,,Fizyka da się lubić”-2017 Wagi na ostrzu noża

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływania ładunków – (73) –zadania.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
POLA FIGUR PŁASKICH.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA TARCZY
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Maszyny proste.
Opracowanie wyników pomiarów
Część eksperymentalna konkursu:
T44 Rodzaje i zastosowanie gwintów.
Wykonała: Joanna Gwiazda
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Prezentacja multimedialna dla uczniów
„DAJCIE MI PUNKT OPARCIA, A DŹWIGNĘ ŚWIAT” - Archimedes
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
Jak na co dzień ułatwiamy sobie pracę
1.
Maszyny proste obrotowe.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Jak powstał projekt na lekcję techniki ?
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Źródła błędów w obliczeniach numerycznych
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Konkurs Fizyka da się lubić!
KATEGORIA 1 Fizyka da się lubić Doświadczenie grupowe.
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Aplikacje internetowe
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Wyznaczanie liczby  Przygotowali i przeprowadzili uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Wodzisławiu Śląskim.
Siły, zasady dynamiki Newtona
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Wykonała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi Czy zawartość CO 2 w napoju C-C wpływa na ocieplenie naszego klimatu? Konkurs.
Procesor tekstu Word część 3
SKĄD SIĘ WZIĘŁA WAGA ? W starożytności ciężary przenoszono na ramionach , aby ułatwić to zadanie rozkładano ciężar po równo na każdą stronę ciała.
Opracowała: Sylwia Wieczór
Rzymski system liczbowy
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Autor dr inż. Andrzej Rylski 1. Analiza metrologiczna modelu fizycznego toru pomiarowego Pomiary elektryczne wielkości nieelektrycznych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Przyrząd pomiarowy SUWMIARKA.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Gimnazjum Publiczne im. Mikołaja Kopernika w Ziębicach Rok szkolny 2010/2011.
Dokładność NMT modelowanie dokładności NMT oszacowanie a priori badanie a posteriori.
Moje uwagi Kątomierz Teresa Ryba Moje uwagi Teresa Ryba Cel Głównym celem mojej prezentacji jest zwrócenie uwagi na różnorodność kątomierzy oferowanych.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
TURNIEJ MATEMATYCZNY dla klas 4
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Waga mierząca masę piórka:
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Fizyka da się lubić eksperyment: ważę pierze
Wyznaczanie indukcji magnetycznej
przyspieszenia ziemskiego.
Kalejdoskop – potrzebne rzeczy
WAŻĘ PIERZĘ Gabriela Nowak.
Ważę pierze Wykonywały: Natalia Manterys i Aleksandra Ordys
Jak zważyć piórko? Budujemy własną wagę!.
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Zapis prezentacji:

,,Fizyka da się lubić”-2017 Wagi na ostrzu noża Doświadczenia przeprowadziły: Julia Czachorowska, Alicja Grzybowska, Małgorzata Rękawiecka

Zadanie naszego zespołu to jak najdokładniejsze zważenie piórka Zadanie naszego zespołu to jak najdokładniejsze zważenie piórka. Było to dla nas ogromne wyzwanie, gdyż jesteśmy uczennicami I klasy gimnazjum i dopiero zaczynamy naszą przygodę z fizyką. Zgodnie z regulaminem konkursu wagi zrobiłyśmy z materiałów znalezionych w domu, używając narzędzi z przydo-mowego garażu. Nasze wagi wykorzystują zasadę działania dźwigni dwustronnej. Belki profesjonalnych wag szalkowych oparte są na ostrzu pryzmatu. Myśląc „ostrze” przyszedł nam do głowy najbardziej ostry przedmiot domowego użytku, czyli nóż, więc to na ostrzu noża oparłyśmy belki naszych wag i umieściłyśmy je w osłonie wykonanej z folii stretch. W celu określenia masy piórka wykonałyśmy trzy doświadczenia.

Doświadczenie 1: Waga z linijki

Niepewność pomiaru masy odważnika Niepewność pomiaru obliczmy jako niepewność względną ze wzoru: Niepewność bezwzględna dla mniejszego odważnika , zatem Niepewność bezwzględna dla większego odważnika , zatem Dokładne obliczenia można znaleźć w pliku: KrojczynObliczenia.xlsx

Wnioski: Doświadczenie jest bardzo czasochłonne, ze względu na trudność prawidłowego ustawienia belki. Wymaga ogromnej precyzji przy przesuwaniu przedmiotów po linijce, gdyż wywołane drgania mogą przesunąć punkt podparcia. 1 mm linijki waży 96 mg, więc nawet minimalnie nierówne ramiona dadzą bardzo duży błąd. Wykonanie tych kilku pomiarów zajęło nam ponad godzinę.

Doświadczenie 2: Waga z patyka do szaszłyków

Niepewność pomiaru obliczmy jako niepewność względną ze wzoru: Niepewność bezwzględna dla mniejszego odważnika , zatem Niepewność bezwzględna dla większego odważnika , zatem Dokładne obliczenia można znaleźć w pliku: KrojczynObliczenia.xlsx Każdy, kto chce zważyć piórko tak przygotowanymi wagami, może skorzystać z zaprogramowanej przez nas aplikacji dostępnej na stronie naszej szkoły http://gimkrojczyn.pl/ w zakładce „Waga”

Wnioski: Wydawało się nam, że doświadczenie będzie łatwiejsze do wykonania i mniej czasochłonne niż pierwsze. Niestety patyk ciągle się ześlizguje, a jego okrągły kształt bardzo utrudnia stabilne ułożenie na ostrzu noża, przez co trudno nam było prawidłowo odczytać długość ramienia. Konsekwencją tego są większe błędy, niż w przypadku pierwszej wagi.

Doświadczenie 3: Waga z klocków Lego Do wykonania wagi potrzebny jest kawałek płyty meblowej (lub deski), nóżki od starej pralki (lub śruby z nakrętkami), fragment teleskopowego kija od mopa (lub od miotełki do kurzu), mały kątownik, kawałek ostrza od noża do tapet (ok. 2 cm), kilka klocków Lego (po dwa jednakowe), dwie plastikowe miseczki od dipów z potraw „na wynos” (lub dwa wieczka od kawy mrożonej), nici, kilka cienkich śrub z nakrętkami, prosty patyk od szaszłyka, dwie metalowe końcówki od długopisu i odrobina plasteliny.

Przed przystąpieniem do ważenia należy ustawić podpórkę w pionie, a belkę w równowadze przesuwając nakrętki. Wskazówka wypoziomowanej, odaretowanej i nieobciążonej wagi powinna znajdować się w położeniu środka skali. Używając odważników 2 mg i 6 mg zrobić podziałkę. Dla naszej wagi po zaznaczeniu położenia wskazówki dla każdego z odważników (układanych kolejno na obu szalkach – metoda ważenia podwójnego) i równym podzieleniu odległości, określamy czułość na 1 podziałka – 2 mg. Przy okazji wieszania szalek pojawił się pomysł wykonania odważników z nitek. Z informacji na opakowaniu wynika, że 1000 m nici waży 30 g. Zatem 1 m ma masę 30 mg. Popełniając przy cięciu błąd 1 mm, błąd masy wynosi 0,03 mg. Nawet biorąc pod uwagę rozciągliwość nici i błąd 1cm czyli 0,3 mg, jest on mniejszy niż przy odważnikach z papieru. Do wagi wykonałyśmy więc zestaw odważników nitkowych. Należy nakładać je pincetą.

Aby wyeliminować błąd, który mogłyby spowodować nierówne ramiona wagi, piórko ważyły dwie osoby, każda po 2 razy, kładąc je raz na prawej, raz na lewej szalce. Użyte odważniki to 2 x 20 mg, 10 mg lub 2 x 20 mg, 5 mg, 2 x 2 mg. Zatem błąd ich masy to lub Ze względu na użyte odważniki i czułość wagi, ustalamy wynik pomiarów na Wnioski: Zbudowanie wagi zajmuje sporo czasu, lecz samo ważenie odbywa się najszybciej, w porównaniu z poprzednimi doświadczeniami. Popełniany jest też najmniejszy błąd. Gdybyśmy w doświadczeniach 1 i 2 użyły odważników nitkowych, to niepewność pomiarów byłaby mniejsza niż wcześniej, lecz i tak nadal czas potrzebny na zważenie zdecydowanie dłuższy niż w doświadczeniu 3.