Konstytucyjny system źródeł prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Budżet państwa Ujęcie ekonomiczne :zestawienie wydatków i dochodów Budżet jako norma prawna (ustawa) Budżet jako system organizacyjny- to skomplikowana.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Prawo finansowe i polityka finansowa. PRAWO FINANSOWE PRAWO FINANSOWE – jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.
Pojęcie budżetu państwa Zasady budżetowe Wykład 3 Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
Finansowanie zadań zleconych przez wojewodów Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego Warszawa, 25 marca 2015 r.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli bieżącej oraz następczej.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Finanse publiczne i prawo finansowe
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Organizacja i funkcjonowanie władzy wykonawczej
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Historia Administracji SSA rok I
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
O ochronie danych osobowych
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Prawo finansów publicznych
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Rzecznik Praw Dziecka.
2018 Projekt Budżetu Miasta Świnoujście www │ swinoujscie.pl.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Teoria finansów publicznych
MINISTERSTWO GOSPODARKI - POLSKA Ministerstwo Gospodarki - Polska
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie programu
Philippe Poniatowski – – Ia
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Procedura Budżetowa.
Formy czynności prawnych
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
Źródła prawa Unii Europejskiej
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
Formy działania Administracji publicznej
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Tworzenie prawa.
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
Zasady Działania Unii Europejskiej
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

Konstytucyjny system źródeł prawa Ustawa Specyfika ustawy budżetowej

Ustawa w rozumieniu Konstytucji RP akt normatywny - zawierający normy abstrakcyjne i generalne, akt prawa powszechnie obowiązującego, uchwalany w szczególnym trybie akt samoistny

Cechy szczególne ustawy Prymat ustawy (z zastrzeżeniem art. 91 ust. 2 i 3 Konstytucji) Zasada wyłączności ustawodawczej parlamentu Specjalna procedura uchwalana ustaw Ogólność ustawy (wyjątek ustawa budżetowa) Nieograniczona treść ustawy

Ad. nieograniczona treść ustawy Konstytucja nie określa treści ustawy. Ustawa może regulować wszelkie materie pod warunkiem: zachowania normatywnego charakteru jej postanowień, zgodności z Konstytucją i umowami międzynarodowymi, w tym traktatami UE określającymi zakres kompetencji wyłącznych UE, a więc wyłączonych z zakresu kompetencji ustawodawczej polskiego parlamentu.

Nieograniczona treść ustawy wyjątek od zasady nieograniczonej treści ustawy – materie zastrzeżone dla regulaminu Sejmu i Senatu (art. 112, 61 ust. 4, 123 ust. 2 Konstytucji) materie zastrzeżone dla Regulaminu ZN (art. 114 ust. 2)

Zasada absolutnej wyłączności ustawy Art. 42 Konstytucji Art. 217 Konstytucji

Jednorodność ustawy w Konstytucji RP Nie jest to cecha uniwersalna ustawy, ale charakterystyczna dla Konstytucji RP. Konstytucja nie różnicuje mocy obowiązującej ustaw ani z punktu widzenia podmiotu uchwalającego ani ze względu na tryb ich wydawania.

Jednorodność ustawy w Konstytucji RP Konstytucja nie wyróżnia: tzw. ustaw referendalnych - uchwalonych w referendum ustaw organicznych (pośrednich między konstytucją a ustawami zwykłymi)

Trwanie ustawy w czasie Wyjątek tzw. ustawy epizodyczne, z góry określające czas swojego obowiązywania oraz ustawa budżetowa (zasada jednoroczności budżetu).

Ustawa budżetowa Cechy szczególne

Budżet Szczegółowy plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów organów władzy ustawodawczej, sądowniczej i organów administracji rządowej oraz organów kontroli i ochrony prawa – z wyłączeniem samorządu terytorialnego, ponieważ Konstytucja gwarantuje mu samodzielność finansową. Budżet jest corocznym planem finansowym państwa.

Ustawa budżetowa Budżet państwa uchwalany jest w formie ustawy budżetowej. Uchwalanie budżetu w formie ustawy realizuje na płaszczyźnie finansowej zasadę podziału władz.

Specyfika ustawy budżetowej Zdaniem TK ustawa budżetowa to ustawa formalna i szczególna.

Specyfika ustawy budżetowej Treść materialną ustawy budżetowej tworzą z reguły normy planowe, skonkretyzowane czasowo i kwotowo, a nie normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, Konsekwencja: ustawa budżetowa nie może zmieniać innych ustaw

Struktura ustawy budżetowej Tekst ujęty w artykuły i wyznaczający pewne ramy budżetu (określenie wysokości dochodów i wydatków, deficytu budżetowego, sposób wykonania budżetu) Załącznik w formie tabel, zawierający specyfikację dochodów i wydatków na konkretne cele poszczególnych organów państwowych

Cechy szczególne ustawy budżetowej Zasada jednoroczności budżetu (art. 219 ust. 1 Konstytucji). Konstytucja dopuszcza w wyjątkowych przypadkach określenie dochodów i wydatków państwa w okresie krótszym niż rok przez ustawę o prowizorium budżetowym.

Procedura uchwalania ustawy budżetowej wyłączna inicjatywa ustawodawcza RM w konstytucyjnie określonym terminie skrócenie terminów dla Senatu i Prezydenta fakultatywne skrócenie kadencji Sejmu

Zakres kontroli TK w stosunku do ustawy budżetowej Zakres kontroli sprawowanej przez TK w stosunku do ustawy budżetowej jest ograniczony (np. wady proceduralne uchwalenia ustawy budżetowej) Ustawa budżetowa jest aktem polityki finansowej państwa na dany rok. Treści planistyczne ustawy budżetowej mogą podlegać badaniu TK w bardzo ograniczonym zakresie.