Autor: Andysc dla maaaja0013 Rodzaje plików graficznych Autor: Andysc dla maaaja0013
Grafikę dzielimy ze względu na sposób zapisu obrazów na: Podział grafiki Grafikę dzielimy ze względu na sposób zapisu obrazów na: Rastrową wektorową
Grafika rastrowa Grafika rastrowa - prezentacja obrazu za pomocą pionowo- poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. Innymi słowy informacje o obrazie są zapisane (w ogólnieniu) w postaci: punkt (X,Y) kolor czerwony. Wadą grafiki rastrowej jest brak możliwości zmiany rozmiaru, obracania bez utraty jakości.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa - obraz zapisany jest za pomocą figur geometrycznych umiejscowionych w układzie współrzędnych (np. okrąg o promieni 10 w punkcie (97;320)). Taki sposób zapisu sprawia, iż można ją dowolnie zwiększać/zmniejszać a jakość nadal pozostanie taka sama. Taki sposób zapisu sprawia, iż jej wyświetlanie jest wolniejsze (choć przy dzisiejszych szybkościach komputerów to aspekt pomijalny), ale tworzenie trudniejsze.
Grafika rastrowa a wektorowa Różnicę widać przy próbie powiększania obrazu, tak jak w tym przypadku: Po lewej grafika rastrowa, a po prawej wektorowa.
Kompresja stratna a bezstratna W kompresji stratnej podczas zapisu obrazka w formacie z kompresją stratną rozmiar obrazu będzie mniejszy (zajmuje mniej miejsca na dysku), jednak widoczna będzie utrata jakości (utrata jakości obrazu na rzecz zajmowanego miejsca na dysku). W kompresji bezstratnej przy zapisie stosowane są różne algorytmy zmniejszające rozmiar pliku na dysku (w dużym uogólnieniu np. zamiast "pisać" kolejno "kolor czerwony punkt 0,0;kolor czerwony punkt 0,0" będzie informacja "kolor czerwony punkt (0,0) 5 razy"). Dzięki temu rozmiar pliku będzie mniejszy, a jakość taka sama. Oczywiście nie da się stworzyć kompresji idealnej - mały rozmiar i idealna jakość - kompresja bezstratna zwykle da słabsze rezultaty niż stratna.
Formaty grafiki rastrowej Z kompresją stratną: JPEG (Joint Photographic Experts Group) - najpopularniejszy format plików graficznych z kompresją stratną; używany zarówno w sieci internet (obsługiwany przez prawie wszystkie przeglądarki), jak i w aparatach cyfrowych. Zapisuje się w nim przedewszystkim zdjęcia - na kolorowym obrazki nie będzie tak widoczna utrata jakości JPS (JPG Stereo) - najpopularniejszy format prezentacji obrazów stereoskopowych (trójwymiarowych), obrazy dla prawego i lewego oka zapisane są obok siebie, wykorzystywany przykładowo w telefonie HTC Evo 3D
Formaty grafiki rastrowej Z kompresją stratną: JPEG 2000 - standard kompresji obrazu opracowany jako uzupełnienie istniejących, bardzo popularnych technik kompresji JPEG. Wydaje mi się, iż nie przyjął się do końca i jest raczej mało popularny. TIFF (Tagged Image File Format) - popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowywanie kanału alfa - przeźroczystości
Formaty grafiki rastrowej Z kompresją bezstratną: PNG (Portable Network Graphics) - popularny format grafiki, szczególnie internetowej; jej zaletą (szczególnie nad GIFem) jest obsługa półprzezroczystości (tzw. kanał alfa). GIF (Graphics Interchange Format) - popularny format zapisu grafiki w internecie. Jego ograniczenia to paleta barw maksylanie 256 kolorów oraz przezroczystość tylko na zasadzie: tak albo wcale. Zaletą możliwość tworzenia animacji
Formaty grafiki rastrowej Bez kompresji: BMP - choć oferuje kompresję, to jednak znacznie popularniejszy jest zapis bez kompresji, dlatego też w większości przypadkach pliki BMP są bardzo duże i zarazem raczej się ich nie używa XCF - plik programu graficznego GIMP PSD - plik graficzny wykorzystywany tylko przez program Photoshop firmy Adobe.
Formaty grafiki wektorowej SVG (Scalable Vector Graphics) - bardzo popularny format zapisu grafiki wektorowej gdyz nie jest on objęty żadnymi patentami czy licencjami, a więc każdy może z niego skorzystać bez późniejszych komplikacji (np. prawnych). Popularnym darmowym programem, który zapisuje w tym formacie jest Inkscape. CDR natywny format programy Corel Draw. Jest on (w odróznieniu od SVG) opatentowany, dlatego nie można z niego "od tak" skorzystać. SWF format tworzony przez firmę Adobe (dawniej przez Macromedia), jest on bardzo popularny ze względu na bardzo długą obecność na rynku. Dodatkowo można w nim zapisać animacje, a nawet tworzyć całe aplikacje