Konstytucyjny system źródeł prawa Ustawa Specyfika ustawy budżetowej
Ustawa w rozumieniu Konstytucji RP akt normatywny - zawierający normy abstrakcyjne i generalne, akt prawa powszechnie obowiązującego, uchwalany w szczególnym trybie akt samoistny
Cechy szczególne ustawy Prymat ustawy (z zastrzeżeniem art. 91 ust. 2 i 3 Konstytucji) Zasada wyłączności ustawodawczej parlamentu Specjalna procedura uchwalana ustaw Ogólność ustawy (wyjątek ustawa budżetowa) Nieograniczona treść ustawy
Ad. nieograniczona treść ustawy Konstytucja nie określa treści ustawy. Ustawa może regulować wszelkie materie pod warunkiem: zachowania normatywnego charakteru jej postanowień, zgodności z Konstytucją i umowami międzynarodowymi, w tym traktatami UE określającymi zakres kompetencji wyłącznych UE, a więc wyłączonych z zakresu kompetencji ustawodawczej polskiego parlamentu.
Nieograniczona treść ustawy wyjątek od zasady nieograniczonej treści ustawy – materie zastrzeżone dla regulaminu Sejmu i Senatu (art. 112, 61 ust. 4, 123 ust. 2 Konstytucji) materie zastrzeżone dla Regulaminu ZN (art. 114 ust. 2)
Zasada absolutnej wyłączności ustawy Art. 42 Konstytucji Art. 217 Konstytucji
Jednorodność ustawy w Konstytucji RP Nie jest to cecha uniwersalna ustawy, ale charakterystyczna dla Konstytucji RP. Konstytucja nie różnicuje mocy obowiązującej ustaw ani z punktu widzenia podmiotu uchwalającego ani ze względu na tryb ich wydawania.
Jednorodność ustawy w Konstytucji RP Konstytucja nie wyróżnia: tzw. ustaw referendalnych - uchwalonych w referendum ustaw organicznych (pośrednich między konstytucją a ustawami zwykłymi)
Trwanie ustawy w czasie Wyjątek tzw. ustawy epizodyczne, z góry określające czas swojego obowiązywania oraz ustawa budżetowa (zasada jednoroczności budżetu).
Ustawa budżetowa Cechy szczególne
Budżet Szczegółowy plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów organów władzy ustawodawczej, sądowniczej i organów administracji rządowej oraz organów kontroli i ochrony prawa – z wyłączeniem samorządu terytorialnego, ponieważ Konstytucja gwarantuje mu samodzielność finansową. Budżet jest corocznym planem finansowym państwa.
Ustawa budżetowa Budżet państwa uchwalany jest w formie ustawy budżetowej. Uchwalanie budżetu w formie ustawy realizuje na płaszczyźnie finansowej zasadę podziału władz.
Specyfika ustawy budżetowej Zdaniem TK ustawa budżetowa to ustawa formalna i szczególna.
Specyfika ustawy budżetowej Treść materialną ustawy budżetowej tworzą z reguły normy planowe, skonkretyzowane czasowo i kwotowo, a nie normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, Konsekwencja: ustawa budżetowa nie może zmieniać innych ustaw
Struktura ustawy budżetowej Tekst ujęty w artykuły i wyznaczający pewne ramy budżetu (określenie wysokości dochodów i wydatków, deficytu budżetowego, sposób wykonania budżetu) Załącznik w formie tabel, zawierający specyfikację dochodów i wydatków na konkretne cele poszczególnych organów państwowych
Cechy szczególne ustawy budżetowej Zasada jednoroczności budżetu (art. 219 ust. 1 Konstytucji). Konstytucja dopuszcza w wyjątkowych przypadkach określenie dochodów i wydatków państwa w okresie krótszym niż rok przez ustawę o prowizorium budżetowym.
Procedura uchwalania ustawy budżetowej wyłączna inicjatywa ustawodawcza RM w konstytucyjnie określonym terminie skrócenie terminów dla Senatu i Prezydenta fakultatywne skrócenie kadencji Sejmu
Zakres kontroli TK w stosunku do ustawy budżetowej Zakres kontroli sprawowanej przez TK w stosunku do ustawy budżetowej jest ograniczony (np. wady proceduralne uchwalenia ustawy budżetowej) Ustawa budżetowa jest aktem polityki finansowej państwa na dany rok. Treści planistyczne ustawy budżetowej mogą podlegać badaniu TK w bardzo ograniczonym zakresie.