RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Na czym polega rozwój emocjonalny?
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Procesy poznawcze Percepcja.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Marta Kamińska - Feldman
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 3
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Somatognozja.
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Percepcja słuchowa.
Mediacja Maciej Bobrowicz.
EWOLUCJA UKŁADU NERWOWEGO U KRĘGOWCÓW
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
STOP pornografii.
Percepcja wzrokowa.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
KLOCKOMANIA.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Historia pojęcia umysłu
Trening metodą Warnkego
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Warunkowe i bezwarunkowe
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Opracował: Michał Kaliski
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Dwa pojęcia świadomości
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójne wzorce zachowania
Zaburzenia spostrzegania
Psychopatologia emocji
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Przekroje czołowe mózgowia
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Stres w szkole – szkoła w stresie?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI

Drogi dolna i górna do ciała migdałowatego KORA górna droga WZGÓRZE CIAŁO MIGDAŁOWATE dolna droga BODZIEC REAKCJA EMOCJONALNA Drogi dolna i górna do ciała migdałowatego Droga DOLNA omija korę, dostarcza ciału migdałowatemu impulsy nieprzetworzone świadomie. Jest więc odpowiedzialna za reakcje emocjonalne NIEŚWIADOME. Droga GÓRNA umożliwia sekwencję: bodziec – świadome rozpoznanie – ocena – reakcja afektywna - zachowanie (za: LeDoux 1996, str. 164)

DOLNE I GÓRNE DROGI DO CIAŁA MIGDAŁOWATEGO FIGURA 6 - 13 DOLNE I GÓRNE DROGI DO CIAŁA MIGDAŁOWATEGO KORA górna droga WZGÓRZE CIAŁO MIGDAŁOWATE dolna droga BODZIEC REAKCJA EMOCJONALNA (za: LeDoux 1996, str. 164)

„INSTANCJE” połączone drogą dolną RECEPTORY eksteroreceptory interoreceptory WZGÓRZE - zgrubne „rozpoznawanie” bodźców: na podstawie jego parametrów zmysłowych CIAŁO MIGDAŁOWATE (amygdala) - „odczytywanie” (afektywnego) znaczenia bodźca EFEKTORY zewnętrzne wewnętrzne

(poczynając od receptorów): Droga DOLNA (poczynając od receptorów): połączenia wzgórze - ciało migdałowate * afekt PIERWOTNY, bo pobudzenie ciała migdałowatego poprzedza rozpoznanie bodźca (tj. odzwierciedlenie bodźca w świadomości) * afekt NIEŚWIADOMY: wyznaczający reakcje bezwiedne

Gdy CIAŁO MIGDAŁOWATE zostaje zniszczone, zwierzęta i ludzie tracą umiejętność odczytywania emocjonalnego znaczenia bodźców, choć nie tracą zdolności spostrzegania danych bodźców jako obiektów, bo POSTRZEGANIE obiektu i jego EWALUACJA są oparte o informacje przetwarzane przez mózg oddzielnie. Bodziec wywołuje w mózgu rozpoczęcie procesu wartościowania, zanim systemy spostrzegania w pełni przetworzą bodziec. Jest zaprawdę możliwe, że - twój mózg będzie wiedział, co jest dobre a co złe, - zanim ty dowiesz się szczegółowo, co to jest. Mechanizmy mózgu, które wywołują emocje są związane z różnymi strukturami mózgu, ale AFEKT jako składowa emocji pochodna jest od procesów wzbudzanych w obszarze ciała migdałowatego. [za: LeDoux 1996, str.69 ]

Aktywna droga górna do ciała migdałowatego KORA górna droga WZGÓRZE CIAŁO MIGDAŁOWATE dolna droga BODZIEC REAKCJA EMOCJONALNA Aktywna droga górna do ciała migdałowatego . Droga GÓRNA umożliwia sekwencję: bodziec – świadome rozpoznanie – ocena – reakcja afektywna - zachowanie (za: LeDoux 1996, str. 164)

Droga GÓRNA (poczynając od receptorów) * połączenia wzgórze - KORA - ciało migdałowate * afekt WTÓRNY, bo wzbudzany po rozpoznaniu bodźca * afekt odczuwany * może być następstwem świadomej oceny bodźca s

EMOCJE poza RECEPTORAMI: kolejna droga powstawania emocji

KORA górna droga WZGÓRZE CIAŁO MIGDAŁOWATE dolna droga BODZIEC REAKCJA EMOCJONALNA * LeDoux przedstawia drogi impulsów wywołujących emocje, pochodzących spoza CUN (z ekstero- i interoreceptorów). * Sam umysł jednak jest także źródłem emocji: w następstwie procesów symbolicznych (myśli, konkluzji, przewidywań) powstają reakcje emocjonalne. * A zatem konieczne jest wskazanie - obok dróg dolnej i górnej (impulsów zewnętrznych – drogi trzeciej: prowadzącej od ośrodków korowych do ciał migdałowatych.