obszarów wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER (RLKS – rozwój lokalny kierowany przez społeczność)
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU W RAMACH ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ 2014 – 2020 dr hab. Zbigniew.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Wspieranie przedsiębiorczości w działaniu: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w poddziałaniu: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 z dnia 17 luty 2015 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
GRANTY Maj 2017 v.1.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Podejście Leader w nowym okresie programowania 2014-2020

Podstawa prawna (prawodawstwo UE) Art. 32-35 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 (rozporządzenie ramowe) Art. 42-44 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 (rozporządzenie EFRROW)

Obszar kwalifikujący się do wsparcia LEADER będzie realizowany na obszarach wiejskich definiowanych jako obszar całego kraju z wyłączeniem obszaru miast o liczbie mieszkańców większej niż 20 000 W kryteriach wyboru LGD przewidzi w przypadku projektów infrastrukturalnych preferencję dla operacji realizowanych w miejscowościach poniżej 5 tys. mieszkańców Jedna LSR będzie realizowana na obszarze zamieszkanym przez min. 30 000 mieszkańców obszarów wiejskich i max. 150 000 mieszkańców i obejmować obszar przynajmniej 2 gmin z obszarów wiejskich Jedna forma prawna - stowarzyszenie mające osobowość prawną i działające w oparciu o przepisy ustawy o realizacji PROW oraz o RLKS

Wybór LGD/LSR Wybór dokonywany przez komisje utworzone przez poszczególne SW Jednolite kryteria dostępu i wyboru w całym kraju Jednakowy termin ogłoszenia konkursu w całym kraju Wsparcie eksperckie do oceny LSR Możliwość poprawy LSR zgodnie ze wskazaniami ekspertów Wybór nie później niż 2 lata po zatwierdzeniu przez KE Umowy Partnerstwa

Kryteria dostępu i wyboru LSR Kryteria dostępu zostały określone w art. 32 – 34 rozporządzenia 1303/2013 Kryteria wyboru dotyczą oceny potencjału i doświadczenia LGD oraz jakości strategii Premiowane będą LSR zawierające opis projektów współpracy Dodatkowe punkty dla obszarów o niekorzystnej sytuacji społeczno-gospodarczej Podczas opracowywania kryteriów zostaną wykorzystane wyniki badania nt. kryteriów wyboru LGD i LSR, będą one także podlegały konsultacjom z podmiotami zaangażowanymi w podejście Leader Premiowane będą kryteria oceny operacji opracowane przez LGD, powiązane z celem szczegółowym 6B „wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich”. Ponadto kryteria oceny operacji powinny zapewniać wybór takich operacji, które w sposób komplementarny i zintegrowany odpowiadają na zidentyfikowany w LSR problem

ZADANIA LGD (art. 34 ust. 3 rozporządzenia 1303/2013) Rozwijanie zdolności podmiotów lokalnych do opracowywania i realizowania operacji (plan komunikacyjny) Opracowanie niedyskryminującej i przejrzystej procedury i kryteriów wyboru operacji, które pozwalają uniknąć konfliktów interesów, gwarantują, że co najmniej 50 % głosów w decyzjach dotyczących wyboru pochodzi od partnerów spoza sektora publicznego i umożliwiają wybór w drodze procedury pisemnej Zapewnianie spójności ze strategią rozwoju lokalnego podczas wyboru operacji poprzez uszeregowanie ich pod względem ważności w zależności od ich wkładu w realizację celów strategii …

ZADANIA LGD (art. 34 ust. 3 rozporządzenia ramowego) … Opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków lub trwająca procedura składania projektów, w tym określanie kryteriów wyboru Przyjmowanie i dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie Wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia oraz, w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do organu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikowalności przed ich zatwierdzeniem Monitorowanie realizacji strategii rozwoju lokalnego i operacji będących przedmiotem wsparcia oraz przeprowadzanie szczegółowych działań ewaluacyjnych związanych z tą strategią

Działanie LEADER (poddziałania) Wsparcie przygotowawcze Realizacja operacji w ramach LSR Wdrażanie projektów współpracy Koszty bieżące i aktywizacja

Wsparcie przygotowawcze Warunki kwalifikowalności obszar objęty działalnością beneficjenta jest obszarem wiejskim lub zawiera obszar wiejski (2 gminy, 30-150 tys. mieszkańców) członkowie - po jednym przedstawicielu z każdego sektora z każdej gminy Beneficjenci stowarzyszenie, fundacja lub związek stowarzyszeń, z wyłączeniem stowarzyszeń JST liczba beneficjentów – 105% liczby planowanych LGD Kryteria wyboru dotyczyć będą m.in. doświadczenia wnioskodawcy w zakresie realizacji projektów z wykorzystaniem funduszy unijnych, pracy ze społecznościami lokalnymi. Ponadto ocenie podlegać będzie koncepcja rozwoju lokalnego obszaru objętego swoją działalnością Rodzaj wsparcia dotacja w formie zryczałtowanej płatności wsparcie nie może być łączone ze wsparciem przygotowawczym w ramach innych programów współfinansowanych ze środków funduszy EFSI

Wsparcie przygotowawcze (koszty kwalifikowalne) Koszty administracyjne, w tym osobowe Koszty działań szkoleniowych przygotowujących lokalnych partnerów do opracowania i wdrażania LSR Koszty związane z opracowaniem LSR, w tym koszty badań, analiz, opracowań i prowadzenia konsultacji ze społecznościami lokalnymi wspierających przygotowanie LSR oraz koszty doradztwa Koszty nawiązywania i pogłębiania współpracy z innymi obszarami wiejskimi, w tym czynności przygotowawcze w stosunku do projektów współpracy

Wsparcie przygotowawcze („nowe” i „stare” obszary) Nie przewiduje się wsparcia w ramach „pakietu startowego LEADER” jako oddzielnego schematu z uwagi na znaczne pokrycie obszaru kwalifikującego się do objęcia podejściem Leader przez LGD wybrane do realizacji LSR w ramach PROW 2007-2013 niemniej wsparcie przygotowawcze może dotyczyć zarówno istniejących jak i nowopowstałych LGD!

Realizacja operacji w ramach LSR Rodzaj wsparcia Refundacja kosztów Intensywność pomocy Od 50 % do 100% kosztów kwalifikowanych operacji, w zależności od charakteru operacji i rodzaju beneficjenta Kryteria wyboru zostaną określone przez LGD w LSR i będą podlegały ocenie podczas konkursu na wybór LSR ich zmiana będzie wymagała zgody SW, z którym LGD podpisała umowę na realizację LSR

Zakres wsparcia wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR; rozwój przedsiębiorczości, z wyłączeniem świadczenia usług rolniczych; dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom (produkty objęte i nieobjęte załącznikiem nr 1 do TFUE), z wyłączeniem świadczenia usług rolniczych; podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, lub podejmowaniem zatrudnienia, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy; rozwój produktów lokalnych; rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk; zachowanie dziedzictwa lokalnego; rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury: turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej, technicznej w tym z zakresu gospodarki wodno-ściekowej oraz budowy lub modernizacji dróg lokalnych.

Realizacja operacji w ramach LSR (beneficjenci) Osoby fizyczne Osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną

Realizacja operacji w ramach LSR (projekty parasolowe) LGD jako beneficjent ubiegający się o wsparcie przed podmiotem wdrażającym LGD jako beneficjent projektu parasolowego, projektów własnych (realizowane samodzielnie przez LGD), animacji, kosztów bieżących – max 40% budżetu LSR Projekt parasolowy (o max. wartości 400 000 PLN) składa się z szeregu komplementarnych „mikro-projektów” (o całkowitej wartości nieprzekraczającej 50 000 PLN) realizowanych przez podmioty działające na obszarze objętym LSR Poza koniecznością poddania się ewentualnej kontroli realizator „mikro-projektu” nie ma styczności z podmiotem wdrażającym, a jedynie z LGD LGD określa warunki dostępu i wyboru dla projektu parasolowego Nie więcej niż 20% budżetu danego projektu parasolowego dla jednostek sektora finansów publicznych Mikro-projekty mogą być realizowane przez grupy nieformalne (np. KGW) na zasadzie użyczania osobowości prawnej

Projekty współpracy Rodzaj operacji Beneficjenci Kryteria wyboru przygotowanie i realizacja projektu współpracy Beneficjenci LGD wybrane do realizacji LSR Kryteria wyboru jednolite dla całego kraju opiniowane przez Komitet Monitorujący Rodzaj wsparcia refundacja Intensywność pomocy do 100% kosztów kwalifikowanych operacji

Projekty współpracy (koszty kwalifikowalne) Zakup dóbr, usług Roboty budowlane Organizację i przeprowadzanie spotkań/wyjazdów/wydarzeń itp. Najem, dzierżawę lub zakup oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń, maszyn, materiałów lub przedmiotów Przygotowanie badań, analiz, opracowań, dokumentacji Tłumaczenia Najem lub dzierżawę pomieszczeń, obiektów lub gruntu Promocję i informację Wynagrodzenie za pracę oraz usługi świadczone w związku z przygotowaniem lub realizacją projektu współpracy Inne koszty związane z realizacją operacji koszty dotyczące animacji współpracy, w tym koszty związane z poszukiwaniem partnerów projektu współpracy, nie są kosztem kwalifikowalnym działania. Zadania w tym zakresie mogą podlegać finansowaniu ze środków KSOW

Projekty współpracy (warunki kwalifikowalności) Projekt współpracy: Jest zgodny z LSR wszystkich wnioskujących LGD Jest realizacją wspólnego przedsięwzięcia przyczyni się do osiągnięcia wskaźników określonych w LSR wszystkich wnioskujących LGD (tych wskaźników, których osiągnięcie zaplanowano poprzez projekt współpracy)

Projekty współpracy (a LSR) Projekt współpracy może być zawarty w LSR. Jeśli projekt jest w LSR zawarty, musi to mieć odzwierciedlenie we wskaźnikach. Wskaźnik powinien mieć określoną wartość wyjściową i docelową. Wymagany poziom osiągnięcia wskaźnika na koniec realizacji LSR: minimum 50% Jeśli projekt nie jest zawarty w LSR, jego realizacja będzie możliwa jeżeli do LSR zostaną dodane nowe wskaźniki lub zostanie podwyższony poziom obecnych, ze wskazaniem, że zostaną osiągnięte poprzez projekt współpracy. Pozostałe zasady analogiczne jak w przypadku projektu od początku zawartego w LSR

Koszty bieżące i aktywizacja Beneficjenci LGD, których LSR zostały wybrane do realizacji i finansowania ze środków Programu możliwość uzyskania wsparcia zapewniona jest dla wszystkich LGD wybranych do realizacji LSR Rodzaj wsparcia w zależności od rodzaju kosztów oraz decyzji LGD może być przyjąć formę: zwrotu kosztów kwalifikowalnych, płatności ryczałtowych lub finansowania ryczałtowego określonego przez zastosowanie wartości procentowej do jednej lub kilku kategorii kosztów Intensywność pomocy do 95% kosztów kwalifikowalnych operacji, chyba że w danym województwie w ramach innego programu uwzględniającego RLKS przewiduje się niższą intensywność

Koszty bieżące i aktywizacja (koszty kwalifikowalne) koszty administracyjne LGD, w tym koszty personelu koszty szkolenia koszty związane z kształtowaniem wizerunku koszty finansowe koszty związane z tworzeniem sieci kontaktów Koszty prowadzenia procesu aktywizacji

Dziękuję za uwagę