Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Advertisements

Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?. 1. Jak zachęcić dziecko do współpracy? 2. Jak pomóc rodzicom, aby umieli radzić sobie ze swoimi negatywnymi uczuciami?
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
BURZA MÓZGÓW  Pierwszym etapem w pracy nad filmem były długie godziny rozmyślań nad doświadczeniem, które by nas naprawdę zaciekawiło i spełniało wymogi.
Poświęć na tę lekturę 3 minuty. Jest bardzo ładna!
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Komunikacja z dzieckiem
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
TO BYŁ KOLEJNY, NUDNY DZIEŃ
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
JUSTYNA ŚLIWIŃSKA-SROKA
„DOMINUJĄCY ZMYSŁ I WYKORZYSTANIE GO W NAUCE”
KOMPUTER. Każdy uczeń szkoły ponad gimnazjalnej (oprócz LO) będzie posiadał własny przenośny komputer ( laptop ) który zastąpi zeszyt, książki, itp.
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Dlaczego warto czytać?.
Internet to nie tylko gry
U fryzjera.
Historia która mogła zdarzyć się na prawdę
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
SKO W NASZEJ SZKOLE Szkolna Kasa Oszczędności
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Jak komunikować się z dziećmi?
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się z nami Dobrze?
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
dr Marzena Żylińska Łódź
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Techniki w mediacjach rodzinnych
ARENA MŁODYCH.
MOJE KOCHANE DZIECKO!... Być może mnie nie znasz, ale Ja wiem o tobie wszystko. Wiem, kiedy siadasz i kiedy stoisz. Znam każdy twój krok. Ps 139,1-3.
U fryzjera.
Hiszpańskie natchnienia
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
LINA Historia opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
“Przemyśl to ...” Kliknij myszkę by oglądnąć slajdy ...
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Twoje własne życie podziękuje Ci za to.
To naprawdę bardzo proste!
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Zaangażowanie społeczne
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Jednego dnia, mały motyl zaczął wykluwać się z kokonu; mężczyzna usiadł i przyglądał się jak motyl przeciska swoje ciało przez ten malutki otwór.
LINA Historia ta opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
DBI 2019 – Jak minął ten dzień?
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
To naprawdę bardzo proste!
„Jak rozmawiać z dziećmi”
Zapis prezentacji:

Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?

Rodzice chcą wiedzieć co się dzieje w szkole Wiele dzieci przekraczając próg domu nieodmiennie słyszy: Jak było w szkole? Co dzisiaj dostałeś? Co było na obiad? Wiele dzieci na tak zadane pytanie reaguje zdawkowym: W porządku Nic

Jak zacząć rozmowę? w ogóle nie trzeba pytać, wystarczy powitać dziecko, przytulić, uśmiechnąć się, usiąść z nim do wspólnego posiłku, wyczuć emocje i powiedzieć mu o nich. To może wystarczyć aby dziecko otworzyło się przed rodzicem. warto poczekać z pytaniami o szkołę, pozwolić wybrać dziecku moment, gdy będzie chciało opowiedzieć o tym, co się wydarzyło w szkole

Można modelować zachowania dziecka i opowiedzieć mu o swoim dniu W ten sposób tworzymy niepisaną normę rodzinną: W naszym domu dzielimy się naszymi sukcesami i problemami, otwarcie mówimy o uczuciach.

Jak pytać? Pytamy o konkrety: zagadnienia, nauczycieli, kolegów z klasy Tak zadane pytania (niezbyt wiele, aby nie sprawiać wrażenia przesłuchania) dają dziecku sygnał, że: rodzice na bieżąco śledzą jego życie Rodzice naprawdę słuchają

Zalecenia do nawiązania rozmowy z dzieckiem Jak prowadzić rozmowę? Zalecenia do nawiązania rozmowy z dzieckiem Skupienie uwagi na dziecku Nawiązanie kontaktu wzrokowego Chwila ciszy, która pozwoli dziecku doprecyzować myśli Zadanie pytania z prośbą o doprecyzowanie, np. co się stało? Co konkretnie jest bez sensu?

Pozwolić dziecku skończyć, nie przerywać w pół zdania Nie oferować zestawu dobrych rad, zaakceptować jego uczucia, wesprzeć w poszukiwaniu rozwiązania problemu Słuchać aktywnie, tzn. kontakt wzrokowy, potakiwanie, potwierdzanie typu mhm, aha, rozumiem, upewnienie się że dobrze zrozumieliśmy co dziecko ma na myśli

Przykłady rozmów ŹLE Rodzic: Jak tam poprawka z chemii? Zaliczyłeś? Dziecko: Nie udało mi się. R: No tak, gdybyś się porządnie przyłożył do nauki, to byś zaliczył. Tyle razu Ci przypominałam, żebyś wyłączył komputer i usiadł do książki. Ale Ty wiesz lepiej! D: Przecież się uczyłem! Dwa razy tyle co na pierwszą klasówkę. Po prostu chemia jest nie dla mnie. To czarna magia.

R: Ty mnie tu magią nie czaruj R: Ty mnie tu magią nie czaruj. Chemii trzeba się uczyć systematycznie, wtedy nie będziesz miał problemów. W przeciwnym razie masz sporą szansę na jedynkę na semestr. U: Dam sobie radę. (wychodzi z pokoju)

DOBRZE Rodzic: Jak tam poprawka z chemii? Masz już wyniki? Dziecko: Tak, dostałem jedynkę. R: Mhm, pewnie jesteś zaskoczony. Widziałam, że przygotowywałeś się do niej. D: No tak, spodziewałem się lepszej oceny, trochę czasu nad ta chemią spędziłem. Może mogłem więcej? Z tymi stopniami jestem zagrożony na semestr.

R: Rzeczywiście może tak się zdarzyć. Zostało Ci jeszcze kilka tygodni R: Rzeczywiście może tak się zdarzyć. Zostało Ci jeszcze kilka tygodni. Co możesz zrobić, by poprawić oceny D: Nie wiem. W sumie mógłbym zgłosić się do odpowiedzi albo napisać jakiś referat. R: Mhm. D: Zapytam nauczycielkę o referat. To łatwiejsze niż stanie pod tablicą i odpowiadanie. R: Dobrze. Daj znać jak poszła rozmowa z nauczycielką. D: Ok

Ważne W trakcie rozmowy spokojny ton głosu Poważny, ale neutralny wyraz twarzy Wychylenie ciała w stronę dziecka Od sposobu pytania i prowadzenia rozmowy będzie zależało czy w przyszłości dziecko zechce z nami rozmawiać i dzielić się swoimi uczuciami i doświadczeniami

Podsumowując 7 praktycznych wskazówek dla rodziców, jak rozmawiać z dzieckiem o szkole Stwórz przyjazną atmosferę lub czekaj na sprzyjającą rozmowie okazję Nie krytykuj „na wejściu” Pytaj o konkretne wydarzenia, osoby, problemy

4. Skupiaj uwagę na dziecku, patrz na nie 5. Odłóż inne zajęcia, kiedy dziecko chce mówić o szkole – daj sygnał, że jego sprawy są dla Ciebie ważne 6. Nie przerywaj wypowiedzi dziecka 7. Wspieraj, pomóż szukać rozwiązań każdego problemu, nawet takiego, który dla Ciebie wydaje się błahy.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowała: mgr Elżbieta Tychoniuk