ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk LUTY 2017
AKTYWNOŚĆ CZYTELNICZA UCZNIÓW W ankiecie składającej się z 8 pytań przeprowadzonej w lutym 2017 r. wzięło udział 241 uczniów. Ankieta miała na celu uzyskanie informacji dotyczących czytelnictwa wśród młodzieży, a w szczególności nawyków czytelniczych. Zapytałam młodzież, między innymi, o to, jak często czytają, co ich zachęca do czytania. Interesowałam się również, czy uczniowie sięgają tylko po książki wydane tradycyjnie, czy korzystają też z nowoczesnych nośników.
1. Jak często czytasz książkę w czasie wolnym??
2. Ile książek przeczytałeś w zeszłym roku?
3. Z kim rozmawiasz o książkach czytanych w wolnym czasie?
4 Skąd pochodzą książki, które czytasz w wolnym czasie?
5 Jak często czytasz książkę/prasę na nośniku elektronicznym w czasie wolnym?
6. Z jakiego urządzenia korzystasz czytając książki/prasę w formie elektronicznej?
7. Z jakiego urządzenia korzystasz słuchając audiobooka?
8. Kto zachęca Cię do czytania?
Wnioski z ankiety – aktywność czytelnicza 84% uczniów deklaruje, że przeczytało w ubiegłym roku więcej niż jedną książkę, a tylko 16% twierdzi, że nie przeczytało żadnej (lub jedną) książki. (Dla porównania według badań Biblioteki Narodowej 41% Polaków deklaruje, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w 2015 roku). Większość uczniów czyta kilka razy do roku. 13 % uczniów czyta 10-20 książek, a 10% powyżej 21 książek rocznie. Uczniowie najczęściej rozmawiają o książkach między sobą. Nauczyciele są dopiero na czwartym miejscu wśród osób polecających książki. Wyprzedzają nas rodzice i rodzeństwo. Szkolna biblioteka jako miejsce, z którego uczniowie uzyskują książki do czytania jest na 1 miejscu, następnie kupują sobie sami (14%), pożyczają z biblioteki publicznej (13%) i otrzymanych w prezencie (13%). 12% czyta książki z domowej biblioteczki. 68% uczniów przyznaje, że czyta książki/prasę w formie elektronicznej, a najpopularniejszym nośnikiem jest telefon. Ponad 50% uczniów nie korzysta z książki mówionej. A jeśli już słuchają to najczęściej na telefonie.
Zalecenia Należy wykorzystać fakt, że nasi uczniowie czytają książki i przeprowadzić badanie „Biblioteka przyjazna uczniowi”, które pozwoli określić kierunki rozwoju szkolnej biblioteki (uatrakcyjnienie księgozbioru i działań podejmowanych przez nauczyciela bibliotekarza). Nauczyciele powinni zachęcać do czytania, poprzez wskazywanie książek powiązanych z tematami zajęć. Planując unowocześnienie biblioteki należy pamiętać, że większym powodzeniem będzie się wśród uczniów cieszył dostęp do książek elektronicznych, niż do „książki mówionej”. Należy przemyśleć, czy telefon komórkowy może stać się narzędziem wykorzystywanym na niektórych lekcjach jako inny nośnik słowa pisanego.
Dziękuję za uwagę! Przygotowała Małgorzata Skwirowska-Lipinska