SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

Architektura romańska w Polsce
FIGURY PRZESTRZENNE.
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE.
3rd High School of Katerini Militou 1, Katerini History tells us our story Wielostronny Projekt Comenius Nuestra Senora de la Asuncion 2012.
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
Architektura i sztuka gotyku
SZTUKA ROMAŃSKA.
FIGURY GEOMETRYCZNE I ZASTOSOWANIE ICH W ARCHITEKTURZE
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
Temat: Opis prostopadłościanu.
Zabytki Kłodzka ~ Kościół Wniebowzięcia NMP ~
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Graniastosłupy i Ostrosłupy
Geometria maswerków gotyckich
SZTUKA ROMAŃSKA Paulina Szkoda.
ŚREDNIOWIECZE STYL ROMAŃSKI - XI – XII WIEK
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE
Graniastosłupy.
ARCHITEKTURA GOTYCKA.
Figury przestrzenne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Historia architektury
Sztuka romańska.
Architektura renesansu
Architektura europejska
Sztuka Średniowieczna
Śladami średniowiecza
KATEDRY GOTYCKIE.
Średniowiecze.
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Figury przestrzenne.
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA.
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
Sztuka Romańska.
STARE I NOWE WZORCE W SZTUCE ŚREDNIOWIECZNEJ
Sztuka romańska i gotycka
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
Sztuka Romańska Sztuka średniowiecza.
Katedra Notre-Dame budowla gotycka.
UNIWERSALIZM KULTURY ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY I KULTURA RENESANSU
Kaplica Zamkowa Palermo, Sycylia
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
STEREOMETRIA, czyli wszystko co trzeba wiedzieć o BRYŁACH.
Geometria BRYŁY.
Bryły.
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Sztuka średniowiecza Gotyk i romanizm.
Gotyk XII-XV wiek.
SZTUKA GOTYCKA.
SZTUKA ROMAŃSKA Za okres rozwoju romanizmu przyjmuje się X-XII wiek, chociaż na terenie Niemiec trwał on znacznie dłużej przyjmując formę tzw. późnego.
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Vademecum: Bryły Zagadnienia.
BRYŁY.
Prostopadłościan Bryły.
Rozpoznawanie brył przestrzennych
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
PODSTAWY STEREOMETRII
Jakub Wincencik Weronika Mozuł Aleksandra Calik. Wydarzenie to spowodowało iż powstające państwo polskie znalazło się w centrum oddziaływań cywilizacji.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Analiza konstrukcji.
Od stylu romańskiego do klasycyzmu
Katedra Bazylika Mniejsza p.w. św. Jakuba. Wszystko zaczęło się tak: Pewnego razu Artur, Ada J, Weronika, Dominika, Ada Ch i Sebastian wybrali się na.
Opracowała: Iwona kowalik
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Sztuka Romańska.
Bazylika św. Pawła za Murami w Rzymie
opracowała Elżbieta Anioła
STYL ROMAŃSKI Powstał we Francji około X wieku i trwał do wieku XII.
Styl Gotycki.
Zapis prezentacji:

SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA

Styl romański styl w sztuce, który obowiązywał w Europie od X do XII w., natomiast w na ziemiach polskich do XIII w. Sztuka romańska jest silnie związana z zakonami: cystersów i benedyktynów. Styl romański powstał we Francji w siódmym wieku, jest to okres wczesnego średniowiecza. W tym czasie kościół oraz chrześcijaństwo znajdowało się w samym centrum ludzkiej świadomości.   Nazwa pochodzi z łacińskiej Rzymu - Roma i oznacza jej podporządkowanie rzymskiej władzy kościelnej. 

. Styl romański powstał na zachodzie Europy. Dzięki wyprawom krzyżowym zaznaczyła również swą obecność na Bliskim Wschodzie. Sztuka romańska wyrosła z doświadczeń sztuki karolińskiej, przedromańskiej i bizantyjskiej, częściowo także-sztuki Islamu. Charakteryzuje je proste, racjonalne rozplanowanie, początkowo na planie koła na podobieństwo rotundy, później na planie krzyża łacińskiego, który stanowił główny symbol chrześcijaństwa albo na planie trzech równoległych apsyd.

ARCHITEKTURA Kościół romański wywodzi się z bazyliki starochrześcijańskiej. Jego kształt odznacza się na ogół znaczną prostotą. Plan, zwany inaczej rzutem, przypomina krzyż. Oś pionową tego krzyża stanowi nawa główna, przechodząca w miejsce ołtarzowe zwane prezbiterium, zakończone prosto albo też półkolistym wgłębieniem, zwanym absydą. Nawa główna wraz z prezbiterium składa się zawsze z pewnej liczby (np. pięciu lub siedmiu) kwadratów o długości boków równej odstępom między filarami. Identyczne w wymiarach kwadraty tworzą ramiona krzyża, czyli nawę poprzeczną, zwaną transeptem. Do nawy głównej przylegają z obu stron nawy boczne - po jednej w kościele trójnawowym, po dwie w kościele pięcionawowym. Szerokość naw bocznych równa się połowie boku kwadratów tworzących nawę główną. Podobnie prosta jest jego bryła. Składa się ona z kilku, kilkunastu, w wielkich kościołach nawet kilkudziesięciu mniejszych, lecz mimo to ogromnych brył: prostopadłościanów, graniastosłupów, ostrosłupów, półwalców. Dwa największe prostopadłościany skrzyżowane z sobą tworzą nawę główną, transept i prezbiterium. Dwa mniejsze, przystawione z obu stron do bryły nawy głównej, tworzą nawy boczne, w kościele bazylikowym zawsze niższe od nawy głównej. 

Klasztor benedyktynów w Tyńcu Zabytki w Polsce Klasztor benedyktynów w Tyńcu Kolegiata w Tumie

Rotunda św. Mikołaja w Cieszynie drzwi Katedry Gnieźnieńskiej Rotunda św. Mikołaja w Cieszynie

Opactwo benedyktynów Cluny, Francja Zabytki w Europie Zamek Tower Londyn Opactwo benedyktynów Cluny, Francja

RZEŹBA Rzeźba tej epoki - wykonywana w kamieniu - była w ogromnej większości swoich dzieł nierozdzielnie związana z architekturą; tak ściśle zespolona z murem, jakby doń "przyklejona". Umieszczano ją na fasadach kościołów, na portalach (ozdobnych obramieniach drzwi wejściowych), zwłaszcza nad ich półkolistymi łukami (w tzw. tympanonach), w niszach, załomach muru i w jego zagłębieniach, tworzących jakby ramy dla całej kompozycji, i wreszcie na kapitelach kolumn i na ich trzonach. W tych właśnie miejscach światło słoneczne "ześlizgując się" z gładkich powierzchni murów wydobywało z mroku tajemnicze postacie i całe sceny ilustrujące Nowy Testament.  Dzieła rzeźby romańskiej służyły nie tylko dekoracji. Miały one do spełnienia znacznie ważniejszą rolę: ich zadaniem było po prostu nakłonienie ludzi, przeważnie nie umiejących czytać ani pisać, do wierności nakazom Ewangelii i Kościoła, pokazanie im, jak będzie nagrodzone po śmierci życie cnotliwe i pokora, a jak ukarane życie grzeszne i pełne pychy. 

MALARSTWO  Malarstwo epoki romańskiej znamy przede wszystkim z wewnętrznych ścian kościołów (freski, czyli malowidła wykonywane na tynku jeszcze przed jego wyschnięciem) i z pergaminowych kart ręcznie pisanych i ilustrowanych ksiąg, tak zwanych kodeksów. Freski były dla wnętrz kościołów tym, czym rzeźby dla ich ścian zewnętrznych: sposobem zapełniania dużych, pustych płaszczyzn obrazami równie zdobnymi, co pouczającymi. Pojawiały się one w absydach i na pasach ściennych po obu stronach nawy głównej, ponad łukami arkad.  Cechą malarstwa romańskiego była przede wszystkim prostota i brak perspektywy, obrazy wiernie musiały przedstawiać osoby świętych

Styl gotycki  Od XII do XV wieku  Nazwa pochodzi od nazwy germańskiego plemienia Gotów, choć gotyk narodził się we Francji.  Styl gotycki - styl w sztuce i architekturze, który w XII w. narodził się ze stylu romańskiego. Cechy charakterystyczne: -duże okna -rozety -krzyżowo-żebrowe sklepienia -zastąpienie kamieni cegłą -wysokie wieże -smuklejsze niż w stylu romańskim budowle -ostre łuki

ARCHITEKTURA Kościół gotycki sięgając strzelistością swoich wież nieraz do wysokości ponad stu metrów, górował nad okolicą, olbrzymi pośród otaczających go domów, niczym potężny galeon wśród rybackich łódeczek. Bezpieczeństwo i trwałość tak wielkiej budowli zapewnia system filarowo- żebrowy. Jak z olbrzymich drzew delikatne gałęzie, tak z gotyckich filarów wybiegają u szczytu ceglane lub kamienne łuki zwane żebrami, łączące się ze sobą po przekątnej. Każda czwórka filarów u góry powiązana jest więc na krzyż.  Przestrzenie między żebrami sklepienia wypełniają wklęsłe trójkąty z cegły lub kamienia, tzw. wysklepki. O trwałości kościoła romańskiego decydowały masywne kamienne ściany, o sile gotyckiego kolosa - mocny szkielet złożony z filarów i żeber, łuki przyporowe i skarpy. A skoro ściany, kamienne lub ceglane, nie miały już tak wielkiego znaczenia konstrukcyjnego, skoro niczego nie dźwigały, a jedynie wzmacniały konstrukcję - można było przepruć je znacznie większymi oknami, a tym samym rozjaśnić wnętrze kościoła. Okna w grubym murze świątyni romańskiej były niewielkie, a od góry zamykał je łuk półkolisty. W gotyku zajmują one często całą niemal wysokość ściany, a u góry kończy je łuk ostry. Wspaniałą ozdobą okien gotyckiego kościoła były witraże, kompozycje z kolorowych szybek ułożone tak, że przedstawiały postacie świętych, a niekiedy nawet całe sceny z Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu. 

Kościół Mariacki w Krakowie Zabytki w Polsce Kościół Mariacki w Krakowie Barbakan w Krakowie

Zamek Krzyżacki w Malborku Sukiennice w Krakowie Zamek Krzyżacki w Malborku

Katedra Notre Dame Paryż ZABYTKI W EUROPIE Katedra w Kolonii Katedra Notre Dame Paryż

RZEŹBA Do sztuki kościelnej powoli zaczęło przenikać życie codzienne. Prócz rzeźby kamiennej zaczyna rozwijać się bujnie rzeźba drewniana, malowana wielobarwnie (polichromowana). Są to pojedyncze figury, a także wielkie ołtarze wypełnione tłumami postaci np. ołtarz Wita Stwosza (ok. 1447- 1533) w Kościele Mariackim w Krakowie.  Ołtarz Wita Stwosza

MALARSTWO Prócz obrazów nierozdzielnie związanych z ołtarzem, w okresie gotyku po raz pierwszy w dziejach rozpowszechnił się obraz niezależny, przeznaczony do umieszczania na ścianie kościoła. Obraz taki malowano nie na płótnie, jak to czyni się dzisiaj, lecz na desce (tzw. obraz tablicowy) farbami temperowymi, których barwniki rozprowadzane były na ogół białkiem kurzego jaja.  Tematami obrazów gotyckich były nadal przede wszystkim sceny z Nowego Testamentu: życie Chrystusa, Marii, a także sceny z życia świętych i męczenników za wiarę. Zaczęły się jednak pojawiać także obrazy o tematyce całkiem świeckiej.  Pierwszą cechą odróżniającą malarstwo gotyckie od romańskiego jest usiłowanie pokazania człowieka takim, jaki jest naprawdę. Wiemy, że postać człowieka jest trójwymiarowa, zajmuje nieco miejsca w przestrzeni. Malarze czasów romańskich nie posiedli jeszcze wprawy w ukazywaniu tej przestrzenności. Dzięki opanowaniu przez malarzy gotyku podstaw techniki światłocienia, postacie na ich obrazach zyskują trójwymiarowość, sprawiając wrażenie jakby występowały z tła. 

Wykonała: Anna Cierlicka KONIEC Wykonała: Anna Cierlicka