XVI edycja Konkursu Matematycznego im. Jana Śniadeckiego Izabela Szymla, SP 146
Zadania dla klasy szóstej 1.Pewna substancja przechodząc ze stanu ciekłego w stan stały ( podlegając procesowi krzepnięcia) zmniejsza swoją objętość o 10%. O ile procent zwiększy się objętość substancji, gdy przejdzie ona ze stanu stałego w stan ciekły (podlegając procesowi topnienia)?
Rozwiązanie zadania nr 1 dla klasy szóstej - 10% objętości substancji w stanie ciekłym
Rozwiązanie zadania nr 1 dla klasy szóstej 90% objętości początkowej 0,9 ∙X=1, więc X=1:0,9 X=10:9=1,1... Ta liczba wskazuje ,że objętość zwiększyła się o 11,1…%, bo 111,1 …% - 100% = 11,1…%
Zadania dla klasy szóstej 2.Sklejając odpowiednio dwa identyczne prostopadłościany, można otrzymać prostopadłościan o polu powierzchni 448 cm² lub sześcian foremny. Oblicz objętość tego sześcianu, wykonaj rysunki.
Rozwiązanie zadania nr 2 dla klasy szóstej Zaczniemy rozwiązywać zadanie ,,od końca” Krawędź ,,sklejonego sześcianu” ,to a Powierzchnia prostopadłościanu po ,,sklejeniu” to: Cztery kwadraty o boku a Sześć przystających prostokątów o bokach a i połowa a
Rozwiązanie zadania nr 2 dla klasy szóstej krawędź a …lub sześcian…
Rozwiązanie zadania nr 2 dla klasy szóstej …można otrzymać prostopadłościan…
Rozwiązanie zadania nr 2 dla klasy szóstej Pole całkowite prostopadłościanu to suma pól siedmiu kwadratów o boku a i wynosi 448 cm². Można obliczyć pole jednego kwadratu. 448 : 7 = 64 8∙8 = 64 8 cm to długość boku kwadratu, a także krawędź sześcianu. Objętość sześcianu wynosi 8∙8∙8 = 512[cm²].
BIBLIOGRAFIA Obiekty clipart, zdjęcia i animacje Zadania wybrane z XVI edycji Konkursu Matematycznego im. Jana Śniadeckiego